*¤*¤*JOULUNtähdet VIIKONloppuun*¤*¤*
Eilinen pino....
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8026848&p=1&tmode=1&smode…
Palaan itse vähän myöhemmin kuulumisiin, mutta nyt pinoa pystyyn!
Kommentit (21)
Hei taas pitkästä aikaa. Ollaan oltu perheen kanssa reissussa, miehellä alkoi pitkään odotettu kesäloma, eikä oo koneen ääreen kerinnyt. Vanhat keskustelut reissun ajalta on vielä lukematta, mutta yritän korjata tilanteen mahd. pian.
Nyt siis lähinnä omaa napaa *nolona*...
Mies tosiaan tunsi ekat liikkeet viikko sitten. Tunnustelin itse kohdun pohjaa ja huomasin liikkeiden tuntuvan melko selvästikin sieltä ja siitä innostuneena mieskin kokeili. Niin vain pari kunnon potkua tonttu monotti miehen kädelle :o) Tais miehelläkin helpottaa, kun tunsi itsekkin pienen siellä masussa liikkuvan, eikä tarvinnut vain minun kommentteja kuunnella.
Viime viikonloppuna saimme yökylään minun 1,5kk ikäisen kummitytön. Kyllä oltiin molemmat ihan huuli pyöreenä pienen tuhistessa kotonamme. Ihan hullulta tuntuu ajatella, että meidän oma uhmaikäinen (3v) on joskus itsekkin niin pieni ollut. Kovasti meidän poika oli tyttöä hoitamassa ja surullisena kysyi tytön lähtöpäivänä, että " eikö vauva voisi jäädä tänne meille asumaan" :o) Ainakin tuon hoitokeikan perusteella voisi ajatella esikoisen suhtautuvan hyvin uuteen perheenjäseneen, mutta mustasukkaisuuteen olen silti varautunut. Se miten se sitten ilmenee, onkin sitten ihan eri juttu :o)
Nyt reissukamoja purkamaan ja pyykin pesuun. Ihanan aurinkoista viikonloppua kaikille tähtösille!
T. SAHM 20+4 (puoliväli ylitetty, JIPPII!)
Sori vaan, nolottaa kun en näköjään osannut vastustaa tuota enternäppylää...
Iituli mietti sitä ekana pinoutumista. Myönnetään, että muakin kyllä nolottaa aina olla pinon ekana, mutta kuten Iitulikin, tuun mieluiten ajoissa töihin, että pääsee poiskin ja päivän aikana seurailen pinoa, mutta harvemmin sitten enää illalla innostun konteea avaamaan. Eilen tein kyllä poikkeuksen kun ajattelin josko Kultikutri olisi päässyt sairaalasta (oletan, että ottivat sisälle) kuulumisia kertomaan... Saa nähdä mihin aikaan alan konetta availemaan kun kohta jään kotiin.
VAUVAN KOKO, se onkin ihan yllättävää, miten isoja nuo pikkuvekkulit tuolla masussa jo ovat. Liberosivuilla on hauskanen kalenteri, mistä voi käydä seuraamassa kehitysvaiheita. Sen mukaan meidän peini olis nyt jotain 30cm pitkä ja reilu 500g... Ajatelkaapas kuinka iso! Tämä siis kun on rv 24 menossa. Laitan linkin niin voitte käydä kurkkaamassa oman tilanteen, toivottavasti toimii.
http://www.liberovaipat.fi/Pages/Pregnant/CalendarDefault.aspx?id=2873
LAPSILUKU, ei olla vielä päätetty mitään. Mulla ollut aina mielessä, et kaksi on hyvä luku, mutta ehkäpä jätämme option kolmannelle. Tosin ei ihan vielä, sillä kolme raskautta ja kaksi synnytystä kolmessa vuodessa on jo jonkin verran eli haluan että tämän jälkeen hormoonit sais tasottua ihan todella. Ikää mulla on vasta 25 eli kyllä sille iltatähdelle on aikaa vaikka viiden vuoden kuluttua jos niin haluaa...
Nyt töihin, Perjantaita ja viikonloppuja kaikille,
Tiina 23+1
Pikaisesti pinoudun!
Iituli:Mulla myös todettiin vuosi sitten sama tulehdus ja söin flagyl-kuurin ja käytin puikot. Uusi hetken päästä, kun miestä ei hoidettu samanaikaisesti! Sitten uusi puikkokuuri ja miehelle pillerit, jo lähti! Eli jos ei tunnu menevän ohi, niin kannattaa kysäistä lääkäriltä lääkkeet myös miehelle. Miehet kuulemma kyseistä tulehdusta voivat kantaa, mutta ei oireita heillä ei ole. Kuurin jälkeen ei ole uusinut.
Omaa napaa sen verran, että vointi on loistava! Yöllä nukuttaa, päivällä jopa saan jotain aikaiseksi! Ei kipeitä supistuksia, eikä nipistyksiä. Seesteinen keskiraskaus on pop! ;)
Parin viikon päästä töihin, sekin tuntuu jopa ihan mukavalta asialta!
Rakenneultraan maanantaina!
Mukavaa viikonloppua kaikille, lämmintä piisaa.
Kirsikka ja aarre vkolla 20 ja tasan.
Neuvolasta esikon mittoja... On neidille näköjään maistunut sapuska tai sitten on vaan päässyt epäterveellisemmille apajille... Eli painoa oli 9870g!!!!!????? ja pituutta 80.7cm Painoa edellisestä painokontrollista (huhtikuu) tullut kilon verran!!!
Kerrankin täti oli kuulemma ollut tyytyväinen eikä enään jouduta kontrolleissa käymään! Piikki oli mennyt kuulemma ihan huomaamatta, saa nähdä tuleeko viikon päästä oireita, miltä teillä näyttää, onko neiti kärttyisämpi?
Takas töihin...
Tiina
Ihan ensimmäiseksi kommentoin VAUVAN MITTOIHIN kun hain raskauskiekon esille..
rv 20-21 vauva on n. 25cm ja painaa 250-300g
rv 24-25 vauva on n. 30cm ja painaa 400-600g
Tämä tieto siis Vauva-lehden mukana tulleesta raskauskiekosta.
LAPSILUKUUN..
Luulisin, että tämä on viimeinen raskauteni.. ehkä.... (näin olen sanonut jo kahden viimeisen kohdalla) En kyllä koskaan ole ajatellut lapsilukua. Toisinsanoen... kyllä sen sitten huomaa kun lapsiluku on täynnä, ja sen nään vasta tämän lapsen synnyttyä että tuleeko uutta vauvakuumetta vai ei. Ainakaan ei enää näin pienillä ikäeroilla enää seuraavaa tule!
Tämä on siis neljäs lapsemme.
Meillä on masussa hyvin laiska vauva.
Iltaisin saan oiken tökkiä toista, jotta hän liikkuisi... ja vastaukseksi saattaa tulla vain yksi pieni töytäisy. Taitaa tulla rauhallinen kaveri. Samanlainen oli kyllä meidän toinenkin poika masussa.. Hyvin rauhallinen oli hänkin koko massuajan (tämä on siis poika, jota nyt odotan). Tytöt taas ovat olleet oikeita hyppyheikkejä!
Nyt olen jo alkanut hieman sisäistää ajatusta leikkauksesta. Minullahan todettiin istukan sijaitsevan täydellisesti kohdunsuun päällä, estäen näin alatiesynnytyksen täysin.. ellei ihmeitä tapahdu ja se istukka siitä nousisi kasvavan kohdunmyötä. Toiveita ei kyllä juuri annettu, koska istukka on täydellisesti levittäytynyt kohdunsuulle, ja näin ollen sen oletetaan kasvavan joka suuntaan.. eli tiukasti pysyy kohdunsuun päällä.
Leikkaus on edelleen pelottava ajatus, mutta pystyn jo yöt nukkumaan murehtimatta.
Aurinkoista päivää kaikille!
-mm- ja pikkupoju rv 21+2
No teillä on sitten pari senttiä pidempi neiti. Meillä oli myös keväällä kasvukontrolli ja hienosti oli neitimme siitä kasvanut. Tosin täti suositteli jos itse haluamme, vielä loppuvuodesta yhtä kontrollia. Katsotaan, mennäänkö.
Oma napa: joku valitteli, että on ihan laiska veijari masussa. Täällä on sitten ihan ylivilkas. Potkuja tulee tasaisesti muutaman tunnin välein ja oikein kunnolla. Mieskin tuntee liikkeet jos vain paikalle sattuu silloin.
Iltaisin kun vähän tökkii vauvelia niin saa kyllä tuta oikein kunnon potkut kyljissä :)
Nyt viikonlopun viettoon ja asuntoesittelyihin, jos jotain vaikka löytyisi.
Niisku
...ettei ihan tipahdeta muille maille...
Onpas täällä tapahtunut! En tosin vielä ehtinyt lukea kuin eilisen pinon, mutta jospa sitä illalla ehtisi muutakin. :)! Sunnuntaista tuntuu olevan niin pitkä aika.
Ihanaa oli lukea Iitulin kokemuksia.. tai ei ihana, mutta on joku kohtalotoveri. Kertoilinhan silloin viikonloppuna supistuksista ja tiistaina Taysista sitten soittivat, että minulla on streptokokki ja se aiheuttaa nämä supistukset. Supistelu on kuitenkin rauhoittunut viikko sitten tilanteesta, enää tulee noin 4-8 supistusta päivässä.. iltaa kohden tietysti enemmän. Lepo on siis auttanut ja näinollen ei vielä saanut penisilliini kuuria. Ens perjantaina meen vasta polille kontrolliin, joten kai ne kertoo siellä lisää. Lääkäri puhui kyllä jotain keuhkokuumeriskistä vauvalle synnytyksessä yms. mutta suurin osa meni ihan ohi siinä puhelimessa. Saas nähdä nyt miten homma kehittyy.
Ihanaa olla myös taas kotona. Olin kesätyöpaikkakunnalla taas viikon, kun en halunnut jäädä yksin tännekään. Näki miestä edes iltaisin. Viikko on kulunut hitaasti.. olen vaan ollut, lukenut kolme kirjaa ja yrittänyt nauttia auringosta.
Tinurille edelleen voimia ja rohkaisuhaleja vaikeisiin aikoihin!!
Perjantai-illassa, myy 22+3
ps. Olen jopa innoissani tuosta pienestä jousimiehestä, sekä isäni, että vaarini ovat jousimiehiä ja ainakin heiltä löytyy luonnetta.. kovin samanlaisia ovat muuten :)!
VAUVAN MITAT: Olen seurannut raskauden alusta asti seuraavia webbisaitteja:
http://pregnancy.about.com/od/yourbaby/a/pregcalendar.htm
http://www.dshs.state.tx.us/wrtk/fetal-develop.shtm (tuolla pituusmitta on reilusti lyhyempi kuin muilla saiteilla, tiedä sitten miksi, mutta hienoja kuvia vauvasta)
http://www.childbirthsolutions.com/articles/pregnancy/weeklypregcalenda…
Myös Liberon saittia olen käyttänyt tiedonsaantiin. Hassua, kun nuo pituus- ja painoarviot vaihtelevat niin paljon, mutta keskimäärin oma pikkuinen taitaa olla sellaiset 27 cm ja rapiat ja painaa +500 g.
LIIKKEET: itse tunsin vauvan liikkeet viikolla 16 ja mies myös silloin ensimmäisen kerran. Tähän mennessä liikkeitä ovat tunteneet kaikki, jotka ovat kokeilleet (eli kaverit ja melkein puolet suvusta). Vauva on vilkas ja liikkeet tuntuvat erittäin voimakkaina, koska istukka on takaseinässä ja kohtu eteenpäin kallistunut. Viimeksi neuvolassa hän potki ultraäänidoppleria niin, että se pomppi irti mahasta ja kääntyili niin vauhdikkaasti ettei meinattu saada sydänääniä laskettua ollenkaan. Neuvolan täti (50+) sanoi, että on yksi vilkkaimmista vauvoista, joihin on koko uransa aikana törmännyt ja naureskeli, että vauva on selvästi leikkisää sorttia. :)
SUPISTUKSET: muutamia mahan kiristyksiä on tuntunut, mutta ei säännöllisiä, joten en ole ollut hirveän huolissani noista (paitsi ensimmäisellä kerralla ehdin hieman hätääntyä, kun oli ihan uusi tuntemus). Sitten jos alkavat elämää haittaamaan soitan neuvolaan ja haen sairaslomaa. Luin jostain, että kohtu voi ns. harjoitussupistella, joten kai nuo omat ovat vaan sellaisia. Tietysti sitä aina vähän stressaa että jos ovatkin ennenaikaisen synnytyksen merkki.
KRAMPIT: yöllä on hankala nukkua, kun pohkeet ja reidet kramppaavat todella kivuliaasti. Tätä on jatkunut nyt viikon verran ja olen miettinyt, josko ruokavaliossa olisi monipuolistamisen varaa. Kuulemma magnesiumin puute aiheuttaa lihaskramppeja.
MAHA: on jo selvä vauvamaha. Ympärysmitta on kasvanut noin 30 cm eikä keneltäkään tutulta/työkaverilta ole jäänyt huomaamatta, että odotan vauvaa. Oli ihan pakko tulla virallisesti kaapista ulos työpaikalla, mutta kai se on jo aikakin.
rv. 22+6
Kiitos suuri kaikille tsempanneille ja myötäeläneille, olo alkaa veljeni sairauden suhteen olla jo paljon valoisampi, syövän tyyppi kun varmistui lymfoomaksi eli imusolusyöväksi, jossa ennuste on todella hyvä. Kuten Teppis arvelikin, googlasin heti kaiken mahdollisen tiedon, onneksi tässä tapauksessa tieto EI lisännyt tuskaa vaan lievensi sitä. Toiveikkain mielin siis eteenpäin.
Ajoittain on kyllä ollut vaikeaa olla murehtimatta yhtä sun toista, vaikka tiedänkin äidin mielialojen vaikuttavan suoraan vauvaan. Toivottavasti pikku Itu saa kuitenkin riittävän usein tuntea äidin olevan myös onnellinen ja tyyni, ei pelkästään ahdistunut tai stressaantunut...
Iituli ja myy_81, joilla syyksi supisteluun on varmistunut tulehdus, toivottavasti tilanne saadaan lääkityksellä kuriin ja raskaus jatkuu huolettomammissa merkeissä! Kannattaa kiinnittää huomiota myös probioottien saantiin, maitohappobakteerikuurille siis :)! Itse syön runsaasti maitohappobakteereja ja hapatettuja ruokia ja funktionaalisia elintarvikkeita, ja monet omat krempat ovat jääneet historiaan, mm. pitkäaikainen hiiva. Esikoinen on tosin moniallergikko, mutta muuten on sairastanut todella vähän, osittain uskon syynä olevan probioottipitoisen ruokavalion.
Iloa ja hämmästystä tuottaa kolmen vuoden ja kolmen kuukauden ikäinen esikoinen, joka piirtää aivan ällistyttäviä kuvia! Vielä muutama kuukausi sitten mietin, kun hän ei ollut piirrellyt edes pääjalkaisia, niin nyt tyttö suoltaa mitä yksityiskohtaisempia piirroksia. Äskenkin piirsi leppäkertun ruohikolla ja sateenkaaren leppäkertun ylle, siis noin viisi-kuusivuotiaan tasoisia piirroksia :o! Kuvat ovat värikkäitä ja todella yksityiskohtaisia. Totta kai minun on vaikeaa olla objektiivinen, mutta piirroksiin kiinnittävät kyllä muutkin huomiota. ...Onkohan tuossa lapsessa jotain pahasti vialla, heh?
