Laihtuuko jos jättää alkoholin? - terv. 10 vuotta juonut.
Olen juonut viikonloppuisin ja runsaasti.
Vatsavaivat alkavat vain olemaan niin kuluttavia, ettei tee enää alkoa mieli laisinkaan. Oluen ajattelu saa kuvotuksen aikaan.
Olen myös turvoksissa, johtun ruokavalion muutoksesta huonompaan suuntaan + alkoholin käyttö.
Siispä jos alkoholi jää pois niin onko odotettavissa laihtumista vaikka ruokavalio ei niinkään vielä ensimmäiseksi muuttuisi. Olen siis turvoksissa tällä hetkellä, kai se edes johonkin suuntaan muuttuu.
Yleensä olen lähtenyt liikkeelle remontissa ruokavaliosta mutta nyt on jatkuvasti nälkä, joten syön kun siltä tuntuu. Eli 4-5 krt päivässä, pari lämmintä ateriaa ja muuten jotain rahkaa, hedelmää tai leipää.
Koen, että joku ravintoainepuutos saattaa olla kun on niin paljon ruoka mielessä
Alkoholia olen ottanut yleensä muodossa runsaskaloriset miedot juomat.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Ei laihdu. Turvotus ehkä vähenee. Itse olin laihempi kun käytin alkoholia.
Kyllä se alkoholin poisjättäminen hyvin monella johtaa painon putoamiseen.
Alkoholissa itsessään runsaasti kaloreita, minkä lisäksi juovuksissa harvemmin tulee vahtineeksi mitä syö ja kuinka paljon.
Lisäksi alkoholi vaikuttaa mielialaan, aineenvaihdutaan, yöuniin yms, joilla kaikilla on myös ainakin välillisesti vaikutusta painoon.
Tietysti jos juomisen lopettamisen jälkee ajattelee, että nythän voi syödä pitsaa joka päivä, kun alkoholin poisjättämisellä sai niin paljon terveyspisteitä, niin paino varmaan pysyykin ennallaan.
Jaa-a. Ap voi laihtua lopettamalla juomisen tai sitten ei. Varmaankin laihtuu, jos ei ota mitään syötävää tai juotavaa viinan tilalle. Useimmat tarvitsee jotain tilalle, koska juomisen lopettaminen on iso elämänmuutos, johon ei riitä moti, jos muutoksessa lähtee vain jotain pois eikä tule mitään lisää.
Parhaimmillaan se kiva uusi olis tyyliin salillakäynti tai muu liikunta, johon jotkut saattaa jopa koukuttua. Mutta ei varmasti kuulosta useimmista kovin houkuttelevalta. Sekin on ihan hyvä vaihtoehto, että työstää pois addiktiotaipumuksensa tai sen psyykkisen/sosiaalisen kuvion, mikä juomisen takana on. Mutta se on työlästä ja voi tarvita ulkopuolista apua. Helpommin näyttää käyvän juomisen lopettaminen niin, että löytää uusia juttuja tilalle.
Rappioalkkiksista osahan tulee uskoon, mikä on aika hevi vaihtis, mutta terveellisempi yleensä.
Etsi netistä miten syödä oikein, mikä määrä liikuntaa, unta ym. auttaa laihtumaan.
Tällä palstalla mutu-tietoa, joka ei päde sinuun, koska liikaa yksilöllisiä muuttujia.
Mene ravitsemusterapeutille, laatii just sulle sopivan systeemin. Laihdut ja saat terveemmän kehon, erityisesti aivot palautuu, juomisen jäljiltä.
Tsemppiä🌸
netta_ kirjoitti:
Ap, täällä sun kohtalotoveri.
