Luulin löytäneeni työkaluja omien ajatusmallieni muuttamiseen, löysinkin kultin
Minulla on taipumusta ajatusvääristymiin ja tarpeettomiin ketjuihin ajatuksesta x tunteeseen y, missä kaikki on pielessä. Olen etsinyt konkreettisia keinoja itseni muuttamiseen. En ole uskonnollinen ja minulle on vieras ajatus, että jos vain uskon johonkin, kaikki järjestyy.
Tutustuin erään tahon järjestämiin verkkokursseihin ja webinaareihin, houkutti niiden intensiivinen energia ja vakuutu siitä, että mnullakin on oikeus kaikkeen hyvään, kun vain uskon siihen. Jonkun aikaa mukana roikuttuani ajatukseni ovat ristiriitaisia. Yritän ajatella kursseja ja harjoituksia irrallisina asioina ja ottaa niistä hyödyn itselleni. Alkuun innostavalta tuntunut 'yhteisö' asian ympärillä on alkanut ahdistaa, mielestäni se vaikuttaa melkein kultilta, henkilöä palvovalta sisäpiiriltä, josta tunnen olevani ihan pihalla.
Olin ilahtunut alkuun, kun ajattelin, että löysin jotain, mistä voisin oppia, mutta nyt on jotenkin höynäytetty olo. Tuntuu etten ole riittävän kiihkeä fani. Olen nimittäin pariin asiaan pyytänyt tarkentavia ohjeita. kerran sain hyvin ylimalkaisen vastauksen, ettei enää vastaa sen kurssin kysymyksiin, kun on jo vanha juttu (miksi sitten tarjolla edelleen?) ja sittemmin en ole saanut mitään vastausta.
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on hiukan samanlainen kokemus kundaliinijoogaan liittyen. Tykkään hirveästi kundalinijoogan tekniikoista, mutta ei siitä pääse mihinkään että kyseessä on kultti, johon vielä liittyy todella voimakkaasti Yogi Bhajanin henkilöön kohdistuva palvonta. Minua kaikenlainen henkilönpalvonta on aina häirinnyt suunnattomasti.
Mietin tätä asiaa pitkään ja tein sen valinnan, että harjoitan kundaliinijoogaa vain itsekseni kotona, videoiden ja kirjojen opastuksella. Näin saan ottaa tekniikoista ne hyödyt, mitä tahdon, mutta en altistu aivopesulle.
Sama pätee moneen muuhunkin asiaan. Ole valppaana, käytä sitä mikä toimii sinulla mutta älä mene mukaan muuhun.
Allekirjoitan viimeisen kappaleen. Minä harrastan kirkossa käyntiä. Normaalitilanteessa siis, nythän ne on kiinni. En ole yhtään uskonnollinen ja pallottelin kanssa pitkään onko se okei. Mutta totesin, että minulle tulee todella voimakas rentoutusreaktio kirkossa. Nautin siitä, kun se on sellainen kupla, täysin irti normaalista elämästäni. Joten käyn kirkossa, antaudun sille kokemukselle, annan saarnan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos (ne on yleensä aivan hirveän huonoja, uskomatonta että yliopistokoulutetut ihmiset voivat ajatella niin epäloogisesti ja kyetä pitämään niin huonosti jäsenneltyjä puheita).
Jumalanpalveluksessahan on tosi paljon elementtejä, jotka aktivoivat kiertäjähermoa. Yhteislaulu, yhteisöllisyys, urkumusiikin tuoma värinä. Kokemus jonkin suuremman läsnäolosta -koen että kirkkorakennus itsessään tekee sen, samaan tapaan kuin korkeat puut metsässä. Hyvin rauhoittavaa ja rentouttavaa.
Anyway ap ota siltä kurssiltasi se, mitä pystyt käyttämään ja unohda muut. Voi olla, että muut ovat henkilönpalvojia. Voi olla, että kurssin vetäjä on täysi kekkeruusi. Mutta voit silti ottaa sen, mistä hyödyt. Se, että vetäjä on huijari, ei tarkoita etteikö se voisi olla vahingossa oikeassa jossain.
Voit muuttaa omia ajatusmallejasi ihan itsenäisestikin, kun olet havainnut ettei niistä ole hyötyä, vaan harmia itsellesi.
Kun huomaat ajattelevasi taas "vääristyneesti", keskity johonkin muuhun asiaan - mieluummin johonkin konkreettiseen toimintaan. Näin huomio siirtyy toisaalle ja äskeinen ajattelukuvio hiipuu ja unohtuu.
Tästä tulee tottumus ja ajan myötä huomaat ajattelevasi vähemmän ja vähemmän "vääristyneesti" ja pääset ongelmasta eroon. Tämä ei tapahdu välittömästi, mutta aika pian kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on hiukan samanlainen kokemus kundaliinijoogaan liittyen. Tykkään hirveästi kundalinijoogan tekniikoista, mutta ei siitä pääse mihinkään että kyseessä on kultti, johon vielä liittyy todella voimakkaasti Yogi Bhajanin henkilöön kohdistuva palvonta. Minua kaikenlainen henkilönpalvonta on aina häirinnyt suunnattomasti.
Mietin tätä asiaa pitkään ja tein sen valinnan, että harjoitan kundaliinijoogaa vain itsekseni kotona, videoiden ja kirjojen opastuksella. Näin saan ottaa tekniikoista ne hyödyt, mitä tahdon, mutta en altistu aivopesulle.
Sama pätee moneen muuhunkin asiaan. Ole valppaana, käytä sitä mikä toimii sinulla mutta älä mene mukaan muuhun.
Hei kiitos tästä. Näissä kursseissa on myös joitain elementtejä kundaliinijoogasta. Täytyy varmasti ottaa ne minulle toimivat osat kokonaisuudesta ja jättää yhteisö guruineen hurmoksiinsa.