[color=green]Nimien kommentoinnista ja varaamisesta:[/color] Täytyy kyllä sanoa, että meinasi meikäläiseltä mennä tee väärään kurkkuun, kun luin tältä palstalta ja Aihe Vapaalta noista nimien varaamisista jne. Toki meilläkin on nimiä valmiiksi mietittynä, mutta en oikein usko, että saisin slaagia jos joku tuttu tai sukulainen sattumalta laittaisi saman etunimen lapselleen, jota itsekin olemme miettineet. Esikoisellakin on viime vuosien top 10 -etunimi, mutta tänä päivänä tuskin tulee samalla luokalla olemaan 5 etunimikaimaa, joita sitten kutsutaan sukunimellä, kuten itselleni kävi lukiossa...
[color=violet]Raskaudenaikaiset krempat:[/color] satunnaisia supistuksia, ajoittaista närästystä ja lievää turvotusta, ensi merkkejään antaneita öisiä suonenvetoja ja jo ihan kauheat liitoskivut lonkissa! Öisin on hyvän asennon löytäminen jo todella vaikeaa ja polvien välissä on jo yksi tyyny... No, minullakin on ennestään yliliikkuvat nivelet, joten tuo hormonien aiheuttama nivelten kiinnityskudosten löystyminen iskee sitten lujaa. Mutta en olisi ikinä uskonut, että toisessa raskaudessa [b]kaikki vaivat[/b] alkavat jo [color=magenta]10 viikkoa aikaisemmin[/color] kuin ensimmäisen raskauden aikana :S! Ainoastaan suonikohjuja alapäähän ei vielä ole tullut, mutta auta armias, kyllä nekin sieltä tulevat... Urp. Mikähän mahtaa olla olo 10 viikon kuluttua..?
[color=blue]Esikoisen suhtautuminen tulevaan vauvaan:[/color] Ei hajuakaan! Nyt odottaa vauvaa kovasti; juttelee masulle ja puhuu tulevasta vauvasta mutta luulen, että todellisuus paljastuu vasta sitten kun vauva on maailmassa. Kaikkeen täytyy varautua, eikä ikäeronkaan perusteella voi päätellä mitään. Ystäväni sai toisen lapsensa esikoistytön ollessa 2 ja ½, ja esikoisen mustasukkaisuus oli aivan järkyttävää! Isompi puri ja potki pientä, yritti tukehduttaa tyynyllä jne, eikä äiti voinut kääntää hetkeksikään selkäänsä eikä missään tapauksessa jättää esikoista kahdestaan vauvan kanssa :[ Karseaa. No, senpä näkee sitten.
[color=turquoise]Hömppäosio (skippaa, jos olet paatunut skeptikko :D):[/color] Jousimiehiä syntyy 23.11.-23.12. ja Kauriita 23.12.-21.1., rajapäivinä syntyneiden täytyy tarkistaa tarkka Auringon sijainti selvittääkseen, kumpi aurinkomerkki on oikea ;). Toivon kovin, että tämä lapsi ei menisi kauhean yliaikaiseksi kahdesta syystä; ensinnäkin että pääsisin Vammalan aluesairaalaan synnyttämään ja toisekseen, että lapsesta ei tulisi Kauris :D.
Minulla ei ole mitään Kauriita vastaan, kumpikin mummoni, kälyni ja monet ex-poikaystävät ovat Kauriita, mutta kun perheessä on jo yksi vahvatahtoinen maamerkkinen (Härkä) lapsi ennestään... Ehkä pääsisimme helpommalla Jousimiehen kanssa, heh! Lasteni isäkin on Jousimies. Jousimieslapset ovat vilkkaita, uteliaita, energisiä ja ulospäinsuuntautuneita (tulimerkki), Kaurislapset enemmän käytännöllisiä, hillittyjä, yritteliäitä ja sisäänpäinsuuntautuneita (maamerkki).
Tässä laajemmat lapsihoroskoopin kuvaukset astrologi Raimo A. Nikulan sivuilta:
http://www.horoskooppi.com/
Ja toisenlainen näkökulma astrologi Seppo Tanhuan sivuilta:
https://www.astro.fi/index.php?p=2&up=5&sign=
Lopuksi vielä onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisisista, asuntoa myyville lykkyä ja ihanaa vointia meille jokaiselle :)
Tinuri ja Itu rv 22 tasan tänään, siis 154 päivää raskautta takana!
Tinuri:
Ehkä pääsisimme helpommalla Jousimiehen kanssa, heh!
Tämä oletus siis meidän perheemme osalta, olen itse ilmamerkkinen (Vaaka), mies tulimerkki ja tähän dynamiikkaan (vilkkaille vanhemmille) vilkas ja ulospäinsuuntautunut lapsi voisi sopeutua paremmin. Kaiken kaikkiaan Kaurislapsi on todennäköisesti enemmän ns. helppo lapsi! Ja lapsen temperamenttiahan ei aurinkomerkki määrää, vaan se on monen osatekijän summa :) Aurinkomerkkikuvaukset ovat yleistyksiä, jotka kertovat jotain tietystä osasta ihmistä :D
Toissayönä palattiin sitten Helsingistä Ouluun, mutta eilen ei vielä ennättäny kovin koneelle ku piti pestä pyykkiä ja vähän siivoilla kämppää...
