Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puutarhailijat 2021

Vierailija
18.03.2021 |

Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.

Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.

Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.

Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.

Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!

Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D

Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!

Kommentit (1456)

Vierailija
361/1456 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea koko ketjua läpi, joten kysyn vain röyhkeästi suosituksia. Haluaisin mahd. helppoja kukkia, tyyliä siemenet ulos multaan, kastelua ja ne kasvavat. Ei mitään ylimääräistä lannoitusta, trimmausta tai säilytystä vaativaa. Minulla on esikasvatuksessa jotain, mutta pihalla on tilaa ja haluan päästä niiden osalta helpolla... :D

Aunringokukat, tsinniat, unikot, krassit, kehäkukat ainakin tulee mieleen.

Vierailija
362/1456 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea koko ketjua läpi, joten kysyn vain röyhkeästi suosituksia. Haluaisin mahd. helppoja kukkia, tyyliä siemenet ulos multaan, kastelua ja ne kasvavat. Ei mitään ylimääräistä lannoitusta, trimmausta tai säilytystä vaativaa. Minulla on esikasvatuksessa jotain, mutta pihalla on tilaa ja haluan päästä niiden osalta helpolla... :D

Unikko, samettikukka, kehäkukka, ruiskaunokki, maloppi... Näitä olen itse onnistuneesti suorakylvänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/1456 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko jollain hyviä neuvoja rosmariinin ja tähkälaventelin kasvattamiseen? Olen koittanut ruukussa kasvattaa aurinkoisella ikkunalaudalla (etelän suuntaan) , hiekkapitoisessa kalkitussa mullassa mutta kuivuvat ja käpristyvät kokoon. Rosmariinia olen sumutellut suihkepullolla. Kastelu noin 4pv välein, välillä harvemminkin. Pitäisikö kastella useammin tms.? Miten olette saaneet omanne (ruukussa) menestymään?

Tarkoitatko nyt talvehtimiskautta? Siemenestä kasvatettu? Eli ensimmäisen kesän jälkeen sisälle siirrettynä käpristyy vai jo esikasvatusvaiheessa ennen kesää sisällä? Vai ulkona ensimmäisenä kesänä?

Tarkoitan ihan tätä keväistä kasvukauden alkua. Molemmat ihan ostotaimesta, ruukutettu vain isompaan pottiin tuohon "sopivampaan" multaseokseen. "Viihtyvät kuivassa, ei tarvitse kastella paljoa", mutta kuinka usein pitäisi? Nyt ovat 25cm orthexin altakasteluruukuissa, mutta kestää vielä tovi ennen kuin juuret yltävät vesisäiliöön saakka. Viime vuonna käpristelivät ja kuivuivat pystyyn myös, noin 3 kertaa viikossa kevyesti kastellen, sitten harvemmin. En selvästi osaa tuota kasteluhommaa mutta nitä teen väärin ?

Rosmariini ja laventeli ovat hankalimmasta päästä sisäkasvatteja. Olosuhteet ei ole niille sopivat.

Osaatko sanoa, onnistuisiko lasittamattomalla parvekkeella kesäaikaan? 

Parveke on paljon parempi kun nuo menevät ulkona kesällä mainiosti. Voit jo nyt alkaa totutella niitä ulos.

Vierailija
364/1456 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukat esikasvatuksessa: Sarviorvokki (syötävä), kehäkukka (luonnonkosmetiikka), krassi, tuoksuherne ja mustasilmäsusanna on kukat. Ruiskukka ehtii ajoissa, niin sitä en tarvitse esikasvattaa.

Penkissä on monivuotisena kurjenkelloa, kissankelloa, saippuakukkaa, helokkia, tulppaaneja, lumikelloa, juhannusruusua.

Marjasato: Mustaherukka, luumu, vadelma (vadelmavinkkejä kaivataan), ahomansikka, kuukausimansikka, mansikka, karhunvadelma, kirsikka, saskaton.

Haaveet: Omenapuu ja tyrni

Puutarhan ongelmakohta: Kuiva ja varjoinen syvennys (ideoita?).

Vadelmasta halusin kertoa sinulle, tilasin kaksi vuotta sitten kodinkukat.com:sta vadelma trion, ihan kokeiluun. Tuli siis 3 eri lajiketta, joista yksi yllätti minut täysin viime kesänä. Vadelma, joka kasvoi aivan käsittämättömän isoksi, pitkät oksat,joita nostelimme kaarta vasten ylös. Satoa keräsin kolmesti. Marjat isoja, pitkulaisia. Erittäin maukkaita! Toivottavasti tänäkin vuonna riehaantuu samalla tavalla.

En lannoittanut, mutta istutin aikanaan kompostimultaan.

