Puutarhailijat 2021
Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.
Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.
Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.
Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.
Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!
Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D
Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!
Kommentit (1456)
Vierailija kirjoitti:
Pyrin siihen, että mökillä olisi paljon luonnonkukkia pörriäisille. Hävitin sieltä viime vuonna komealupiinin kokonaan ja tilalle yritän nyt saada parempia kukkia.
Mahtavaa!!!! yksi paikka pelastettu :)
Vierailija kirjoitti:
Innostuin ostamaan kruunuvuokon, liljan sekä freesian kukkasipuleita, jotka ajattelin istuttaa maahan, kun maa on sulanut nyt huhtikuussa tai toukokuun alussa. Onko tämä hyvä idea vai kannattaako sittenkin laittaa jo nyt kasvamaan ruukkuihin ja siirtää maahan vasta toukokuun lopussa? Entäs miten te olette toimineet myyrien suhteen? Kannattaako sekaan istuttaa esim. narsisseja tai jotain muuta, joka saattaisi harhauttaa myyriä?
Minulla freesia ei ehtinyt valmiiksi ulkona ja se kukki sisällä sitten ehkä lokakuussa. En laittanut kukintapäivää ylös. Riippuu varmaan vyöhykkeestä miten ehtii valmiiksi.
tiituli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna kärkkäisestä ostetusta kukkaseoksesta paljastui aivan ihana seittihopeasilmä. Keräsin sen kuivuneita siemeniä talteen loppukesällä ja toivon, että niistä kasvattaminen onnistuu tänä vuonna.
Siementen kerääminen on taito, jonka aion tänä vuonna oppia!
Mä keräilin jo viime vuonna! Täällä on tosi ihana juttu siementen keräämisestä omalta pihalta https://www.omavarainen.fi/l/siemenpankki
Kiitos tästä! Aivan ihana juttu ja paljon muitakin. Mun piti pestä sitteri mutta jäin vaan lukemaan noita 😊
Mulla tuli tänään tilattuja hyötykasvisiemeniä postiluukusta! Myös niittykukkien siemeniä on jo varastossa. Ihanaa, haluisin jo kylvää!
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku kasvien periytymistiedettä? Miksi tuottavan puun hedelmistä ei tulee samaa lajiketta?
Jos otat siemenet omenasta, ne ovat risteymiä, eli niissä on kahden eri puun ominaisuuksia (yleensä vieraan lajikkeen siitepöly itää paremmin). Et voi tietää millainen puu siemenestä kasvaa ja millaiset hedelmät siihen aikanaan tulee. Aivan kuten ihmisen lapset, eivät ole identtisiä kummankaan vanhemman kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli tänään tilattuja hyötykasvisiemeniä postiluukusta! Myös niittykukkien siemeniä on jo varastossa. Ihanaa, haluisin jo kylvää!
Joo, tuo tunne kun ei vielä pääse laittelemaan mitään!!! Siksipä minulla kasvaa jo vaikka mitä :p En vaan jaksa odottaa ja aina mitä pidemmän kasvukauden saa niin sen parempi :)
Ihana ketju! Mä oon vuosikaudet viljellyt hyötykasveja parvekkeella mutta viime talvena ostettiin vihdoin omakotitalo ja nyt ois eka satokausi edessä. Pihassa on edellisiltä asukkailta 5 kpl lavankauluksia niin niihin tulee kasvimaat, yhteen yrttejä ja loppuihin vihanneksia.
Mitä omenapuita teillä muilla on? Siis lajikkeita, itse suunnittelin että hankin vain 2, valkean kuulaan kun se oli minun lapsuuden omenapuu ja sitten ehkä baya marisa kun on vaan niin erilainen.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea koko ketjua läpi, joten kysyn vain röyhkeästi suosituksia. Haluaisin mahd. helppoja kukkia, tyyliä siemenet ulos multaan, kastelua ja ne kasvavat. Ei mitään ylimääräistä lannoitusta, trimmausta tai säilytystä vaativaa. Minulla on esikasvatuksessa jotain, mutta pihalla on tilaa ja haluan päästä niiden osalta helpolla... :D
Kehäkukka, ruiskaunokki, unikko, pioniunikko erityisen hieno, kesäharso, silkkiunikko, kalifornian tuliunikko. Nämä helppoja ja voi kylvää heti kun maa on sula. Kannattaa harventaa siemenpussissa neuvotulle etäisyydelle. Silloin jokainen kukkanen saa tarpeeksi tilaa ja ravinteita kukkiakseen hienosti.
