Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutarhailijat 2021

Vierailija
18.03.2021 |

Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.

Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.

Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.

Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.

Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!

Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D

Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!

Kommentit (1456)

Vierailija
401/1456 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei osaisiko joku neuvoa mikä mahtaa olla vikana kun koristeomenapuu ei kuki? On kahdeksan vuotta sitten istutettu ja on kukkinut yhden ainoan kerran, toissa keväänä. Olen kyllä lannoittanut keväisin ja syksyisin, mutta ei ole ollut vaikutusta asiaan. En ole itse istuttanut puuta, joten en tiedä onko se tehty oikein. Voiko olla mahdollista että siinä olisi tehty joku sellainen moka, mikä vaikuttaisi kukintaan? Puu on kasvanut muuten ok, se sijaitsee perenapenkissä ja sen juurella kasvaa rönsyansikkaa.

Vierailija
402/1456 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuleva viherpeukalo kysyy parasta näköestekukkaa mikä kasvaisi nopeasti vaikka 150cm. Elämänlanka?

Mieluummin vaikka kelloköynnös. Elämänlanka on kamala riesa, jos pääsee siementämään ja karkaamaan luontoon. Onkohan peräti vieraslajilistalla, en nyt muista.

On vieraslaji:

Elämänlangaksikin kutsuttua karhunköynnöstä on käytetty Etelä- ja Keski-Suomen sisämaassa koristekasvina ja se onkin usein karannut joenrantojen pensaikkoihin, joutomaille ja maankaatopaikoille

Karhunköynnökset muodostavat pensaisiin kietoutuessaan jopa läpipääsemättömiä tiheikköjä, jotka vaikeuttavat liikkumista jokivarsilla ja rannoilla. Köynnökset myös peittävät helposti alleen parimetriset ja sitä matalammat kasvit. Karhunköynnös leviää juurakonpätkien avulla myös uusille kasvupaikoille.

https://vieraslajit.fi/lajit/MX.39371

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/1456 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkurpitsani on selvinnyt lamppujen alla reilun kuukauden. On onneksi kasvanut paksuutta. Kohta laitan toisen kesäkurpitsan ja toukokuun alussa vielä kolmannen ja katson miten käy.

Vierailija
404/1456 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas ummikkopuutarhuri Ruotsista kirjoittaa. Basilika teki ihan pienenpienen lehden eilispäivän aikana, tänä aamuna huomasin kummankin pikkuruukun olevan täynnä pikkuisia sirkkalehtiä! On se kyllä nopeaa toimintaa. Kylvin basilikan muistaakseni tiistai-iltana. :)

Vierailija
405/1456 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuleva viherpeukalo kysyy parasta näköestekukkaa mikä kasvaisi nopeasti vaikka 150cm. Elämänlanka?

Mieluummin vaikka kelloköynnös. Elämänlanka on kamala riesa, jos pääsee siementämään ja karkaamaan luontoon. Onkohan peräti vieraslajilistalla, en nyt muista.

Joo, ei elämänlankaa missään tapauksessa. Se leviää omassakin pihassa ihan hallitsemattomasti, jos se kerran pääsee vauhtiin. Olen yrittänyt 4 vuotta hävittää sitä, tuloksetta. Pienikin juurenpala jos jää, niin siitä lähtee taas.

Vierailija
406/1456 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ei elämänlankaa missään tapauksessa. Se leviää omassakin pihassa ihan hallitsemattomasti, jos se kerran pääsee vauhtiin. Olen yrittänyt 4 vuotta hävittää sitä, tuloksetta. Pienikin juurenpala jos jää, niin siitä lähtee taas.

Minulla ei ole kokemusta elämänlangasta, mutta lupiinista on. Avaan maata sinne asti kun juuret etenevät ja poistan juuret loppumillejä myöten. Se on vähän työlästä niputtaa ja seurailla juuria, mutta ainoa keino.

Vierailija
407/1456 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämänlangasta oletkin saanut hyviä neuvoja (älä laita!), mutta jotta sinua voisi paremmin neuvoa, tarvittaisiin enemmän taustatietoja. Haluatko monivuotisen vai yksivuotisen? Esim kelloköynnös on tosi nopea ja sillä on aivan hirmuinen kasvuvoima, mutta se on Suomessa yksivuotinen ja vaati pitkähkön esikasvatuksen (jollei sitten saa ostettua valmiita taimia puutarhamyymälästä). Onko paikka aurinkoinen vai varjoisa, mikä ilmansuunta, onko tuulinen vai suojaisa? Millainen maaperä on (savinen, hiekkainen, kivinen vai muhevaa puutarhamaata?), vai aioitko kasvattaa ruukussa/astiassa?  Ja kuinka syvä ja leveä tila on? Eli voiko istuttaa jonkun kasvin joka vaatii paljon tilaa, vai onko tila ahdas?

