Sivut

Kommentit (621)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä voisi ostaa erikoisempia perennoja? Siis tilata netin kautta? Onko hyviä vinkkejä?

Riippuu vähän siitä, mitä tarkoitat erikoisemmilla. Jotain mitä ei kotipaikkakunnalta löydy vai Suomesta. Viherpeukaloista olen kuullut kritiikkiä, itse en ole kokeillut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä voisi ostaa erikoisempia perennoja? Siis tilata netin kautta? Onko hyviä vinkkejä?

Riippuu vähän siitä, mitä tarkoitat erikoisemmilla. Jotain mitä ei kotipaikkakunnalta löydy vai Suomesta. Viherpeukaloista olen kuullut kritiikkiä, itse en ole kokeillut.

Olen tilannut viherpeukaloilta 2 x ja molemmilla kerroilla toimitus toimi ja kasvit lähtivät hyvään kasvuun. Kallis se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Älä vaan myy

Vierailija kirjoitti:
Mä puutarhuroin kesämökillä, missä on mulla on kasvihuone ja kasvimaa ja kukkapenkit. Mökille on 100 km. 

Mulla on tomaatit kylvetty, mutta ovat tosi pieniä vielä. Ekat varsinaiset lehdet tulleet ja kasvilamppujen alla ovat. 

En tiedä mikä sulla menee sen kesäkurpitsan kanssa pieleen? Mä saan satoa aina liikaa, viime vuonna oli 4 tainta ja pakastin 15 purkkia kesäkurpitsaa. 

Me on jouduttu tammikuusta alkaen kahden mökin loukkuun (perintö). Tämä kakkosmökki tuli miehen isältä ja se on aika poikamiesmäisessä tilassa, vaatii paljon siivoamista ja piha varsinkin on vaan viikatteella vedetty ja vaatii huolenpitoa. Kaupaksi sitä ei saa, on ihan Venäjän rajan pinnassa kuivalla maalla vanha talo, korvessa. Istutuksia ei ole, pelkät omenapuut ja nurmikko, paikka ei ole mitenkään maisemallisesti viehättävä.  Etsin nyt sitten sellaisia ruusuja ja pensaita, jotka pärjäisi V-vyöhykkeellä. Sais edes jotain katseltavaa ja kukkivaa sille pihalle. 

Pelasta ne omenapuut ja suojaa niitä verkolla ettei jänikset syö myyrät sitten etsi missä on syötävää raparperia ja muuta pelasta ne.Käännä vähän nurmikkoa varovasti saat matoja kalastukseen ja samalla käännät saat uuden nurmikon.Avaa lattia ja tutki onko hometta kosteutta sekä uusi eristeet.Saat kivan lomapaikan siitä.Laita rajalle vähän vadelmaa kasvamaan saat hilloa.Kaiva ojaa vähän ja laita pihalaattoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus oli tilauksesta, että maksoin kalliisti limottenuista ja litistyneistä taimista jotka olivat keltaisia perille tullessa eli pakkaus oli huono ja liian kauan olivat matkalla.
Kuolivat pikkuhiljaa kaikki ja palautetta laitoin, mutta muistaakseni sain hyvityksenä toisia taimia ja niitä en halunnut pihaani.

Mehuksi ja myyntiin

Laittakaa ylijäämä omenat ja marjat myyntiin pienellä hinnalla johonkin kun kerrostaloissa asuvat ei ikinä saa oikeita omenoita mistään jostain torilta joskus.

En minäkään tilaisi netistä.
Erikoisempia kasveja löytyy puutarhaliikkeistä, varsinkin sellaisista, jotka eivät ole mitään isoa ketjua.
Niistä voi tehdä löytöjä!
Esim. Helsingissä Pukinmäen puutarha Kehä I varrella, tai Pakilan kukkatalo myös kehä I varrella.
Tai Pirilän kukkatalo Tuusulassa, tai Viherpaja Koivuhaassa Vantaalla. Noissa käyn itse paljon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mustialan puutarha?

Lumikello

Vierailija kirjoitti:

Täältä olen tilannut: https://www.hirvelantaimisto.fi/

Kotimaisia taimia. Asiallisesti pakattu (ilmavasti pahvilaatikkoon), Matkahuollon kautta tulleet aina hyvässä kunnossa perille.

Joltain toiseltakin kotimaiselta perennatarhalta olen tilannut joskus onnistuneesti, mutta nyt en saa mieleni syövereistä kaiveltua nimeä... Kerron, jos palautuu mieleen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No sellaisia erikoisempia perennoja mitä ei Suomesta saa Rustan tai Hankkijan myymälästä. Viherpeukalot olen kattonut, ihan tavallisia on.

Vierailija

Lumikello kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Täältä olen tilannut: https://www.hirvelantaimisto.fi/

Kotimaisia taimia. Asiallisesti pakattu (ilmavasti pahvilaatikkoon), Matkahuollon kautta tulleet aina hyvässä kunnossa perille.

Joltain toiseltakin kotimaiselta perennatarhalta olen tilannut joskus onnistuneesti, mutta nyt en saa mieleni syövereistä kaiveltua nimeä... Kerron, jos palautuu mieleen.

Kiitos! Juuri tällaista kaipasin.

Vierailija

Kaffepulla kirjoitti:
Erikoisempia kasveja löytyy puutarhaliikkeistä, varsinkin sellaisista, jotka eivät ole mitään isoa ketjua.
Esim. Helsingissä Pukinmäen puutarha Kehä I varrella, tai Pakilan kukkatalo myös kehä I varrella.
Tai Pirilän kukkatalo Tuusulassa, tai Viherpaja Koivuhaassa Vantaalla. Noissa käyn itse paljon.

Kaikki ei asu pääkaupunkiseudulla...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:

Suositellaan, että ostettaisiin omalta lähialueelta siksi, että silloin ko. puutarhan kanta on tottunut oman vyöhykkeen sääilmiöihin. Saa toki laittaa muutakin ja voi menestyä hyvin, vaikka olisi etelästä hommattu pohjoisempaan, mutta jos haluaa varmistaa onnistumisen, niin suositellaan oman lähialuuen kantoja.

Vierailija

Kaikki ei tosiaan asu pääkaupunkiseudulla ja mikäli liikkuu Juvan läheisyydessä, niin keskellä metsää sijaitsee vanhan pariskunnan hellässä hoivassa puutarha.
Sieltä olen löytänyt erikoisempia perennoja ja puita heillä erikoinen valikoima suorastaan eikä hinnat pahoja, mutta nettimyyntiä tuskin on.
Puumalan torilla kuulema myyvät myös.

http://www.puutarhajuva.net/

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No sellaisia erikoisempia perennoja mitä ei Suomesta saa Rustan tai Hankkijan myymälästä. Viherpeukalot olen kattonut, ihan tavallisia on.

Turun suunnalta vaikka Viherlassila ja Flör. Aivan huippu on harrastajan ylläpitämä Vakka-Taimi, sieltä saa jo sellaisia mitä ei välttämättä ole missään muualla tarjolla. Erikoistunut puuvartisiin kasveihin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:

Suositellaan, että ostettaisiin omalta lähialueelta siksi, että silloin ko. puutarhan kanta on tottunut oman vyöhykkeen sääilmiöihin. Saa toki laittaa muutakin ja voi menestyä hyvin, vaikka olisi etelästä hommattu pohjoisempaan, mutta jos haluaa varmistaa onnistumisen, niin suositellaan oman lähialuuen kantoja.

Taimistojen taimista suurin osa tulee Hollannista tai muualta Euroopasta joten se siitä lähialueiden taimista. Kaikissa taimissa on vyöhykesuositus, sitä voi kokeilla venyttää, esim. III-vyöhykkeen taimea voi kokeilla IV-vyöhykkeellä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:

Taimistojen taimista suurin osa tulee Hollannista tai muualta Euroopasta joten se siitä lähialueiden taimista. Kaikissa taimissa on vyöhykesuositus, sitä voi kokeilla venyttää, esim. III-vyöhykkeen taimea voi kokeilla IV-vyöhykkeellä.

Ehkäpä sinun kannattaa hankkia asiakkuus parempiin taimistoihin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:

Kyllä Suomessa on taimistoja, jotka suurimmaksi osaksi (tai jopa kokonaan) lisää kasveja omasta emoaineksesta.

• ylös 12
  • alas 0

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.