Laihtuuko jos jättää alkoholin? - terv. 10 vuotta juonut.
Olen juonut viikonloppuisin ja runsaasti.
Vatsavaivat alkavat vain olemaan niin kuluttavia, ettei tee enää alkoa mieli laisinkaan. Oluen ajattelu saa kuvotuksen aikaan.
Olen myös turvoksissa, johtun ruokavalion muutoksesta huonompaan suuntaan + alkoholin käyttö.
Siispä jos alkoholi jää pois niin onko odotettavissa laihtumista vaikka ruokavalio ei niinkään vielä ensimmäiseksi muuttuisi. Olen siis turvoksissa tällä hetkellä, kai se edes johonkin suuntaan muuttuu.
Yleensä olen lähtenyt liikkeelle remontissa ruokavaliosta mutta nyt on jatkuvasti nälkä, joten syön kun siltä tuntuu. Eli 4-5 krt päivässä, pari lämmintä ateriaa ja muuten jotain rahkaa, hedelmää tai leipää.
Koen, että joku ravintoainepuutos saattaa olla kun on niin paljon ruoka mielessä
Alkoholia olen ottanut yleensä muodossa runsaskaloriset miedot juomat.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Itse join vuosia viikonloppuisin samoja määriä kuin sinä, lisäksi kaikki lomat meni juopotteluun ja välillä rokulipäivät työstäkin meni tissutteluun. Join pääasiassa olutta mutta myös siidereitä ja makeita lonkeroita. En nyt vielä kovin korkealta puhu, kun olen ollut raittiina vasta vuoden alusta, mutta tänä aikana painoni on tippunut 85:stä 77:ään.
Liikuntaa olen toki lisännyt, kun krapulat ei enää pilaa päiviäni ja saan muutenkin aikaiseksi vaikka mitä. Aluksi annoin itselleni luvan syödä herkkuja perustellen, että kaikki on parempaa kuin alkoholi, mutta nyt olen saamassa ruokavaliotani kuntoon. Askel kerrallaan kohti terveellisempää elämää! Tsemppiä aapeelle, todellakin hyödyt alkon poisjättämisestä niin monella eri elämän osa-alueella!
Hei!
Kiitos sulle, todella kannustavaa tämäkin. Paljon onnea sinulle elämäntapojen onnistuneesta muutoksesta :)
Jospa minullekin kävisi näin. Huomaan olevani väsynyt enkä jaksa liikkua paljoakaan. Onko sekään ihme kun neljä päivää viikosta selvänä ja kolme niistä humalassa. Menee toipumiseen aikaa henkisellä ja fyysisellä tasolla.
Sen lisäksi, että saisin turvotusta pois niin olisi kiva myös jos saisi myös energiaa ja positiivisemman profiilin. Huomannut senkin, että alkuviikko menee aika masentuneissa fiiliksissä ja tietenkin tiedän, että alkoholi on siinä pääsyyllinen.
Ap
Aivan takuulla laihdut.
Nyt haluan kannustaa sinua, että tee muutos. Et taatusti kadu sitä. Noilla määrillä ehkä arvot ovat nyt kunnossa, mutta tuskin pitkään. Nyt on oikea aika lopettaa. Hae apua rohkeasti, jos tuntuu, että yksin on vaikea lopettaa.
Keskity ap pelkästään siihen, että pidät ruokarytmin säännöllisenä, myös viikonloppuisin, jolloin sulla oli tapana retkahtaa juomaan.
Aamiainen + pari kunnon ateriaa + välipaloja 2-3/pv ja proteiinipainotteisesti.
Et varmasti ainakaan liho, vaikka söisit vähän tukevampiakin aterioita, kun alkosta saamasi kalorimäärä jää pois.
Tsemppiä.
Kiitos edelleen tsempanneille!
Tässä vähän ehkä pelottaa kun nyt ei ole tulossa seuraavalle (eikä sitä seuraavalle) viikolle juuri mitään pakollista menoa tai normaalia rytmiä arkeen. Mitä jos sorrun tylsyyttäni hakemaan juotavaa tai joku ottaa minuun yhteyttä ja pyytää viikonlopuksi seuraksi juomien kanssa?
Tiedän, etten halua juoda mutta silti olen jo alkoholisoitunut, joten joka puolella on houkuttumia. Varsinkin kun edes puhun tästä asiasta niin tuntuu, että alko on mielessä tietysti koko ajan.
