Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Astma alkanut aikuisiällä?

Vierailija
18.03.2021 |

Onko täällä ihmisiä, joilla astma alkanut aikuisena, esim. yli 40- vuotiaana? Millaisissa olosuhteissa oireet ilmestyivät ja millaisia olivat? Oliko altistavia tekijöitä taustalla? Pääsitkö nopeasti tutkimuksiin, vai pitikö laukata lääkärissä monta kertaa? Oliko ollut vaivaa jo pidempään, vai ilmenivätkö oireet äkillisesti? Miten voit nyt?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn, koska sain ilmeisesti astmakohtauksen tänään rankan liikunnan yhteydessä. Oireet olivat kuin lääkärikirjasta, mutta en voi tietenkään olla varma ilman tarkempia tutkimuksia.

Taustalla ei itselläni ole sukurasitetta tai ( todettuja ) allergioita, mutta ärsyttävä, sitkeä nuha on piinannut jo yli 10 vuotta, ja aamuisin on etenkin viime vuosina yskittänyt, välillä ikävästikin. Viime vuosina olen myös koettanut liikkua melko paljon, mutta kunto ei tunnu nousevan millään, ts. henkeä ahdistaa aina, kun koettaa esim. kiivetä metsälenkillä ripeästi jyrkän kallion laelle, tmv. En tupakoi. 

Muita terveysongelmia on sen verran, että tämä hengenahdistus ja nuha ovat jääneet aivan taka- alalle lääkärissä asioidessa. Nyt ei koronan takia tahdo päästä lääkäriin, enkä mieluusti mihinkään menekään, ellei ole välttämätöntä. Pohdin tässä, kauanko lääkäriin menoa uskaltaa vetkuttaa, ja miten nopeasti mahdollinen astma pahenee. 

Millaisia kokemuksia ja näkemyksiä teillä on, astmaatikot, tai muuten asiasta tietävät?

Ap

Vierailija
2/43 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikillahan se nyt alkaa kun ollaan koko ajan kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei oikeesti, edes yksi asiallinen vastaus? Astma on kuulema melko yleinen, olisi valaisevaa kuulla muiden kokemuksia. 

Vierailija
4/43 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin allerginen astma 36-vuotiaana. Mulla taustalla melko vaikea siitepölyallergia, joka puhkesi noin 10-vuotiaana.

Mulla oli useamman kuukauden sellaista epämääräistä liman eritystä ja lievää hengen ahdistusta nimenomaan iltaisin. Tämän vuoksi menin lääkäriin (työterveyshuollon) , koska itse epäilin jotain poskiontelotulehdusta. Lääkäri kysyi ensimmäiseksi olenko altistunut homeelle. Töissä jotain sisäilmaongelmat, mutta ei todettua hometta.

Määräsi allergiatestiin ja spirometrian ja bronkodilaatiokokeen. Näiden tulosten perusteella diagnosoitiin allerginen astma. Nyt käytän lääkettä 1-2 kertaa/vrk ja lisäksi mulla on avaava lääke tarvittaessa. Avaavaa en ole tarvinnut kuin pari kertaa. Jos tulee paha siitepölyaika, voi olla sillekin tarvetta.

Ensimmäisistä tutkimuksista diagnoosiin meni noin puoli vuotta.

Vierailija
5/43 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue eosinofiilisestä astmasta. Onko tuo nuha ollut vesinuhaa?

Vierailija
6/43 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla todettiin allerginen astma 36-vuotiaana. Mulla taustalla melko vaikea siitepölyallergia, joka puhkesi noin 10-vuotiaana.

Mulla oli useamman kuukauden sellaista epämääräistä liman eritystä ja lievää hengen ahdistusta nimenomaan iltaisin. --

Nämä olivat siis uusia oireita aikanaan. Olivatko ne voimakkaita ja häiritseviä, vai olisiko ne voinut siivuuttaa, jos olisi ollut esim. paljon muuta huolta elämässä silloin?

Vierailija
7/43 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten astma todetaan usein keski-iässä, näin itsellänikin. Tuli kova flunssa joka ei mennyt pois, yskä jäi. Astma-lääkkeillä yskä helpotti ja ne on nyt pysyvästi käytössä. Kannattaa vaatia kunnon tutkimukset, hengästyminen voi joskus kertoa myös sydämen ongelmista ja röntgenkuvalla tai keuhkojen viipalekuvauksella kannattaa poissulkea keuhkosyövän mahdollisuus

Vierailija
8/43 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue eosinofiilisestä astmasta. Onko tuo nuha ollut vesinuhaa?

Luin jo. En tiedä, millaista on vesinuha, mutta sellaista siis varmaan joo, nokka vuotaa etenkin aamuisin ihan solkenaan, ja niistän roskakorillisen paperituppoja täyteen muutaman päivän välein. Ja ei siis ole sellaista paksua flunssaräkää, vaan juurikin aivan juoksevaa.

Vierailija
9/43 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain uuden työpaikan, mutta rakennus oli umpihomeessa. Parin kuukauden kuluttua alkoi olla kuivaa yskää ja väsymystä. Tuon jälkeen sain pahan flunssan, josta en meinannut parantua. Sain lähetteen keuhkopolille, mutta sinne oli monen kuukauden jonot, joten menin yksityiselle. Tutkimuksiin pääsin heti ja astma löytyi histamiinialtistuksessa. Sain siinä pahan astmakohtauksen. Olo parani, kun sain lääkityksen.