Helsingistä löytyi sitten kahdet äitiyshousut ja pari paitaakin ja kun äitiyspaitoja oli jo ennen reissua pari kappaletta, niin näillä pärjää jo varmaan aika hyvin ihan loppuun asti. Maha on jo niin mahdottoman kokoinen ettei tavalliset vaatteet mene mitenkään päälle. Nyt on ihan omituinen olo kun vaatteet ei purista eikä kiristä ja tuntuvat niin mukavilta päällä =)
Vaatteita ei olla ostettu edelleenkään kun meillä menee vaan sormi suuhun vauvanvaateosastolla ja aina todetaan että onhan tässä vielä aikaa =D Siskolta sain vähän vaatteita kun ovat käyneet jo pieneksi hänen 7-viikkoiselle pojalleen. MUTTA jotain sentään ollaan ostettu, sillä Vantaan Ikeasta löytyi pinnasänky =) Nyt vaan harmittaa kun oltais haluttu saman sarjan hoitopöytä, mutta rahat ei riittäny molempiin. Pitää vissiin kysellä syksyllä sukulaisilta että jos joku olisi menossa käymään Helsingissä päin niin kehtaisivatko tuoda samalla reissulla hoitopöydän meille =)
Neuvolassa kävin maanantaina ja kun en nyt millään muista että laitoinko siitä vielä mitään niin mainitsen nyt sitten ehkä vahingossa jo toiseen kertaan... Painoa oli tullut pari kiloa eli raskauden alimpaan painoon on tullut lisää 4-5 kiloa, mutta lähtöpainoon verrattuna oon vielä miinuksella nelisen kiloa. Verenpaineet edelleen aika alhaalla ja hemppakaan ei ollut noussut vaikka rautaa syön. Eihän se vielä kovin alhaalla oo kun oli 113, mutta neuvolantäti meinas et on sitä kuitenki hyvä jo syödä ettei pääse romahtamaan kun nyt on juuri sitä aikaa kun se saattaa tipahtaa reilustikki. Saatiin kelan paperit ja laitettiin postiin heti samana päivänä että tulisi se äitiyspakkaus mehdollisimman pian. Huomaa että on esikoinen tulossa =) Ainut asia joka aiheutti vähän päänvaivaa oli sf-mitta joka oli jo 24 eli yli yläkäyrän. Ensi viikolla on taas se oysin tutkimukseen liittyvä ultra niin pitää kuulemma siellä kysellä pojun mittoja ja painoarviota että saatais tietää et onko se yläkanttiin ison vauvan takia vai muuten vain... Muuta ei kuulemma vielä tarvi asialle tehdä, mutta jos seuraavallakin kerralla on noin paljon yläkanttiin niin sitten vissiin tehdään jotain, mutta hieman tyhmänä kysynkin että mitä ihmettä sitten tehdään?? Äitini puhui jotain sokerirasitustestistä että joudunko sitten semmoseen vai?
Vielä tuosta hengästymisestä kun joku kyseli, että mulla on samaa ongelmaa. Välillä tuntuu siltä ettei saa happea kunnolla ja hengitän nykyään paljon nopeampaa kuin ennen. Toinen vasta tullut ongelma on SUONENVEDOT. Ikinä ei ole vetänyt suonta ennen, mutta nyt viimeisten neljän päivän aikana herään joka yö tai aamu kun oikea pohje kramppaa aivan mahdottomasti. Tänä aamuna oli joku hirmukramppi joka aiheutti sen etten ole pystynyt kävelemään kunnolla koko päivänä kun pohje on ihan jumissa. Magnesiuminko puutetta vai auttaako sekään?
Huh, tulipas taas niin omanapaista tekstiä että... Nimimerkit taas ihan unohduksissa mutta jaksamisia kaikille -varsinkin supistusten kanssa kärsiville... Itsellä ei niistä ole onneksi vielä tietoakaan...
pimmi 24+1
pääsen niin harvoin koneelle ku ei ole omaa konetta niin pääsee tännekkin käymään niin harvakseltaan..
mulla on ollu aivan älyttömästi väsymystä en tiiä mitä tekis että hereillä pysyis.
Meillä on tyttö tosi kova potkiin välillä aivan väsyy siihen jatkuvaan rymyytykseen.
mulla rakenneultrassa viime maanantaina oli vauvan painoarvio n.350g ja 27 cm pitkäkuulemma ihan hyvän kokonen pikkasen hoikka joka voi johtua mun huonosta ruokahalusta..
rv23
Täällä etelässä tuota auringonpaistetta ja lämpöä riittää. Siis Etelä-Suomessa. Juhannusviikkoa edeltävän viikon maanantaina tämä ihanuus alkoi, joten sitä on kestänyt jo kaksi kuukautta. Välillä aurinko, kuumuus ja kuivuus tympivät, mutta eihän tätä herkkua toista kahta kuukautta kestä. Kahden kk:n päästä onkin sitten jo lokakuu. Ajatus syksystä ei innosta muuten kuin, että äitiysloma ja synnytys (toivottavasti) ovat lähempänä.