Vierailija
365/1456 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja autocorrect vei sen tärkeimmän, eli lajike oli Teivadelma

366/1456 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teivadelma kuulostaa mahtavalta ja näyttää! Noita pitääkin tilata!

Te, jotka olette suorakylväneet unikkoa: onnistuuko maustepurkista siemenet? Mihin aikaan kylvö, milloin kukkii?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
367/1456 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kurpitsat

TomTom

Black Futtsu

Ja joku oma siemen buttercup tyylin kurpitsa

Ja öljysiemenkurpitsa

368/1456 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo teivadelma siis ihan Suomen talvessa selviävä? Eli pärjää talven yli?

Toissa talvihan oli tosi leuto. Mietin vaan, että noinkohan on tästä talvesta selvinnyt?

Kokemuksia muilla?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
369/1456 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Onko tuo teivadelma siis ihan Suomen talvessa selviävä? Eli pärjää talven yli?

Toissa talvihan oli tosi leuto. Mietin vaan, että noinkohan on tästä talvesta selvinnyt?

Kokemuksia muilla?

Totta, käyn huomenna kaivelemassa esiin ja katson mitä oikea talvi on saanut aikaan. toistaiseksi hangen alla vielä,ehkä se on suojannut?

Unikon siemeniä kylvin, kun maa oli pehmeä ja yöt plussalla ja hyvin kasvoivat.

Viime kesänä istutin myös "mökin ihmekukkia" siemenistä, ja näistä kasvoi myös hienoja korkeita kukkasia.

Vierailija
370/1456 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä lisäys, unikon siemenet oli pussista..

371/1456 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nuo mökin ihmekukat olivat?

Itse olen suorakylvänyt krassien lisäksi kosmoskukkia ja malvikkeja. Oikein hyvin onnistuivat. Ai niin, ja päivänsineä myös.

Onko kukaan huomannut, että edelliskesänä kylvetyt leijonankidat olisivat tiputtaneet siemeniä ja tehneet spontaanisti kukkia seuraavana kesänä? Mietin, voisiko näin käydä tänä vuonna kukkapenkissäni, jossa oli niitä viime kesänä.

🇺🇦🇮🇱

372/1456 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googletin nuo mökin ihmekukat ja kivoilta näyttivät. En ole aiemmin moisia nähnyt.

Mietin tuon yhden kukkapenkin kääntämistä, mutta jos siinä onkin itämään lähteviä siemeniä jo valmiiksi, enpä taida tehdäkään sitä. Siinä oli viime vuonna leijonankitoja, katsotaan ovatko siementäneet.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
373/1456 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana keskustelu pitkästä aikaa tällä palstalla :D

Mä olen perehtynyt enemmänkin hyötykasveihin kuin kukkiin. Vanhasta pihasta löytyy toki paljon erilaisia perennoja sieltä täältä,mutta ovat pitkälti oman onnensa nojassa, mut kyllähän nuo joka kesä näyttää kukoistavan. Olis toiveena järkevöittää nuita pihan kukkaistutuksia jossakin vaiheessa(ehkä sitten kun lapset on kasvanut:D)Löytyy erilaisia liljoja, pioneita, monenlaista varjokasvia ja vaikka mitä pitkin pihaa ja vanhojen rakennusten seinienvierustoilta. Läheskään kaikkien nimiä en edes tiedä.

Hyötypuutarhasta löytyy omenapuita, kirsikkapuu, luumupuu, vadelmaa, mansikkaa, ja erilaisia herukkapensaita. Tyrnistä olen haaveillut muutaman vuoden, ehkä niitä jossain vaiheessa.

Yksivuotisina kasveina kasvimaalle on tulossa tänävuonna porkkanaa(sekä kesälajiketta että varastoon), punajuurta, kukkakaalta, paria erilaista salaattia ja ehkä muutama keräkaali kokeilun vuoksi. Lisäksi pellon reunasta löytyy perunamaa ja iso pläntti hernettä, jossa auringonkukkaa seassa.

Kasvihuoneeseen on kasvamssa erilaisia tomaatteja ja paprikaa, vielä olis tarkotus laittaa kurkkua ja eka kertaa kokeilla vesimelonia.

Nyt korona-aikana varsinkin on ihana, kun omalta pihalta löytyy tekemistä vaikka kuinka. Viime vuonna laitettiin eka kertaa enemmän kasvimaata, kun tuntui että aikaa on kun enimmäkseen kotona ollaan.

Vierailija
374/1456 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kans tuota teivadelmaa ihastellut puutarhakuvissa, harmi vaan, ettei ole talvenkestävä täällä meidän vyöhykkeillä. Ykköstä ja kakkosta sille vaan luvataan. Isossa ruukussa tietysti voisi kokeilla ja viedä varastoon talveksi.

