Puutarhailijat 2021
Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.
Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.
Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.
Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.
Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!
Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D
Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!
Kommentit (1456)
Taas innostuin kylvämään liikaa kaikkea. Tomaatin siemenet otin kaupan kirsikkatomaatista, levitin talouspaperin päälle ja upotin koko paperin multaan kun olivat kuivahtaneet. Kymmeniä taimia nyt noussut ja pitäisi koulia omiin ruukkuihin. Paprikantaimia myös parikymmentä. Kesäkukista iti päivässä samettiruusu ja zinniat. Vielä pitäisi kylvää lobeliat. Kaikki kukat ekan kerran kokeilussa. Pelargoniaa laitoin myös ja melkein kaikki siemenet iti. Toivottavasti saan kukkimaan edes jotain. Hauska kuitenkin kokeilla erilaisia kasveja joka kesä, oppiihan niistä uutta joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin kerran kasvattaa kesäkurpitsaa ja oli jo satoa tuloillaan, pieniä alkuja. Yhtenä yönä olivat kaikki kadonneet. Syytän harakoita joita parveilee meidän seudulla pieni parvi. Täytyis löytää sitä partenokarppista lajiketta ja harso päälle koko kasvukaudeksi. Suurin osa lavoista on mansikalla, siitä tulee helposti satoa. Haaveilen omasta talosta ja pienestä pihasta että voisin kasvattaa enemmän syötävää. Kasvihuone olis toiveitten täyttymys.
Kasvatatko siis parvekkeella kun haaveilet pihasta?
rivarin pienellä läntillä :)
Oi kiva, siihenkin saa jo paljon! Minä olen kasvattanut sekä parvekkeella astioissa, että maapohjaisella parvekkeella ja siihenkin kokoon saa jo laitettua tolkuttomasti mansikkaa ja hedelmäpuita ja marjapensaita kun pitää ne leikkaamalla kurissa ja laittaa hyllyjä ja kerroksia. Kesäkurpitsa ja peruna voi tehdä satoa ihan sankossakin. Mitäpä kasvatushullu ei tekisi :D
Vierailija kirjoitti:
Taas innostuin kylvämään liikaa kaikkea. Tomaatin siemenet otin kaupan kirsikkatomaatista, levitin talouspaperin päälle ja upotin koko paperin multaan kun olivat kuivahtaneet. Kymmeniä taimia nyt noussut ja pitäisi koulia omiin ruukkuihin. Paprikantaimia myös parikymmentä. Kesäkukista iti päivässä samettiruusu ja zinniat. Vielä pitäisi kylvää lobeliat. Kaikki kukat ekan kerran kokeilussa. Pelargoniaa laitoin myös ja melkein kaikki siemenet iti. Toivottavasti saan kukkimaan edes jotain. Hauska kuitenkin kokeilla erilaisia kasveja joka kesä, oppiihan niistä uutta joka kerta.
Nimenomaan kannattaa kokeilla kaikkea! Toivottavasti kukkasi onnistuvat <3
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko joku suositella omenalajiketta vitoselle? Täällä tuntuu omenat jäävän kovin pieniksi mitä olen seurannut muiden omppuja. Haluaisin silti kokeilla jotakin omppupuuta, mutta mieluummin niin että voisin edes haaveilla sen menestymisestä :)
Jos näen mökkinaapuriani, niin kysyn mitä hänellä on. Hän antoi niitä minulle viime sykysnä kun heillä jäi ylimääräistä satoa paljon. Oli tosi makea!
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko joku suositella omenalajiketta vitoselle? Täällä tuntuu omenat jäävän kovin pieniksi mitä olen seurannut muiden omppuja. Haluaisin silti kokeilla jotakin omppupuuta, mutta mieluummin niin että voisin edes haaveilla sen menestymisestä :)
Harlamovski tuottaa minulla ainakin mielettömän sadon joka vuosi, viime syksynä taisi tulla ennätys eli jotain 50 kg (puu on noin 10v). Tekee satoa jo nuorena puuna. Lähinnä kai käytetään talousomenana mutta kyllä niitä syksyllä popsii ja syö tuoreenakin mielellään. Mulla on aika suojaisa pieni piha, talon vierustalla kasvaa. Sanovat pieneksi puuksi mutta kylläpä tuo latva jo on kovasti katon harjan tasolla. En ole paljon leikannut, vaatii kyllä tukea oksilleen silloin kun sato on suurimmillaan eikä ole ylimääräisiä raakileita ravistanut pois.
Ulkonaliikkumiskiellon aikana ei ole mitään asiaa puutarhaan.
