Puutarhailijat 2021
Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.
Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.
Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.
Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.
Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!
Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D
Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!
Kommentit (1456)
Minulla on osa tontista luonnontilassa. On kuusia, mäntyjä, koivuja ja alla kasvaa paljon metsäkasveja. Ihastuin muutamavuosi sitten ketunleipään ja siirsin sitä kasvamaan puiden alle. Nyt levinnyt mattona ja on ihanasti kukassa. Samoin tein kieloille ja niitä on levinnyt samoin. Kukkivat seuraavaksi.
Olen siirtänyt myös metsämansikkaa, valko, sini ja keltavuokkoja pihapiirissä.
Tänä vuonna innostuin Horttaan ja siirsin Litulaukkaa pihaan kasvamaan. Maistuu valkosipulille. Karhunlaukkaa löysin taimimyymälästä ja yritän saada kasvamaan. Soisin sen leviävän runsaasti, on niiiiiin hyväää.
Sain venäläiseltä ystävältäni suolaheinän juurakoita. On hyvää salaatissa. Hän tekee niistä keittoa. Kokeilen joskus sitäkin. Pintterestistä olen löytänyt innostavia ohjeita Hortan syömisestä.
Nyt on paras aika kerätä Horttaa. Ovat tuoreita ja pehmeitä, eikä kovin karvaita. Ravintolisänä melkoisia buustaajia.
Hei!
Palstaviljelijä kaipaa neuvoja. Minulla meni viime vuonna perunanviljely myttyyn. Satoa tuli, mutta perunat jäivät pieniksi, ja kun niitä keitti, ne hajosivat tyystin. Mikä tällaista aiheuttaa? Nyt kun istutan perunan niin miten toimin - tarvitseeko tietynlaista multaa, meillä aika savinen palsta mutta ihan ok pohja kuitenkin. Ja millä lannoitan ja missä vaiheessa?
Kiitos jos joku osaa auttaa!
Vierailija kirjoitti:
Piha täynnä kaikkia rikkaruohoja ja ongelmakasveja, jotka leviävät kauheasti. Miten saan puutarhan haltuun? Pidän kyllä luonnonmukaisuudesta, mutta haluaisin vähän jotain hallintaa tähän!
Mulla oli tuollainen ekoina vuosina, kun oli talon rakentamisen jälkeen vastaperustettu multa maassa, eikä muuta, nytkin niitä on edelleen, muttei niin paha.
Piti vaan kitkeä hulluna, en mitään muuta suunnilleen koko kesänä pystynyt tekemään kuin kitkemään niitä. Ruohoa kylvin sitten enemmän ja ajan myötä se kasvoi ja rikkaruohot vähenivät. Yhä pitää kitkeä. Ärsyttävää, sillä en halunnut nurmikkoa, mutta oli pakko. Nyt olen rakentanut puutarhaa pikkuhiljaa sen nurmikon päälle pala palalta.
Niittyä ei tuohon enää saa, mutta luultavasti niitty olisi muutenkin tullut mulla täyteen pelkkiä rikkaruohoja, tämä on niin kosteaa ja hedelmällistä maata.
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Palstaviljelijä kaipaa neuvoja. Minulla meni viime vuonna perunanviljely myttyyn. Satoa tuli, mutta perunat jäivät pieniksi, ja kun niitä keitti, ne hajosivat tyystin. Mikä tällaista aiheuttaa? Nyt kun istutan perunan niin miten toimin - tarvitseeko tietynlaista multaa, meillä aika savinen palsta mutta ihan ok pohja kuitenkin. Ja millä lannoitan ja missä vaiheessa?
Potut tarvitsee lannoitetta maahan - vaikka kanankakkaa ja sitten myös vettä - kastele ja multaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Potut tarvitsee lannoitetta maahan - vaikka kanankakkaa ja sitten myös vettä - kastele ja multaa.
Potut pitää myös mullata eli lisätä multaa juurelle kun taimen korkeus on 15 cm
Keräsin hirveät määrät kotiloita kultapallosta. Myös vuorikaunokki kerää niitä. Kannattaisi varmaan suosia kasveja, joita kotilot eivät syö rumiksi. Mitä niitä on? Akileija ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Keräsin hirveät määrät kotiloita kultapallosta. Myös vuorikaunokki kerää niitä. Kannattaisi varmaan suosia kasveja, joita kotilot eivät syö rumiksi. Mitä niitä on? Akileija ainakin.
Krassi ei kelpaa
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Kuulostaa, että kylvit jauhoisia perunoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Kuulostaa, että kylvit jauhoisia perunoita.
Vaikuttaa myös millä lannoitettu ja apulannan kerää vettä perunaan.
Itse pidän juuri näistä murenevista perunoista, mutta niitten keitto on vahdittava tarkkaan ettei hajoa.