MYY81. Taisit kertoa, että sinulta oli löydetty streptokokki. Kälyni kertoi, että häneltä löydettiin se yhdessä raskaudessa. Synnytyksessä laitettiinkin sitten antibioottitippa hänelle. En muista/tiedä, mitä hankaluuksia tuosta streptokokista voi aiheutua, mutta on hyvä, että se otetaan vakavasti ja se on jo valmiiksi tiedossa, eikö? Seuraavassa raskaudessa kälyllä sitä ei ollut, joten varotoimiin ei ollut tarvetta.
TINURI. Kiitos sinulle meidän muiden tsemppaamisesta. Jaksat kyllä ajatella ihanan positiivisesti. Se oli hyvä uutinen, että veljesi syöpätyyppi on tuollaista, jonka ennuste on hyvä! Hienoa! Huomasin, että meidän lastemme ikäerot tulevat olemaan melkein samat kuin teillä. Oma esikoiseni on ihan kohta 3,5 vuotta. Ihana puhelias pikkumies, joka on kielellisesti lahjakas. Olisi mukava kuulla, mitä ominaisuuksia noihin vesimiehiin eli esikoiseeni liitetään.
PIMMI taisi kertoa Helsingin-retkestään. Kiva, että löysit äitiysvaatteita. Puhuit jotain hoitolipastosta. Onko sinulle tullut mieleen, että Haaparannalla avataan uusi Ikea muistaakseni tänä syksynä? Ikeasta voi kai tilata myös postimyynnillä tuotteita.
SUONENVEDOT. Itselläni veti suonta jonkin verran ekassa raskaudessa. Nytkin havahdun joskus öisin siihen, että suonenvetoa on melkein tulossa, mutta jalan oikaisulla siitä välttyy ts. kunnon suonenvetoa en ole vielä kokenut. Tosin onhan tässä aikaa... :-)
Syön magnesiumia supistusten takia. Magnesiumin pitäisi tehota myös noihin suonenvetoihin. Suosittelen siis niiden kokeilemista. Näistä rohdoista tuli mieleen vielä Tinuri, joka suositteli maitohappobakteereita noissa tulehdusasioissa. Täytyypä kokeilla niitäkin!
SUPISTUKSET. Nyt kolmena viime päivänä ovat supistukset olleet sellaisia (niin usein tulevia ja kerrallaan pitkään kestäviä), että lähden ensi viikolla tutkituttamaan, mikä on kohdunsuun tilanne. Tämä tulehdukseni hoidettunakin voi aiheuttaa ennenaikaisia synnytyksiä, joten aion ottaa viimeinkin vakavasti nuo supistukset. Etenkin kun esikoinenkin syntyi keskosena. Tosin hänen keskosuuteensa vaikuttivat todennäköisesti muut tekijät.
Meilläkin on tänään karkkipäivä. Olen itse sellainen irtokarkkihirmu, että olen kieltänyt moiset herkut kokonaan itseltäni. Olen kuitenkin ottanut nyt käyttöön karkkipäivän, ihan kuten 3,5-vuotiaalla esikoisellakin. Aiemmin irtokarkkeja tuli ahmittua järkyttäviä määriä koko viikonlopun ajan.
Jaaha. Oikein mukavaa viikonlopun jatkoa! Pino on tänään toistaiseksi vielä lyhyt, mutta varmasti viimeistään alkuviikosta se pitenee.
Iituli rv 22+
Iituli1970:
Huomasin, että meidän lastemme ikäerot tulevat olemaan melkein samat kuin teillä. Oma esikoiseni on ihan kohta 3,5 vuotta. Ihana puhelias pikkumies, joka on kielellisesti lahjakas. Olisi mukava kuulla, mitä ominaisuuksia noihin vesimiehiin eli esikoiseeni liitetään.
Teillä on siis helmikuussa, meillä toukokuussa 2003 syntynyt esikoinen :) Ja hauskaa, pikku Vesimiehistä nimittäin sanotaan, että he oppivat ensin puhumaan ja sitten vasta kävelemään ;D. Vesimies on äärimmäisen " me" -henkinen, hänelle tärkeitä ovat ryhmät ja yhteisöt, jopa hiukan " epäpersoonallisella" tavalla. Kiinnostuksia voivat olla tiede ja " kokeileva taide" , jotkut Vesimieslapset ovat jopa vähän sellaista " pikku professori" -tyyppiä. Eivät he kylmiä ole, mutta kiinnostuksen kohteet ovat vain niin laajoja! Vesimies on myös valtavan kommunikoiva merkki, mentaalinen ilman merkki kuten Vaaka ja Kaksonen. ...Etkös sinä Iituli ollutkin Kaksonen? Tunnistatko itsessäsi tätä ilmamerkkien ajatusten lentoa ;D?
