Puutarhailijat 2021
Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.
Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.
Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.
Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.
Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!
Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D
Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!
Kommentit (1456)
Vierailija kirjoitti:
Ja tajusin kyllä, ettei tämä ole minun ketjuni alkuunkaan. :) Vaan enemmän aloittelijoille sopiva. Toki jokainen tekee omat virheensä ja niinhän sitä parhaiten oppii. T: kriittisen viestin kirjoittanut
Sanoisin, että asenteessasi on paljonkin vikaa. Voisit sanoa, että ihmiset oppivat kokemuksistaan, etkä käyttää sanaa virhe. Olet tuomitseva ja ikävä ihminen.
Mikä hvetti on puutarhailija? ttu näitä jotka eivät osaa suomea.
Puutarhuri tai harrastajapuutarhuri mutta ei mikään stanan puutarhailija!
Oliko jollakulla hyvää ehdotusta pensastomaattilajikkeeksi avomaalle?
Vierailija kirjoitti:
Mikä hvetti on puutarhailija? ttu näitä jotka eivät osaa suomea.
Puutarhuri tai harrastajapuutarhuri mutta ei mikään stanan puutarhailija!
Luovuudella on tapana saada yleisön pää sekaisin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä puutarhuroin kesämökillä, missä on mulla on kasvihuone ja kasvimaa ja kukkapenkit. Mökille on 100 km.
Mulla on tomaatit kylvetty, mutta ovat tosi pieniä vielä. Ekat varsinaiset lehdet tulleet ja kasvilamppujen alla ovat.
En tiedä mikä sulla menee sen kesäkurpitsan kanssa pieleen? Mä saan satoa aina liikaa, viime vuonna oli 4 tainta ja pakastin 15 purkkia kesäkurpitsaa.
Me on jouduttu tammikuusta alkaen kahden mökin loukkuun (perintö). Tämä kakkosmökki tuli miehen isältä ja se on aika poikamiesmäisessä tilassa, vaatii paljon siivoamista ja piha varsinkin on vaan viikatteella vedetty ja vaatii huolenpitoa. Kaupaksi sitä ei saa, on ihan Venäjän rajan pinnassa kuivalla maalla vanha talo, korvessa. Istutuksia ei ole, pelkät omenapuut ja nurmikko, paikka ei ole mitenkään maisemallisesti viehättävä. Etsin nyt sitten sellaisia ruusuja ja pensaita, jotka pärjäisi V-vyöhykkeellä. Sais edes jotain katseltavaa ja kukkivaa sille pihalle.
Sinulla on ollut hyvä kesäkurpitsasato :) Viime vuonna kesäkurpitsa teki vain valtavia lehtiä ja kukkia. En tiedä. Samassa kohtaa olivat kuin aiemmin, jolloin tekivät satoa. Meilläkin on mökki vitosella, siellä viihtyy aika moni ruusukin yllättäen. Kanadaiset ruusut ainakin, niistä löytyy kauniita. Juhannusruusu myös.
Jos ne kukat ei pölyttyneet? Niitä voi itsekin tupsutella. Ja kesäkurpitsan kukat on onneksi syötäviä myös, paistettuina hyviä!
Miten kylvätte ne siemenet , joko ripotellen isompaan astiaan, josta muutaman päivän kuluttua joutuu ne koulimaan, vaiko suoraan siihen pikkuruukkuun, jossa saavat kasvaa kunnes lopulliseen paikkaansa pääsevät.
Minä suosin niitä pikkuruukkuja, joihin laitan lajista riippuen 2-4 siementä.Jää se kouliminen pois kokonaan.
Kun huomaa, ettei kaikki siemenet idä, on helppo laittaa uusi siihen mukaan, ehtii hyvin saada muut kiinnikasvussa.
Vielä niistä taimimullista senverran, jotta on kummallista kaupan taholta, jotta vain niitä pieniä 10 litran pusseja on myynnissä keväällä kun sitä tarvitaan, mutta kun kesä on tullut, niin samaa on 40 litran säkissä.Hintaero näillä on täällä....pikkupussi 5.99e, siis 10 litraa ja se 40 litran säkki 4.50e.Mutta sitä säkkiä ei ole koskaan ennen kesää myynnissä, silloinhan sitä ei enää tarvita.
Eikä kannata ostaa talven yli omaan varastoon, koska niihin tulee erilaisia tuholaisia, jotka sitten toukkina tuhoaa ne taimet.Harsosääsken/hedelmäkärpäsen ym, pikkusiivekkäiden toukat on suursyömäreitä taimiruukuissa ja kasvatus epäonnistuu.
Ne tunnistaa, kun kastelee taimet ja seuraa vähän aikaa, niin läpikuultavia puolen sentin mittaisia alkaa pinnalla liikehtiä. Jos on vain vähän, niin hammastikulla olen niitä kerännyt pois ja eivät ole päässeet tuhojaan tekemään.Vielä ei ole kylvöissä näkynyt, ei ollut viime vuonnakaan. Mutta aiemmin oli, kylvömulta säkistä lähti lentoon pieni kärpänen, kun sen avasin, en tuolloin arvanut, mikä tuholainen oli, mutta onnistui munimaan muutamaan taimiruukkuun ennenkuin sain sen tapetuksi ja tikulla poimin niitä toukkia, vain 2 taimiruukkua meni pilalle.
