Naiset, onko tämä seksismiä?
Tästä on puhuttu täällä ennenkin, mutta kysyn mielipiteitänne eräästä omasta kokemuksesta, joka sattui joskus aiemmin.
Menin linja-autoon, tervehdin kuskia ja maksoin matkani jne. Lopuksi tää kuski, keski-ikäinen mies, sanoo että "hyvää päivänjatkoa. Ja hymyä huuleen!"
Mulla oli tosiaan huono päivä, saatoin olla "myrtsi"?? En kyllä silti piristynyt tuosta. Nuori nainen olen, ja tuo kommentti tuntui tosi erikoiselta.
Mitä mieltä te ootte?
Kommentit (137)
mikä siinä oli se seksismikohta?
Olisiko se seksismiä jos naiskuski sanoisi noin miehelle?
Tai naisopettaja oppilaalleen (poika)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin itse Suomeen enemmän hymyä, ystävällisyyttä, kohteliaisuutta ja mukavaa asennetta. Sekä miehiltä, että naisilta. Voi tuon kommentin nähdä myös ystävällisenä rohkaisuna. Kauheus on katsojan silmässä.
Kumma juttu että rohkaisua harjoitetaan vain naisia kohtaan. Nämä on niitä syviä sovinistisia rakenteita. Bussikuskilla on mielestään oikeus puuttua naispuolisen kuljetettavan mielialoihin ja kasvojen ilmeisiin, ei miesten.
ei helvetti, tästä kommentista sitten tykätään?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, millä termillä sitä pitäisi nimittää, ehkä seksismiksikin, mutta se ei ollut ainakaan kohteliaisuutta kuskilta.
Se kuskimieshän oli sitä lajia, jonka mielestä naisten pitäisi aina näyttää hymyileviltä. Kohtasin sellaisoa usein nuorena, ihan tyhjästä saattoi joku mies ilmaantua vihaisena huomauttamaan, että minun pitäisi hymyillä.
Tuollaiset miehet eivät koskaan huomauta miehille, että miesten pitäisi hymyillä. He ainoastaan kokevat oikeudekseen käskeä naisia näyttämään siltä, millaisena sitten ikinä omasta mielestään naisten pitäisi näyttääkään.
Miehillä on joku outo vika että he eivät kestä että nainen ei näytä iloiselta, nainen ei saa näyttää tunteita, pitää vain olla iloinen tai mies menee aivan sekaisin. Erikoista kun ottaa huomioon kuinka paljon kovempi elämä naisilla aina on.
Minullekin on moni mies sanonut että hymyile, hymyile nyt vähän aivan kuin se muutraisi sen mikä olotila minulla on. Yksi törkeimmistä oli kun olimme juuri hetki aiemmin todistaneet mökillä tilannetta jossa ystäväni mies löi häntä avokämmenellä päin naamaa. Odotimme ulkona taksia jotta vien ystävän päivystykseen niin tollo exäni sanoi minulle että hymyile nyt vähän! Eli wtf?
Tälläiset miehet siis ymmärtävät että kun nainen (=äiti?) hymyilee niin kaikki on hyvin eli miehen omaa turvallisuuden tunne horjuu jos nainen ei hymyile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin itse Suomeen enemmän hymyä, ystävällisyyttä, kohteliaisuutta ja mukavaa asennetta. Sekä miehiltä, että naisilta. Voi tuon kommentin nähdä myös ystävällisenä rohkaisuna. Kauheus on katsojan silmässä.
Kumma juttu että rohkaisua harjoitetaan vain naisia kohtaan. Nämä on niitä syviä sovinistisia rakenteita. Bussikuskilla on mielestään oikeus puuttua naispuolisen kuljetettavan mielialoihin ja kasvojen ilmeisiin, ei miesten.
Syy, minkä takia naiset eivät ole ikinä kuulleet miehille suositeltavan hymyilyä johtuu siitä, että he eivät ole miehiä. Eivät miehetkään ole kuulleet, että jollekin naiselle todettaisiin ”hymyä huuleen”. Se että sinun subjektiiviset kokemukset ihmisistä ovat yksipuoleisia, ei tarkoita, että maailma on yksipuoleinen. Typerää aiheuttaa itsellensä mielipahaa, kun joku sanoo jotain niin viatonta kuin ”hymyä huuleen” tai ei-seksistisessä kontekstissa ”tytöttelee” tai ”pojittelee” nuorempaa kollegaa. Näitä tapahtuu sekä miehille, että naisille. Joitain asioita sanotaan enemmän naisille, joitain enemmän miehille. Kannattaa keskittyä enemmän omaan elämään ja vähemmän satunnaisiin vastaantulijoihin.