2017 istutettu Merrill magnolia kukkii viiden kukan voimin, kaksi nuppua vielä aukeamatta. Vieressä Kaino ja Vieno, toisen nuput puhkeamassa (rodoja) kuten höyhenpensaassakin. Mesimarja aluskasvina. Semmoinen happaman maan kasvien penkki.
Vierailija kirjoitti:
Eikä samettikukka
Etanat ainakin iloisesti sammaraeita syö, vähemmän kotiloita niissä
Vierailija kirjoitti:
Minulla on osa tontista luonnontilassa. On kuusia, mäntyjä, koivuja ja alla kasvaa paljon metsäkasveja. Ihastuin muutamavuosi sitten ketunleipään ja siirsin sitä kasvamaan puiden alle. Nyt levinnyt mattona ja on ihanasti kukassa. Samoin tein kieloille ja niitä on levinnyt samoin. Kukkivat seuraavaksi.
Olen siirtänyt myös metsämansikkaa, valko, sini ja keltavuokkoja pihapiirissä.
Tänä vuonna innostuin Horttaan ja siirsin Litulaukkaa pihaan kasvamaan. Maistuu valkosipulille. Karhunlaukkaa löysin taimimyymälästä ja yritän saada kasvamaan. Soisin sen leviävän runsaasti, on niiiiiin hyväää.
Sain venäläiseltä ystävältäni suolaheinän juurakoita. On hyvää salaatissa. Hän tekee niistä keittoa. Kokeilen joskus sitäkin. Pintterestistä olen löytänyt innostavia ohjeita Hortan syömisestä.
Nyt on paras aika kerätä Horttaa. Ovat tuoreita ja pehmeitä, eikä kovin karvaita. Ravintolisänä melkoisia buustaajia.
Kuulostaa ihanalta <3
Vierailija kirjoitti:
Minulla on herneet olleet pihalla jo pari viikkoa, peitin ne harsolla kun tuli sateet. Ovat noin 15cm korkeita ja jyväskylän korkeudella kasvavat.
Löysin tontin lähistöltä herukoita ja uskaltauduin kaivamaan pari omalle tontille kasvamaan. Olivat autotien vieressä leppien yms epämääräisten kasvien seassa niin en usko että kaupunki on niitä istuttanut kun sijaintikin oli syrjäinen. Kukkivat kovasti.
Ovatkohan herukoita vaiko taikinamarjaa? Muistuttaa suuresti punaherukkaa, samanlaiset myrkyttömät marjatkin, mutta niissä ei ole oikeastaan mitään makua. Käytetään koriste-ja aitapensaana, karkulaisiin törmää usein teiden varsilla.
Voiko puiseen laatikkoon istuttaa , ja jos voi niin mitä ?
Siis sellaiseen , jossa on pohja ( toki reikiä veden valumiselle). Voiko esim. laittaa muovin pohjalle ? mitä vinkkejä tähän ?
tämä on ollutkin tosi kiva ketju tällä palstalla. Hyvässä hengessä tullut ohjeita :)
Vierailija kirjoitti:
Voiko puiseen laatikkoon istuttaa , ja jos voi niin mitä ?
Siis sellaiseen , jossa on pohja ( toki reikiä veden valumiselle). Voiko esim. laittaa muovin pohjalle ? mitä vinkkejä tähän ?
tämä on ollutkin tosi kiva ketju tällä palstalla. Hyvässä hengessä tullut ohjeita :)
Mä porasin reikiä pohjaan, vuorasin sanomalehdellä ja laitoin verkkopussissa lecasoraa pohjalle. Päälle puutarhamultaa ja siihen orvokkeja ja hopealehteä. Seuraavaksi laitan luultavasti sääkukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen illalla lämpö meni niin alas että kaikki "irtonainen" tuli kasvarista sisälle. Olohuone täyteen kasveja.
Tomaatit peittelin kasvariin hallaharsolla. Ei pakkasta mutta 0 astetta alimmillaan lupasi. Vielä 2 kylmää yötä luvassa.
Ei varman tee hyvää chilien kukille tämmöinen lämpöshokki. En tiedä vienkö ulos päiväksi vai en, kun alle 10 kuitenkin. En taida jaksaa.
Kurpitsat vein terassille päiväksi.
Chilin kukkien putoaminen olisi hyvä asia. Ne kannattaisi nyppiä pois jos jotain jää. Muuten se alkaa tekemään hedelmiä, eikä kasva. Nyt kevät vasta menossa.
Enpä ole koskaan kuullutkaan! Mun chili kasvoi kukkineen lähes 1m korkuiseksi perennapenkissä ulkona ja teki ainakin sata hedelmää, niitä on vieläkin kuivattuna muutama jäljellä.
Hiekkamaalla helpompaa. Ei lannoita. Kerää leikkuujätteen pois.