Puutarhailijat 2021
Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.
Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.
Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.
Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.
Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!
Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D
Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!
Kommentit (1456)
Onko kukaan kasvattanut yrttejä amppeliruukuissa siemenestä? Miten onnistui ja saako satoa koko kesän vai pitääkö kylvää uudestaan? Laitoin korianteria. Haaveilen basilikasta, timjamista ja rosmariinista. Viime kesänä istutin kaupan yrtit parvekelaatikkoon ja ne kyllä kasvoi ihan kivasti.
Olen kasvattanut siemenestä istutuslaatikissa. On tullut satoa löhes koko kesän mutta voi myös istuttaa 1-2 vkon välin lisää siemeniä niin satojausi pitenee ja ei käy niin että kerralla tulee hirveästi ja sitten ei ehdi käyttää kaikkea. Siemenestä oln laittanut sinakin tilliä, persilijaa. Muita taimesta (ainakin korianteri, salvia, minttuja, ruohosipuli, timjami... Basilikan laitoin ruukkuun jotta voi nostaa tarvittaessa sisälle. Se on tosi arka kylmälle. Osa kasvaa aika hitaasti joten valmiista taimesta saa nopeammin satoa.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan kasvattanut yrttejä amppeliruukuissa siemenestä? Miten onnistui ja saako satoa koko kesän vai pitääkö kylvää uudestaan? Laitoin korianteria. Haaveilen basilikasta, timjamista ja rosmariinista. Viime kesänä istutin kaupan yrtit parvekelaatikkoon ja ne kyllä kasvoi ihan kivasti.
Mitä uutta kokeilette?
Minulla:
Kevätsipuli ja jättisipuli siemenestä
Öljysiemenkurpitsa
Leijonankidat
Hajuherneet ja kelloköynnös siemenestä ovat mulle tämän kevään uusia kokeiluja. Hyvin ovat jo itäneet.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Toinen kevät okt asujana. Täällä eilen säikähtelin kun siirsin muovilaatikoissa (läpinäkyvät smart storet) viihtyneet taimen alut ilman laatikkoa ikkunalaudalle jotta saisin loput idätykset tehtyä laatikoihin. Humps heijjaa cantaloupe melonin, munakoison ja tomaattien sirkkalehdet veltostuivat alle vartissa ja kaikki meinas totaali nuupahtaa. Äkkiä takas laatikkoon ja kansi päälle niin meni taas vartti ja piristyivät. Ilmeisesti pidin niitä liian kauan laatikoissa ja nyt pitää karaista ne eka ihan perus huoneilmaan. Tänään olleet laatikossa kannet auki ja vähän suihkinut niitä eivätkä ole nuupahtaneet, liekö sitten kovin vetoisaa ilman laatikon suojaa. Tänään meni kurkut (viidakko, iznik ja piccolino) multaan. Viime vuonna kylvin ilman laatikoita ja lisävaloja, nyt kokeilen led listoja ja laatikkoidätystä muovikelmujen sijaan. Turveruukut vaihdoin pieniin saviruukkuihin kun viime vuonna hajosivat käsiin/homehtuivat ennen aikojaan.
Tomaatit ja melonit ihan vauhkoontuneet kasvussa kun annoin ekat lannoitevedet. Huomenna suurempiin ruukkuihin. Kurkut itää ja kahdessa ruukussa ekat lehdet pilkistää, tuntuu että viime vuonna odottelin puolisen kuukautta että mitään näky. Valolistat varmasti auttaneet nopeampaan kasvuun. Kiinnitin hyllykiskot keittiön suuren ikkunan karmeihin. Helppo muuttaa hyllyn korkeutta taimien kasvaessa ja jäljelle jää vaan kiskot kun pakkaa laudat kannakkeet ja valot säilytykseen. 3kpl 60cm valolistaa ruuvasin laudan alapuolelle kiinni joka alemman hyllyn päällä. Nyt tekis mieli laittaa vielä toinenkin lauta listoineen niin olis 2kpl 180cm valollista hyllyä. Tänään tilasin 30t sepeliä pihalle ja tulevalle 15 neliön kasvihuoneelle mikä saapunee toukokuun alussa.
Mikä on luomukaupan nimi Helsingissä mistä voi ostaa esim istukkaita?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan vietätte aikaa puutarhaa hoitaen?