Tinuri, Vaaka :)
Ihan pakko kirjottaa kun Tinuri ystävällisesti kuvaili tuota vesimiehen luonnetta. Meidän pikkuneiti on myös vesimies ja totta tosiaan, sanoja tuli jo reilusti ennen kuin oppi kävelemään. Ja onhan hän tuollainen " pikkuprofessori" pohtii paljon ja selkeästi miettii, mitä tehdä seuraavaksi ja miten. Neiti on tosiaan vasta 1.5v vanha, joten en ihan vielä tarkaan osaa sanoa, mitä siellä pääkopassa pyörii, mutta selkeästi paljonkin asioita pohtii ja mietiskelee ihan rauhassa. Ei ole ollenkaan sellainen suuna päänä asioihin ryhtyvä, tosin jos on päättänyt jotain niin on myös erittäin umpiluinen (tämä saattaa kuitenkin kuulua myös alkavaan uhmaan...) Mitenkähän mahataa passata jousimies meidän porukkaan (luultavasti syntyy sellaisena kun la 7.12) kun esikko on tuo vesimies, mies skorpioni ja minä leijona... hmm, mielenkiinto on herännyt tätä aihetta kohtaan!
Streptokokista oli puhetta... Siskollani on molemmissa raskauksissa ollut tämä tulehdus. On kuulemma lähes mahdotonta saada se kahdesti, mutta mutta... Siksipä kummastakaan ei tiedetty tätä asiaa (kun sitä ei kuulemma voi kahdesti saada ja esikoisesta ei ollut mitään syytä epäillä sitä...) Molemmat lapset ovat syntyneet infektoituneina eli tämä tarkoittaa sitä, että ovat joutuneet suoraan antibiottikuurille synnyttyään. Samaten siskoni on joutunut saamaan lääkkeen suoraan suoneen. Lisäksi kuopus syntyi keskosena rv 36, syynä tosin saattoi myös olla istukan kuolio, tätä ei koskaan kai sitten tutkittu, että mistä johtui. Nämä tulehdukset ovat olleet ikäviä, mutta molemmat lapset ovat terveitä ja ovat regoineet hyvin antibioottiin. tulehdushan on aina vakava asia, varsinkin pienellä, mutta hieno homma, että se teidän tapauksessa tiedetään ennalta niin siihen osataan varautua. Käsittääkseni kun asia on seurannassa ei pitäisi olla mitään hätää...
Olinpa kannustava, sori... pointti oli siis vain ja ainoastaan tsemppaava eli homma hoidossa niin asiat toimii...
Nyt pian nukkumaan, esikon perässä kun sai todellakin juosta tänään, ettei hävinnyt miljoonien lapsien jalkoihin :-)
Tiina 23+2
Iituli: Hoksattiin itsekkin se ikean postimyynti, mutta kävin ikean nettisivuilla ja sieltä selvisi että sitä hoitopöytää ei ole mahdollista tilata vaan se on vain tavaratalomyynnissä :( Ja ollaan mietitty sitä haaparannankin ikeaa, mutta kun siitä ei oikein saa mistään kunnon tietoa että milloin oikein aukeaa. Nettisivuilla taisi lukea että vuoden lopussa ja aika moni on kuullut huhuja että vasta joulumyynteihin ennättävät avata ja sehän alkaa olla meille vähän liian myöhään kun la on jo 1.12 =) Mutta no, pitää vielä katsella täältä oulusta että löytyiskö yhtä mieluista ja jos ei löydy niin sitten on " valitettavasti" pakko mennä käymään helsingissä ;)
Pikkusisko taisi miettiä miten jousimies sopii skorpionin, vesimiehen ja leijonan seuraan... Itse en tarkemmin tiedä noista horoskooppijutuista, mutta minä olen jousimies ja ukko skorpioni ja aika hyvin tuntuu onnistuvan =) Vaikutusta voi kyllä olla silläkin että mun molemmat papat ja isä ovat skorpioneja että osaan aika hyvin käsitellä skorpparimiehiä ;) Leijonia ei taida lähipiiriin kuulua, mutta hyvin läheinen veljeni ja paras ystäväni ovat vesimiehiä eli kyllä kait sitä sitten niidenkin kanssa yhteen passataan =)
Alkaa muuten tulla jo vaivautunut olo kun kaverit kauhistelee koko ajan tämän mahan kasvuvauhtia ja eilen käytiin miehen sukulaisten luona ja sielläkin kaikki kauhisteli vain tätä navan ympärystä että kyllä on jo aivan mahdottoman kokoinen... Tuntuu vähän oudolta kun itse on sitä mieltä että kyllä on jo aika kasvaakin =)
pimmi 24+2
Pitkästä aikaa taas,tuntuu ettei ehdi kirjoitella.
Pimmi kyseli Haaparannan Ikeasta.Joku aika sitten kalevassa oli juttua että se avattaisiin marraskuun 15 päivä.Tiedä sitten,mutta itsekin kyllä odotan sitä innolla.
Mistähän täällä onkaan ollut puhetta:monilla vaivaa supistelut.Toivottavasti ne pysyisivät aisoissa eikä ainakaan kenenkään vauva vielä syntyisi.Mitähän kultikutrille kuuluu?Itsellä ei supistelut ole olleet vielä riesana.Aikaisemmissa raskauksissa alkaneet kivuttomat rv 26 paikkeilla.
