Melko rempseä ja sosiaalinen työkaveri sanoo olevansa introvertti?!
Siis mitä, miten voi olla samaan aikaan sosiaalinen (rempseää huumoria, hauska ja hyvin napakka/topakka tyyli esittää asioita) ja sitten kuitenkin introvertti? Kuulemma ihan pesunkestävä, eli viihtyy yksin paljon. Mitä minä en ole nyt ymmärtänyt, vai onko työkaveri sekoittanut ekstrovertin ja introvertin?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
"Introvertti on henkilö, joka on sisäänpäin kääntyneempi ja miettii tekojaan enemmän kuin ekstrovertti. Introvertiksi kuvaillaan joskus henkilöä, joka pitää itsenäisestä toiminnasta enemmän kuin sosiaalisesta[8] , mutta tämä on enemmän käyttäytymyksellinen kuin kognitiivinen kuvaus. Ennen kaikkea introvertti orientoituu omasta itsestään, ja jatkuva muiden kanssa vuorovaikuttaminen reaalielämässä pikemminkin vie energiaa häneltä kuin ylläpitää sitä.
Tyypillinen introvertti on hiljainen, itseään tutkiskeleva (introspektiivinen) ja varautunut. Tutkimuksissa[9] on havaittu introverttien olevan herkempiä kivulle, väsyvän helpommin ja tuntevan jännityksen madaltavan suoritustasoa, pärjäävän paremmin koulussa, suosivan vakaampia ammatteja ja olevan vähemmän alttiita vaikutteille sekä olevan ekstrovertteja vähemmän seksuaalisesti aktiivisia." wikipedia
No wikipediaa, mutta jos tuo olisi määritelmä niin en olisi yhtään introvertti : ) Vaikka olen sitä ihan täysin, ihmisjoukot rasittaa, nautin yksinolosta ja hiljaisuudesta, en hakeudu keskipisteeksi enkä kissanristiäisiin, tapaan mieluiten ihmisiä kaksin ja nuorempana menin baariinkiin mieluiten yksin silloin sieltä löytää helpommin seksiseuraa loppuillaksi....
Itse en ole hidas, ujo enkä hiljainen vaan nopea ja puhelias. Ehkä en sitten ole introvertti, vaikka rekrytessäkin on tehty persoonallisuustestejä, jotka tätä huutavat. En tosiaan halua vapaalla minkäänlaisia ihmiskontakteja, enkä työssäkään, mutta jos niitä on niin ollaan sitten seurallisia.
Vastakohtani on ehkä sellaiset, jotka haluavat esimerkiksi elää perheessä ja hengailla kaiken aikaa puolison ja lasten kanssa. Olisin varmaan tehnyt jotain peruuttamatonta, jos koronavuosi olisi mennyt näin. Kunpa etätyöt jatkuisivat ikuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Introvertti on henkilö, joka on sisäänpäin kääntyneempi ja miettii tekojaan enemmän kuin ekstrovertti. Introvertiksi kuvaillaan joskus henkilöä, joka pitää itsenäisestä toiminnasta enemmän kuin sosiaalisesta[8] , mutta tämä on enemmän käyttäytymyksellinen kuin kognitiivinen kuvaus. Ennen kaikkea introvertti orientoituu omasta itsestään, ja jatkuva muiden kanssa vuorovaikuttaminen reaalielämässä pikemminkin vie energiaa häneltä kuin ylläpitää sitä.
Tyypillinen introvertti on hiljainen, itseään tutkiskeleva (introspektiivinen) ja varautunut. Tutkimuksissa[9] on havaittu introverttien olevan herkempiä kivulle, väsyvän helpommin ja tuntevan jännityksen madaltavan suoritustasoa, pärjäävän paremmin koulussa, suosivan vakaampia ammatteja ja olevan vähemmän alttiita vaikutteille sekä olevan ekstrovertteja vähemmän seksuaalisesti aktiivisia." wikipedia
Et ole oikeassa, vaikka kuinka lihavoit ainoaa tuntemaasi tietosanakirjaa.
Eli Wikipedia ja tutkimukset ovat väärässä, koska se ei sovi sinun luuloihisi? Luuletko, että jos itse et ole Wikipediassa kuvatunlainen introvertti, se tarkoittaa, että suurin osa muista introverteistä ei olisi sellaisia?
Wikipediaanhan kuka tahansa pölvästi voi laittaa mitä hyvänsä. Minäkin olen muokannut joskus jotain artikkeleja siellä. Se ei tarkoita yhtään mitään, että wikipediassa lukee esittämäsi litania - muusta kuin että sen kirjoittaja on ollut tietävinään introversiosta kaiken.
Tuo Wikipediassa kirjoitettu tieto introverteista on ihan yleistä tietoa, joka lukee myös englanniksi netissä. Pitää siis paikkansa, että introvertti tyypillisimmillään on varautunut ja hiljainen ja kokee huomion keskipisteeksi joutumisen kiusallisena. Useimmat teistä tuntuvat omaavan paljon ekstroverttien ominaisuuksia.
Eiköhän jokainen tiedä itse parhaiten millainen on, sitä saa viettää itsensä kanssa 24/7. Olen introvertti, mieluiten viettäisin viikkokausia yksin. Isossa ihmisryhmässä olen hiljainen, mutta kahden kesken jonkun kanssa olen hyvinkin puhelias ja ilmeikäs, iloinen. Kuormitun kuitenkin kohtaamisista, iltaisin kaipaan omissa oloissa olemista. Vanhemmuus on joskus raskasta, koska molemmat lapseni ovat extrovertteja ja hyvin sosiaalisia. Kotona kaipaavat paljon huomiota ja keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sehän on ambivertti eli introverin ja ekstrovertin yhdistelmä. Itsekin oon. Ja vissiis suurin osa tässä ketjussa :)
Ambivertti on sellainen joka selkeästi ei kuluta tai toisaalta lataa psyykkistä energiaansa joko yksin ollessa tai seurassa. Vaan pystyy olemaan hyvin ilman uupumista joko yksinoloa tai sosiaalisuutta vaativissa tilanteessa.
Jos taas on kyllä sosiaalisissa tilanteissa itsevarma ja puhelias, mutta se selvästi silti vie energiaa ja vaatii toipumista yksin rauhassa jälkeenpäin, on introvertti eikä niinkään ambivertti.
Kyllä tuo nimenomaan ambivertilta kuulostaai. Ylivoimainen enemmistö ihmisistä on muutenkin ambiverttejä joissa introversioon ja ekstroversioon liittyvät piirteet korostuvat hyvinkin tilanne- ja tapauskohtaisesti eri painotuksin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän introverttikin voi olla kaikkia noita, muttei vaan jaksa ihmisten seuraa määräänsä enempää. Työkaverisikin lienee työpäivän jälkeen saanut tarpeekseen ihmisten seurasta.
Juurikin noin 👍
Olen juuri kuvatun kaltainen. Minua pidetään yleisesti ottaen hauskana verbaalikkona, hakeudun töissä ihmisten seuraan, mutta koen olevani introvertti. Sosiaalisten tilanteiden jälkeen olen ihan poikki, harvoin vastaan myöntävästi mihinkään yhteisjuhliin tms. Nyt korona-aikana tämän on huomannut erityisen hyvin, en ole juuri kärsinyt kotona kökkimisestä. Mahtavaa, ettei tarvitse osallistua mihinkään kekkereihin.
Mä oon tollainen. Oon töissä ja koulussa todella sosiaalinen, mutta vapaa-ajan vietän yksin omassa rauhassa, koska sosiaalisuus väsyttää ja saan vain yksin akut ladattua.
Sosiaalisetkin introvertit kuormittuvat seurasta sen verran, että latailevat akkunsa aina yksin.
Ambivertilla puolestaan on käsittääkseni balanssissa itsekseen olo ja seurassa olo niin ettei sellaista totaaliuupumusta seurassa tule, että tarvitsisi niin paljoa sitä yksin oloa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen rempseä, hauska, usein porukassa se josta tehdään "johtaja" (esim. tiimityöskentelyssä), muista huolehtiva, ammatiksenikin esillä oleva (koulutukset ja ryhmän ohjaaminen, podcastia julkaiseva, vapaa-ajalla sosiaalisissa luottamustehtävissä toimiva introvertti.
Ei nuo asiat ole mitenkään ristiriidassa keskenään. Ennen työpäivää tarvitsen lenkin koiran kanssa ihan hiljaisuudessa; jos joudun matkustamaan työpaikalle niin istun bussissa tai junassa täysin omissa ajatuksissani; töiden jälkeen jälleen lenkki hiljaisuudessa ja sen jälkeen kotona rauhallinen koti-ilta ilman hälyä, ilman muita ihmisiä kuin puolisoni. Voin viihtyä esimerkiksi sohvalla neulomassa täysin hiljaisuudessa palautuakseni päivästä tai sitten otan kirjan ja menen sänkyyn. En vapaalla halua tavata ketään, pidän ystäviinikin yhteyttä nykyisin vain kirjoittelemalla ja joskus Google Meetissä tapaamalla.
Koska ketju on jatkunut (en ole vielä kaikkia sivuja edes lukenut) niin totean, että harva meistä on täysin kumpaakaan ääripäätä.
Omaa introversiotani kuvaa se, että minulla on rikas sisäinen maailma. Teen mielikuvituksessani vaikka mitä. En tarvitse koko ajan älylaitteita enkä tosiaankaan vietä vapaa-aikaani soitellen tai tekstaillen kavereille. Nautin jopa siitä, kun puolisolla on iltamenoja, että saan olla välillä ihan täysin yksin.
Lapsena leikin paperista leikkaamieni mielikuvituskavereiden kanssa. En jaksanut pitkään oikeiden kavereiden kanssa. Muistan, kun joskus 10-vuotissyntymäpäivilläni kesken juhlien lähdin itse pois porukasta saadakseni olla yksin.
Parisuhteessa meillä on sopimus, että molemmat hoitavat omien sukulaistensa ja ystäviensä tapaamisen. Puoliso toivoisi, että viihtyisin paremmin hänen sukulaistensa ja kavereidensa kanssa ja lähtisin yökylään ja mökille ja jopa yhteisille matkoille. Minulle ei tulisi kuuloonkaan. Tapaan hänen lähimpiä sukulaisiaan kerran-pari vuodessa, se riittää minulle.
Mutta työelämässä pystyn tosiaan vetämään oikein hyvin sellaista roolia, missä olen seurallinen, puhelias, esillä, tiiminjohtaja jne. En usko, että yksikään työkaveri kuvailisi minua introvertiksi, jos heiltä kysyttäisiin. Sama pätee tilanteisiin, joissa koen, että minulta odotetaan sosiaalisuutta. Vaihdan lähes aina muutaman sanan lähikaupan kassan kanssa, rupattelen bussikuskille jos olen ainoa matkustaja ja olen jäänyt auton etuosaan jne. Vasta kotona sitten olen ihan poikki.
Ambiverttiyden tunkeminen henkilölle joka itse sanoo olevansa introvertti, kertoo vain siitä miten introversiota ei oikeastaan tunneta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole oikeassa, vaikka kuinka lihavoit ainoaa tuntemaasi tietosanakirjaa.
Eli Wikipedia ja tutkimukset ovat väärässä, koska se ei sovi sinun luuloihisi? Luuletko, että jos itse et ole Wikipediassa kuvatunlainen introvertti, se tarkoittaa, että suurin osa muista introverteistä ei olisi sellaisia?
Wikipediaanhan kuka tahansa pölvästi voi laittaa mitä hyvänsä. Minäkin olen muokannut joskus jotain artikkeleja siellä. Se ei tarkoita yhtään mitään, että wikipediassa lukee esittämäsi litania - muusta kuin että sen kirjoittaja on ollut tietävinään introversiosta kaiken.
Tuo Wikipediassa kirjoitettu tieto introverteista on ihan yleistä tietoa, joka lukee myös englanniksi netissä. Pitää siis paikkansa, että introvertti tyypillisimmillään on varautunut ja hiljainen ja kokee huomion keskipisteeksi joutumisen kiusallisena. Useimmat teistä tuntuvat omaavan paljon ekstroverttien ominaisuuksia.
Onko sinulle tuttu käsite rooli? Työroolissani voin puhua jopa isossa seminaarissa. Tai ohjata ja viihdyttää ja hoitaa englanniksi seminaarivieraita/heidän asioitaan. Järjestää opintomatkan ulkomaille ja olla valmiina järjestelemään asioita ja passaamaan osallistujia kolmen päivän ajan lähes 24/7.
Sitten kun tulen kotiin, en jaksa kuin maata sängyssä ja haluta hiljaisuutta.
Olen töissä juuri tuollainen, oikeasti olen super introvertti. Usein sekoitetaan myös seurallisuus ja sosiaalisuus. Sosiaalinen käytös kuuluu hyviin käytöstapoihin ja se sekoitetaan seurallisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisetkin introvertit kuormittuvat seurasta sen verran, että latailevat akkunsa aina yksin.
Ambivertilla puolestaan on käsittääkseni balanssissa itsekseen olo ja seurassa olo niin ettei sellaista totaaliuupumusta seurassa tule, että tarvitsisi niin paljoa sitä yksin oloa.
Ambivertitkin voi jakaa (jossain määrin mielivaltaisesti) pariin eri kastiin. Jos ajatellaan vaikka big five-tyylistä persoonallisuustestiä niin toiset päätyvät ekstroversio-jatkumolla keskivaiheille siksi että heillä on selkeitä, keskenään ristiriitaisia persoonallisuuspiirteitä sekä ekstroverteiltä että introverteilä ja toiset siksi että heillä ei ole kovin voimakkaita piirteitä kumpaankaan suuntaan. Jälkimmäinen tapaus ehkä vastaisi tuota kuvailemaasi "balanssissa" olevaa ambiverttia.
Mielenkiintoista on myös se että tuo hajonta vaikuttaisi korreloivan selkeästi toisen big five-piirteen eli neuroottisuuden kanssa. Suuri hajonta ekstroversio-introversiopiirteiden kesken on tyypillistä erityisesti neuroottisille ambiverteille.
Aika monella tässä ketjussa olisis syytä päivittää kuvansa introverteist aja ekstroverteista Jungin ajoista tähän päivään.
https://blogs.scientificamerican.com/beautiful-minds/will-the-real-intr…
Tuossa on ihan hyvä blogiposti mistä aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika monella tässä ketjussa olisis syytä päivittää kuvansa introverteist aja ekstroverteista Jungin ajoista tähän päivään.
Ihan totta. Yleensä ujot introvertit ovat narsisteja. Tässä heillä menee käsitteet sekaisin. Ujous on sairaus, ja hävettää näin aitona introverttina, että meidät sekoitetaan hissukoihin narsisteihin. Raivostuttaa aina, kun joku sanoo olevansa ujo ja introvertti. Kun niillä ei ole mitään tekemistä keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan totta. Yleensä ujot introvertit ovat narsisteja. Tässä heillä menee käsitteet sekaisin. Ujous on sairaus, ja hävettää näin aitona introverttina, että meidät sekoitetaan hissukoihin narsisteihin. Raivostuttaa aina, kun joku sanoo olevansa ujo ja introvertti. Kun niillä ei ole mitään tekemistä keskenään.
Öh, miksi lauot tuollaista soopaa? 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin häiriintynyttä sepustusta harvoin eteen sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin häiriintynyttä sepustusta harvoin eteen sattuu.
Kyllä tuonne introvertti-erityisherkkä-lumihiutaleporukkaan vaan valitettavasti koko joukko narsisteja mahtuu.
Kyllä minäkin osaan töissä keskustella työkavereitten kanssa ja minua pidetään jopa hauskana "seuranaisena". Parhaiten viihdyn kuitenkin yksin, ja tämä etätyöaika on ollut minusta ihanaa.
Introvertin elämä on mielestäni sikäli helppoa, ettei tarvitse koskaan murehtia yksinäisyyttä. Aina on mukavia mielenkiinnon kohteita odottamassa, mihin ehtii seuraavaksi tarttua. Mikään ei oo ihanampaa kuin kokonainen päivä yksin - mitä kaikkea ehtisikään tekemään, jos päivä ei menisi suunnitellessa eli haaveillessa :-D
Minusta on mukavaa ottaa fillari alle ja polkea vaikka metsään mustikoita poimimaan moneksi tunniksi. Tai kuokkia takapihaa, käydä puutarhamyymälässä ostamassa kukkia ja istutella niitä. Lukea kirjoja, sisustaa kotia. Oon tasapainoisimmillani yksin, enkä koe ahdistusta.
On minulla nykyään miesystäväkin. Nautin hänen seurastaan kovasti, mutta kyllä se jatkuva vuorovaikutus ja läsnäolo väsyttääkin minua. Ei kehtaa olla tuntitolkulla ihan omissa ajatuksissaan, kun toinen on paikalla. On mukavaa, ettei nähdä ihan joka päivä.
Antakaa ihmisten olla mitä on. Julmaa tuollainen ettei saisi olla rauhassa ujo tai muuten vain omissa ajatuksissaan. Töissä nyt tietty pitää pystyä työt hoitamaan, mutta tuollainen kamala painostus ujoja/estyneitä kohtaan on kiusaamista!