Ai kun kiva että löysin tämmöisenkin ketjun :D
Mulle on tulossa pitkälti samaa kuin viime vuonna, lehti-ja palmukaalia, pak choi ja brokkolini viihtyi niin hyvin että niitä tulee, selleriä, kauhea kasa tilliä, persiljaa, basilikaa, pinaattia, minttuja, salkopapuja, perunaa, porkkanaa, valkosipulit laitettiin syksyllä, chilit on jo kavamassa, kurkkua tulossa kans. Kukkia kylvän yleensä suoraan maahan, mutta kelloköynnökset esikasvatan. Mulla on eniten perennoja kuitenkin, mutta kesäkukat ja niittykukat on niin ihania että niitä on pakko olla! Ajattelin rakentaa ihan sellasen mininiityn tänä vuonna. Unikkoa, tsinnioita, olkikukkaa, kehäkukkaa, verbenaa, erilaisia auringonkukkia. Yks iso ongelma on huonovointiset marjapensaat, viime vuonna olivat tosi ränsistyneet, puskivat uutta lehteä mutta eivät tehneet oikeastaan yhtään marjaa. En oikein tiedä mitä niille tekis, pitäiskö vaan leikata rajusti vai heivata... Haluaisin mustaherukkaa kyllä. Toinen karviaispensas saa lähteä, se on niin huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin kerran kasvattaa kesäkurpitsaa ja oli jo satoa tuloillaan, pieniä alkuja. Yhtenä yönä olivat kaikki kadonneet. Syytän harakoita joita parveilee meidän seudulla pieni parvi. Täytyis löytää sitä partenokarppista lajiketta ja harso päälle koko kasvukaudeksi. Suurin osa lavoista on mansikalla, siitä tulee helposti satoa. Haaveilen omasta talosta ja pienestä pihasta että voisin kasvattaa enemmän syötävää. Kasvihuone olis toiveitten täyttymys.
Kasvatatko siis parvekkeella kun haaveilet pihasta?
rivarin pienellä läntillä :)
Oi kiva, siihenkin saa jo paljon! Minä olen kasvattanut sekä parvekkeella astioissa, että maapohjaisella parvekkeella ja siihenkin kokoon saa jo laitettua tolkuttomasti mansikkaa ja hedelmäpuita ja marjapensaita kun pitää ne leikkaamalla kurissa ja laittaa hyllyjä ja kerroksia. Kesäkurpitsa ja peruna voi tehdä satoa ihan sankossakin. Mitäpä kasvatushullu ei tekisi :D
Yllättävän paljon mahtuu pieneenkin pihaan, mulla on omenapuu, pari herukkapensasta, mansikkaa laatikoissa. Olen kokeillut porkkanaa ja hernettäkin joka vuosi, sipulia, retiisejä. Saavissa perunaa ja tietysti on vielä perennoja ja kesäkukkia. On tää sellainen tauti ja joka kevät sama taistelu ittensä kanssa kun kaikkea haluaisi kokeilla. Nostan hattua jos parvekkeella noin monenlaista saat kasvatettua!
Mistä hyvä oleilu-kasvihuone, budjetti vain max 2000e.
Tilasin kuvastoja ja kaikki kivat n. 7000:sta ylöspäin. Oletteko törmänneet edullisempiin asioidessanne puutarhamyymälöissä.
Vierailija kirjoitti:
Tilasin kuvastoja ja kaikki kivat n. 7000:sta ylöspäin. Oletteko törmänneet edullisempiin asioidessanne puutarhamyymälöissä.
Ongelma on siis se, että pitäisi saada mahdollisimman halpa, mutta sen pitäisi näyttää arvokkaalta? Minkä kokoinen? Tee itse.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää itse. Laseja saa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Lumikello kirjoitti:
Meillä on lunta vieläkin yli 60 cm, mutta nyt näyttää säätiedot erittäin lupaavalta! Kyllä varmaan alkaa lumet hävitä kohisten!
Kaivoin joku päivä kasvihuoneen edustan esiin, että sain oven auki. Tällä viikolla täytyy käydä sipulikukkaostoksilla ja tehdä kasvariin kunnolla kevättä. Siellä on niin kiva istuskella, suunnitella ja haaveilla.
Viime keväänä kaivoin pihasta palloesikoita ja lumikelloja ruukkuihin, joissa talvehtivat varastossa. Esikot vein nyt kasvihuoneeseen heräilemään ja lumikellot on kukkineet jo vähän aikaan kuistin ikkunalla.
Viikonloppuna väkersin koivunoksista ja villiviinistä keväisiä kransseja. 🐣
Missäs vaiheessa kevät on muilla? Joko jollakin on maata näkyvissä?
Mitä sipuleja ajattelit ostella?
Meillä nousee kasvihuone pystyyn vasta tänä keväänä. Tuli mieleen kysymys, että pitääkö seiniä ja kattoa puhdistaa vuosittain? Mitä laitat huoneeseen kasvamaan?
Mä pesen joka kevät kasvihuoneen sisältä ja ulkoa. Samalla kuolee mahdolliset rakoihin pesineet tuhohyönteiset. Se on semmoinen mukava kevätrituaali, siitä alkaa kasvihuoneen kausi.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kevät tuo paljon jännitystä mukanaan. Äitini sai työpaikkansa kautta monenmoista perennaa syksyllä, mutta kenelläkään ei ole nyt hajuakaan niiden tarkemmista nimistä. Iskettiin vain maahan ja pian saa alkaa jännäämään mitä niistä kasvaa vai kasvaako mitään. Lehtiä heittelin vähän suojaksi niiden päälle.
Mulla on myös niittyprojekti mökillä, syksyllä viskottu siemenet maahan. Tänä vuonna siellä tuskin vielä mikään kukkii, mutta näkee vähän onko pohja kasveille kelvollinen vai valtaavatko rikkaruohot alueen takaisin. Toinen projekti olisi kesantopellosta niitty, mutta se on juolavehnän valtaama eikä löydy traktoria tahi muita härpäkkeitä. Ahdekaunokki kuulemma pärjää juolavehnälle, joten pieni alue käännettiin ja laitettiin sitä kasvamaan, saa nähdä miten käy. Jos käy hyvin, pitänee syksyllä ostaa lisää siemeniä. Jos tämä onnistuu, niin tulee kenties vähän yksipuolinen niitty, mutta voittaa juolavehnän :D
Peruna tappaa juolavehnän, laita vuodeksi perunaa niin juolavehnä on voitettu.
Kasvihuoneeni tuotiin juuri pihalle, 18 neliötä odottaa kokoajaa, perustukset tehtiin jo viime syksynä. Vierelle iso terassi kuormalavoista (kokeillaan parasta paikkaa, siksi tällainen tilapäisratkaisu). Tiedossa on siis ruuvinvääntämiskisat pääsiäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Googlasin "kasvihuone 10 m2" ja antoi jo alle tuon budjetin kivoja vaihtoehtoja (netrauta.fi, ei omaa kokemusta tuosta firmasta, alet siellä näköjään menossa. Katso esim tämä https://www.netrauta.fi/kasvihuone-halls-magnum-9-9m-sup2-3mm-turvalasi… ). Tai en tietysti tiedä, minkä tyyppistä haet? Ja minkä kokoista? Mutta kyllä (noin) kymmeneen neliöön jo pienen pöydän ja pari tuolia saa mahtumaan ja lisäksi muutakin "rekvisiittaa".
Ihan tavalliseen alumiinirunkoiseen kasvihuoneeseenkin saa kivasti näköä muuraamalla sokkelin. Vanhat punatiilethän ois ehkä ihanimmat, mutta rapatusta kevytsoraharkostakin tulee kiva. Samoin tiililattia on kaunis, mutta betonilaatoillakin saa kivan näköistä ja betonin päälle vaikka laudoitus, kun oleskeluhuoneesta kyse ja vesien kanssa ei läträtä.
Ja sitten tietenkin se vaihtoehto, jos jostain löytää kierrätyslaseja, että tekee puurunkoisen itse tai teettää. Mulla ei kyllä ole mitään käsitystä minkälaisista hinnoista silloin puhutaan. Itse tehden tietenkin vain materiaalien hinnat.
Vierailija kirjoitti:
Kasvihuoneeni tuotiin juuri pihalle, 18 neliötä odottaa kokoajaa, perustukset tehtiin jo viime syksynä. Vierelle iso terassi kuormalavoista (kokeillaan parasta paikkaa, siksi tällainen tilapäisratkaisu). Tiedossa on siis ruuvinvääntämiskisat pääsiäisenä.
😍😍😍
Iskee kyllä neliökateus!
Mulla on se muovinen Palramin pienin kasvihuone ja siinäkin mahtuu istumaan syksyllä ja keväällä. Kesällä on ihan liian kuuma. Kannattaa ottaa isompi, jos mahdollista, ne kai eivät kuumene niin.
Millä aineella muovinen kasvihuone pitäisi pestä sisältäpäin, riittääkö vesi?
Lumikello kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😍😍😍
Iskee kyllä neliökateus!
Valintaan vaikuttaneita asioita: tuossa samalla paikalla on ollut kasvihuone noin 60 vuoden ajan eli siihen oli helppo saada toimenpidelupa melkein samanlaiselle kuin mitä edellinenkin oli. Purettu kasvihuone oli vanhoista ikkunoista ja viimeisinä vuosinaan myös muovista koottu hieman rujo rakennelma, tämä uusi napakampaa tekoa ja tässä on ovi edessä ja takana.
Sormustinkukka, jättibalsami. Niitä ei kannata ottaa yhtään tainta, vaikka maksettaisiin!