Ainoo mitä voin tehdä niin on syödä, syödä, syödä koska muuten tässä ei kyllä hyvin käy itseni tuntien.
Ap
Riippuu ihan ihmisestä. Minulla oli elämässäni kausi jolloin käytin alkoholia todella reippaasti, ja olin todella hoikka. Tämä johtui siitä, että humalassa en tuntenut nälkää enkä muistanut syödä, ja krapulassa oli niin paha olo että mikään ei mennyt alas.
Raitistumisen jälkeen lihoin hetkessä 15 kiloa, kun ruoka alkoi taas maistua.
mikä ihme on, kun en ole laihtunut, vaikka en koskaan ole käyttänyt alkoa, en koskaan karkkeja/limuja tai mitään makeita syönyt. Jouluna puolison kanssa puoleksi tummaa sulkaata levy on kyllä vedetty.Pitääkö se jättää , jotta laihtuisin.
Alko, limpparit ja kaikki hiilihappojuomat pois. Sokerimehut ns. tuoremehut pois.
Liika suola, naksut ja mättöevös pois.
Syö oikeaa ruokaa, roiskeläppää, hampparia ym. Siis sellaista jota mummosi söi aikanaan: perunaa, täysjyväviljaa eli ruisleipää, kaurasta valmistettuja tuotteita, vihannekset, hedelmät, marjat jne. Kaikkea mitä ei ole käsitelty teollisesti.
Kun keho saa vitamiinit, kivennäisaineet ym. aineenvaihdunta paranee ja keho toimii myös laihtumisen suhteen paremmin.
Lisäksi: liiku, liiku, liiku! Normi kävelyä, hiihtoa, pyöräilyä, revittely vain uuvuttaa, ei laihduta juurikaan.
Lisäksi: nuku, nuku, nuku! Uni puhdistaa aivoja ym.
Lisäksi: juo vettä! n. 1-2 litraa/vrk, tämän lisäksi tulee automaattisesti muun ruoan yhteydessä oleva vesi mm. tee, kasvikset
Edelliseen korjaus: EI roiskeläppää, hampparia ym.
Suoraviivaisesti jos asiaa tarkastelee, painoa pudottaessa pitää nauttia vähemmän kaloreita kuin omassa kulutuksessaan tarvitsee.
Tämä tarkoittaa sitä, että paino ei välttämättä putoa. Pöhötys kuitenkin häipyy, ja juomattomuudesta on paljon muitakin etuja.
Jos ei laihdu, aineenvaihdunta ei toimi ok. Syötkö liian vähän? Moni luulee syövänsä tarpeeksi. Mitä syöt? Onko oikeasti terveellistä ja monipuolista?
Seuraa ruokapäiväkirjalla mitä todella syöt ja juot.
Laihtuminen ei onnistu, jos et saa tarvittavia ravintoaineita, liiku, nuku, juo vettä jne. tarpeeksi. Liian vähäinen syöminen saa kehon panttaamaan rasvaa, koska aivot luulevat, että lisää ruokaa ei tule.
Tuolla alkoholinkulutuksella lopettaminen johtaa ihan taatusti laihtumiseen.
Mun mies laihtui vähän reilussa vuodessa 35 kg, kun lopetti juomisen.
Riippuu ihan yksilöstä, tunnen tosi laihoja alkoholia päivittäin käyttäviä. Naisilta katoaa persekkin kokonaan
kun aikansa ryyppää.
Totta, syö vähemmän ja liiku enemmän eli kulutus oltava enemmän kuin se minkä syöt, jos haluat laihtua.
Mutta, syö/juo oikeasti terveellistä ruokaa ja juomaa. Ks. edellä.
Lisäksi em. lihaskunnosta huolehtiminen!!
Kehi luopuu rasvasta, kun lihasia käytetään eli punttijumppaa, oman kehon painolla jumppaa eli esim. punnerrus, kyykkyyn meno, isot lihakset käyttöön
Jätin alkoholin ja tupakan tuloksena +50kg,en suosittele.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos sorrun tylsyyttäni hakemaan juotavaa tai joku ottaa minuun yhteyttä ja pyytää viikonlopuksi seuraksi juomien kanssa?
Tiedän, etten halua juoda mutta silti olen jo alkoholisoitunut, joten joka puolella on houkuttumia. Varsinkin kun edes puhun tästä asiasta niin tuntuu, että alko on mielessä tietysti koko ajan.
Monella ongelmakohdaksi muodostuukin tuo, että kavereita on tottunut tapaamaan juomisen merkeissä, ja ketään ei lopulta saa houkuteltua viettämään aikaa selvinpäin. Joku onnistuu itse siirtymään mehunjuojaksi muiden juodessa vieressä alkoholia, mutta hankalaahan se on.
Jos sinulla on kavereita, jotka eivät juo, koeta tavata jonkin aikaa pääasiassa heitä?
Ap, täällä sun kohtalotoveri.
Ihan kun omasta elämästä nuo sun kirjoitukset :D
Mä oo vähentänyt alkon käyttöä, ja nyt ajattelin pitää vähän pidempää taukoa. Oon huomannu, että alkoholin käyttö lisää yleistä ruokahalua, siis ei pelkästään silloin kun laskuhumalassa mättää, kun ei ole syönyt kun on korvannut ateriat kaljalla. Vaan jotenkin se alkoholi häiritsee aineenvaihduntaa, niin että on olevinaan nälkä ja tekee mieli kaikkea epäterveellistä. Sitten masentaa kun on tullu mässättyä ja kierre on valmis.
Ite olen juonut aika pitkään pari kertaa viikossa. Otan muka pari, mutta ei onnistu. Sit krapulaa kestää se pari kolme päivää ja kun alkaa olla toipunut, niin sitä onkin jo unohtanut sen kuinka huono olo siitä juomisesta tuli. Eli sitä on ollut jatkuvasti joko humalassa, krapulassa tai pöhöttyneenä.
Muutamassa viikossa olen jo huomannut eron. Ruokaa kohtaan on tullut erilainen asenne. Alkoholi tuntuu kyllä lisäävän nälän tunnetta, buustaavan ruokahalua.
Kun mietit, että miten pysyt juomattajos joku pyytää jonnekin, niin... Muista ainakin syödä hyvin ennen kuin lähdet minnekään :)
Kylläisenä ei sitä alkoa tee oikein mieli, eikä se menee päähän sillä lailla kuin tyhjään mahaan, että tulis himoja juoda lisää.
Tsemppiä! <3
Vierailija kirjoitti:
Itse taas korvaan aterioita oluella, kovin känniin en ikinä juo, muutamia joka ilta. Mutta en siis juurikaan syö iltaisin, olen 39v ja yhtä hoikka kuin 19v. Luulen, että jos en joisi, söisin.
Niin siis true alkoholistithan on usein epäterveellisen laihoja, koska eivät syö vaan lähinnä juovat. Ovat aliravittuja ja kärsivät vitamiinien puutostiloista. Eli en kyllä flexais hoikkuudella alkoholinkäytön yhteydessä ja jotain hälytyskelloa voisi soittaa se, että korvaa aterioita alkolla.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies laihtui vähän reilussa vuodessa 35 kg, kun lopetti juomisen.
No se onkin mies, niil on hieman erilainen aineenvaihdunta kropassa. Saavat nopeammin tuloksia ruoka- ja juomistapojen muutoksesta. Naisen kroppa pitää paljon tiukemmin kiinni rasvasta, jota myös luontaisesti ihan normaalipainotilanteessa on kudoksissa enemmän kuin miehellä.
Itse join vuosia viikonloppuisin samoja määriä kuin sinä, lisäksi kaikki lomat meni juopotteluun ja välillä rokulipäivät työstäkin meni tissutteluun. Join pääasiassa olutta mutta myös siidereitä ja makeita lonkeroita. En nyt vielä kovin korkealta puhu, kun olen ollut raittiina vasta vuoden alusta, mutta tänä aikana painoni on tippunut 85:stä 77:ään.
Liikuntaa olen toki lisännyt, kun krapulat ei enää pilaa päiviäni ja saan muutenkin aikaiseksi vaikka mitä. Aluksi annoin itselleni luvan syödä herkkuja perustellen, että kaikki on parempaa kuin alkoholi, mutta nyt olen saamassa ruokavaliotani kuntoon. Askel kerrallaan kohti terveellisempää elämää! Tsemppiä aapeelle, todellakin hyödyt alkon poisjättämisestä niin monella eri elämän osa-alueella!