Täällä on hanget tippunut viikossa 40 cm, ihan uskomatonta! Lunta on silti vielä parikymmentä senttiä jäljellä, mutta pälvipaikkojakin jo paljon. Ja siellä missä maa on paljaana puskee sipulikukat jo pintaan.

Tästä se tahti vaan kiihtyy! Puutarhaihmisten parasta aikaa. 🌱💚🌞

Vierailija
375/1456 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Mitä nuo mökin ihmekukat olivat?

Itse olen suorakylvänyt krassien lisäksi kosmoskukkia ja malvikkeja. Oikein hyvin onnistuivat. Ai niin, ja päivänsineä myös.

Onko kukaan huomannut, että edelliskesänä kylvetyt leijonankidat olisivat tiputtaneet siemeniä ja tehneet spontaanisti kukkia seuraavana kesänä? Mietin, voisiko näin käydä tänä vuonna kukkapenkissäni, jossa oli niitä viime kesänä.

Kyllä leijonankidat siemeniä kyvää, runsaastikin, suuriosa lähtee kasvamaankin. Monet kitkee ne rikkaruohoina tietämättään että ovat taimia. 

Ne säilyy myös talven yli, ainakin jos on lauha talvi. Edellistalven yli säilyi, vaikka en yrittänyt säilyttää, jäi vain katkomatta ja kas, siinä olikin lähes samassa kunnossa kuin sysyllä jäi ja alkoi kukkia aiemmin kuin ne uudet kasvatetut. Saa nähdä säilyikö vielä viimetalven yli, kunhan lumet sulaa.

Vierailija
376/1456 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on muutama lavakaulus (Sipoo, Uudellamaalla), jossa on multa vielä jäässä ja kovaa. Mietin tässä, että voisiko niihin laittaa uutta multaa päälle esim 5 cm ja laittaa itämään jo salaatin, porkkanan, pavun ja herneen siemeniä? Onko se toivotonta, kun alla multa on ihan jäässä vielä?

Kovasti tekisi mieli istuttaa jo jotain... Noiden pussin kyljessä lukee, että voi istuttaa aika varhain, mutta pitääkö maan olla kokonaan sulanut silloin jo?

Mitenköhän sulamista voisi edistää?

Vierailija
377/1456 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen poistanut kolmelta alueelta omasta kunnasta vieraslajiesiintymän (palsami). Suosittelen kaikille lenkkeileville puutarhahulluille :) Yhden varren kun nappaa aina ohi kulkiessaan, niin syksyyn mennessä esiintymä on poissa. Palsami irtoaa hyvin juurineen. Tuntee mahdotonta itsetyytyväisyyttä aina puhdistetun paikan ohitettuaan!

Vierailija
378/1456 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Teivadelma kuulostaa mahtavalta ja näyttää! Noita pitääkin tilata!

Te, jotka olette suorakylväneet unikkoa: onnistuuko maustepurkista siemenet? Mihin aikaan kylvö, milloin kukkii?

En ole itse kokeillut maustepurkin unikkoja, mutta kuulemma nekin kasvaa hienoiksi. Itse olen ostanut ihan puutarhaosastolta siemenpusseissa erilaisia pioniunikoita ja muita siemeniä. Kylvää voi oikeastaan milloin vaan, vaikka nyt, tai vaikka jo syksyllä odottamaan seuraavaa kevättä. Nehän kylväytyvät itsestäänkin ympäristöönsä ellei siemenkotia kerää pois. Kukinta on heinäkuussa ja kukintaa voi pidentää kylvämällä useamman kerran eri aikoihin.

Vierailija
379/1456 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on muutama lavakaulus (Sipoo, Uudellamaalla), jossa on multa vielä jäässä ja kovaa. Mietin tässä, että voisiko niihin laittaa uutta multaa päälle esim 5 cm ja laittaa itämään jo salaatin, porkkanan, pavun ja herneen siemeniä? Onko se toivotonta, kun alla multa on ihan jäässä vielä?

Kovasti tekisi mieli istuttaa jo jotain... Noiden pussin kyljessä lukee, että voi istuttaa aika varhain, mutta pitääkö maan olla kokonaan sulanut silloin jo?

Porkkanaa ja hernettä kyllä. Papu ei kestä kylmää maata. Jos itää liian aikaisin voivat paleltua

Vierailija
380/1456 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siemenet kylvetään, taimet istutetaan. Tähän aikaan vuodesta Suomessa on ulkona vielä liian kylmää, joten tee kylvöt sisälle. Istut ulos sitten, kun kasvukausi on alkanut.