Ihan kun omasta elämästä nuo sun kirjoitukset :D
Mä oo vähentänyt alkon käyttöä, ja nyt ajattelin pitää vähän pidempää taukoa. Oon huomannu, että alkoholin käyttö lisää yleistä ruokahalua, siis ei pelkästään silloin kun laskuhumalassa mättää, kun ei ole syönyt kun on korvannut ateriat kaljalla. Vaan jotenkin se alkoholi häiritsee aineenvaihduntaa, niin että on olevinaan nälkä ja tekee mieli kaikkea epäterveellistä. Sitten masentaa kun on tullu mässättyä ja kierre on valmis.Ite olen juonut aika pitkään pari kertaa viikossa. Otan muka pari, mutta ei onnistu. Sit krapulaa kestää se pari kolme päivää ja kun alkaa olla toipunut, niin sitä onkin jo unohtanut sen kuinka huono olo siitä juomisesta tuli. Eli sitä on ollut jatkuvasti joko humalassa, krapulassa tai pöhöttyneenä.
Muutamassa viikossa olen jo huomannut eron. Ruokaa kohtaan on tullut erilainen asenne. Alkoholi tuntuu kyllä lisäävän nälän tunnetta, buustaavan ruokahalua.
Kun mietit, että miten pysyt juomattajos joku pyytää jonnekin, niin... Muista ainakin syödä hyvin ennen kuin lähdet minnekään :)
Kylläisenä ei sitä alkoa tee oikein mieli, eikä se menee päähän sillä lailla kuin tyhjään mahaan, että tulis himoja juoda lisää.Tsemppiä! <3
Kiitos sullekiin! :)
Tosi hieno juttu, että olet alkanut nousemaan alkoholin yläpuolelle valintojesi suhteen!
Välillä tuntuu, että alkoholi on niin kauan mielessä kunnes sorrun mutta toisaalta en ole edes yrittänyt tarpeeksi kovaa taistella. Ei ole ongelmaa jos tiedän, että seuraavana päivänä täytyy ajoissa herätä töihin, kouluun tms. Sitten kun on tylsää niin alan olemaan todella levoton enkä saa välttämättä kuitenkaan mitään aikaiseksi. En osaa purkaa energiaani oikein tai no, olen kai vain niin oppinut tähän nykyiseen malliin. Siitä pitää oppia pois.
Ajattelin, etten nyt näkisi ketään niistä ihmisistä, jotka myös käyttävät vapaa-aikana alkoa.
Ja muille, tiedän, että tarkoitatte hyvää ja nuo vinkit ovat tietysti avain terveellisempään elämään mutta jos nyt vähän vielä peruutellaan niiden kanssa. En nyt ota tähän HETI jotain porkkanaa (kärjistetysti) ja hiihtolenkkejä ja ala suorittamaan tätä kaikkea. Olen yrittänyt useamman kerran tehdä just sellaisia muutoksia, että nyt kaikki ja heti! Vaan jos nyt edes tästä kaikista pahimmasta tavasta pääsen ensi töikseni eroon niin sitten siinä perässä voi tulla jo enemmän liikuntaa, enemmän panostusta ruokavalion laadun muutoksiin jne.
Toki voin kävellä lenkkejä ja myös valita huonoista vaihtoehdoista sen paremman ruokaa kun mietitään mutta en nyt pistä tätäkin taas överiksi ja sitten huomaan taas ahdistuvani, menen vanhoihin tapoihin takaisin kun kiinnostuskin on liialla suorittamisella hävinnyt.
Ap
Niin ja onneksi kohta alkaa työllistymisen saralla yksi uusi juttu, niin ne pyörälenkit tulee olemaan arkisin 15 km/pv.
On ihan hyvä alku sekin liikunnan lisäämisen kannalta.
Ap
Noniin, tämän viikon ruokakaupassa käyty eikä mukaan tullut niitä perinteisiä "sauna" juomia. Ei siis mitään alkoholia.
Vaan sen sijaan tuorepuristettua omenamehua yksi pullo.
Ostin myös kaikenlaista hyvää ruokaa.
No joo, en nyt niitä kaikista terveellisempiä mutta jotain hyvää nyt järjestän itselleni sunnuntaille saakka brunssien ja hyvien illallisten muodossa.
Huomenna tulee sitten jo pyöräilyäkin ja lenkkeilyä kun sovin yhden tapaamisen selväpäisen tyypin kanssa.
Kyllä sitä keksii viikonlopuksi muutakin. Koulutehtäviä, asunnon pakkailua yms.
Saanko aina välillä nostella ketjua ja kertoa kuulumisia? Pitää tätä eräänlaisena päivä- tai viikkokirjana hetken ajan.
Olisi kiva saada tukea ja muutkin voi heitellä ajatuksiaan omasta alkoholinkäytöstään.
Kiva kun tein tämän ketjun. Muuten varmaan olisi käynyt toisin tälläkin kertaa.
Ap
Olipa kerrankin mielenkiintoinen aloitus.
Itse pähkäsin, että mitä teen tänään. Aloitin tsemppaamisen maanantaina. Meni taas pe ja la hörppiessä, su darrasafkaa ja muutama loiventava.
Eli olen ollut nyt alku viikon kuivilla, laittanut kotia, ulkoillut, katsonut Netflixiä. Selväpäisiä kavereita ei ole, kaverit on oikeastaan baarikavereita, joihin on nyt koronan aikana lähentynyt, kun on keksitty kaikenlaisia muita paikkoja, missä törpötellä.
Täksi illaksi kutsu yhden tällaisen baarikaverin luokse. On yksin lipittänyt alku viikon siideriä ja nyt tänään käyttänyt koko päivän kokkailuun (ei yleensä tee itse ruokaa) ja kutsui minut. Njoo, pyysi tuomaa ruokajuomaksi punkkua. TONKAN.
Lupasin mennä.
Mutta hei, kirjoita miten etenee. Ja tuo kiinnostaa lähteekö paino. Itse ainakin huomaan, että ma ti ke to kun ei hörpi, niin vyötäröltä lähtee 2-3 cm.... jotka sitten pullahtaa takaisin kun perjantaina avaa korkin. Ja tänään sen punkkuhanan.
Vaihdoin viinin kivennäisveteen. Kiloista en tiedä, mutta vaatekoko pieneni puolessa vuodessa kaksi numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Olipa kerrankin mielenkiintoinen aloitus.
Itse pähkäsin, että mitä teen tänään. Aloitin tsemppaamisen maanantaina. Meni taas pe ja la hörppiessä, su darrasafkaa ja muutama loiventava.
Eli olen ollut nyt alku viikon kuivilla, laittanut kotia, ulkoillut, katsonut Netflixiä. Selväpäisiä kavereita ei ole, kaverit on oikeastaan baarikavereita, joihin on nyt koronan aikana lähentynyt, kun on keksitty kaikenlaisia muita paikkoja, missä törpötellä.
Täksi illaksi kutsu yhden tällaisen baarikaverin luokse. On yksin lipittänyt alku viikon siideriä ja nyt tänään käyttänyt koko päivän kokkailuun (ei yleensä tee itse ruokaa) ja kutsui minut. Njoo, pyysi tuomaa ruokajuomaksi punkkua. TONKAN.
Lupasin mennä.
Mutta hei, kirjoita miten etenee. Ja tuo kiinnostaa lähteekö paino. Itse ainakin huomaan, että ma ti ke to kun ei hörpi, niin vyötäröltä lähtee 2-3 cm.... jotka sitten pullahtaa takaisin kun perjantaina avaa korkin. Ja tänään sen punkkuhanan.
Jeps, tuohan kuulostaa hyvin pitkälle entiseltä elämältäni. Tarkoitan siis sitä, että ennen oli kavereita joiden kanssa juotiin milloin missäkin, silloin yleensä baarissa. Hauskaa se oli niin kauan kun kesti, useamman vuoden.
Nyt viime vuosina sitä on alkanut yksinkin viihtymään juomiensa kanssa. Tietysti sitä tapaa joitakin melki joka viikonloppu mutta minä voin yhtä hyvin viihtyä kotona, kuunella musiikkia, saunoa, juoda ja vain tehdä omia juttujani.
Nautihan illasta ja vielä enemmän huomisesta olostasi.. ;D
Tule sitten tänne kun selviydyt niin kokeile hypätä mukaan tähän juttuun kaveriksi jos suinkin kiinnostaa.
Itse olen todella tyytyväinen nyt kun kävin kaupassa ja olen päättänyt illan kulun.
Kohta alan kokkailemaan ja syön hyvää ruokaa. Tänään katson vain netflixiä tms ja makaan himassa. Ajoissa nukkuun ja aamulla liikenteeseen ilman oloja. Vaikuttaa jo nyt paljon paremmalta kuin se, että vetäisin tänään taas kaljaa ja menee ilta pitkäksi. Siitä se sitten lähtisi taas seuraavalle ja seuraavalle päivälle sama rumba kunnes ei pysty enää. Aika kieroutunutta kun tässä ihan suoraan puhun ja ihmettelen alkoholin kulutusta.
Ap
Itse olen ollut koko vuoden ilman alkoholia ja samalla on jäänyt pois krapulapäivät peiton alla roskaruokaa ja suklaata vetäen.
Olen myös aloittanut uuden liikuntaharrastuksen jossa käyn säännöllisesti.
Ja itsetutkiskelun lähinnä meditaation, kirjallisuuden ja harjoitusten avulla.
Laihtumista en ole huomannut tapahtuneen, vaikka kiloja olisi pudotettavana. Ehkä vaatii pidemmän ajan. Ja ruokavalion muutoksen.
Mutta mieliala on erittäin korkealla! Pidän sitä tosi tärkeänä asiana.
Kerro ihmeessä täällä, kuinka edistyt.
Alkoholin jättäminen ei laihduta.
Helpoiten laihtuu, kun puolittaa annokset entisestä ja lisää veden juontia.
Helppoa ja saa nauttia kaikista mistä ennenkin.
Hienoa että olet tehnyt suunnitelmia tuleville päiville, kuulostaa kivalta ja varmasti motivoi olemaan ottamatta alkoa. Kirjoittele ihmeessä tänne kuulumisia, minä ainakin luen mielelläni :) Tsemppiä muutokseen, suosittelen myös tuota taktiikkaasi ensin luopua alkosta ja sitten katsoa tarvittaessa ruokavaliota yms. kuntoon. Olet oikealla tiellä, kaikkea hyvää sinulle jatkoon.
Tsemppiä ap! Toivon kovasti, että onnistut nyt siinä mitä tavoittelet.
No alkoholi on elimistöllekin kuin rasvaa jois
Aivan turhaa sellasta
Sen kanssa vielä vähän suolasta esim sipsejä päälle niin avot 🍺
Olen ollut koko korona-ajan juomatta, kun kaikki sosiaaliset tapahtumat ovat poistuneet kalenterista. Ennen koronaa tuli juotua viikonloppuisin ja välillä syötyä ulkona arki-iltaisin, jolloin aterian painikkeena meni pari olutta.
Itselläni paino on vuoden aikana jonkin verran pudonnut (7 kiloa). Minulla ei tosin ollut huomattavaa ylipainoa ennen koronaakaan ja nyt olen normaalin BMI:n piirissä. Suurin muutos on ollut kasvoissa, kun turvotus on lähtenyt. Myös vyötäröstä on kadonnut senttejä suhteessa enemmän kuin muualta vartalosta.
Ainakin itselläni alkoholi lisää kahdella tavalla kalorimäärää: toisaalta ne alkoholin tuomat lisäkalorit, mutta suurin syy on krapulamättö. Krapulassa syön järkyttävät määrät ruokaa ja tuntuu kuin vatsa ei täyttyisi lainkaan. Ei minkäänlaista kontrollia näläntunteesta.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla alkoholinkulutuksella lopettaminen johtaa ihan taatusti laihtumiseen.
Mä en ole laihtunut, lopettamisesta 10 kk. Kun join, en syönyt, ei ollut nälkä. Kun lopetin, rupesin syömään, eli samat kalorit tuli syömällä.
Mutta kävin äskettäin hammashoitajalla, jossa tapaan käydä kerran vuodessa. Hammaskiveä ei ollut juuri lainkaan, kun yleensä sitä on ollut reippaasti.
Ai niin unohdin lisätä sen, että alkoholi lisää ruokahalua itselläni ainakin myös sen takia, että kun se saa mielialan matalaksi noneksi päiväksi, niin sitä kuvittelee sitten kohentavansa ruuan avulla... Mutta siitä tuleekin entistä kurjempi olo taas, kun on mössännyt kaikkea tuhottomasti