Kauan vaikkei "puutarha" vielä olekaan. 50x50m on kasvimaan koko kasvihuoneineen. Koiran lempipaikka ottaa päivätorkut on perunamaalla. Ilmeisesti mukavan viileä isolle koiralle tuo savipelto varsien alla. Aamusta tunti, syön aamupalan suoraan sadosta ja töiden jälkeen parisen tuntia siellä häärään. Välillä askartelen paju- tai betonijuttuja ja välillä se aika menee ihan niihin kasvien pyörittelyyn. Vapaapäivä menee helposti kokonaan ulkosalla.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän tekisin aneemisille tomaatintaimille? Lisävalo ei ole mahdollisuus siis kasvivalo. Pidän kyllä loisteputken alla iltaisin jonkun aikaa. Muutoin itäikkunalla päivisin aamusta niin pitkään kuin valoa riittää. Ruukutan taimet pian isompiin. Pitäiskö jo lannoittaa kun ensimmäiset lehdet on kasvaneet vai käykö huonommasti vielä jos nyt liian vähässä valossa vielä lannoitan eli venyvät lisää? Ensimmäistä kertaa tomaatintaimia koetan kasvattaa. Kesällä olis tarkoitus laittaa ne ulos länsiseinustalle. Eteläseinustaa ei asunnossani ole ollenkaan. Kannattaako istuttaa sankoon vai kasvusäkkiin?
Lisävalo olis kyllä tarpeen jos et eteläikkunalle saa, mutta kyllä niistä tomaatit saat :). Anna lannoitetta vasta kun toiset lehdet tulee, odottaisin koulimisen jälkeen viikon että juuret tottuneet uuteen asentoon ennen lannoitetta. Istuta taimet niin syvälle että lehdet jää vain muutaman sentin korkuisiksi, tomaatin varteen joka jää mullan alle kasvaa lisää juuria ja taimi voimistuu. Kasvusäkki on kätevä siinä että sun ei tarvi huolehtia lannoituksesta jatkossa, koska niissä on varastolannoite valmiina. Ämpäriin tarvii muistaa lisätä lannoitetta itse/kasteluveteen miten haluaa. Sankoa helpompi siirtää jos tarvis esim. kylminä öinä sisälle. Toki kasvusäkin voi laittaa laatikkoon tms.
Hyvä kun täällä tuli kurjenpolvet puheeksi, itse kokeilin jakaa niitä viime syksynä, täytyy hieman vielä odottaa lumien sulamista että selviää miten kävi :D
Minäkin kylvin mustasilmäsusannaa! Tuntuu itävän melko hitaasti, muut samaan aikaan kylvetyt ovat jo tehneet ensimmäiset lehdet.
Vierailija kirjoitti:
Tänään kylvin mustasilmäsusannaa amppeleihin. Toiseen 4 siementä ja toiseen lopun pussillisen. Josko joku itäisi.
Mutta kysymys, pitääkö sitä latvoa jossain vaiheessa vai annanko vain kasvaa? Jos kasvaa 😝
Vierailija kirjoitti:
Vähän vaikea vastata tuohon, koska riippuu myös säistä ja kasvuvaiheesta.
Kerään pudonneita oksia, käpyjä ja neulasia pois
Istutan
Kastelen
Kitken
Lannotan
Leikkaan oksia jos on leikattavaa
Valmistelen talveen
Pesen astiat ja välineet silloin kun on tarvis
Joskus voi vierähtää 4 tuntia ja joskus 10 minuuttia.
Tulppaani taantuu usein muutamassa vuodessa.
Oikeaoppisesti sipulit tulisi nostaa joka vuosi kukinnan jälkeen ylös penkistä kesäksi lepäämään ja uudelleen multaan syksyllä. Jos penkki on kuivalla paikalla, sipulit viihtyvät myös penkissä kesän. Penkissä ollessaan niitä kannattaa lannoittaa ronskilla kädellä!
Jos ei ole innostunut kaivamaan sipuleita ylös, kannattaa möyhiä maahan kanankakkaa ja antaa myös kastelulannoitetta. Istuttamalla sekaan joka syksy muutamia uusia sipuleita saat kukinnan varmistettua.
Erityisen kestäviksi on mainittu Apeldoorn- tulppaanit, jalostetut erikoislajikkeet taantuvat nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän tekisin aneemisille tomaatintaimille? Lisävalo ei ole mahdollisuus siis kasvivalo. Pidän kyllä loisteputken alla iltaisin jonkun aikaa. Muutoin itäikkunalla päivisin aamusta niin pitkään kuin valoa riittää. Ruukutan taimet pian isompiin. Pitäiskö jo lannoittaa kun ensimmäiset lehdet on kasvaneet vai käykö huonommasti vielä jos nyt liian vähässä valossa vielä lannoitan eli venyvät lisää? Ensimmäistä kertaa tomaatintaimia koetan kasvattaa. Kesällä olis tarkoitus laittaa ne ulos länsiseinustalle. Eteläseinustaa ei asunnossani ole ollenkaan. Kannattaako istuttaa sankoon vai kasvusäkkiin?
Lisävalo olis kyllä tarpeen jos et eteläikkunalle saa, mutta kyllä niistä tomaatit saat :). Anna lannoitetta vasta kun toiset lehdet tulee, odottaisin koulimisen jälkeen viikon että juuret tottuneet uuteen asentoon ennen lannoitetta. Istuta taimet niin syvälle että lehdet jää vain muutaman sentin korkuisiksi, tomaatin varteen joka jää mullan alle kasvaa lisää juuria ja taimi voimistuu. Kasvusäkki on kätevä siinä että sun ei tarvi huolehtia lannoituksesta jatkossa, koska niissä on varastolannoite valmiina. Ämpäriin tarvii muistaa lisätä lannoitetta itse/kasteluveteen miten haluaa. Sankoa helpompi siirtää jos tarvis esim. kylminä öinä sisälle. Toki kasvusäkin voi laittaa laatikkoon tms.
Kiitos sulle vastauksesta. Toivotaan että onnistuu, suuren suurta satoa en odota mutta muutamakin tomaatti olis ilo. Taidan sankoihin laittaa kuitenkin niin on helpompi siivota ja siirrellä.
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän silloin, kun olisi eniten tekemisestä. 😅
Käytännössä työpäivinä ei ehdi kuin kastella kasvimaalla ja ruukkuistutukset. Siinä samalla tulee nypättyä ohimennen rikkaruohoja ja kohennettua yhtä sun toista. Vapaapäivinä sitten voi mennä ihan aamusta iltaan, jos se on vaan muilta hommilta mahdollista.
Laadin joka kevät to do -listan ja joka syksy huomaan, että jäipä tuokin taas tekemättä loppuun ja tuotakaan projektia en vielä tänäkään kesänä saanut aloitettua. Toisaalta mun projektien on tapana paisua matkan varrella niin, että se alkuperäinen suunnitelma voikin olla jo toteutunut, mutta kun keksii aina vain lisää ja lisää, niin tuntuuhan se, ettei valmista tule ikinä.
Välillä taas voi käydä niinkin, että olen menossa vain nopeasti toimittamaan jotain pientä asiaa ja muutaman tunnin päästä huomaan tehneeni valmiiksi sen istutusalueen pohjan, jota olen suunnitellut jo pitkään (ja jota en ollut menossa tekemään!).
Toukokuusta lokakuulle puutarhaihmisten vuorokaudessa voisi kyllä olla muutama ylimääräinen puutarhatunti!
Kaffepulla kirjoitti:
Hajuherneet ja kelloköynnös siemenestä ovat mulle tämän kevään uusia kokeiluja. Hyvin ovat jo itäneet.
Molemmat ovat nättejä ja kelloköynnöksestä tulee tosi rehevä ja peittävä. Etenkin se lila on kaunis ilman kukkiakin. Ostan sen tänä vuonna valmiina, viime vuonna laitoin siemenistä.
Mistä voisi ostaa erikoisempia perennoja? Siis tilata netin kautta? Onko hyviä vinkkejä?
Vierailija kirjoitti:
Mistä voisi ostaa erikoisempia perennoja? Siis tilata netin kautta? Onko hyviä vinkkejä?
https://www.viherpeukalot.fi/perennat?gclid=EAIaIQobChMIhP_Vuv_m7wIVg6S…
Vierailija kirjoitti:
Molemmat ovat nättejä ja kelloköynnöksestä tulee tosi rehevä ja peittävä. Etenkin se lila on kaunis ilman kukkiakin. Ostan sen tänä vuonna valmiina, viime vuonna laitoin siemenistä.
Mulla oli viime vuonna ekaa kertaa kelloköynnös. Liila se oli ja hyvin kukki.
Ostin sen taimena ihan heräteostoksena.
Nyt kylvin itse siemenestä, koska taimet on aika kalliita. Lord Nelson siemenpussin ostin ja taimia tulee jopa 20 kpl. Annan näitä sitten tutuille.
🇺🇦🇮🇱
Impectalla on nyt maksuton postitus