Meille nyt siis tulossa kolmas.Itseä ei oikeastaan pelota että miten selviää.Tietäähän sen että ainakin alussa se on aika kamalaa.Mutta sitä vaan jotenkin tiukan paikan tullen selviää niistä tilanteista.Meillä esikoisen ja kuopuksen ikäero tasan 1v6kk ja nyt tulee toisen ja kolmannen väli 1v7kk.Eihän nuo isoja ole vielä,esikoinen ehtii juuri täyttää 3v.Uskon että hänen kanssa menee ihan hyvin,kun vauva syntyy ja auttaa kovasti.On tosi reipas poika jo nyt.Kuopuksella tietenkin kauheat raivarit ja mustasukkasuudet kun vauva tulee taloon,mutta jospa niistä selviää.On ne lapset vaan niin ihania vaikka täyttä työtä se on kotiäidin arki.
Eipä nyt jouda muuta,illalla kylään tuttavaperheeseen.Ja huomenna taas arki ja maanantai :(
Mukavaa päivänjatkoa kaikille!
Jotto 20+4 (onneksi alkaa jo kakkosella)
Toivottavasti kaikkien supistukset rauhoittuneet. Itsellä ei ole ollut kuin muutamia harjoitus supistuksia, ei siis kivuliaita ollenkaan.
Tietääkö kukaan Kultikutrin voinnista? Toivottavasti hänelläkin kaikki kunnossa ja vauva malttaa pysyä massussa vielä kuukausia!
Viime maanataina oli neuvola (rv21+0) kaikki ok ja sf-mitta 24cm =) Huitelee siis jossain aivan toisissa ulottuvuuksissa kuin yksösraskauksissa, mutta antaa huidella, olihan se alusta asti tiedossa että massu kasvaa paljon nopeammin kaksosten takia. Esikoisesta ei tullut raskausarpia lainkaan, mutta nyt tuskin selviän ilman, koska massu kasvaa niin nopeasti että nahka tuskin pysyy vauhdissa mukana...no, antaa tulla, kaikki otetaan vastaan mitä annetaan ;)
Alapään suonikohjut todellinen riesa kivuliaisuuden takia! Liitoskivut ihan päivästä riippuen välillä parempana ja välillä pahempana. Jonakin päivänä sattuu niin kovasti että hädin tuskin pystyn kävelemään tässä kotona sisätiloissa ja toisena päivänä saan aivan huoletta lenkkeillä ja liikkua ihan " miten paljon vaan" ja silti eivät äidy kovin pahaksi.
Hengästyn aivan kaikesta! Siis riittää jos ihan vaan juttelen innostuneesti niin jo alkaa puuskututtaa...saati sitten lenkillä... =)
" Raskausdementia" tosiaan vaivaa enkä nyt muista mistä kaikesta on ollut keskustelua viikonlopun aikana ?! joten lopettelen tältä erää...
Hyvää vointia ja mahdollisimman vähän supistuksia (mieluiten ei ollenkaan) kaikille tähtösille!
White rv21+6
Alkaa kohta jo nolottaa, sillä olen usein päivän ensimmäinen kirjoittaja. Tykkään tulla töihin ajoissa ja myös lähteä varhain enkä iltaisin saa mentyä netin ääreen, joten aamuaika on oikein loistavaa kirjoitusaikaa. Työpäivän mittaan käyn kyllä kurkkimassa pinon kehittymistä.
TINURILLE pidetään peukkuja, että veljesi hoidot tehoavat ja että hän parantuu. KULTIKUTRIA huhuilisin minäkin. Olisi mukava kuulla, miten kaikki sujuu.
SUPISTUKSISTA. Tein vähän maallikkotutkimusta netistä noista tulehduksista, kun itselläni todettiin niitä clue-soluja runsaasti. Jos ymmärsin oikein lukemani, tälläinen tulehdus (bakteerivaginoosi ?)kannattaa ottaa vakavasti ja hoitaa, sillä se voi ennenaikaistaa synnytystä. Toivottavasti Flagyl-kuuri tehoaa.
VAKUUTUS. Esikoisella ei sellaista ollut. Nytkään emme oikein tiedä, yritämmekö edes hakea sitä. Onko kellään kokemusta, miten supistukset voivat vaikuttaa vakuutuksen myöntämiseen tai lähinnä myöntämättä jättämiseen?
HOROSKOOPPI. Itse en juuri horoskoopeista tiedä. No, sen verran tiedän, että taidan olla ihan prototyyppi kaksosesta. Tosin nousevat sun muut merkit ovat ihan hepreaa minulle. La on 13.12, joten ilmeisesti lapsesta tulisi jousimies, jos syntyisi noilla main. Kertokaahan, millaisia ominaisuuksia jousimiehiin liitetään? En taida tuntea yhtään jousimiestä.
VAUVAN NYKYMITAT: Heini taisi kertoa, että vauva olisi nyt jo 20 cm pitkä. Pitääkö se tosiaan paikkansa? Onko kellään tietoa, minkä painoisia vauvat ovat tähän aikaan? Esikoisella näistä asioita oli paljon paremmin selvillä...
Liikkeet tuntuvat kyllä todella voimakkaasti. Kun silloin kesä-heinäkuussa olin huolissani vauvan hyvinvoinnista, niin nyt on mahtavaa, kun ainakin liikkeiden perusteella kaikki tuntuisi olevan kunnossa. Vielä ei ole mies tuntenut niitä vatsan läpi, mutta eiköhän tässä ajan kanssa.
Mutta nyt sorvin ääreen. Oikein hyvää viikonloppua!