Kolumni: Sukkahoususi ovat silkkaa rasismia!
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Joogatunteja pelkästään mustille? Mitä jos olisi joogatunteja joita markkinoitaisiin vain valkoihoisten tunteina? Sellaisia mainostava yrittäjä kivitettäisiin kuoliaaksi alta aikayksikön.
Tai vaikka Valkoiset tytöt.
Kesällä ruskettuminen on rasismia! Mustien sukkahousujen käyttäminen on rasismia! Vaaleiden kulmien värjääminen on rasismia! Permis on rasismia! Hiusten suoristaminen on rasismia! Valkonaamoille ei saa lukea mustan lastenkirjailijan satuja, se on rasismia!
Olen aina ihmetellyt miten näiden "tiedostavien" ihmisten mielestä eroavaisuuksien tarkka listaaminen ja kaikenlainen vieraampaan kulttuuriin tutustumisen kääntäminen rasismiksi edistää muiden hyväksymistä. Eikö nimenomaan lasten pitäisikin saada kokeilla ja tutkia erilaisuutta ilman ulkopuolista vaikuttamista. Lapset eivät itsessään ole ennakkoluuloisia erilaisuutta kohtaan, joten äkkiä huomaavat että ihonväristä tms. huolimatta toinen on ihan kiva leikkikaveri. Toki jos kotona on opetettu jo että asiat x tai y on pahasta, voi tilanne olla toinen.
Lisäksi, miksi rasismiksi koetaan vain valkoihoisena oleminen. Rasismia on kaikenlaista ja myös valkoihoiset joutuvat kohtaamaan rasismia muiden rotujen edustajilta. Myös muut rodut ovat toisiaan kohtaan rasisteja mutta tästähän ei saa puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukkolahan ilmestyi joskus tv-ruutuun intiaanipäähineessä, jos oikein muistan. Hänen mielestään se oli ihan ok.
Niin ja mitä sitten? Oletko intiaani ja loukkaannuit?
Ei en loukkaantunut, näky oli lähinnä koominen. Yllättävä näky Ylen studiossa, oishan tuo voinut laittaa päähänsä vaikka tykkimyssyn, yhtä lailla sitä olisi voinut nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin että olet valkoinen on jo rasismia.
Sekin että olet eri väriä ja eri sukupuolta kuin kirjailija joka itse valitsi sinut kääntämään teostaan on kuulema väärin ja rasismia.
Totta, Amerikassa esim. Joudut pyytelemään anteeksi mustilta sitä että ihon värisi on valkoinen... toisinpäin tämä ei kyllä ikinä tapahtuisi.
Älä nyt naurata.
Minua tuo lähinnä itkettää. Totta se silti on.
Väitätkö, että mustat eivät kohtaa rasismia?
Ukkola on Suomen väsynein öyhöttäjä, joka tahallaan väärinymmärtää itseään liberaalimpien ihmisten juttuja.
Mutta siis, uskallanko nyt pukeutua esim. tummanruskeisiin sukkahousuihin, kun oma hipiäni on maidonvalkoinen? Loukkaantuuko joku? Hyökkääkö mielensäpahoittaja repimään vääränvärisiä sukkiksia jaloistani? Kokeeko joku sen loukkauksena, jos käytän mustia sukkiksia? Kertokaa nyt äkkiä, eihän tässä uskalla kohta ulos lähteä, ettei leimaudu.
Vierailija kirjoitti:
Ukkola on Suomen väsynein öyhöttäjä, joka tahallaan väärinymmärtää itseään liberaalimpien ihmisten juttuja.
Liberaalimpien??????????
Ei totalitarismi ole liberalismia.
Sukkahousut ovat naisen alentamista, seksualisointia ja alistamista -kaikissa väreissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukkolalla monta pointtia, vaikka useimmiten en voi sietää hänen tekstejään.
Seurasin vähän tuota Dana Schutzin tapausta, ja moni musta otti kantaa ilmaisun vapauden puolesta. Teosta voi kritisoida, sitä ei tarvitse canceloida.
Käännöskohu myös absurdiuden huippu. Runoilija itse on valinnut kääntäjän, ja loukkaantujille ei kelpaa.
Mutta kun ne ultrarasistit eivät suo Amandalle oikeutta kokea maailmaa muuten kuin ihonvärinsä kautta! Jos Amanda yrittää jotain muuta kuin olla musta uhri, paremmintietäjät puuttuvat peliin. He torppaavat vaikka hänen runojensa kääntämisen, jotta Amanda nyt varmasti pysyisi pelkkänä avuttomana uhrina.
Valkoista runoilijaa ei kohdeltaisi noin ylimielisesti. Hänen sanaansa kuunneltaisiin, kun kääntäjiä valittaisiin.
Käsittääkseni Amanda ei kääntäjistä loukkaantunut.
Ei niin. Hänellä on aivot päässä.
Oikeasti Amanda ei ole pelkästään etnisen ryhmänsä ilmentymä, vaikka hänet semmoiseen häkkiin yritetään työntää.
Ultrarasistit loukkaantuvat hänen puolestaan ( eihän nyt väärän värinen itse ymmärrä olevansa vain uhri, jota meidän ylempirotuisten on suojeltava) ja vaikeuttavat hänen teostensa kääntämistä.
Jos häneen suhtauduttaisiin normaalisti, kuka tahansa tarpeeksi hyvä kääntäjä saisi tehdä homman, jos se alkuperäisteoksen tekijälle sopii. Mutta häntä kohdellaan ihonvärinsä takia vajaaälyisenä, vaikka hän ei ole.
Kyllä tulee mieleen, että onko se oikea rasismi jo vähissä, kun pitää näistä mikroaggressioista sun muista nostaa naurettavan isoja juttuja. (tiedän ettei ole, mutta on tämä vähän niin kuin lillukanvarsia metsästettäisiin lumen alta.) Ainakaan arempia ei rohkaise tutustumaan vieraskielisiin, kun sitten pitäisi pelätä joka sanaa ja vaatetustaankin, ettei loukkaisi.
Kaikilla pitäisi olla oma vastuunsa. Ei jotain ryhmää saa palvoa yli kaiken jos se estää terveen järjen käytön ja aiheuttaa suuri kuluja yhteiskunnalle. Tarkoitan tuota tahallista ja välinpitämätöntä suhtautumista osalla joillakin ryhmillä koronan levittämiseen. Ja kukaan ei uskalla nostaa kissa pöydälle ja kieltää tekemästä suositusten vastaiseksi. Selitellään vain mustaa valkoiseksi kaikenlaisilla tekosyillä.
Mun mielestä tämä koko homma on alkanut muistuttaa huonoa farssia. Naurattaisi, ellei ihan liian moni olisi tämän kanssa ihan tosissaan.
Tuo käännös-asia on hyvä esimerkki. Huvittavinta ja surullista on se, ettei runoilijan itsensä valitsema kääntäjä kelpaa väärän etnisen taustan vuoksi! Eikö tästä pitäisi yhteisesti tehdä päätös, että rasismin vuoksi noita runoja ei käännetä millekään kielelle.
Mitä nuo voittajat ja ammattiloukkaantujat edes haluavat? Jaotella kaikki ihon värin tai etnisen taustan mukaan omiin sektoreihinsa, joista kukaan ei uskalla edes katsoa mitä muualla on, ettei kukaan vaan loukkaannu? Vähentää erilaisten ihmisten välistä kanssakäymistä?
Vierailija kirjoitti:
Mun mies pakottaa minut käyttämään stay-up sukkia enkä saa käyttää sukkahousuja, koska ne vievät seksihalut.
Mun mies käyttää sukkahousuja. Ne repee aina kun tykki on tanassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin että olet valkoinen on jo rasismia.
Sekin että olet eri väriä ja eri sukupuolta kuin kirjailija joka itse valitsi sinut kääntämään teostaan on kuulema väärin ja rasismia.
Totta, Amerikassa esim. Joudut pyytelemään anteeksi mustilta sitä että ihon värisi on valkoinen... toisinpäin tämä ei kyllä ikinä tapahtuisi.
Älä nyt naurata.
Minua tuo lähinnä itkettää. Totta se silti on.
Väitätkö, että mustat eivät kohtaa rasismia?
Varmasti kohtaavat. Ovat myös itse rasisteja, vaikka kovasti haluavat näyttäytyä uhreina. Mitä muuta on se, etteivät anna lastensa leikkiä "väärän värisen" koulukaveri kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tulee mieleen, että onko se oikea rasismi jo vähissä, kun pitää näistä mikroaggressioista sun muista nostaa naurettavan isoja juttuja. (tiedän ettei ole, mutta on tämä vähän niin kuin lillukanvarsia metsästettäisiin lumen alta.) Ainakaan arempia ei rohkaise tutustumaan vieraskielisiin, kun sitten pitäisi pelätä joka sanaa ja vaatetustaankin, ettei loukkaisi.
Kaikilla pitäisi olla oma vastuunsa. Ei jotain ryhmää saa palvoa yli kaiken jos se estää terveen järjen käytön ja aiheuttaa suuri kuluja yhteiskunnalle. Tarkoitan tuota tahallista ja välinpitämätöntä suhtautumista osalla joillakin ryhmillä koronan levittämiseen. Ja kukaan ei uskalla nostaa kissa pöydälle ja kieltää tekemästä suositusten vastaiseksi. Selitellään vain mustaa valkoiseksi kaikenlaisilla tekosyillä.
En pelkää vieraskielisiä enkä tummahipiäisiä. Pelkään woke-ihmisiä.
Hyvä kirjoitus. Olen samaa mieltä.
Africa Brooke on puhunut ”wokeness-kultista”.
https://ckarchive.com/b/d0ueh0h67mpd
” What I'm truly afraid of is existing in a world that forces me to submit to an ideology without question, otherwise I'm to be shamed (or pressured to shame myself) and cast out of the community.
A world that tells me that because I inhabit a black body; I will forever be oppressed and at the mercy of some omnipresent monster called 'whiteness'.”
Rakoilee jo.