Surkea totuus pienituloisuudesta: Yksiöön ei kehtaa kutsua ketään kylään :(
Ei tänne mahtuisi ystäviä illanviettoon normaalien asioiden pariin kuten syömään yhdessä. Tämän lisäksi vielä surkea äänieristys ja seinää hakkaava naapurimummo joka raivostuu jo ihan pienimmästä äänestä vaikkei olisi edes hiljaisuuden aika. Yksiössä elävän on pakko syrjäytyä ja olla tekemättä mitään kotonaan ettei vaan ärsyttäisi naapurimummoa.
Kommentit (62)
Oon suurimman osan elämästäni asunut yksiössä ja ihan hyvin on vieraat löytäneet tiensä sohvalle tai muualle istumaan, pieni ruokapöytäkin on. Joku saattaa istahtaa lattialle ja toinen sängylle, mutta eipä kukaan ole valittanut.
Eilen kävi kaveripari kahvilla ja ihan somasti mahduttiin sohvalla hörppimään.
Kuinka paljon sun sitä jengiä sinne sit pitäisi mahduttaa?
15m2 ja kolme mahtuu pöydän ympärille kylään. Monopolia ja kaljaa. Ihan kivaa on.
Pidin nelikymppiseni yksiössäni ennen koronaa. Vastaanotto 14-22, lappu ”anteeksi häiriö ja tervetuloa lasilliselle” rappukäytävään, ruokaa ja juomaa. Ihmiset istuivat tuoleilla, futonilla ja lattialla. Iltapuolella jos joku halusi suoristaa jalkansa, viereisen piti koukistaa. En tuntenut häpeää, vaan onnea. Juhlista kiiteltiin.
Olet oikeassa AP! Odota että saat säästettyä isompaan asuntoon. Kyllä itseänikin ahdisti kaverin puolesta kun hän piti illanidtujaisia 27 neliön parvekkeettomassa yksiössä.
Höpö höpö! Opiskelijana mulla usein bileitä ja tupa täynnä 10-15 hlö. Itsestään se on ihan kiinni.
Asun 60m2 kokoisessa asunnossa, mutta ystäväni 35m2 yksiö tuntuu paljon tilavammalta. Huoh tavarapaljous. Naapurissani asuu seiniä hakkaava kääkkä, joka rytmittää päivän lapsensa päiväunirytmin mukaan. Välillä menee hermot, kun juuri hänen lapsensa päiväunien aikaan keskellä päivää pitää olla täysin hiljaa.
Nojaa, 19 neliön yksiössäni yöpyi monesti lisäkseni kaksi muuta ihmistä. Asuessani 27 neliön yksiössä meitä yöpyi siellä yhdellä kertaa 7 ihmistä, ja joo joka neliö oli kyllä silloin patjalla täytettynä, että eipä siellä käyty silloin muuten kuin nukkumassa. En kokenut nolona.
Minä kehtaan kutsua, mutta kukaan ei tule. Ei ennen koronaakaan. Kaikki kaverini asuvat omakotitaloissa ns. paremmilla alueilla ja kukaan ei kehtaa tulla vuokrayksiössä asuvan luokse kylään, saati ottaa lapsia mukaan. Töissäkin esimies uteli asumismuotoani ja meni vaikeaksi, kun kerroin asuvani yksiössä.
Kuulostan varmaan trollilta, mutta tämä on ihan aito ongelma sisäsiittoisella raamattuvyöhykkeellä.
Minä asun vielä vanhempieni luona, saanko muuttaa sinun yksiöösi jos sinä tulet tänne minun huoneeseeni? Älä huoli, parhaimmillaan tähän lattialle on mahtunut jop neljä ala-astelaista istumaan piirissä!
N18
Kun asuin opistolla niin huoneet oli 15 neliön koppeja. Ihan hyvin niihin mahtu kymmenenkin ihmistä iltaa viettämään ja kivaa oli.
Mä järjestin aikoinaan 30-vuotis synttärit yksiössäni. Vieraita oli n 20. Oli cocktail-tarjoilu.
Minulla yksiö, jonka olen sisustanut kauniiksi. Kyllä kehtaisin kutsua kylään vaikka kenet, mutta kun ei ole ketään, jota kutsua.
Asuin 17 vuotiaaksi 22 m2 asunnossa äitini kanssa. Meillä oli aina kaikki juhlat, syntymäpäivät, nimipäivät jolloin oli 7 aikuista ja 6 lasta. Hyvin mahduttiin - vieraat istuivat sohvalla ja 4 tuolilla ja lapset lattialla - ja oli hauskaa. Laulettiinkin. Keittokomerossa oli 50 cm leveä tiskipöytä ja leveä ikkunalauta toisella puolella ja äiti teki aina täytekakun, tiikerikakkua ja hanna-tädin piparkakkuja.
Lisäksi oli joka viikko kyläilyä ja meilläkin joku kylässa kerran, kaksi viikollakin, vaikka äidillä oli kaksi työtä.
Mutta tämä olikin 60-70 luvuilla.
Hyvin kehdattiin. Ja elämässä oli makua.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 110m2 rivari hyvien kulkuyhteyksien päässä pk-seudulla ja yritin ennen koronaa yli 3v saada ihmisiä illanviettoon ilman tulosta.
Tuu Tampereelle, meillä on bileet joka viikonloppu ja joskus viikollakin. No se vaatii tietenkin tietynlaista sopivaa tuttavapiiriä. Hesalaiset on usein aika varautuneita, en tiedä miksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 110m2 rivari hyvien kulkuyhteyksien päässä pk-seudulla ja yritin ennen koronaa yli 3v saada ihmisiä illanviettoon ilman tulosta.
No tuossa nyt on peilissä se vika sitten, ei asunnossa.
Te kyllä asutte ihan sairaan pienissä asunnoissa. Taitaa nykyaikaisessa vankisellissäkin olla yli 20m^2 tilaa. Ei ihme että ahdistuneisuus on lisääntynyt.
Minulla oli joskus viisikin kaveria änkeytyneenä soluhuoneessani illanvietossa. Nykyinen 30 neliötä on jo ihan hyvä luukku.
Nykyisessä 35 neliön lukaalissani on ollut parhaimmillaan 10 ruokavierasta yhtä aikaa (kaikille löytyi istuin ja joku pöydänkulma lautasen alle), ja aiemmassa 27 neliön kämpässä oli joskus yökylässä 5-henkinen perhe. Asennekysymys.
Voi kutsua, naposteltavaa ruuan sijaan ja oma naapurin mummo oikein kiva.