Vierailija
10/43 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

--Kannattaa vaatia kunnon tutkimukset, hengästyminen voi joskus kertoa myös sydämen ongelmista ja röntgenkuvalla tai keuhkojen viipalekuvauksella kannattaa poissulkea keuhkosyövän mahdollisuus

Mulla on rytmihäiriöitä, mutta niitä ei ole saatu koskaan vielä "kiinni", joten en osaa sanoa, mitä laatua, ilmeisesti kuitenkin harmitonta palpitaatiota. Olen kyllä miettinyt myös vakavampien sydänvaivojen mahdollisuutta. Keuhkokuva otettu viimeksi puolitoista vuotta sitten, silloin puhdas. Mulla on anemia sekä ortostaattinen verenpaine, aiheuttavat muutenkin samankaltaisia tuntemuksia, kuin sydän- ja keuhkovaivat, joten vaikea välillä tietää, koska huolestua mistäkin...

Olen aika väsynyt vaatimaan tutkimuksia, kun aiemmistakin vaivoista kaikki vielä kesken ja/ tai tekemättä, mutta ehkä PEF- seuranta olisi edullinen toteuttaa, niin jospa sen vaikka saisi.

Vierailija
11/43 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--Kannattaa vaatia kunnon tutkimukset, hengästyminen voi joskus kertoa myös sydämen ongelmista ja röntgenkuvalla tai keuhkojen viipalekuvauksella kannattaa poissulkea keuhkosyövän mahdollisuus

Mulla on rytmihäiriöitä, mutta niitä ei ole saatu koskaan vielä "kiinni", joten en osaa sanoa, mitä laatua, ilmeisesti kuitenkin harmitonta palpitaatiota. Olen kyllä miettinyt myös vakavampien sydänvaivojen mahdollisuutta. Keuhkokuva otettu viimeksi puolitoista vuotta sitten, silloin puhdas. Mulla on anemia sekä ortostaattinen verenpaine, aiheuttavat muutenkin samankaltaisia tuntemuksia, kuin sydän- ja keuhkovaivat, joten vaikea välillä tietää, koska huolestua mistäkin...

Olen aika väsynyt vaatimaan tutkimuksia, kun aiemmistakin vaivoista kaikki vielä kesken ja/ tai tekemättä, mutta ehkä PEF- seuranta olisi edullinen toteuttaa, niin jospa sen vaikka saisi.

Terveyskeskuksesta saa pef-mittarin lainaan, mutta puhalluksen ohjaus pitäisi saada. Suosittelen, että menet suoraan yksityiselle keuhkolääkärille.

Vierailija
12/43 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pef-mittari maksaa n. 20-25 € apteekissa. Puhallustekniikka toki vaikuttaa paljon, omatoiminen mittaus ei aina toimu.

Vierailija
13/43 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskuksesta saa pef-mittarin lainaan, mutta puhalluksen ohjaus pitäisi saada. Suosittelen, että menet suoraan yksityiselle keuhkolääkärille.

Isommissa terveyskeskuksissa on yleensä astmahoitaja joka opettaa puhallustekniikan.

Vierailija
14/43 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

--Suosittelen, että menet suoraan yksityiselle keuhkolääkärille.

Menisin, muttei ole varaa. Olen ollut työkyvytön vuosia, ja elän tt- tuella.

Vierailija
15/43 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pef-mittauksesta on ihan hyvä aloittaa mutta astmaa on niin monen tyyppistä ettei kaikkien astma tule ilmi noissa pef-seurannoissa. Pyydä saada spirometria myös, eli puhalluskokeen. Kaikkein parasta olisi jos sulla on mahdollisuus mennä suoraan yksityiselle keuhkolääkärille. Mutta se toki vähän maksaa. Olen huomannut ettei terveyskeskusten yleislääkärit oikein osaa hoitaa ainakaan epätyypillistä astmaa. Julkiselta puolelta jos saisi lähetteen keuhkopolille

Vierailija
16/43 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse huomasin, kun henitys alkoi vinkua rasituksessa talvella. olin ehkä 30 v. 

Vierailija
17/43 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--Suosittelen, että menet suoraan yksityiselle keuhkolääkärille.

Menisin, muttei ole varaa. Olen ollut työkyvytön vuosia, ja elän tt- tuella.

Harmi, odottavan aika on pitkä, kun tutkimuksiin on pitkät jonot.

Vierailija
18/43 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin liki 40 -vuotias, kun sain astmadiagnoosin. Työperäinen altistus on taustalla. Sain lähetteen yliopistolliseen sairaalaan keuhkopolille terveyskeskuslääkäriltä PEF-seurannan jälkeen. Jonottaa piti silloin noin 4 kk. Erikoislääkäri laittoi sitten eteenpäin työterveyslaitokselle. Tutkimukset siellä kestivät puolisen vuotta.

Vierailija
19/43 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä liittyen PEF- mittausjuttuihin. 

Tuuria tosiaan tarvitsee, kun lähtee terveyskeskuksiin arpomaan. Olisiko vielä heittää arviota, kuinka kauan tässä uskaltaa ihmetellä menemättä lekuriin, eli kuinka nopeasti tilanne keksimäärin pahenee? Mahtaako tulla vaarallisia astmakohtauksia pian tuon mahdollisen ekan jälkeen?

Vierailija
20/43 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 jatkaa: oireina olivat ensin jatkuvat poskiontelo- ja keuhkoputkentulehdukset. Jatkuvasti väsytti ja portaiden nousu edes yhden kerroksen välin alkoi olla tukalaa. Sain myös rytmihäiriöitä ja nestettä kertyi vatsaonteloon. Hengitys vinkui nimenomaan pakkasessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan