Työkaveri pyytää suosituskirjettä
Työkaverini on vaihtamassa työpaikkaa, ja pyysi myös minua kirjoittamaan hänelle suosituskirjeen. Nykyään on ilmeisesti tavallista pyytää suosituksia myös kollegoilta, koska myös muulla kuin esimiehen kirjoittamalla suosituksella on merkitystä. Tämä henkilö on ollut käytökseltään erittäin epämiellyttävä koko yhteisen työuramme ajan. Ammatillisesti hän on pätevä, mutta on harrastanut juoruilua, selkäänpuukottamista ja oman huonon olon purkamista muihin. Samaan aikaan hän on syyttänyt muita huonosta ja epäoikeudenmukaisesta kohtelusta eikä vaikuta näkevän omassa toiminnassaan mitään vikaa. En missään nimessä haluaisi kirjoittaa hänelle suosituksia, mikä ei johdu kostonhimosta. Sen sijaan alallamme on pienet piirit ja omakin imago saattaa kärsiä, jos suosittelen asiattomasti käyttäytyvää henkilöä.
En ole maininnut hänelle ikäväksi kokemastani käytöksestä, koska räikeitä ylilyöntejä ei ole tapahtunut enkä viitsisi kouluttaa aikuista ihmistä normaalin sosiaalisen kanssakäymisen perusteista. En myöskään haluaisi nyt tuoda tätä kaikkea esille perusteluna haluttomuuteeni antaa suosituksia. Siitä voisi saada vaikutelman, että haluan haukkua pystyyn ihmisen, jota en todennäköisesti enää joudu näkemään. Onko vihjeitä, miten toimia?
Kommentit (27)
Kirjoitetaanko tuollaisia "kirjeitä" vielä 2020-luvulla. Luulin, että sellainen oli tavallista viimeksi 1800-luvulla?
Sanot, ettei sinulla ole aikaa tuollaiseen.
"Kiitos luottamuksesta, mutta en nyt jaksa ruveta väsäämään mitään suosituskirjeitä."
Sanot vaan, että nyt et ehdi sitoutua tähän.
Sanot ihan yksinkertaisesti, että et kirjoita suosituskirjettä. Ei sinun tarvitse sitä selitellä. Et ole mitään suosittelua hänelle velkaa. Kaiken lisäksi hänhän on lähdössä muualle.
Sano, ettet kirjoita suosituskirjettä, mutta sinut voi nimen ja puhelinnumeron kanssa listata suosittelijaksi, jolle voi soittaa. Sitten kun rekryprosessin aikana uusi työnantaja soittaa sinulle, annat puhelussa rehellisesti ymmärtää, että kollegasi on pätevä muttei mukava työkaveri.
Voitjoko sanoa, että et kirjoita suosituskirjettä, ja että kannattaisi pyytää jolain, joka on tehnyt enemmän yhteistyötä hänen kanssaan tms,
Tai sitten voit kirjoittaa suosituskirjeen, jossa kommentoit hänen hyviä puoliaan. Asiantuntemustaan, pätevyyttään ja työmoraaliaan. Niistä asioista, joista et sano mitään, lukija osaakin jo olettaa, ettei ole julkaisukelpoista sanottavaa.
Höpöä. Tuolla logiikalla, kuka tahansa voisi (työnhakija itse) väsätä haluamansa "suosituskirjeen". Huomaa, ettei olla vähään aikaan oltu työelämässä.
Koska hän on lähdössä pois, voit hyvin sanoa, miten olet hänen työkaveruutensa kokenut. Hänen etuhan se on, jos vaikka osaisi uudessa paikassa olla mukavampi. Suositukseen voit kirjoittaa, että x on työllään osoittanut olevansa pätevä ja osaava. Muuhun ei tarvitse ottaa kantaa. Laita numerosi, josta saa lisätietoja. Puhelimessa voit sitten sanoa, että ihmisenä on vaikea.
Sanot vain että evvk. Oot ollut ihan mulkku koko ajan.
Apua, minulla oli äsken tismalleen samanlainen tilanne! Tiimistäni yksi epämiellyttävimmistä tyypeistä pyysi minua suositelijakseen hakemaansa työpaikkaan. Työnsä hoiti kyllä siinä missä muutkin, mutta oli todella joustamaton, lähes joka asiasta valittava, muutosvastarintainen, selän takana kaikista työkavereista pahaa puhuva jne. Ei todellakaan mukava työkaveri.
Rehellisesti en suurin surminkaan olisi häntä ihmisenä suosittelut yhteenkään duuniin. Ja samaan aikaan halusin ehdottomasti hänestä eroon, olin halunnut jo pitkään, joten olisin ollut melkein valmis kirjoittamaan minkälaista vaan koukeroilla höystettyä liirumlaarumia, että hän olisi saanut sen uuden paikan.
Lopulta tein sitten kuten joku tuossa neuvoikin: Kirjoitin suosituskirjeen ja pysyin tiukasti ammatillisissa asioissa eli kerroin osaamisesta, työkokemuksesta jne. Persoonan ja työyhteisötaidot jätin mainitsematta. Tyyppi ei saanut lopulta kuitenkaan sitä paikkaa, vaan muutti ja lähti muihin hommiin sitä kautta.
En kirjoittaisi suosituskirjettä hänelle.
Kiittäisin siitä, että hän kysyi, mutta kieltäytyisin suosituskirjeen kirjoittamisesta.
Mitä ihmeen suosituskirje? 30 vuotta työelämässä enkä yhtään kirjettä ole nähnyt, sellasta kirjoittanut enkä edes kuullut. Onks tää joku uus juttu? Suosittelijoita on aina ollut. Tosin oma kokemus on, ettei niille kukaan soita. Pienet piirit tällä alalla eli jokaisen taustat tunnetaan puskaradion kautta hyvin muutenkin.
Itse kysymykseen, en käyttäisi hetkeäkään siihen että miettisin miten mahtava työkaveri ja työntekijä joku on. Myykööt itse itsensä minä en sitä ala tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen suosituskirje? 30 vuotta työelämässä enkä yhtään kirjettä ole nähnyt, sellasta kirjoittanut enkä edes kuullut. Onks tää joku uus juttu? Suosittelijoita on aina ollut. Tosin oma kokemus on, ettei niille kukaan soita. Pienet piirit tällä alalla eli jokaisen taustat tunnetaan puskaradion kautta hyvin muutenkin.
Itse kysymykseen, en käyttäisi hetkeäkään siihen että miettisin miten mahtava työkaveri ja työntekijä joku on. Myykööt itse itsensä minä en sitä ala tehdä.
Piti vielä jatkaa, että jos laitat nimesi paperiin niin sinähän et tiedä kuinka monta kertaa sitä samaista suositusta käytetään. Tyyppi voi olla liikkuva katastrofi seuraavassa työssään ja sinä vaan kehut osaamista ja miten hyvä tyyppi hän on.
Vierailija kirjoitti:
Sano, ettet kirjoita suosituskirjettä, mutta sinut voi nimen ja puhelinnumeron kanssa listata suosittelijaksi, jolle voi soittaa. Sitten kun rekryprosessin aikana uusi työnantaja soittaa sinulle, annat puhelussa rehellisesti ymmärtää, että kollegasi on pätevä muttei mukava työkaveri.
Väärin, jos kaverista haluat eroon niin sanot, että asiallinen työkaveri.
Uutta työnantajaa taitaa kiinnostaa työkaverin ammatillinen pätevyys eikä kahvipöytätaidot.
En kyllä usko, että heillä on aikaa lueskella jotain pitkiä suosituskirjeitö, kun hakemuksetkin tulee olla suht lyhyitä. Enemmin soittavat jollekin.
Kirjoitat suositukset työtehtävien hoidosta. Se riittää.
Tuskin sinäkään olet mikään unelmien työkaveri. Ei sinun tarvitse tehdä luonneanalyysiä. Sen tekee työhönottajan psykologi.
no, kirjoita sen suosituksen ja jatkat elämää..?