Astma alkanut aikuisiällä?
Onko täällä ihmisiä, joilla astma alkanut aikuisena, esim. yli 40- vuotiaana? Millaisissa olosuhteissa oireet ilmestyivät ja millaisia olivat? Oliko altistavia tekijöitä taustalla? Pääsitkö nopeasti tutkimuksiin, vai pitikö laukata lääkärissä monta kertaa? Oliko ollut vaivaa jo pidempään, vai ilmenivätkö oireet äkillisesti? Miten voit nyt?
Kommentit (43)
Joo tuo ”pakkasarkuus” on myös tunnusmerkki. Olen himourheilija ja liikun hulluna kesät talvet, ja mulla on pakkasherkät keuhkot. Jotkut astmaatikot pystyy juoksemaan vielä -15c pakkasessa, mutta mulla raja menee jo -11-12c kohdalla. Alkaa kirvelemään nielua, keuhkoputki ärtyy ja turpoaa ja sitä polttelee, ja jos sitten ei piittaa näistä varoitusmerkeistä vaan jatkaa vaan, niin astmakohtaus pian kolkuttelee ovella.
Joudun siis käyttämään hengityssuojaa (joo näytän kylähullulta) tai jättämään juoksemisen jos pakkasta on paljon.
Mulla on siitä ikävä astma että vaikka olisi hyvä hoito ja lääkkeet, niin silti aina on limaa joka rohisee keuhkossa. Tähän auttaa parhaiten juoksu joka irrottaa limaa mielestäni paremmin kuin se letkupullo (pep).
Kiitos asiallisista vastauksista! :)
Ap
Niinkö?! Mulla on juuri ollut tuollaista huokailua, haukottelua, ja saatan hengästyä puhuessa, tai kotitöitä tehdessä. Liikunnan aikana olen tuntenut "klassista" hengenahdistusta, ja ihmetellyt, ettei kunto nouse, vaikka kuinka yrittää. Ja nyt sitten tuo happi loppuu- hengitys- ujeltaa- kohtaus tänään... Voi peerse. Tämäkin vielä.