408/1456 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokavuotinen pohdinta: amppelit! Olisi mukava ostaa kaksi näyttävää amppelia taas kuistille. Siirrättekö amppelit nätimpiin kuin ne valkoiset muoviset? Minulla amppeli on aina vähän kärsinyt siirrosta. Riittääkö ruukussa voima koko kesäksi?

Niistä valkoisista muovismppeleista lähtee ne kannakkeet irti sivuilta. Irrotan ne, ja siirrän sen valkoisen pönikän nätimpään amppeliin sellaisenaan. Se jää hyvin piiloon ja juuret eivät kärsi siirrosta.

Mulla on sellaisia nättejä harmaasta polyrottingista valmistettuja amppeleita, joista saa ne kannakkeet myös irti, eli siirto sujuu ongelmitta. Suosittelen tätä metodia!

Ja lannoittamista suosittelen, esim. Miljoonakello tai petunia ei kauaa kukkia tee ilman lannoitusta.

🇺🇦🇮🇱

409/1456 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat pysyvän näköesteen, kokeile köynnöshortensiaa! Se kasvattaa puisen rungon ja kasvaa todella nopeasti. Se on hyvin tuuhea ja peittävä ja loppukesästä kukat kukkivat pitkään ja ovat todella nättejä ainakin minusta. Mulla on terassilla yhden seinän peittona tällainen ja tykkään kovasti. Viihtyy myös varjossa.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
410/1456 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat pysyvän näköesteen, kokeile köynnöshortensiaa! Se kasvattaa puisen rungon ja kasvaa todella nopeasti. Se on hyvin tuuhea ja peittävä ja loppukesästä kukat kukkivat pitkään ja ovat todella nättejä ainakin minusta. Mulla on terassilla yhden seinän peittona tällainen ja tykkään kovasti. Viihtyy myös varjossa.

Viime syksynä otimme köynnöshortensiat terassin ympäriltä pois. Olivat siinä yli 30v, kerran alasleikattuna talon maalausrupeaman takia.Rungot oli taas käsivarren paksuisia, juuret vedettiin autolla irti maasta, osa oli kovasti kiinni.Onhan se kaunis ja peittävä, mutta vanhemmiten työläs, jos täytyy jossakin mitoissa pitää.Kun joutuu kaventamaan paljon, niin aikaa myöten tietenkin jää harvaksi, kun vanhempia oksia karsimaan joutuu ja uusia ei enää niin kovin kasva.

Nyt keväällä istutan samoihin paikkoihin erilaisia köynnöksiä, kukkivat eriaikaan,  joten koko kesän kukkii ja kun nyt jää melko matalaksi, niin krassi ja hajuherne toimii ensiapuna ennenkuin köynnökset isommiksi ehtii.

Vierailija
411/1456 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei osaisiko joku neuvoa mikä mahtaa olla vikana kun koristeomenapuu ei kuki? On kahdeksan vuotta sitten istutettu ja on kukkinut yhden ainoan kerran, toissa keväänä. Olen kyllä lannoittanut keväisin ja syksyisin, mutta ei ole ollut vaikutusta asiaan. En ole itse istuttanut puuta, joten en tiedä onko se tehty oikein. Voiko olla mahdollista että siinä olisi tehty joku sellainen moka, mikä vaikuttaisi kukintaan? Puu on kasvanut muuten ok, se sijaitsee perenapenkissä ja sen juurella kasvaa rönsyansikkaa.

Halla vienyt kukka-alut? Moni hedelmäpuu kukkii vain joka toinen vuosi. Odottele rauhassa. Eihän kasva jonkun muun, ison puun varjossa?

Vierailija
412/1456 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leijonankitoja kylvin vielä eilen kun ne on kivoja leikkokukkia

Vierailija
413/1456 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halla vienyt kukka-alut? Moni hedelmäpuu kukkii vain joka toinen vuosi. Odottele rauhassa. Eihän kasva jonkun muun, ison puun varjossa?

Kiitos vastauksesta! Ei varmaankaan ole hallasta kyse, kun naapurin tavallinen omenapuu on kukkinut kuin viimeistä päivää. Puuhun ei näytä tulevan kukan alkuja ollenkaan. Puu on aurinkoisella paikalla lännen puolella, ei kuitenkaan paahteessa.

Vierailija
414/1456 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä kokemuksia viiniköynnöksistä? Haluaisin istuttaa niitä, mietin zilga-lajiketta. Joutuuko odottaa pitkään että kasvaa ja tuottaa satoa? Ainakin pitäisi kestää 30 asteen pakkasessa.

Vierailija
415/1456 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä kokemuksia viiniköynnöksistä? Haluaisin istuttaa niitä, mietin zilga-lajiketta. Joutuuko odottaa pitkään että kasvaa ja tuottaa satoa? Ainakin pitäisi kestää 30 asteen pakkasessa.

Asun kakkos ja kolmosvyöhykkeen rajoilla, mutta olen useamman alun palelluttanut, kun ei lunta tarpeeksi ollut eli suojaa kunnolla.

Nyt saanut parina vuotena satoa zilgasta ja pettymys on ollut, koska käytännössä isot siemenet rypäleestä maistuu liikaa eikä hyvä syödä.

Novgorod jubilee on myös kestävä ja siinä maukkaat vihreät rypäleet ja ne mielestäni kasvattamisen arvoisia syöntiin.

Mikäli mehua ym haluaa, niin silloin ehkä zilga.

Ja pari vuotta menee ainakin pienistä taimista ennen kuin satoa saa.

Vierailija
416/1456 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kylvin mustasilmäsusannaa amppeleihin. Toiseen 4 siementä ja toiseen lopun pussillisen. Josko joku itäisi.

Mutta kysymys, pitääkö sitä latvoa jossain vaiheessa vai annanko vain kasvaa? Jos kasvaa 😝

Vierailija
417/1456 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oo, ooo, ooooo!!! Eteläseinällä näkyy ensimmäisiä piippoja! narsissi, lumikello, tulppaani ja krookus pitäisi löytyä sikäli mikäli kaikki ovat lähteneet kasvuun. Kukkiaaaa <3 <3 <3

Vierailija
418/1456 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset perhoset lentelevät jo – tavallisen pihan puu tai kivi voi luoda perhoselle elintärkeän mikroilmaston

Perhosen on mahdotonta elää siellä, missä ei enää ole lajin toukille sopivia ravintokasveja.

Iso tekijä olisi, jos nurmikkoa korvattaisiin jollakin kukkivalla. Aika monet puutarhakasvitkin toimivat mesikasveina, mutta kyllä minä luonnonkasvien kylvämisen puolesta liputtaisin. Monet myös niistä ovat kauniita perennoina, Susu Rytteri sanoo.

Mäkitervakko, ketoneilikka, ruusuruoho, hän luettelee.

– Ja aina on hyvä, jos on valmis muuttamaan nurmikkoa joiltakin osin niityksi. Köyhdytetään maata, vähennetään ravinteita, niitetään pari kertaa kesässä – käännetään hoitotottumukset vähän niin kuin päälaelleen.

https://yle.fi/uutiset/3-11866848

Vierailija
419/1456 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiitejä ihailtavana myös kanta-hämeessä, ihanasti kannatti, toivottavasti, istuttaa nuo parisen sataa kukkasipulia syksyllä. Harmillisesti pari pussia unohtui terassillekin, olivat umpihomeessa.

Pitäisi pian tilata kukkaniittyseos, osaan pihasta saa jäädä nokkosiakin...

Vierailija
420/1456 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta! Ei varmaankaan ole hallasta kyse, kun naapurin tavallinen omenapuu on kukkinut kuin viimeistä päivää. Puuhun ei näytä tulevan kukan alkuja ollenkaan. Puu on aurinkoisella paikalla lännen puolella, ei kuitenkaan paahteessa.

Toiset lajikkeet on arempia hallalle kuin toiset. Lisäksi eri lajikkeet ei kuki ihan samaan aikaan, jo parin päivän heitto kukinnon eri vaiheissa voi altistaa hallalle. eli ei voi verrata naapurin puuhun joka ei ole samaa lajiketta kuin oma. Mutta enemmän kyllä epäilen, että piti vain välivuoden ja kukkii taas tänä vuonna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme