Puutarhailijat 2021
Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.
Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.
Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.
Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.
Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!
Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D
Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!
Kommentit (1456)
Lumikello kirjoitti:
Meillä on lunta vieläkin yli 60 cm, mutta nyt näyttää säätiedot erittäin lupaavalta! Kyllä varmaan alkaa lumet hävitä kohisten!
Kaivoin joku päivä kasvihuoneen edustan esiin, että sain oven auki. Tällä viikolla täytyy käydä sipulikukkaostoksilla ja tehdä kasvariin kunnolla kevättä. Siellä on niin kiva istuskella, suunnitella ja haaveilla.
Viime keväänä kaivoin pihasta palloesikoita ja lumikelloja ruukkuihin, joissa talvehtivat varastossa. Esikot vein nyt kasvihuoneeseen heräilemään ja lumikellot on kukkineet jo vähän aikaan kuistin ikkunalla.
Viikonloppuna väkersin koivunoksista ja villiviinistä keväisiä kransseja. 🐣
Missäs vaiheessa kevät on muilla? Joko jollakin on maata näkyvissä?
Mitä sipuleja ajattelit ostella?
Meillä nousee kasvihuone pystyyn vasta tänä keväänä. Tuli mieleen kysymys, että pitääkö seiniä ja kattoa puhdistaa vuosittain? Mitä laitat huoneeseen kasvamaan?
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tietää riesaksi asti leviäviä perennoja niin saa vinkata :D Minulla on iso piha ja rajallinen budjetti. Haen sellaista vähän villiintynyttä vaikutelmaa. Tarha-alpi on levinnyt kiitettävästi, mutta onkin sitten ainut. Vai olenko vain liian hätäinen ja kunnon leviämiseen menee se 5-10 vuotta?
Omassa pihassa ainakin nämä leviää vähän liikaakin: tuoksukurjenpolvi, hopeahärkki, suikeroalpi, ketoneilikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tietää riesaksi asti leviäviä perennoja niin saa vinkata :D Minulla on iso piha ja rajallinen budjetti. Haen sellaista vähän villiintynyttä vaikutelmaa. Tarha-alpi on levinnyt kiitettävästi, mutta onkin sitten ainut. Vai olenko vain liian hätäinen ja kunnon leviämiseen menee se 5-10 vuotta?
Omassa pihassa ainakin nämä leviää vähän liikaakin: tuoksukurjenpolvi, hopeahärkki, suikeroalpi, ketoneilikka.
Loistava kysymys, ja hyvä vastaus!
Löytyykö muilta lisää?
Meillä on lähes kaikki lumi jo sulanut. Tänään olin ensimmäistä kertaa tänä keväänä siivoilemassa kukkapenkkejä talven jäljiltä. Eli poistin siis viime vuoden perennoiden jäännöksiä yms.
Miten kokeneemmat toimitte talvensuojaturpeen kanssa? Ekaa kertaa loppusyksyllä levitin sellaista puutarhaliikkeissä säkeissä myytävää talvensuojaturvetta arkojen kasvien päälle. Eli mitä sille pitää nyt keväällä tehdä? On aikamoiset keot (vielä osittain jäässä) mm. kärhöjen päällä. Annetaanko sen vaan olla, painuuko se maahan hiljalleen, vai pitääkö kaapia pois?
Löysin kaapin nurkasta kolme vuotta vanhan sarviorokkisiemenpussin. Laitoin kertakäyttölautaselle kostutetun talouspaperin johon kylvin siemenet ja laitoin talouspaperin päälle plus pussin.
En tiedä onnistuuko koska vanhat siemenet.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lähes kaikki lumi jo sulanut. Tänään olin ensimmäistä kertaa tänä keväänä siivoilemassa kukkapenkkejä talven jäljiltä. Eli poistin siis viime vuoden perennoiden jäännöksiä yms.
Miten kokeneemmat toimitte talvensuojaturpeen kanssa? Ekaa kertaa loppusyksyllä levitin sellaista puutarhaliikkeissä säkeissä myytävää talvensuojaturvetta arkojen kasvien päälle. Eli mitä sille pitää nyt keväällä tehdä? On aikamoiset keot (vielä osittain jäässä) mm. kärhöjen päällä. Annetaanko sen vaan olla, painuuko se maahan hiljalleen, vai pitääkö kaapia pois?
