Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiset, onko tämä seksismiä?

Vierailija
16.03.2021 |

Tästä on puhuttu täällä ennenkin, mutta kysyn mielipiteitänne eräästä omasta kokemuksesta, joka sattui joskus aiemmin.
Menin linja-autoon, tervehdin kuskia ja maksoin matkani jne. Lopuksi tää kuski, keski-ikäinen mies, sanoo että "hyvää päivänjatkoa. Ja hymyä huuleen!"
Mulla oli tosiaan huono päivä, saatoin olla "myrtsi"?? En kyllä silti piristynyt tuosta. Nuori nainen olen, ja tuo kommentti tuntui tosi erikoiselta.
Mitä mieltä te ootte?

Kommentit (137)

Vierailija
61/137 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin itse Suomeen enemmän hymyä, ystävällisyyttä, kohteliaisuutta ja mukavaa asennetta. Sekä miehiltä, että naisilta. Voi tuon kommentin nähdä myös ystävällisenä rohkaisuna. Kauheus on katsojan silmässä.

Kumma juttu että rohkaisua harjoitetaan vain naisia kohtaan. Nämä on niitä syviä sovinistisia rakenteita. Bussikuskilla on mielestään oikeus puuttua naispuolisen kuljetettavan mielialoihin ja kasvojen ilmeisiin, ei miesten.

Syy, minkä takia naiset eivät ole ikinä kuulleet miehille suositeltavan hymyilyä johtuu siitä, että he eivät ole miehiä. Eivät miehetkään ole kuulleet, että jollekin naiselle todettaisiin ”hymyä huuleen”. Se että sinun subjektiiviset kokemukset ihmisistä ovat yksipuoleisia, ei tarkoita, että maailma on yksipuoleinen. Typerää aiheuttaa itsellensä mielipahaa, kun joku sanoo jotain niin viatonta kuin ”hymyä huuleen” tai ei-seksistisessä kontekstissa ”tytöttelee” tai ”pojittelee” nuorempaa kollegaa. Näitä tapahtuu sekä miehille, että naisille. Joitain asioita sanotaan enemmän naisille, joitain enemmän miehille. Kannattaa keskittyä enemmän omaan elämään ja vähemmän satunnaisiin vastaantulijoihin.

Höpöhöpö. Lopeta vähättely ja keskity aiheeseen.

Jos et ole nainen ja/tai et itse ole saanut huomautuksia naamastasi, et osaa samaistua tähän. Kommenttisi ovat turhia.

Ironisesti sinun kommenttisi on vähättelevä ja turha. Olen kommentteja naamastasi saanut, kuten ihmiset joskus voivat saada. Se ei kuitenkaan anna minulle poikkeuksellista mandaattia samaistua tähän. Asia ei ole niin monimutkainen, ettei sitä voisi ymmärtää ilman omakohtaista kokemusta.

Sinä siis tykkäät, kun naamastasi huomautellaan? Minä en. Arvomaailmani on erilainen. Ulkonäöstä huomauttelu on vähintäänkin outoa.

Missään vaiheessa en ole sanonut, että tykkään naamani huomauttelusta. Olen itse asiassa todennut, että satunnaisten vastaantulijoiden antamien kommenttien sijaan olisi järkevämpää keskittyä omaan elämään. Siinä olet kyllä oikeassa, että ulkonäöstä huomauttelu voi olla kontekstista ja huomauttelun tavasta riippuen outoa, voi myös olla seksististä/sairasta/normaalia/positiivista.

Siis mikä sun motiivi on, miksi osallistut tähän keskusteluun? Ootko ees nainen..?

Vierailija
62/137 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti ja nyt vain miettimään keinoja miten saat mahdollisimman tehokkasti loattua hänen maineensa ja menettämään työnsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/137 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoolaiset kuskit on pahoja.

Vierailija
64/137 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko seksismiä? Nuorena kauniina miehenä yöbussiin mennessäni kuski ei suostunut ottamaan rahaa lipusta ja kysyi missä asun, että hänen vuoronsa loppuu kohta. En tietenkään vastannut, vaan ihmettelin ja menin paikalleni. En tästä ilahtunut ja laitoin palautetta hsl:lle. Seuraavan kerran kun satuin saman kuskin kyytiin hän ei päästänyt minua pysäkilläni ulos vaan alkoi huutamaan ohjaamosta että aiotko taas laittaa palautetta?! Onko teistä hyväksyttävää?

No ei tietenkään ole hyväksyttävää. Ihme että sai pitää duunipaikkansa, olisi nimittäin kuulunut antaa fudut.

Vierailija
65/137 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa aikoihin eletty. Kohta toisen katsominenkin on seksismiä vai onko jo?

Vierailija
66/137 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin itse Suomeen enemmän hymyä, ystävällisyyttä, kohteliaisuutta ja mukavaa asennetta. Sekä miehiltä, että naisilta. Voi tuon kommentin nähdä myös ystävällisenä rohkaisuna. Kauheus on katsojan silmässä.

