Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihtuuko jos jättää alkoholin? - terv. 10 vuotta juonut.

Vierailija
17.03.2021 |

Olen juonut viikonloppuisin ja runsaasti.
Vatsavaivat alkavat vain olemaan niin kuluttavia, ettei tee enää alkoa mieli laisinkaan. Oluen ajattelu saa kuvotuksen aikaan.
Olen myös turvoksissa, johtun ruokavalion muutoksesta huonompaan suuntaan + alkoholin käyttö.
Siispä jos alkoholi jää pois niin onko odotettavissa laihtumista vaikka ruokavalio ei niinkään vielä ensimmäiseksi muuttuisi. Olen siis turvoksissa tällä hetkellä, kai se edes johonkin suuntaan muuttuu.

Yleensä olen lähtenyt liikkeelle remontissa ruokavaliosta mutta nyt on jatkuvasti nälkä, joten syön kun siltä tuntuu. Eli 4-5 krt päivässä, pari lämmintä ateriaa ja muuten jotain rahkaa, hedelmää tai leipää.
Koen, että joku ravintoainepuutos saattaa olla kun on niin paljon ruoka mielessä
Alkoholia olen ottanut yleensä muodossa runsaskaloriset miedot juomat.

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut koko korona-ajan juomatta, kun kaikki sosiaaliset tapahtumat ovat poistuneet kalenterista. Ennen koronaa tuli juotua viikonloppuisin ja välillä syötyä ulkona arki-iltaisin, jolloin aterian painikkeena meni pari olutta.

Itselläni paino on vuoden aikana jonkin verran pudonnut (7 kiloa). Minulla ei tosin ollut huomattavaa ylipainoa ennen koronaakaan ja nyt olen normaalin BMI:n piirissä. Suurin muutos on ollut kasvoissa, kun turvotus on lähtenyt. Myös vyötäröstä on kadonnut senttejä suhteessa enemmän kuin muualta vartalosta.

Ainakin itselläni alkoholi lisää kahdella tavalla kalorimäärää: toisaalta ne alkoholin tuomat lisäkalorit, mutta suurin syy on krapulamättö. Krapulassa syön järkyttävät määrät ruokaa ja tuntuu kuin vatsa ei täyttyisi lainkaan. Ei minkäänlaista kontrollia näläntunteesta.

Hei tosi hienoa! :) Pidä tuo linja. Oletko muuten huomannut olotilassa jotain muutoksia, esimerkiksi henkisellä puolella? 

Minua ehkä kaikista eniten jännittää tylsyys. Olen aika levoton tyyppi ja keskittyminen on tosi hankalaa joskus. Esimerkiksi eilen katsoin kyllä koko illan netfilixiä mutta huomaan ajatusten harhailevan ja kiinnostuksen loppuvan melko pian. Luulen, että minua eniten auttaisi ja "ravitsisi" henkisesti pitkät kävelylenkit luurit päässä. Siinä tulee tehtyä samalla ja mielikin joutuu´keskittymään sekä musiikkiin, että ympäröivään maailmaan ja tietysti omiin ajatuksiini joka on sopivaa virikettä aivoilleni. 

Onneksi kohta pääsee liikkeelle muutamiksi tunneiksi. Sitten täytyy taas kehitellä jotain. 

Minulla on tuon krapulasyömisen kanssa sama juttu. Vatsa ei tunnu täyttyvän kuin ihan hetkellisesti ja taas täytyy saada. Eipä ihme, että sitä lihoo kaiken kaikkiaan. Upeaa kun olet saanut karistettua vähintäänkin alkoholin tuottamat turvotukset pois, olo on varmasti freesimpi :) 

Kiinnostavaa nähdä miten minun käy. No en nyt kyllä varmasti ollenkaan hoikistu tässä viikon myötä koska en nyt välitä syömisistä, syön kun on nälkä ja ihan mitä mieli tekee. Tosin nyt jo tullut sellainen olo, että ottaisin mielelläni kanasalaatin seuraavaksi pasta-annoksen sijaan. Pikkuhiljaa alan tekemään näitä muutoksia, päivä kerrallaan.

Ap 

Vierailija
62/68 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just laskin jollakin laskurilla, niin yhden illan juomisista (15-18) kaljaa/siideriä niin tulee melki 3000 kaloria. Auts..

Eli perinteisenä viikkona saan 9000 kaloria pelkästä juomisesta.

Maksa on kunnossa, kaikki arvot tosi hyviä, että ei sen puoleen jos joku ihmettelee.

Mutta tuon 9000 kalorin päälle syön sitten ainakin joka päivä lämpimän aterian ja yleensä syön paljon kun humala on päällä.

Lisäksi sunnuntainakin kalorit paukkuu.

Saatan syödä kaikkea rasvaista, suolaista ja makeaa päälle - yleensä vuoronperään.

Että tota noin. Luulisi kai vähän viikko tasolla lähtevän? Tuskin pystyn vetämään edes herkkuja tuon kalorimäärän edestä. Alkoholi myös tunnetusti stoppaa rasvanpolton.

Ap

Tarkoitit varmaankin kilokaloreita (kcal)...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun tässä taas mietin tätä asiaa laihtumisen kannalta niin kyllä minusta vahvasti tuntuu, että sitten kun tätä on pidemmän ajan kestänyt niin uskon oikeasti laihtuvani aika reippaasti. 

Olen aina ollut sellainen, että hoikistun hyvin nopeasti jos vähän muutan syömistäni ja toisinpäin, lihon myös herkästi jos muutan ruokavaliota. Tiedän siis miten kroppani toimii ja tästä tilanteesta kun alkoholi on poissa pelistä, niin jos vielä ottaisin viljat, sokerin ja muun hötön pois niin aivan takuulla jo kahdessa viikossa on huomattava ero.

Voisi tämän selvän viikonlopun jälkeen alkaa paikkailemaan jo sitä mutta jos tuntuu, että alkaa taas piru tulla olkapäille ja olut pyörii mielessä niin täytyy jonkinlaista soveltamista tehdä. Yritän olla suorittamatta.

Kuitenkin itselle sopii parhaiten proteiinipitoinen, runsaasti kasviksia sisältävä ruokavalio. Ei mitään välipaloja tai höttöjä päivittäin vaan ihan kunnolla ruokaa kolme kertaa päivässä. 

Ap 

Vierailija
64/68 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just laskin jollakin laskurilla, niin yhden illan juomisista (15-18) kaljaa/siideriä niin tulee melki 3000 kaloria. Auts..

Eli perinteisenä viikkona saan 9000 kaloria pelkästä juomisesta.

Maksa on kunnossa, kaikki arvot tosi hyviä, että ei sen puoleen jos joku ihmettelee.

Mutta tuon 9000 kalorin päälle syön sitten ainakin joka päivä lämpimän aterian ja yleensä syön paljon kun humala on päällä.

Lisäksi sunnuntainakin kalorit paukkuu.

Saatan syödä kaikkea rasvaista, suolaista ja makeaa päälle - yleensä vuoronperään.

Että tota noin. Luulisi kai vähän viikko tasolla lähtevän? Tuskin pystyn vetämään edes herkkuja tuon kalorimäärän edestä. Alkoholi myös tunnetusti stoppaa rasvanpolton.

Ap

Tarkoitit varmaankin kilokaloreita (kcal)...

No nyt oli tärkeä. 

Mielestäni aivan selvää, varmasti kaikki ovat ymmärtäneet :) 

Ap

Vierailija
65/68 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin sinun laihtuvan, koska syöt kuitenkin juomisen lisäksi ja olet muuten kunnossa. Jos olisit korvannut ruuan kokonaan viinalla, asia olisi eri. Noilla juomisillasi, tekisin juuri niin kuin olet ajatellut, lopettaisin viinan ensin ja vasta päästyäni siitä irti alkaisin miettiä syömisiä terveellisempään suuntaan. Onnea uuteen viinattomaan elämään!

Vierailija
66/68 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuulostat ajatuksinesi ja tottumuksinesi aika samanlaiselta kuin minä.

Olen ollut vuoden alusta lähtien juomatta, tätä ennen yksikseen tissuttelusta oli ehtinyt muodostua eräänlainen tapa, jolla täytin vapaa-ajan tyhjyyttä (parisuhde kariutui aiemmin syksyllä, olen lapseton, ystäviä on jonkun verran mutta ei kuitenkaan niin, että päihteettömistä kaveriaktiviteeteista saisi riittävästi täytettä vapaalle).

Lopetuspäätöstä pyöritellessäni pohdin samoja asioita: millä täytän sen tissuttelusta lupumisen aikaansaaman tyhjiön, tuleeko elämästä tylsää, joudunko kamppailemaan itseni kanssa joka viikonloppu, etten "sorru juomaan".

Niin kuitenkin kävi, että nuo huolet osoittautuivat ihan turhiksi.

Aloitin tipattomalla tammikuulla, ja sen aikana kuuntelin äänikirjana Annie Gracen Selvin päin -kirjan, joka avasi silmäni todella hyvin. Jotenkin se himo väheni todella merkittävästi, kun ymmärsin, ettei alkoholi tee hyvää mielelle eikä keholle. 

Pohdin myös paljon sitä, mihin juon, ja koska se syy oli tosiaan oman elämän tyhjyys, aloin etsiä vaihtoehtoisia keinoja täyttää vapaa-aikaani. Alkoholi vaikuttaa päässä niin, että se vähentää muista, terveemmistä asioista saatavaa mielihyvää. Nyt, sitä mukaa kun juomattomia viikkoja kertyy lisää, huomaan innostuvani yhä enemmän esimerkiksi uusista harrastuksista, siitä että viikonloppuna on aikaa puuhastella, leipoa, tehdä käsitöitä, jne. Juovina aikoinani lähinnä turrutin itseni viinin voimin, ja löhöilin sohvan ääressä.

Mitä painoon tulee, niin olen itse normaalipainoinen, mutta siitä huolimatta olen tässä parin kuukauden aikana laihtunut kilon/pari. Jossain määrin olen ihan tietoisesti korvannut alkoholia herkuilla - ja voin ihan vilpittömästi sanoa, että muutama rivi suklaata lauantai-iltana on niin paljon parempi nautinto, kuin ne pari viinilasillista.

Uskon kuitenkin, että painonhallinta juomattomana on helpompaa, jo ihan siitäkin syystä, että vapaalla jaksaa ja haluaa olla aktiivisempi. Tai ainakin minun tapauksessani tämä on tullut ihan luonnostaan. Tulee käytyä lenkillä, kirjastoissa jne, ihan vaan kun on vapaa-aikaa, ei ole krapulaa ja on ihan uudenlainen into uusista asioista.

Alkoholin pois jättäminen on päätös, josta voi pelkästään hyötyä!

Vierailija
67/68 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ketjusta, jään seurailemaan, saatanpa saada tästä inspiraatiota minäkin, hyvää tekisi!

Vierailija
68/68 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ei laihdu?

Mieheni hiilaripöhö pötsi 12 kg

Lähti kun lopetti alkoholin kaljan juomisen kokonaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi