Sivut

Kommentit (597)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
En minäkään tilaisi netistä.
Erikoisempia kasveja löytyy puutarhaliikkeistä, varsinkin sellaisista, jotka eivät ole mitään isoa ketjua.
Niistä voi tehdä löytöjä!
Esim. Helsingissä Pukinmäen puutarha Kehä I varrella, tai Pakilan kukkatalo myös kehä I varrella.
Tai Pirilän kukkatalo Tuusulassa, tai Viherpaja Koivuhaassa Vantaalla. Noissa käyn itse paljon.

Kaikki ei asu pääkaupunkiseudulla...

Suositellaan, että ostettaisiin omalta lähialueelta siksi, että silloin ko. puutarhan kanta on tottunut oman vyöhykkeen sääilmiöihin. Saa toki laittaa muutakin ja voi menestyä hyvin, vaikka olisi etelästä hommattu pohjoisempaan, mutta jos haluaa varmistaa onnistumisen, niin suositellaan oman lähialuuen kantoja.

Taimistojen taimista suurin osa tulee Hollannista tai muualta Euroopasta joten se siitä lähialueiden taimista. Kaikissa taimissa on vyöhykesuositus, sitä voi kokeilla venyttää, esim. III-vyöhykkeen taimea voi kokeilla IV-vyöhykkeellä.

Kyllä Suomessa on taimistoja, jotka suurimmaksi osaksi (tai jopa kokonaan) lisää kasveja omasta emoaineksesta.

Kyllä niitäkin on mutta jos johonkin ketjuun menet tai jonkin mainitsemaan Rustaan niin kotimaista saa etsiä kuin neulaa heinäsuovasta.

Vierailija

Suosituksia päärynä-, kirsikka- ja luumulajeista otetaan vastaan.

Toiveet:
- tuoremarjakäyttöön sopiva eli mieluusti makea
- itsepölytteinen
- menestyy II(-III) vyöhykkeellä

Lämmin kiitos jo etukäteen lajiviidakossa rämpivältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Erikoisempia kasveja löytyy puutarhaliikkeistä, varsinkin sellaisista, jotka eivät ole mitään isoa ketjua.
Esim. Helsingissä Pukinmäen puutarha Kehä I varrella, tai Pakilan kukkatalo myös kehä I varrella.
Tai Pirilän kukkatalo Tuusulassa, tai Viherpaja Koivuhaassa Vantaalla. Noissa käyn itse paljon.

Suositellaan, että ostettaisiin omalta lähialueelta siksi, että silloin ko. puutarhan kanta on tottunut oman vyöhykkeen sääilmiöihin. Saa toki laittaa muutakin ja voi menestyä hyvin, vaikka olisi etelästä hommattu pohjoisempaan, mutta jos haluaa varmistaa onnistumisen, niin suositellaan oman lähialuuen kantoja.

Taimistojen taimista suurin osa tulee Hollannista tai muualta Euroopasta joten se siitä lähialueiden taimista. Kaikissa taimissa on vyöhykesuositus, sitä voi kokeilla venyttää, esim. III-vyöhykkeen taimea voi kokeilla IV-vyöhykkeellä.

Kyllä Suomessa on taimistoja, jotka suurimmaksi osaksi (tai jopa kokonaan) lisää kasveja omasta emoaineksesta.

Kyllä niitäkin on mutta jos johonkin ketjuun menet tai jonkin mainitsemaan Rustaan niin kotimaista saa etsiä kuin neulaa heinäsuovasta.

Esimerkiksi tuo saman henkilön mainitsema Hankkija (on ketju) myy Satakunnan taimitukun perennoja ja Tahvosten puuvartisia. Molemmat liki 100% kotimaista tuotantoa. Piti ihan googlata ja tuo perennataimisto sanoo sivuillaan 98%. Tahvosilla on maininta "suurimmaksi osaksi".

Vierailija

Hei puutarhaimmeiset!🌷
Voinko ostaa jo tällä viikolla orvokkiamppelit ulkoterassille, vaikka yöpakkasia on tulossa 3-4°C?

Vierailija

Mikä on eksoottisin kasvi, jonka olette saaneet menestymään ja tuottamaan hedelmää/marjaa jne?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hei puutarhaimmeiset!🌷
Voinko ostaa jo tällä viikolla orvokkiamppelit ulkoterassille, vaikka yöpakkasia on tulossa 3-4°C?

En ostaisi. -1-2 on ok.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:

Esimerkiksi tuo saman henkilön mainitsema Hankkija (on ketju) myy Satakunnan taimitukun perennoja ja Tahvosten puuvartisia. Molemmat liki 100% kotimaista tuotantoa. Piti ihan googlata ja tuo perennataimisto sanoo sivuillaan 98%. Tahvosilla on maininta "suurimmaksi osaksi".

Lisään vielä, että yleensä myymälöissä tuontia on havut, koska Suomessa on hyvin vähän omaa havutuotantoa ja nekin suunnattu lähinnä viherrakentajille.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hei puutarhaimmeiset!🌷

Osta vaan, mutta nosta yöksi sisälle johonkin viileään.

Lumikello

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä voisi ostaa erikoisempia perennoja? Siis tilata netin kautta? Onko hyviä vinkkejä?

Riippuu vähän siitä, mitä tarkoitat erikoisemmilla. Jotain mitä ei kotipaikkakunnalta löydy vai Suomesta. Viherpeukaloista olen kuullut kritiikkiä, itse en ole kokeillut.

No sellaisia erikoisempia perennoja mitä ei Suomesta saa Rustan tai Hankkijan myymälästä. Viherpeukalot olen kattonut, ihan tavallisia on.

Turun suunnalta vaikka Viherlassila ja Flör. Aivan huippu on harrastajan ylläpitämä Vakka-Taimi, sieltä saa jo sellaisia mitä ei välttämättä ole missään muualla tarjolla. Erikoistunut puuvartisiin kasveihin.

Vakkataimeen teen vielä joskus pyhiinvaelluksen. 😄 🙏

Kun tässä on jo rönsyilty perennoissa puuvartisiin, niin puuvartisten ja etenkin puiden ystäville pari taimistovinkkiä: Kortesniemen taimisto ja Savonlinnan taimisto. Itse odotan molemmista tilausta saapuvaksi tässä kevään aikana. :)))))

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei puutarhaimmeiset!🌷

En ostaisi. -1-2 on ok.

Kiitos vastauksesta! Pitänee malttaa vielä vähän odotella. Meillä on täällä upea puutarha tulvillaan mahtavia amppelikukkia, niitä on vaikea vastustaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei puutarhaimmeiset!🌷

En ostaisi. -1-2 on ok.

Kiitos vastauksesta! Pitänee malttaa vielä vähän odotella. Meillä on täällä upea puutarha tulvillaan mahtavia amppelikukkia, niitä on vaikea vastustaa.

Minulla on ihan sama. Sitä oppii hillitsemään kun on upottanut rahaa amppelikukkiin ja ne ovat sitten kuolleet. Mutta kärsimätön olen aina ja odotan milloin jo saisi laitettua :)

Vierailija

Täällä on tulevista ongelmista ehkä Suomessakin. Kirsikkapuut kukkineet Japanissa liian aikaisin ja silloin pölyttäjät ja kukinto eivät kohtaa.

"kirsikankukkakausi on tänä vuonna alkanut poikkeuksellisen varhain. Kioton kaupungissa kukinnan huippu oli maaliskuun 26. päivä, eikä vastaavaa ole tapahtunut noin 1 200 vuoteen.Asiantuntijat varoittavat aikaistuneen kukkaloiston olevan vakava varoitusmerkki ilmastonmuutoksesta, joka uhkaa koko planeetan ekosysteemiä.

Kukintojen aikaistuminen voikin tarkoittaa, etteivät hyönteiset ole vielä valmiita pölyttämään kukkivia kukkia.

– Hyönteiset eivät myöhemmin välttämättä saa riittävästi ravintoa kasveista, eivätkä kasvit saa riittävästi pölyttäjiä lisääntyäkseen"

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/9dc5ae97-c62e-4266-82a8-e8c723202f12

Harmi homma jos noin tulee käymään yhä enemmän jatkossa ja Suomessa myös. Minulla pitäisi nyt olla aikaisesta keväästä asti kukkivia ja myöhäiseen syksyyn asti kukkivia, jotta pölyttäjille olisi aina jotain tarjolla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mikä on eksoottisin kasvi, jonka olette saaneet menestymään ja tuottamaan hedelmää/marjaa jne?

Kiinanlaikkuköynnös tekee runsaasti pikkukiivejä, eli ovat sellaisia pitkulaisia marjoja jotka kiiveiltä maistuu.Tein niistä hilloakin muutaman litran toissa kesänä.Hankalia kun kypsyvät 'salaa' pitää kyttäillä ettei mene liikakypsäksi lutsuksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Täällä on tulevista ongelmista ehkä Suomessakin. Kirsikkapuut kukkineet Japanissa liian aikaisin ja silloin pölyttäjät ja kukinto eivät kohtaa.

"kirsikankukkakausi on tänä vuonna alkanut poikkeuksellisen varhain. Kioton kaupungissa kukinnan huippu oli maaliskuun 26. päivä, eikä vastaavaa ole tapahtunut noin 1 200 vuoteen.Asiantuntijat varoittavat aikaistuneen kukkaloiston olevan vakava varoitusmerkki ilmastonmuutoksesta, joka uhkaa koko planeetan ekosysteemiä.

Kukintojen aikaistuminen voikin tarkoittaa, etteivät hyönteiset ole vielä valmiita pölyttämään kukkivia kukkia.

– Hyönteiset eivät myöhemmin välttämättä saa riittävästi ravintoa kasveista, eivätkä kasvit saa riittävästi pölyttäjiä lisääntyäkseen"

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/9dc5ae97-c62e-4266-82a8-e8c723202f12

Harmi homma jos noin tulee käymään yhä enemmän jatkossa ja Suomessa myös. Minulla pitäisi nyt olla aikaisesta keväästä asti kukkivia ja myöhäiseen syksyyn asti kukkivia, jotta pölyttäjille olisi aina jotain tarjolla.

Meillä kävi viime keväänä. Luumut ja kirsikat kukkivat runsaasti mutta satoa ei tullut, ei ollut pölyttäjiä kukinnon aikoihin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä voisi ostaa erikoisempia perennoja? Siis tilata netin kautta? Onko hyviä vinkkejä?

Riippuu vähän siitä, mitä tarkoitat erikoisemmilla. Jotain mitä ei kotipaikkakunnalta löydy vai Suomesta. Viherpeukaloista olen kuullut kritiikkiä, itse en ole kokeillut.

Olen tilannut viherpeukaloilta 2 x ja molemmilla kerroilla toimitus toimi ja kasvit lähtivät hyvään kasvuun. Kallis se on.

Jo parikymmentä vuotta, tai lähemmäs 30v. olen viherpeukaloilta tilannut ja aina on tullut priimaa, hyvässä kasvussa olevaa tavaraa. Kerran tilasin eräitä pensaita, tuli toista lajia, reklamoin asiasta ja heti tuli tilalle sitä oikeaa tilaamaani ja sain pitää ne vika lajia edustajat maksutta.Joku kesäapulainen oli pakannut väärää laatua. Hyvään kotiin ne silti pääsi ja ovatkin erinomaiset paikassaan johon kaikki 23 kpl istutin.

Nytkin on pari lähetystä tulossa, ekän tilasin jo joulukuun puolella kun oli sellaista tarjolla jonka aprikoin loppuvan piankin, ja niinhän siinä kävikin, ei ole enää kaupan.

Toki kallimpaa on esim. tulppaanin sipulit syksyllä. Ne on kuitenkin ihan samoja kuin kaikissa kaupoissa myytävät, joista saa samat muutamalla eurolla, kun siellä maksaa liki10e tai enemmänkin.

Liljansipulit taas on huomattavasti parempilaatuisia Viherpeukaloilla kuin muualla, lieneekö joku säilytys juttu, kun muut on nahistuneita, mutta siellä on kiinteitä isoja sipuleita.

Se, että kalliimpia on, johtunee käsittääkseni siitä, että ovat useinkin vanhempia ja isompia taimia kuin ne halvimmat mitä esim. kesäkukkakaupat myy, jotka on aina sen kevään taimia tuontitavarana.Viherpeukaloilla on suuremmat ja paremmin kasvuunlähtevät taimet.Pelkästään siitä maksan mieluusti muutaman euron lisää, säästäähän se kasvuajassa sen vuoden/pari, saa valmiimpaa nopeammin.

Vierailija

Minullakaan ei ole ollut valittamista Viherpeukaloiden tuotteissa eikä toimituksessa. Olen tilannut myös Flöristä Itä-Suomeen. Kaikki ok. Kyllä Suomessa uskaltaa taimia tilata nettipuutarhoista. Joskus voi tietysti joku mennä vikaankin. Minulle ei ole sattunut näitä harmeja.

Mainitsematta on jäänyt Särkän perennataimisto Raahessa, jos erikoisempia perennoja kaipaa. Eivät ole etelän eksoottisia, kun ymmärtääkseni paikan päällä kasvatetaan. Siten sopivatkin myös muuhunkin osaan maata kuin vain ykkös-kakkosvyöhykkeelle. Ja löytyy muutakin kuin muodikkaimmat viisi lajiketta. Sujuva toimitus ja asiakaspalvelu.

Hauskinta on silti vierailla eri puutarhoilla, kun kotimaanmatkailee.

Vierailija

Kyllä orvokin kestävät hyvin pientä pakkasta ja vaikka vähän siitä kärsisivätkin, niin virkoavat tosi nopeasti takaisin entiselleen. Mulla on orvokit pärjänneet pikkupakkasessa oikein hyvin. Ei niiden kanssa tarvitse olla turhan varovainen.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.