Mun mielestä siinä pussissa luki, että pitää aika aikaisin jo poistaa. Sen kerran kun laitoin tulikin sitten kiire poistolle kun en ollut lukenut ohjetta. Tai sitten muistan väärin ja näin sanottiin jossain muualla.
Täällä kevät tuo paljon jännitystä mukanaan. Äitini sai työpaikkansa kautta monenmoista perennaa syksyllä, mutta kenelläkään ei ole nyt hajuakaan niiden tarkemmista nimistä. Iskettiin vain maahan ja pian saa alkaa jännäämään mitä niistä kasvaa vai kasvaako mitään. Lehtiä heittelin vähän suojaksi niiden päälle.
Mulla on myös niittyprojekti mökillä, syksyllä viskottu siemenet maahan. Tänä vuonna siellä tuskin vielä mikään kukkii, mutta näkee vähän onko pohja kasveille kelvollinen vai valtaavatko rikkaruohot alueen takaisin. Toinen projekti olisi kesantopellosta niitty, mutta se on juolavehnän valtaama eikä löydy traktoria tahi muita härpäkkeitä. Ahdekaunokki kuulemma pärjää juolavehnälle, joten pieni alue käännettiin ja laitettiin sitä kasvamaan, saa nähdä miten käy. Jos käy hyvin, pitänee syksyllä ostaa lisää siemeniä. Jos tämä onnistuu, niin tulee kenties vähän yksipuolinen niitty, mutta voittaa juolavehnän :D
Vierailija kirjoitti:
Täällä kevät tuo paljon jännitystä mukanaan. Äitini sai työpaikkansa kautta monenmoista perennaa syksyllä, mutta kenelläkään ei ole nyt hajuakaan niiden tarkemmista nimistä. Iskettiin vain maahan ja pian saa alkaa jännäämään mitä niistä kasvaa vai kasvaako mitään. Lehtiä heittelin vähän suojaksi niiden päälle.
Mulla on myös niittyprojekti mökillä, syksyllä viskottu siemenet maahan. Tänä vuonna siellä tuskin vielä mikään kukkii, mutta näkee vähän onko pohja kasveille kelvollinen vai valtaavatko rikkaruohot alueen takaisin. Toinen projekti olisi kesantopellosta niitty, mutta se on juolavehnän valtaama eikä löydy traktoria tahi muita härpäkkeitä. Ahdekaunokki kuulemma pärjää juolavehnälle, joten pieni alue käännettiin ja laitettiin sitä kasvamaan, saa nähdä miten käy. Jos käy hyvin, pitänee syksyllä ostaa lisää siemeniä. Jos tämä onnistuu, niin tulee kenties vähän yksipuolinen niitty, mutta voittaa juolavehnän :D
Sinappi on sellainen joka nujertaa lähes minkä kasvin tahansa. Jopa rikkanenätti tokenee sillä kun muutaman vuoden kylvää, maassahan on sitä rikan siementä vuosikausiksi ja se rikkanenätti on tosi kova leviämään. Naapurissa sitä on eikä ne sitä hävitä, joten siemeniä lentelee tännekin. Yksittäisiä olen kitkenyt ihan pienenä pois.
Sinapin siemeniä on vaikea saada säkeissä ainakin täällä eteläsuomesta, mutta pohjanmaalla niitä on saatavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loistava kysymys, ja hyvä vastaus!
Löytyykö muilta lisää?
Sivulla 5 on vastauksia. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puna-ailakki, unikko, väriminttu, vuohenkello, näitä ei saa pois kovin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Lumikello kirjoitti:
Meillä on lunta vieläkin yli 60 cm, mutta nyt näyttää säätiedot erittäin lupaavalta! Kyllä varmaan alkaa lumet hävitä kohisten!
Kaivoin joku päivä kasvihuoneen edustan esiin, että sain oven auki. Tällä viikolla täytyy käydä sipulikukkaostoksilla ja tehdä kasvariin kunnolla kevättä. Siellä on niin kiva istuskella, suunnitella ja haaveilla.
Viime keväänä kaivoin pihasta palloesikoita ja lumikelloja ruukkuihin, joissa talvehtivat varastossa. Esikot vein nyt kasvihuoneeseen heräilemään ja lumikellot on kukkineet jo vähän aikaan kuistin ikkunalla.