Kumma juttu että rohkaisua harjoitetaan vain naisia kohtaan. Nämä on niitä syviä sovinistisia rakenteita. Bussikuskilla on mielestään oikeus puuttua naispuolisen kuljetettavan mielialoihin ja kasvojen ilmeisiin, ei miesten.

Syy, minkä takia naiset eivät ole ikinä kuulleet miehille suositeltavan hymyilyä johtuu siitä, että he eivät ole miehiä. Eivät miehetkään ole kuulleet, että jollekin naiselle todettaisiin ”hymyä huuleen”. Se että sinun subjektiiviset kokemukset ihmisistä ovat yksipuoleisia, ei tarkoita, että maailma on yksipuoleinen. Typerää aiheuttaa itsellensä mielipahaa, kun joku sanoo jotain niin viatonta kuin ”hymyä huuleen” tai ei-seksistisessä kontekstissa ”tytöttelee” tai ”pojittelee” nuorempaa kollegaa. Näitä tapahtuu sekä miehille, että naisille. Joitain asioita sanotaan enemmän naisille, joitain enemmän miehille. Kannattaa keskittyä enemmän omaan elämään ja vähemmän satunnaisiin vastaantulijoihin.

Jos et ole nainen ja/tai et itse ole saanut huomautuksia naamastasi, et osaa samaistua tähän. Kommenttisi ovat turhia.

Ironisesti sinun kommenttisi on vähättelevä ja turha. Olen kommentteja naamastasi saanut, kuten ihmiset joskus voivat saada. Se ei kuitenkaan anna minulle poikkeuksellista mandaattia samaistua tähän. Asia ei ole niin monimutkainen, ettei sitä voisi ymmärtää ilman omakohtaista kokemusta.

Sinä siis tykkäät, kun naamastasi huomautellaan? Minä en. Arvomaailmani on erilainen. Ulkonäöstä huomauttelu on vähintäänkin outoa.

Missään vaiheessa en ole sanonut, että tykkään naamani huomauttelusta. Olen itse asiassa todennut, että satunnaisten vastaantulijoiden antamien kommenttien sijaan olisi järkevämpää keskittyä omaan elämään. Siinä olet kyllä oikeassa, että ulkonäöstä huomauttelu voi olla kontekstista ja huomauttelun tavasta riippuen outoa, voi myös olla seksististä/sairasta/normaalia/positiivista.

Siis mikä sun motiivi on, miksi osallistut tähän keskusteluun? Ootko ees nainen..?

Siis mikä sun motiivi on? Räyhäät ja osoitat päättömiä syytöksiä ja vääristelet muiden kommentteja. Miksi osallistut tähän keskusteluun?

Vierailija
67/137 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos bussikuski olisi homo, ja matkustaja myrtsi homo mies jota kuski yrittäisi iskeä tai muuten flirttailla, niin edelleenkään kuski ei sanoisi toiselle miehelle että hymyä huuleen. Se nyt vaan on ihan hemmetin epäkunnoittavaa ja alentuvaa ja miesten mielestä vain naisiin sovellettavissa.

Vierailija
68/137 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettikeskustelun perusteella vaikuttaa, että naiset oikein hakemalla hakevat mahdollisuuksia loukkaantua toisten sanomisista. Täälläkin monet ovat välittömästi tuomitsemassa bussikuskin sanomisen seksismiksi. Miksi aina pitää olettaa, että toisella on pahat mielessä. Eikö ensimmäisenä oletuksena voisi olla joku positiivinen tai edes neutraali skenaario? Suurin osa ihmisistä kuitenkin on hyväntahtoisia ja osaavat käyttäytyä. Tähän on edes turha listata mitä kaikkea tuo bussikuskin lausahdus saattoi tarkalleen tarkoittaa. Yksi ihan neutraali/positiivinen skenaario on, että se oli hänenlaistansa huumoria; kun masentuneen näköinen, selkeästi nuorempi henkilö vaihtaa hänen kanssaan pari sanaa, hän pyrkii piristämään tunnelmaa tuollaisella bussikuskin taidoille nerokkaalla lausahduksella. Todellisuudessa emme tiedä keskustelun flow'ta, dynamiikkaa, keskustelun muita puheenvuoroja, muiden henkilöiden mahdollista vaikutusta keskusteluun, osallisten äänenpainoja, kasvojen ilmeitä ja muuta sanatonta viestintää. On täysin mahdotonta sanoa, oliko tuo lausahdus seksistinen tai että oliko kuskin tarkoitus olla seksistinen. Aika monta lausetta voi sanoa sekä seksistisesti, että täysin neutraalisti. 

Seksismi ei välttämättä ole tietoisesti alentavaa tai loukkaavaa. Voit tarkoittaa aidosti hyvää ja olla silti seksistinen. Se on yksi vahva ja seksistinen piiloasenne, joka ilmenee tuona "Ottasisin yhden oluen ja kaupan päälle haluaisin hymyn". En ole ikinä milloinkaan kuullut, että mies joutuisi olutta myydessään antamaan vielä ihan erillisen hymyn kaupan päälle Ihan asiallinen ja kohtelias palvelu on aina riittänyt miesten kohdalla, mutta itse kuulin tuon ihan vakiona useita kertoja viikossa, vaikka olin muutenkin hyväntuulinen ja mukava. Mutta silti haluttiin leveämpi hymy. Ja sitä vaadittiin. Ja voi hyvä luoja että se vitutti. Siis se, että toinen kokee oikeudekseen määräillä miltä sinusta pitäisi tuntua. Niin harmittomalta kuin se noin äkkiseltään kuulostaa, niin se todella tuntuu alentavalta ja vähättelevältä. "Minä olen tarkkaillut kasvojasi ja en ole havainnoinut riittävää iloisuuden tasoa siitä, että olet palvelemassa minua nyt, joten minä käsken sinua hymyilemään".

Vierailija
69/137 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tietää ettei kuski koskaan kehottaisi miespuolista henkilöä hymyilemään vaikka tämä olisi kuinka myrtsin näköisenä. Naiset sen sijaan on vapaata riistaa tässä mielessä. Kontrollointiahan tuo on vaikka kuski ei tietenkään sitä itsessään tunnista. Kuitenkaan hänelle ei tulisi mieleenkään yrittää kontrolloda miesten hymyilemisiä.

Naisen kuuluu olla sievä ja hymyievä, mies saa olla myrtsi tai vihaisen näköinen. Kyllä itsekin kehottaisin nuorta naista hymyilemään jos siihen aihetta olisi.

Vierailija
70/137 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, hän oli kohtelias.

Ikävää, että asia on sinulle epäselvä.

Sanothan kiitos, jos saat lipun, rahaa takaisin tai joku auttaa sinua?

Millä logiikalla tuntemattoman ihmisen normaaleista kasvonilmeistä huomauttelu on kohteliasta? Eri asia olisi sanoa jotain positiivista, kehua vaikka toisen kaunista hymyä, vaikkei sekään kuulu asiakaspalvelutilanteisiin, eikä ole sellainen kohteliaisuus, mitä aspan olisi tarpeellista sanoa asiakkaalle. Mutta toisen kasvojen ilmeen negatiivinen kommentointi, siis miten ihmeessä tuollaisen voi mieltää kohteliaisuudeksi?

Vierailija
71/137 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tietää ettei kuski koskaan kehottaisi miespuolista henkilöä hymyilemään vaikka tämä olisi kuinka myrtsin näköisenä. Naiset sen sijaan on vapaata riistaa tässä mielessä. Kontrollointiahan tuo on vaikka kuski ei tietenkään sitä itsessään tunnista. Kuitenkaan hänelle ei tulisi mieleenkään yrittää kontrolloda miesten hymyilemisiä.

Naisen kuuluu olla sievä ja hymyievä, mies saa olla myrtsi tai vihaisen näköinen. Kyllä itsekin kehottaisin nuorta naista hymyilemään jos siihen aihetta olisi.

Ei kuulu. Tervetuloa uuteen maailmaan. Koeta kestää.

Vierailija
72/137 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koit sen seksisminä, niin se on seksismiä. Tee ilmoitus kuskista, ei ne muuten opi.

Vierailija
73/137 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia tiedän, että kyseessä on seksismi :D

Ap

Vierailija
74/137 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se raiskasi mielesi! Älä anna tämän jäädä tähän. Nuo siat on saatava vastuuseen soistaan!

Vierailija
75/137 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä sun motiivi on? Räyhäät ja osoitat päättömiä syytöksiä ja vääristelet muiden kommentteja. Miksi osallistut tähän keskusteluun?

Olen ap.

Sinä....?

Vierailija
76/137 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se raiskasi mielesi! Älä anna tämän jäädä tähän. Nuo siat on saatava vastuuseen soistaan!

Suot on kyllä ikäviä.

Vierailija
77/137 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko seksismiä? Nuorena kauniina miehenä yöbussiin mennessäni kuski ei suostunut ottamaan rahaa lipusta ja kysyi missä asun, että hänen vuoronsa loppuu kohta. En tietenkään vastannut, vaan ihmettelin ja menin paikalleni. En tästä ilahtunut ja laitoin palautetta hsl:lle. Seuraavan kerran kun satuin saman kuskin kyytiin hän ei päästänyt minua pysäkilläni ulos vaan alkoi huutamaan ohjaamosta että aiotko taas laittaa palautetta?! Onko teistä hyväksyttävää?

Ei ole seksismiä, vaan seksuaalista ahdistelua. Tee HSL:lle valitus ko. kuskin toiminnasta. Ei ole asiallista.

Vierailija
78/137 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te miehet tungette joka keskusteluun. Otsikossa ilmaistaan, että kysymys on naisille. Naiset tietävät paljon paremmin, onko tilanne seksismiä. He ovat kokeneet sitä enemmän kuin miehet.

Vierailija
79/137 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa hän olisi sanonut miehelle noin.

Miehelle olisi sanonut ''chillaa vähän bro, you need to get laid''.

Vierailija
80/137 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on niin haastava,  että se vaatii asiantuntija Aki Mannisen paikalle!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän