Melko rempseä ja sosiaalinen työkaveri sanoo olevansa introvertti?!
Siis mitä, miten voi olla samaan aikaan sosiaalinen (rempseää huumoria, hauska ja hyvin napakka/topakka tyyli esittää asioita) ja sitten kuitenkin introvertti? Kuulemma ihan pesunkestävä, eli viihtyy yksin paljon. Mitä minä en ole nyt ymmärtänyt, vai onko työkaveri sekoittanut ekstrovertin ja introvertin?
Kommentit (101)
Töissä olen keskimäärin sosiaalinen ja semiäänekäs, kotona vetelen kuivia nessuun. Olenko siis pervertti?
Olen 38 ja ysärillä introverttius oli jonkinlainen häpeä. Kaikki pyrkivät olemaan ihailtuja ekstrovertteja, ja tunsin olevani huono ihminen introverttinä flegmaatikkona. Ihan mukavaa, että se on nykyään hyväksytty luonteenpiirre.
Tarkemman määritelmän saa ehkä niin, että yhdistää intron/ekstron ja yhden neljästä peruspiireestä: sangviininen, melankolinen, flegmaattinen tai koleerinen. Introvertti sangviinikko voisi olla se sosiaalisissa töissä viihtyvä, mutta yksin akkuja lataava. Ekstrovertti sangviinikko taas tykkää seurasta niin töissä kuin vapaalla.
Itse olen juuri tuollainen. Ihan loistan asiakaspalvelussa, väännän small talkia vaikka puulle ja tutustun ihmisiin helposti. Olen aika vahva ryhmässä, otan johtajan roolin usein enkä pelkää esiintymistä ja osaan myös hauskuuttaa ihmisiä. Se ei silti tarkoita, että nautin siitä.
Väsyn jopa läheisten jatkuvasta seurasta, väsymys on ihan konkreettista. Yleensä matkustelen yksin, käyn myös klubeilla ja keikoilla yksin, ravintoloissa jne. Ei mitään ongelmaa ja nautin siitä. Tarvitsen todella paljon yksinoloa, asun yksin enkä varsinaisesti kaipaa tähän ketään. Ennemmin ajatus parisuhteesta ahdistaa. Olen viihtynyt lapsesta asti parhaiten yksin.
Sitten taas eräs läheiseni on pesunkestävä ekstrovertti. Ei ole mikään puhelias, pelkää esiintymistä jne. Mutta hän taas ei pärjää eikä viihdy yksin ollenkaan. Aina pitää olla talo täynnä väkeä ja elämää, tylsistyy tosi helposti muutenkin. Minä taas huokaisen helpotuksesta aina kun pääsen yksin hiljaiseen kotiin.
Olen introvertti ja mua ei haittaa jos joku on hiljainen, on eri asia olla ylimielisesti hiljainen ns. olen liian hyvää seuraa sulle ja sen takia en puhu, kuin olla luonteeltaan hiljainen. Ylimielisyys on ärsyttävää.
Eli hän on luultavasti ambivertti. Niinku minä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Introvertti on henkilö, joka on sisäänpäin kääntyneempi ja miettii tekojaan enemmän kuin ekstrovertti. Introvertiksi kuvaillaan joskus henkilöä, joka pitää itsenäisestä toiminnasta enemmän kuin sosiaalisesta[8] , mutta tämä on enemmän käyttäytymyksellinen kuin kognitiivinen kuvaus. Ennen kaikkea introvertti orientoituu omasta itsestään, ja jatkuva muiden kanssa vuorovaikuttaminen reaalielämässä pikemminkin vie energiaa häneltä kuin ylläpitää sitä.
Tyypillinen introvertti on hiljainen, itseään tutkiskeleva (introspektiivinen) ja varautunut. Tutkimuksissa[9] on havaittu introverttien olevan herkempiä kivulle, väsyvän helpommin ja tuntevan jännityksen madaltavan suoritustasoa, pärjäävän paremmin koulussa, suosivan vakaampia ammatteja ja olevan vähemmän alttiita vaikutteille sekä olevan ekstrovertteja vähemmän seksuaalisesti aktiivisia." wikipedia
Et ole oikeassa, vaikka kuinka lihavoit ainoaa tuntemaasi tietosanakirjaa.
Eli Wikipedia ja tutkimukset ovat väärässä, koska se ei sovi sinun luuloihisi? Luuletko, että jos itse et ole Wikipediassa kuvatunlainen introvertti, se tarkoittaa, että suurin osa muista introverteistä ei olisi sellaisia?
On tutkittu että introvertit ovat parempia myyjiä kuin ekstrovertit. Introt osaavat kuunnella asiakasta, keskittyvät häneen ja löytävät juuri hänelle sopivat tuotteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen introvertti ja inhoan kaikkia ujoja ja hiljaisia, jotka pilaavat tunnelman työpaikoilla. Sitten ne kutsuvat itseään introvertiksi, vaikka ovat vain sosiaalisesti taitamattomia ja estyneitä ja kiusaavat muita olemalla hiljaa.
Minuakin suututtaa ne mykät, jotka eivät tee omaa osaansa ”töistä”, joihin auttava sosiaalisuus kuuluu. Vapaa-ajalla en ikinä vastaa edes puhelimeen, mutta en kehtaisi mennä töihin jurottamaan.
Minäkin kihisen raivosta, kun joku "introvertti" jurottaa kahvihuoneessa mykkänä. Mielestäni tuo on ihan työpaikkakiusaamiseen verrattavissa oleva asia. Pysyisi kotona, jos ei viitsi puhua muille töissä.
Olen tuo aiempi vastaaja ja minua ei sinänsä häiritse, jos joku mököttää huoneessaan, mutta pahimmillaan oudoimmat tyypit tulevat kuukkeloimaan omalle työpisteelle vaikkeivät puhu mitään. Se on normisettiä, että juuri kahvihuoneeseen hakeudutaan mököttämään. Jos minua ei seura kiinnosta, hörpin kahvit työpisteellä toivoen, että kukaan mykkä tuijottaja ei tule siihen ”seuraksi”. Verenpaine nousee jo tätä kirjoittaessa, onneksi ollaan etänä.
Meillä ei ikävä kyllä ole mahdollisuutta etätöihin ja kahvitauot on kaikilla samaan aikaan yhteisöllisyyden takia. Siellä sitten yksi mököttää, eikä viitsi kantaa vastuuta keskustelusta. Valitin esimiehelle ja tämän jälkeen mököttöjä oli pois töistä 2 kk. Varmaan harmituksen takia. Kyllä aikuisen ihmisen pitää osata puhua.
Ihanaa suvaitsevaisuutta ja yhteishenkeen puhaltamista teillä siellä.
*sarkasmia*
Vaikea puhaltaa yhteen hiileen, kun kiusaajat möllöttävät hiljaa. Mitä yhteishenkeä se on. Olen minäkin introvertti, mutta silti käyttäydyn töissä kuin aikuiset ja puhun paljon, enkä änkytä ja punastu, jos joku puhuu minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen introvertti ja inhoan kaikkia ujoja ja hiljaisia, jotka pilaavat tunnelman työpaikoilla. Sitten ne kutsuvat itseään introvertiksi, vaikka ovat vain sosiaalisesti taitamattomia ja estyneitä ja kiusaavat muita olemalla hiljaa.
Minuakin suututtaa ne mykät, jotka eivät tee omaa osaansa ”töistä”, joihin auttava sosiaalisuus kuuluu. Vapaa-ajalla en ikinä vastaa edes puhelimeen, mutta en kehtaisi mennä töihin jurottamaan.
Minäkin kihisen raivosta, kun joku "introvertti" jurottaa kahvihuoneessa mykkänä. Mielestäni tuo on ihan työpaikkakiusaamiseen verrattavissa oleva asia. Pysyisi kotona, jos ei viitsi puhua muille töissä.
Olen tuo aiempi vastaaja ja minua ei sinänsä häiritse, jos joku mököttää huoneessaan, mutta pahimmillaan oudoimmat tyypit tulevat kuukkeloimaan omalle työpisteelle vaikkeivät puhu mitään. Se on normisettiä, että juuri kahvihuoneeseen hakeudutaan mököttämään. Jos minua ei seura kiinnosta, hörpin kahvit työpisteellä toivoen, että kukaan mykkä tuijottaja ei tule siihen ”seuraksi”. Verenpaine nousee jo tätä kirjoittaessa, onneksi ollaan etänä.
Meillä ei ikävä kyllä ole mahdollisuutta etätöihin ja kahvitauot on kaikilla samaan aikaan yhteisöllisyyden takia. Siellä sitten yksi mököttää, eikä viitsi kantaa vastuuta keskustelusta. Valitin esimiehelle ja tämän jälkeen mököttöjä oli pois töistä 2 kk. Varmaan harmituksen takia. Kyllä aikuisen ihmisen pitää osata puhua.
*sarkasmia*
Vaikea puhaltaa yhteen hiileen, kun kiusaajat möllöttävät hiljaa. Mitä yhteishenkeä se on. Olen minäkin introvertti, mutta silti käyttäydyn töissä kuin aikuiset ja puhun paljon, enkä änkytä ja punastu, jos joku puhuu minulle.
Ööhh, etkö voi vain antaa heidän olla? Heitä luultavasti ärsyttää sun iholle tunkeminen ja small talkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Introvertti on henkilö, joka on sisäänpäin kääntyneempi ja miettii tekojaan enemmän kuin ekstrovertti. Introvertiksi kuvaillaan joskus henkilöä, joka pitää itsenäisestä toiminnasta enemmän kuin sosiaalisesta[8] , mutta tämä on enemmän käyttäytymyksellinen kuin kognitiivinen kuvaus. Ennen kaikkea introvertti orientoituu omasta itsestään, ja jatkuva muiden kanssa vuorovaikuttaminen reaalielämässä pikemminkin vie energiaa häneltä kuin ylläpitää sitä.
Tyypillinen introvertti on hiljainen, itseään tutkiskeleva (introspektiivinen) ja varautunut. Tutkimuksissa[9] on havaittu introverttien olevan herkempiä kivulle, väsyvän helpommin ja tuntevan jännityksen madaltavan suoritustasoa, pärjäävän paremmin koulussa, suosivan vakaampia ammatteja ja olevan vähemmän alttiita vaikutteille sekä olevan ekstrovertteja vähemmän seksuaalisesti aktiivisia." wikipedia
Eli Wikipedia ja tutkimukset ovat väärässä, koska se ei sovi sinun luuloihisi? Luuletko, että jos itse et ole Wikipediassa kuvatunlainen introvertti, se tarkoittaa, että suurin osa muista introverteistä ei olisi sellaisia?
Wikipediaanhan kuka tahansa pölvästi voi laittaa mitä hyvänsä. Minäkin olen muokannut joskus jotain artikkeleja siellä. Se ei tarkoita yhtään mitään, että wikipediassa lukee esittämäsi litania - muusta kuin että sen kirjoittaja on ollut tietävinään introversiosta kaiken.
Olisi mukavaa jos ei alettais kiistelemään siitä, mikä on Oikeaa Introverttiutta. Tuntuu että suurin osa suomalaisista on jonkin asteisia introverttejä. Nykyään sen jopa saa sanoa ääneen.
Olen introvertti ja mua ei haittaa jos joku on hiljainen, on eri asia olla ylimielisesti hiljainen ns. olen liian hyvää seuraa sulle ja sen takia en puhu, kuin olla luonteeltaan hiljainen. Ylimielisyys on ärsyttävää.
Samaa mieltä.
Toisten puolesta nyt ei ainakaan kannata tulla sanomaan mitä kukakin on. Annetaan kaikkien kukkien kukkia.
Vierailija kirjoitti:
Introvertti on unelmakumppani. Antaa tilaa, osaa olla hiljaa ja omissa oloissa eikä kyttää toisen menoja.
Voi introverttikin kytätä toisen menoja, jos on ujo, epävarma ja mustasukkainen. Terveisin oman miehensä stalkkaamisesta kiinni jäänyt introvertti =D.
En voinut uskoa, että joku mies tykkäisi minusta juuri sellaisena kuin olen, epäilin olevani taas joku "kakkosnainen" koska siihen asemaan usein helposti aiemmin olin tietämättäni päätynyt, tai ainakin mua oltiin siihen yritetty usein houkutella. Vaikka olenkin itsekseni viihtyvä oman tieni kulkija, on minullakin tunteet ja olen ihan yhtä sitoutunut parisuhteisiini kuin kaikki muutkin, ellen jopa enemmänkin kuin muut koska en todellakaan jaksa keskittyä kuin yhteen mieheen kerrallaan, jos pakko on johonkuhun keskittyä ylipäätään, koska pärjään hyvin ilmankin miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietää, että jonkun puhumattomuus johtuu ylimielisyydestä? Ujojahan helposti luullaan virheellisesti ylimielisiksi. Luullaan kai, että ujon pitää näyttää pelokkaalta ja aralta niin kuin leffoissa. Vaikka tosiasiassa ujo saattaa olla kylmän näköinen, koska ei uskalla ilmaista tunteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietää, että jonkun puhumattomuus johtuu ylimielisyydestä? Ujojahan helposti luullaan virheellisesti ylimielisiksi. Luullaan kai, että ujon pitää näyttää pelokkaalta ja aralta niin kuin leffoissa. Vaikka tosiasiassa ujo saattaa olla kylmän näköinen, koska ei uskalla ilmaista tunteita.
Sen kyllä huomaa. Eräs ihminen on tällainen hiljainen ylimielinen. Tulee huoneeseen pieni virne suupielessä, istuu alas, ei puhu mitään oma-aloitteisesti ja vastaa kysymyksiin lyhytsanaisesti. Kyse on itse asiassa ekstrovertista, sillä hän on jatkuvasti harrastamassa, tykkää kissaanristiäisistä ja huomiosta, kunhan se on kuten hänelle sopii ja hänen ehdoilla. Puheissa rivien välistä paistaa itseriittoisuus ja omahyväisyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Minua on kuvailtu joko sanoilla mykkä tai ylpeä. Olen vain ujo sekä introvertti, enkä osaa/jaksa reagoida useimpien ihmisten juttuihin. Tykkään vaan kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wikipediaanhan kuka tahansa pölvästi voi laittaa mitä hyvänsä. Minäkin olen muokannut joskus jotain artikkeleja siellä. Se ei tarkoita yhtään mitään, että wikipediassa lukee esittämäsi litania - muusta kuin että sen kirjoittaja on ollut tietävinään introversiosta kaiken.
Tuo Wikipediassa kirjoitettu tieto introverteista on ihan yleistä tietoa, joka lukee myös englanniksi netissä. Pitää siis paikkansa, että introvertti tyypillisimmillään on varautunut ja hiljainen ja kokee huomion keskipisteeksi joutumisen kiusallisena. Useimmat teistä tuntuvat omaavan paljon ekstroverttien ominaisuuksia.
*sarkasmia*