Melko rempseä ja sosiaalinen työkaveri sanoo olevansa introvertti?!
Siis mitä, miten voi olla samaan aikaan sosiaalinen (rempseää huumoria, hauska ja hyvin napakka/topakka tyyli esittää asioita) ja sitten kuitenkin introvertti? Kuulemma ihan pesunkestävä, eli viihtyy yksin paljon. Mitä minä en ole nyt ymmärtänyt, vai onko työkaveri sekoittanut ekstrovertin ja introvertin?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
"Introvertti on henkilö, joka on sisäänpäin kääntyneempi ja miettii tekojaan enemmän kuin ekstrovertti. Introvertiksi kuvaillaan joskus henkilöä, joka pitää itsenäisestä toiminnasta enemmän kuin sosiaalisesta[8] , mutta tämä on enemmän käyttäytymyksellinen kuin kognitiivinen kuvaus. Ennen kaikkea introvertti orientoituu omasta itsestään, ja jatkuva muiden kanssa vuorovaikuttaminen reaalielämässä pikemminkin vie energiaa häneltä kuin ylläpitää sitä.
Tyypillinen introvertti on hiljainen, itseään tutkiskeleva (introspektiivinen) ja varautunut. Tutkimuksissa[9] on havaittu introverttien olevan herkempiä kivulle, väsyvän helpommin ja tuntevan jännityksen madaltavan suoritustasoa, pärjäävän paremmin koulussa, suosivan vakaampia ammatteja ja olevan vähemmän alttiita vaikutteille sekä olevan ekstrovertteja vähemmän seksuaalisesti aktiivisia." wikipedia
Et ole oikeassa, vaikka kuinka lihavoit ainoaa tuntemaasi tietosanakirjaa.
Minäkin olen sosiaalinen introvertti. En siis ambivertti, vaan ihan ehta intro. Tykkään ihmisistä ja viihdyn hoitoalalla, tarvitsen vain vastapainoksi tosi paljon yksinoloaikaa.
mä olen varmaan ekstrovertti kun en pidä yksinolosta mutta vetäydyn seurassa omaan kuoreen.
Ap taisikin olla tuo wikipedian linkkaaja. Useimmat jo nykyisin sentään tietää, että pelkkä introversio ei tee ihmisestä varautunutta tai estynyttä.
Introvertti saa energiaa yksinolosta, ekstrovertti muiden seurasta.
Itse puhun töissä paljon, mutta sen jälkeen viihdyn yksin ja rauhassa.
Mä olen suorastaan ääripään introvertti eli elän erittäin erakkomaisesti enkä halua ollenkaan läheisiä ihmissuhteita. Esim ajatus parisuhteesta tai lapsesta olisi täysin mahdoton, tarvin niin paljon yksinäisyyttä ja rauhaa.
Mutta: sitten kun minun täytyy olla ihmisten kanssa eli lähinnä töissä, en ole millään tapaa ujo tai hiljainen. Päinvastoin olen kovaääninen räpätäti joka nostaa nekin kissat pöydälle jota muut ei uskalla.
Näetkö työkaveria joka päivä usean tunnin ajan yhtä menoa?
Voin minäkin joskus esittää sosiaalista, mutta en kyllä useita tunteja putkeen useana päivänä viikossa. Ehkä meitä introverttejä on eritasoisia, toiset kaipaavat taukoa nopeammin kuin toiset. Mutta hän olla myös välimuoto eli ambivertti.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen suorastaan ääripään introvertti eli elän erittäin erakkomaisesti enkä halua ollenkaan läheisiä ihmissuhteita. Esim ajatus parisuhteesta tai lapsesta olisi täysin mahdoton, tarvin niin paljon yksinäisyyttä ja rauhaa.
Mutta: sitten kun minun täytyy olla ihmisten kanssa eli lähinnä töissä, en ole millään tapaa ujo tai hiljainen. Päinvastoin olen kovaääninen räpätäti joka nostaa nekin kissat pöydälle jota muut ei uskalla.
:D
Vierailija kirjoitti:
Ap taisikin olla tuo wikipedian linkkaaja. Useimmat jo nykyisin sentään tietää, että pelkkä introversio ei tee ihmisestä varautunutta tai estynyttä.
Sä taidat olla tyhmä.
Introvertti on unelmakumppani. Antaa tilaa, osaa olla hiljaa ja omissa oloissa eikä kyttää toisen menoja.
Vierailija kirjoitti:
Olisin voinut kirjoittaa tämän. Olen tavannut ihmisen livenä viimeksi lokakuussa ja on aivan mahtavaa olla aina yksin kotona. Silti olen se puhelias silloin kun ihmisten ilmoilla olen.