Kiitos vinkistä, laitan petuniat yänään multaan jos kerran ehtivät! Itsellä esikasvatetut olleet honteloita ja kukkineet myöhään. Paremmin on onnistunut suoraan ulos kylvämällä, esim krassi, kehäkukka, kesäkurpitsa, yrtit jne.
Kesäkurpitsa tarvitsee paljon lannoitusta. Kasvusäkissä tuli paljon parempi sato kuin tavallisessa puutarhapenkissä, jota en osaa ilmeisesti lannoittaa tarpeeksi.
Olen tehnyt molempia, suosin isoa koska iso multatila ei kuivu niin helposti. Mielestäni helpompi.
Vierailija kirjoitti:
Miten kylvätte ne siemenet , joko ripotellen isompaan astiaan, josta muutaman päivän kuluttua joutuu ne koulimaan, vaiko suoraan siihen pikkuruukkuun, jossa saavat kasvaa kunnes lopulliseen paikkaansa pääsevät.
Minä suosin niitä pikkuruukkuja, joihin laitan lajista riippuen 2-4 siementä.Jää se kouliminen pois kokonaan.
Kun huomaa, ettei kaikki siemenet idä, on helppo laittaa uusi siihen mukaan, ehtii hyvin saada muut kiinnikasvussa.
Vielä niistä taimimullista senverran, jotta on kummallista kaupan taholta, jotta vain niitä pieniä 10 litran pusseja on myynnissä keväällä kun sitä tarvitaan, mutta kun kesä on tullut, niin samaa on 40 litran säkissä.Hintaero näillä on täällä....pikkupussi 5.99e, siis 10 litraa ja se 40 litran säkki 4.50e.Mutta sitä säkkiä ei ole koskaan ennen kesää myynnissä, silloinhan sitä ei enää tarvita.
Eikä kannata ostaa talven yli omaan varastoon, koska niihin tulee erilaisia tuholaisia, jotka sitten toukkina tuhoaa ne taimet.Harsosääsken/hedelmäkärpäsen ym, pikkusiivekkäiden toukat on suursyömäreitä taimiruukuissa ja kasvatus epäonnistuu.
Ne tunnistaa, kun kastelee taimet ja seuraa vähän aikaa, niin läpikuultavia puolen sentin mittaisia alkaa pinnalla liikehtiä. Jos on vain vähän, niin hammastikulla olen niitä kerännyt pois ja eivät ole päässeet tuhojaan tekemään.Vielä ei ole kylvöissä näkynyt, ei ollut viime vuonnakaan. Mutta aiemmin oli, kylvömulta säkistä lähti lentoon pieni kärpänen, kun sen avasin, en tuolloin arvanut, mikä tuholainen oli, mutta onnistui munimaan muutamaan taimiruukkuun ennenkuin sain sen tapetuksi ja tikulla poimin niitä toukkia, vain 2 taimiruukkua meni pilalle.
Kesäkurpitsa nyt onnistuu aina. Mutta aikaisintaan huhtikuussa esikasvatus
Millainen on hyvä kasvivalo? Tarvitseeko sitä vielä, päivä on jo pidentynyt kivasti!
Minä ostin ihan kasvilampun Ja laitoin kiinni työpöytävalaisimeen. Se on varainainen kasvivalo punaisella valotaajuudella
Mistö saa parhaat siemenet kotiinkyljetettuna?
Vierailija kirjoitti:
Millainen on hyvä kasvivalo? Tarvitseeko sitä vielä, päivä on jo pidentynyt kivasti!
Minä pidän sitä punervasävyistä loisteputkea päällä 12 tuntia, on keittiön työtasolla , koska kaikki ei ikkunoille mahdu. Pilvisinä päivinä on hyvä olla lisävaloa muutoinkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös kiinnostunut kasvivaloista. Minulla on kaksi ihan peruskasvilamppua ja toistaiseksi niillä on kukitettu joulukukat. Katsotaan miten esikasvatuksen käy, riittääkö teho.
Kasvivalon teho 10 W, kanta E27, valovirta 800 lm/2300 cd, värilämpötila 4000 K, keskimääräinen elinikä 25000 tuntia. Kasvivalo on erikoislamppu, jonka säteily on sovitettu juuri kasvin tarvitsemille aallonpituuksille. Runsas sininen ja punainen säteily auttavat kasvia kasvamaan pituutta sekä voimistumaan. Oikea säteily edistää tehokkaasti fotosynteesiä. Tuo siksi, että sen sai laitettua tavalliseen lampunkantaan. En saa asennettua erikseen mitään loisteputkia.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinulle sattui huono multapussi? En ole tiennyt ötököistä mitään ja minulla on ollut isot säkit käytössä. Ostan yhden ylimääräisen syksyllä ja käytän sitä kevääseen asti. Laitoin suoraan isompaan astiaan. Riippuen vähän kasvistakin. Maitopurkin saa revittyä auki, joten sillä pystyy siirtämään kasveja paremmin pysyvään multaan.
Jos joku tietää riesaksi asti leviäviä perennoja niin saa vinkata :D Minulla on iso piha ja rajallinen budjetti. Haen sellaista vähän villiintynyttä vaikutelmaa. Tarha-alpi on levinnyt kiitettävästi, mutta onkin sitten ainut. Vai olenko vain liian hätäinen ja kunnon leviämiseen menee se 5-10 vuotta?
Ja sinäkö tiedät onko jollain kasvivalo käytössä vai ei?