Mitä sipuleja ajattelit ostella?
Meillä nousee kasvihuone pystyyn vasta tänä keväänä. Tuli mieleen kysymys, että pitääkö seiniä ja kattoa puhdistaa vuosittain? Mitä laitat huoneeseen kasvamaan?
Kyllä ne kannattaa vuosittain pestä, ettei rakenteisiin kerääntyvään likaan pesiydy kasvitaudit ja -tuholaiset. Suositus on keväällä ja syksyllä, mutta ei mulla into ihan siihen ole riittänyt. Syksyllä vain lakaisen lattian ja keväällä pesen seinät ja katon.
Tomaattia ja kasvihuonekurkkua mulla on aina ja tomaattien juurella basilikaa ja persiljaa. Keväällä laitan ensimmäiset salaatit ja retiisit kasvihuoneeseen. Saatan ostaa valmiita taimia chileistä ja paprikoista, mutta itse en niitä tänä vuonna kasvata.
No krookuksia, helmililjoja, hyasinttejä ja erilaisia narsisseja lähti mukaan. Siis kaikkea mitä oli tarjolla. 😅
Ja hei, onnea uuteen kasvihuoneeseen!
Minulla nousi esikasvatuksista paprika ja en ole ihan varma onko yksi nousseista purjo. Semmoinen piikki kumminkin. Ehkä myös porkkana. Tässähän on hyvä opetella sitä mille mikäkin näyttää kun ovat sisällä ja voi seurata kasvua tarkkaan :p
Kokeilin kerran kasvattaa kesäkurpitsaa ja oli jo satoa tuloillaan, pieniä alkuja. Yhtenä yönä olivat kaikki kadonneet. Syytän harakoita joita parveilee meidän seudulla pieni parvi. Täytyis löytää sitä partenokarppista lajiketta ja harso päälle koko kasvukaudeksi. Suurin osa lavoista on mansikalla, siitä tulee helposti satoa. Haaveilen omasta talosta ja pienestä pihasta että voisin kasvattaa enemmän syötävää. Kasvihuone olis toiveitten täyttymys.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin kerran kasvattaa kesäkurpitsaa ja oli jo satoa tuloillaan, pieniä alkuja. Yhtenä yönä olivat kaikki kadonneet. Syytän harakoita joita parveilee meidän seudulla pieni parvi. Täytyis löytää sitä partenokarppista lajiketta ja harso päälle koko kasvukaudeksi. Suurin osa lavoista on mansikalla, siitä tulee helposti satoa. Haaveilen omasta talosta ja pienestä pihasta että voisin kasvattaa enemmän syötävää. Kasvihuone olis toiveitten täyttymys.
Kasvatatko siis parvekkeella kun haaveilet pihasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koristemansikka ja jättipoimulehti, kasvavat missä haluavat :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatatko siis parvekkeella kun haaveilet pihasta?
rivarin pienellä läntillä :)
Vierailija kirjoitti:
Löysin kaapin nurkasta kolme vuotta vanhan sarviorokkisiemenpussin. Laitoin kertakäyttölautaselle kostutetun talouspaperin johon kylvin siemenet ja laitoin talouspaperin päälle plus pussin.
En tiedä onnistuuko koska vanhat siemenet.
Talouspaperikylvöistä en osaa sanoa, kun en sitä käytä. Kylvömultaa käytän. Kun taimet ovat hiukan kasvaneet, koulin ne omiin purkkeihinsa.
Mutta kyllä "parasta ennen" päiväyksen ohittaneistakin siemenistä osa yhä itää. Muutama vuosi sitten kokeilin tomaatinsiemenillä ('Tanskan vienti'), jotka olivat 20 vuotta vanhoja! Kelvollisia taimia tuli useammasta kuin joka toisesta siemenestä.
Pari viikkoa sitten kylvin lehtikaalit, hyvin itivät, vaikka nekin ovat jo 2-3 vuotta ylipäiväisiä.
Osaisiko joku suositella omenalajiketta vitoselle? Täällä tuntuu omenat jäävän kovin pieniksi mitä olen seurannut muiden omppuja. Haluaisin silti kokeilla jotakin omppupuuta, mutta mieluummin niin että voisin edes haaveilla sen menestymisestä :)