Näistä piirteistä tunnistat introvertin
Haluaa rauhaa ja rentoutumista.
Pitää itsenäisestä työstä. Pystyy toimimaan pitkiäkin aikoja yksin kaipaamatta muiden seuraa.
Huomaa yksityiskohdat ja arvostaa laatua.
Haluaa analysoida ja pohtia asioita. Tekee päätökset lukuisten seikkojen perusteella, usein älyllisesti etäännyttämällä. Pyrkii pitämään tunteet ja logiikan erillään.
Äärimmäisen keskittynyt. Pystyy paneutumaan tehtävään pitkäksi aikaa ilman taukoja.
Työskentelee mieluiten jaksoissa, yksi selvästi rajattu tehtävä kerrallaan.
Aivot toimivat hyvin univajeesta huolimatta.
Työteho on parhaimmillaan aamupäivällä.
Kärsivällinen. Ei tylsisty yksin ollessaan, vaan jaksaa odottaa kauan, että jotakin tapahtuisi.
Viihtyy yksin. Sosiaalinen tarve ei ole kovin suuri.
Taitava kuuntelemaan. Keskusteluissa panee merkille paitsi sen mitä sanotaan myös sen, mitä oikeasti tarkoitetaan.
Haluaa ajatella ennen kuin avaa suunsa.
Itsenäinen. Trendit ja ryhmäajattelu eivät juurikaan vaikuta.
Stressaantuu helposti. Joutuu sulkeutumaan häiriötekijöiltä, jotta voisi keskittyä.
Työskentelee huonommin paineen alaisena.
Lue myös: Oletko introvertti? Näin se vaikuttaa työelämässä etenemiseen
Näistä piirteistä tunnistat ekstrovertin
Hakee toimintaa ja seikkailuja.
Nopea reagoimaan. Suhtautuu aktiivisesti ympäristöönsä. Saa nopeasti kiinni ajatuksistaan ja sanoistaan.
Tarkkaavainen. Voimakkaasti läsnä hetkessä. Tekee valppaasti aistihavaintoja.
Sosiaalinen ja seuranhakuinen. Saa ystäviä lähes tilanteessa kuin tilanteessa.
Optimistinen. Löytää jotakin myönteistä lähes joka tilanteesta.
Verbaalinen. Osaa puhua miltei kaikesta miltei kaikkien kanssa spontaanisti ja luontevasti.
Ryhmähakuinen. Ottaa luontaisesti keskeisen roolin lähestulkoon kaikissa ryhmätilanteissa.
Haastaa muita mukaan tekemisiin. Auttaa mielellään muita ja ottaa muilta apua vastaan.
Vaikutusvaltainen. Osaa vaikuttaa ympäristöönsä.
Pärjää hyvin paineen alla. Stressi saa työskentelemään nopeammin laadun kärsimättä. Ei häiriinny melusta.
On kuin kotonaan suurissa ihmisjoukoissa. Saa energiaa tilaisuuksista, joissa on paljon väkeä.
Pitää huomiosta ja haluaa erottua joukosta. Ottaa tilansa.
Yksinolo tekee levottomaksi. Tarvitsee ulkoapäin tulevia virikkeitä.
Nopea päättämään. Tietää usein heti, mitä mieltä on jostakin.
Pystyy loikkimaan tehtävästä toiseen stressaantumatta.
Listojen lähde: Linus Jonkman: Introvertit – Työpaikan hiljainen vallankumous (Atena Kustannus 2016)
Siis sehän on ambivertti eli introverin ja ekstrovertin yhdistelmä. Itsekin oon. Ja vissiis suurin osa tässä ketjussa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella ihmisellä on tapana hakea huomiota kutsumalla itseään introvertiksi tms. vaikka ei oikeasti olisikaan, ikävä kyllä.
Mielenkiintoista syyttelyä täysin naurettavasta aiheesta.
Käyttäydyn kuin ekstrovertti, mutta jokainen minut tunteva tietää, että olen introvertti.
Eikö tässä maailmassa ole yhtään ekstroverttiä!?
Olen introvertti ja inhoan kaikkia ujoja ja hiljaisia, jotka pilaavat tunnelman työpaikoilla. Sitten ne kutsuvat itseään introvertiksi, vaikka ovat vain sosiaalisesti taitamattomia ja estyneitä ja kiusaavat muita olemalla hiljaa.
dt kirjoitti:
Näistä piirteistä tunnistat introvertin
Haluaa rauhaa ja rentoutumista.