Täällä listaa puutarhablogeista, itse saanut monta hyvää vinkkiä niitä lukemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kysyisin sellaista neuvoa, että onko konstia, joka innostaisi puutarhan hoitoon? Okt 20 vuotta ja hissukseen olen hävittänyt kasvit pihalta mm pensaita, kukkapenkin, mansikkamaan jne kun en kertakaikkiaan jaksa niitä hoitaa. Mikä saisi innostumaan?
Ei ole pakko tykätä. Saat ajaa pihasi vaikka hiekkaa täyteen :)
Miksi sellainen, joka ei pidä puutarhahommista ja siitä saatavasta ilosta, yleensäkään asuu ok-talossa.Eikö kertsi olisi parempi vaihtoehto, ei tarvisi asiaa edes ajatella.
En ihan sisäistänyt ajatustasi. Onhan omasta pihasta muutakin iloa: Voit esim. omassa rauhassa grillailla, ottaa aurinkoa, pelata vaikka sulkapalloa ja ties mitä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kokemuksia teillä on lannoittamisesta? Ihan yleisesti: hyötykasvit, kukat, pensaat... Olen aika laiska tässä hommassa. Välillä olen käyttänyt lannoitteita (luomu), mutta merkittävää eroa en ole huomannut. Onko jotain erityisiä kasveja jotka hyötyvät selvästi, teidän kokemuksenne mukaan?
Lannoitevalmistajat toki suosittelevat lannoittamaan kaikkea...
Kanankakka (luomu) näkyy olevan parasta kaikille mitä minulla on. Siitä puutarhan sekoitekannoitteesta (luomu) eivät tykänneet. Kalkitsin ensimmäistä kertaa kirsikkapuut, katsotaan mitä niille tapahtuu, marjovatko nyt. Kyllä puutrhakirjoissakin suositellaan lannoittamaan ja vaikka minulla onkin vain yksi lannoittamaton paikka verrokkina, niin olisin lannoittamisen kannalla. Toki ekin riippuu maasta mullasta, muista kasvuolosuhteista, naapurikasveista, onko astiassa jne.
Minä puolestani olen kokenut ainakin perennoille hevosenlantarakeet parhaiksi. Eivät haise edes laittaessa ja mielestäni omat perennani ovat olleet selvästi rehevämpiä kuin kanankakkarakeilla lannoitettuina. Tosin voihan olla, että hajun takia olen laittanut aikaisempina vuosina kanankakkarakeita vähemmän kuin noita hevosenlantarakeita.
Jokavuotinen pohdinta: amppelit! Olisi mukava ostaa kaksi näyttävää amppelia taas kuistille. Siirrättekö amppelit nätimpiin kuin ne valkoiset muoviset? Minulla amppeli on aina vähän kärsinyt siirrosta. Riittääkö ruukussa voima koko kesäksi?
Vierailija kirjoitti:
Jokavuotinen pohdinta: amppelit! Olisi mukava ostaa kaksi näyttävää amppelia taas kuistille. Siirrättekö amppelit nätimpiin kuin ne valkoiset muoviset? Minulla amppeli on aina vähän kärsinyt siirrosta. Riittääkö ruukussa voima koko kesäksi?
Ei riitä. Lannoitetta täytyy antaa viikottain läpi kesän syksyyn asti. Kasteluveteen sekoitettava ovat hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia esim. Rottinkiamppelit, tarpeeksi isot, ja sitten puottaa kasvi siinä muoviamppelissa sinne, henkselit vaan irti. En suosittele poistamaan kasvia siitä muovisesta amppelista, kärsii varmasti. Lannoitus on tärkeää, lisää mietoa kastelulannoitetta vähintään pari kolme kertaa viikossa.
Kasvihuoneviljelmillä kaikki kukat kastellaan joka kerta noin promillen lannoiteliuoksella.
Kiva kun löytyy tällainenkin ketju! Todellakin ajankohtainen :) Asustelen Ruotsissa, Ruotsin viljelyvyöhykkeellä numero 3 (mikähän olisi Suomen vastaava... varmaan ihan ykkönen) ja sain appivanhemmilta mahdollisuuden laittaa jotain kasvamaan heidän puutarhaansa. Olen ihan innoissani mutta täysin untuvikko näissä hommissa, eli varmaan teen paljon virheitä. Nyt on esikasvamassa
-basilika (itää jo)
-kreikanmeirami
-ruohosipuli
-luumutomaatti (viipaleista, tänään laitoin)
-persilja (liotin siemeniä vesilasissa pari vuorokautta ja kylvin tänään).
Kaikki siemenet on pienissä ruukuissa istutusmullassa rei'itetyn elmukelmun alla. Muut paitsi persilja on todella lämpimässä ja aurinkoisessa paikassa eteläikkunalla. Jännitän kovasti lähteekö ne itämään ja tutkin niitä joka päivä. :D Täällä on ollut lumetonta sitten helmikuun lopun ja leskenlehdet, krookukset, lumikellot kukkii jo täyttä päivää, valkovuokonkin bongasin. Ja on plussalla 24/7. Kai kohta voisi jo alkaa kunnostaa kasvimaata rikkaruohoista eikä varmaan ole pitkä aika siihen, että voi kylvää herneet ja kesäkurpitsat. Mulla on pari hernettä ja squashia. Siemeninä mulla on niiden lisäksi auringonkukkaa. Appivanhemmat laittaa perunaa, porkkanaa ja minttua. Raparperi myös houkuttelee, ja laventeli :) Mitään en mistään tiedä mutta katotaan miten käy. Oonko jo tehnyt kriittisiä virheitä?
Toinen kevät okt asujana. Täällä eilen säikähtelin kun siirsin muovilaatikoissa (läpinäkyvät smart storet) viihtyneet taimen alut ilman laatikkoa ikkunalaudalle jotta saisin loput idätykset tehtyä laatikoihin. Humps heijjaa cantaloupe melonin, munakoison ja tomaattien sirkkalehdet veltostuivat alle vartissa ja kaikki meinas totaali nuupahtaa. Äkkiä takas laatikkoon ja kansi päälle niin meni taas vartti ja piristyivät. Ilmeisesti pidin niitä liian kauan laatikoissa ja nyt pitää karaista ne eka ihan perus huoneilmaan. Tänään olleet laatikossa kannet auki ja vähän suihkinut niitä eivätkä ole nuupahtaneet, liekö sitten kovin vetoisaa ilman laatikon suojaa. Tänään meni kurkut (viidakko, iznik ja piccolino) multaan. Viime vuonna kylvin ilman laatikoita ja lisävaloja, nyt kokeilen led listoja ja laatikkoidätystä muovikelmujen sijaan. Turveruukut vaihdoin pieniin saviruukkuihin kun viime vuonna hajosivat käsiin/homehtuivat ennen aikojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea koko ketjua läpi, joten kysyn vain röyhkeästi suosituksia. Haluaisin mahd. helppoja kukkia, tyyliä siemenet ulos multaan, kastelua ja ne kasvavat. Ei mitään ylimääräistä lannoitusta, trimmausta tai säilytystä vaativaa. Minulla on esikasvatuksessa jotain, mutta pihalla on tilaa ja haluan päästä niiden osalta helpolla... :D
Kehäkukka, ruiskaunokki, unikko, pioniunikko erityisen hieno, kesäharso, silkkiunikko, kalifornian tuliunikko. Nämä helppoja ja voi kylvää heti kun maa on sula. Kannattaa harventaa siemenpussissa neuvotulle etäisyydelle. Silloin jokainen kukkanen saa tarpeeksi tilaa ja ravinteita kukkiakseen hienosti.
Kiitos! Myös niille, jotka olivat aikaisemmin laittaneet :) tein pääsiäisen kunniaksi uuden kukkapenkin varaston eteläseinälle, niin pitää alkaa tilailemaan täytettä.
tuleva viherpeukalo kysyy parasta näköestekukkaa mikä kasvaisi nopeasti vaikka 150cm. Elämänlanka?
Vierailija kirjoitti:
tuleva viherpeukalo kysyy parasta näköestekukkaa mikä kasvaisi nopeasti vaikka 150cm. Elämänlanka?
Mieluummin vaikka kelloköynnös. Elämänlanka on kamala riesa, jos pääsee siementämään ja karkaamaan luontoon. Onkohan peräti vieraslajilistalla, en nyt muista.
Kiva, että tällainen ketju on perustettu! Luin kaikki viestit ja meno on pysynyt mukavan asiallisena, joten uskallan nyt kirjoittaa tänne. :D
Itse olen jonkin verran kasvattanut hyötykasveja ja kukkia omaksi sekä pörriäisten iloksi. Asun Etelä-Suomessa. Käytössä on parveke ja mökillä paljon tilaa kukille. Kasvihuone on suunnitelmissa, kun on paljon vanhoja ikkunoita, joista rakentaa. Olen miettinyt kasvihuoneeseen ainakin viinirypäle zilgaa, jonka istuttaisin suoraan maahan. Sen pitäisi talvehtia ihan hyvin.
Parvekkeella kasvatan nyt toista vuotta 'Tiny Tim' kirsikkatomaatteja, paria eri chiliä, persiljaa, basilikaa, tilliä sekä erilaisia salaatteja. Kukkia on tällä hetkellä kasvamassa aika paljon erilaisia. Samettikukat on mun suosikkeja ja niitä esikasvatan aina kymmenittäin. Tänä vuonna kasvatan samettikukat itse kerätyistä siemenistä ja ne ovat lähteneet hienosti kasvuun. Ajattelin kokeilla myös kylvää suoraan maahan ja katsoa, että ehtiikö miten kukkia. Muut esikasvatuksessa olevat kukat ovat tsinnia, päivänsini, unikko, lemmikki, kesäleimu, neilikka, petunia, punapäivänkakkara sekä kesäharso. Yleensä kylvän osan näistä suoraan maahan, mutta nyt kokeilen esikasvattaa, koska haluan tietää, että millaiset alut niistä tulee ja jos ne ehtisivät kukkia.
Viime vuonna ostin luonnonkukkasekoituksia, jotka onnistuivat kukkimaan aika hyvin. Keräsin vähän siemeniä talteen syksyllä ja kokeilen jos tänä vuonna saisin niistä siemenistä kasvatettua lisää kukkia.
Pyrin siihen, että mökillä olisi paljon luonnonkukkia pörriäisille. Hävitin sieltä viime vuonna komealupiinin kokonaan ja tilalle yritän nyt saada parempia kukkia.
KYSYMYS 1
Innostuin ostamaan kruunuvuokon, liljan sekä freesian kukkasipuleita, jotka ajattelin istuttaa maahan, kun maa on sulanut nyt huhtikuussa tai toukokuun alussa. Onko tämä hyvä idea vai kannattaako sittenkin laittaa jo nyt kasvamaan ruukkuihin ja siirtää maahan vasta toukokuun lopussa? Entäs miten te olette toimineet myyrien suhteen? Kannattaako sekaan istuttaa esim. narsisseja tai jotain muuta, joka saattaisi harhauttaa myyriä?
KYSYMYS 2
Miten te esikasvatatte? Laitatteko paljon siemeniä purkkiin ja koulitte sieltä taimet isompiin purkkeihin vai istutatteko siististi siemen kerrallaan? Minkälaisia purkkeja käytätte? Itse olen heitellyt säästelemättä siemeniä taimipurkkeihin ja sieltä poiminut hyvät taimet. Mutta tämä ei toimi pienten taimien kohdalla, koska niitä ei oikein voi siirrellä. Esimerkiksi neilikka on tehnyt todella pienet alut ja siemenet ovat menneet vieläpä päällekkäin, joten ne kaikki ovat aivan supussa. Tänä vuonna kylvin petuniat suoraan amppeliin ja ajattelin, että saavat siinä kasvaa vapaasti. Tää mun kasvattelu on aina vähän tällaista kokeilua.