Vierailija kirjoitti:
Aika pienestä sitä seksismiä tuntuu löytyvän. Kohteliaisuus EI OLE seksismiä.
Mikä tuossa oli se kohteliaisuus?
Onko seksismiä? Nuorena kauniina miehenä yöbussiin mennessäni kuski ei suostunut ottamaan rahaa lipusta ja kysyi missä asun, että hänen vuoronsa loppuu kohta. En tietenkään vastannut, vaan ihmettelin ja menin paikalleni. En tästä ilahtunut ja laitoin palautetta hsl:lle. Seuraavan kerran kun satuin saman kuskin kyytiin hän ei päästänyt minua pysäkilläni ulos vaan alkoi huutamaan ohjaamosta että aiotko taas laittaa palautetta?! Onko teistä hyväksyttävää?
Vierailija kirjoitti:
mikä siinä oli se seksismikohta?
Olisiko se seksismiä jos naiskuski sanoisi noin miehelle?
Tai naisopettaja oppilaalleen (poika)
Miksi ihmeessä naiskuski tai naisope sanoisi tuollaista miesmatkustajalle tai poikaoppilaalle? Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy, minkä takia naiset eivät ole ikinä kuulleet miehille suositeltavan hymyilyä johtuu siitä, että he eivät ole miehiä. Eivät miehetkään ole kuulleet, että jollekin naiselle todettaisiin ”hymyä huuleen”. Se että sinun subjektiiviset kokemukset ihmisistä ovat yksipuoleisia, ei tarkoita, että maailma on yksipuoleinen. Typerää aiheuttaa itsellensä mielipahaa, kun joku sanoo jotain niin viatonta kuin ”hymyä huuleen” tai ei-seksistisessä kontekstissa ”tytöttelee” tai ”pojittelee” nuorempaa kollegaa. Näitä tapahtuu sekä miehille, että naisille. Joitain asioita sanotaan enemmän naisille, joitain enemmän miehille. Kannattaa keskittyä enemmän omaan elämään ja vähemmän satunnaisiin vastaantulijoihin.
Höpöhöpö. Lopeta vähättely ja keskity aiheeseen.
Jos et ole nainen ja/tai et itse ole saanut huomautuksia naamastasi, et osaa samaistua tähän. Kommenttisi ovat turhia.
Edellinen mies vielä. Ja joo, on minullekkin naiset sanoneet muutaman kerran että hymyä huuleen! Omaa äitiäni ja kavereita en laske, vaan ventovieraat, asiakaspalvelijat jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, annetaan ihmisten olla rauhassa eikä yritetä painostaa heitä vääntämään mitään ilmeitä kasvoilleen muita miellyttääkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole nainen ja/tai et itse ole saanut huomautuksia naamastasi, et osaa samaistua tähän. Kommenttisi ovat turhia.
Ironisesti sinun kommenttisi on vähättelevä ja turha. Olen kommentteja naamastasi saanut, kuten ihmiset joskus voivat saada. Se ei kuitenkaan anna minulle poikkeuksellista mandaattia samaistua tähän. Asia ei ole niin monimutkainen, ettei sitä voisi ymmärtää ilman omakohtaista kokemusta.
Mieheltä kysyttäisi suoremmin että "Mikä miehen mieltä painaa? Minulta kysytty taksissa pari kertaa. Ja jos vastaan niin sitten kehotetaan piristymään. En myöskään koenut seksistisenä vaikka naiskuljettaja näin sanoi.
Vierailija kirjoitti:
No kuski tuskin olisi sanonut samoin miehelle, joten kai se sitten seksismiä tavallaan on.
Heranjestas sentään, ei sanonut että ota huuleen, poskeen tms. Ihan tavallinen kohtelias ele!!!
Vierailija kirjoitti:
Se, että käskee toisen hymyillä ei ole kohteliasta. Entisenä tarjoilijana kuulin lukemattomat kerrat miehiltä kehotuksen/käskyn "hymyile". En koskaan koko 15 vuoden aikana kuullut, että miespuolisille kollegoille olisi sanottu samaa, vaikka monesti olivat vakavampia kuin minä. Ilmeisesti se vain on muille luontevampaa kertoa naisille kuinka heidän tulisi tuntea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella pidät tuota kohteliaisuutena?
"Hyvää päivänjatkoa." Se on kohteliaisuutta. "Ja hymyä huuleen", on toivotus vähemmästä norsunv***unaamasta, kohteliaasti esitettynä.
Löysätkää vähän sitä päätä kiristävää pantaa. Huumorintaju on ihan hyvä juttu, jos/kun te opitte sitä ymmärtämään.
Itse lähes päivittäin bussilla matkustavana harvoin näen niin suuria norsunv*ittuja muualla kuin bussikuskien naamoilla. Ei kyllä kävisi mielessäkään, että alkaisin heiltä vaatimaan iloisempaa ilmettä. HSL:n kuskit tuntien ne varmaan heittäisi mut bussista pihalle jos sellaista kommentoisin. Mutta eihän miesten tarvi olla iloisia, riittää että tekevät työnsä. Naisten pitää sekä tehdä työnsä että näyttää mahdollisimman miellyttävältä sitä tehdessään. Muuten tulee kommenttia.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole nainen ja/tai et itse ole saanut huomautuksia naamastasi, et osaa samaistua tähän. Kommenttisi ovat turhia.Ironisesti sinun kommenttisi on vähättelevä ja turha. Olen kommentteja naamastasi saanut, kuten ihmiset joskus voivat saada. Se ei kuitenkaan anna minulle poikkeuksellista mandaattia samaistua tähän. Asia ei ole niin monimutkainen, ettei sitä voisi ymmärtää ilman omakohtaista kokemusta.
Sinä siis tykkäät, kun naamastasi huomautellaan? Minä en. Arvomaailmani on erilainen. Ulkonäöstä huomauttelu on vähintäänkin outoa.
Missään vaiheessa en ole sanonut, että tykkään naamani huomauttelusta. Olen itse asiassa todennut, että satunnaisten vastaantulijoiden antamien kommenttien sijaan olisi järkevämpää keskittyä omaan elämään. Siinä olet kyllä oikeassa, että ulkonäöstä huomauttelu voi olla kontekstista ja huomauttelun tavasta riippuen outoa, voi myös olla seksististä/sairasta/normaalia/positiivista.
Vierailija kirjoitti:
Mieheltä kysyttäisi suoremmin että "Mikä miehen mieltä painaa? Minulta kysytty taksissa pari kertaa. Ja jos vastaan niin sitten kehotetaan piristymään. En myöskään koenut seksistisenä vaikka naiskuljettaja näin sanoi.
Tuo on eri asia. Kun kysytään, että "mikä mieltä painaa" kehotetan toista puhumaan tunteistaan ja osoitetaan mielenkiintoa niitä kohtaan. Kun käsket toista hymyilemään, komennat toista ilmaisemaan teeskenneltyä tunnetta, koska koet sen miellyttävämpänä katsoa. Eli vähättelet toisen tunteita ja haluat toisen piilottavan ne omista itsekkäistä syistäsi.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi vaihtoehtoa:
1. Kyse on seksismistä. Joillain miehillä on tosiaan tapana käskeä naisia (etenkin nuoria) hymyilemään, koska jostain syystä naisen rooli on olla hymyileväinen miehelle. Samat miehet eivät koskaan sano toisille miehille, että "hymyilisit vähän".
2. Kohtasit asiakaspalvelijan myrtsillä naamalla, etkä noudattanut peruskohteliaisuutta. Asiakkaiden happamia naamoja kohtaamaan kyllästynyt kuski kuittasi asiasta sinulle tuolla tavoin. Yllättävän monet ihmiset pitävät tiettyjä asiakaspalvelijoita (bussikuski, kaupuankassa jne.) sellaisina henkilöinä, joita ei tarvitse kohdata ihmisenä.
Samaa mieltä. Toisaalta, oli kyse kummasta tahansa, niin kuski ei toiminut asiallisesti. Asiakaspalvelijan tehtävänä ei ole alkaa kommentoimaan asiakkaidensa ulkonäköä ja kasvojen ilmeitä. Vaikka asiakas näyttäisi kuinka myrtsiltä hyvänsä, ei asiakaspalvelija voi tietää, mistä se johtuu. Sen verran voi kuitenkin jo järjellä tajuta, ettei se aspan omasta käytöksestä tuollaisessa tilanteessa johdu, joten siitä on turha ärsyyntyäkään.
"Hyvää päivänjatkoa." Se on kohteliaisuutta. "Ja hymyä huuleen", on toivotus vähemmästä norsunv***unaamasta, kohteliaasti esitettynä.
Löysätkää vähän sitä päätä kiristävää pantaa. Huumorintaju on ihan hyvä juttu, jos/kun te opitte sitä ymmärtämään.