Pitää itsenäisestä työstä. Pystyy toimimaan pitkiäkin aikoja yksin kaipaamatta muiden seuraa.
Huomaa yksityiskohdat ja arvostaa laatua.
Haluaa analysoida ja pohtia asioita. Tekee päätökset lukuisten seikkojen perusteella, usein älyllisesti etäännyttämällä. Pyrkii pitämään tunteet ja logiikan erillään.
Äärimmäisen keskittynyt. Pystyy paneutumaan tehtävään pitkäksi aikaa ilman taukoja.
Työskentelee mieluiten jaksoissa, yksi selvästi rajattu tehtävä kerrallaan.
Aivot toimivat hyvin univajeesta huolimatta.
Työteho on parhaimmillaan aamupäivällä.
Kärsivällinen. Ei tylsisty yksin ollessaan, vaan jaksaa odottaa kauan, että jotakin tapahtuisi.
Viihtyy yksin. Sosiaalinen tarve ei ole kovin suuri.
Taitava kuuntelemaan. Keskusteluissa panee merkille paitsi sen mitä sanotaan myös sen, mitä oikeasti tarkoitetaan.
Haluaa ajatella ennen kuin avaa suunsa.
Itsenäinen. Trendit ja ryhmäajattelu eivät juurikaan vaikuta.
Stressaantuu helposti. Joutuu sulkeutumaan häiriötekijöiltä, jotta voisi keskittyä.
Työskentelee huonommin paineen alaisena.
Lue myös: Oletko introvertti? Näin se vaikuttaa työelämässä etenemiseen
Näistä piirteistä tunnistat ekstrovertin
Hakee toimintaa ja seikkailuja.
Nopea reagoimaan. Suhtautuu aktiivisesti ympäristöönsä. Saa nopeasti kiinni ajatuksistaan ja sanoistaan.
Tarkkaavainen. Voimakkaasti läsnä hetkessä. Tekee valppaasti aistihavaintoja.
Sosiaalinen ja seuranhakuinen. Saa ystäviä lähes tilanteessa kuin tilanteessa.
Optimistinen. Löytää jotakin myönteistä lähes joka tilanteesta.
Verbaalinen. Osaa puhua miltei kaikesta miltei kaikkien kanssa spontaanisti ja luontevasti.
Ryhmähakuinen. Ottaa luontaisesti keskeisen roolin lähestulkoon kaikissa ryhmätilanteissa.
Haastaa muita mukaan tekemisiin. Auttaa mielellään muita ja ottaa muilta apua vastaan.
Vaikutusvaltainen. Osaa vaikuttaa ympäristöönsä.
Pärjää hyvin paineen alla. Stressi saa työskentelemään nopeammin laadun kärsimättä. Ei häiriinny melusta.
On kuin kotonaan suurissa ihmisjoukoissa. Saa energiaa tilaisuuksista, joissa on paljon väkeä.
Pitää huomiosta ja haluaa erottua joukosta. Ottaa tilansa.
Yksinolo tekee levottomaksi. Tarvitsee ulkoapäin tulevia virikkeitä.
Nopea päättämään. Tietää usein heti, mitä mieltä on jostakin.
Pystyy loikkimaan tehtävästä toiseen stressaantumatta.
Listojen lähde: Linus Jonkman: Introvertit – Työpaikan hiljainen vallankumous (Atena Kustannus 2016)
Lisäätkö vielä kolmannen listan?
Minä olen myös tuollainen ääri-introvertti, en voi asua kenenkään kanssa jne. Viihdyn viikkojakin putkeen yksin. Saan kaikista testeistä aina ihan ääripään introvertin pisteet.
Mutta tykkään kyllä turista mummojen kanssa pyykkituvalla ja töissä olen myös se jonkun mainitsema "räpätäti".
Vierailija kirjoitti:
Olen introvertti ja inhoan kaikkia ujoja ja hiljaisia, jotka pilaavat tunnelman työpaikoilla. Sitten ne kutsuvat itseään introvertiksi, vaikka ovat vain sosiaalisesti taitamattomia ja estyneitä ja kiusaavat muita olemalla hiljaa.
Minuakin suututtaa ne mykät, jotka eivät tee omaa osaansa ”töistä”, joihin auttava sosiaalisuus kuuluu. Vapaa-ajalla en ikinä vastaa edes puhelimeen, mutta en kehtaisi mennä töihin jurottamaan.
Sinäkö päätät, millainen toinen kokee olevansa?
Oletko sinä sellainen, joka hakee huomiota halveeraamalla toisia?