Kännykkäliittymä ilman nettiä?
Case Isoäiti, ikää 80+.
Hänellä on tällä hetkellä Telian liittymä, joka kustantaa 24,90 euroa kuussa. Vertailuna nuorisollamme on kaiken kattavat rajattomat 5G-liittymät hintaan 29,90/kk.
Tuntuu siltä, että mummo maksaa nyt turhasta, mutta saako oikeasti jostain vielä liittymän, mihin kuuluu ehkä rajattomat puhelut, x-määrä tekstiviestejä, eikä mitään muuta turhaa, kuten nettiä? Henkilölle, joka ei ole ikinä koskenut tietokoneeseen, ja tuskin tulee sitä ikinä tekemäänkään.
Vinkkejä ja kokemuksia?
(Itselläni ja puolisollani on työnantajan maksamat liittymät, joten olen suht huono arvioimaan nykyistä hintatasoa.)
Kommentit (28)
Tarvitsen ns. hätäpuhelimeen pelkän liittymän, jolla voi soittaa ja lähettää tekstiviestejä, ei nettiyhteyksiä. Taskuun mahtuva simppeli puhelin, jossa ei ole mitään nettikelpoisuutta. Tarkoitus pitää mukana vaelluksilla ja pitkissä maastokisoissa siltä varalta, että tarvitsee soittaa apua. Ei mitään muuta käyttistä.
Siinä oli aiemmin DNA:n prepaid, jonka piti olla täysin käytön mukaan laskutettava, eli ei perusmaksuja. Käyttö oli öbaut nolla, mutta silti siihen piti koko ajan olla lataamassa lisää arvoa. Sitten menivät ja yksipuolisella päätöksellä muuttivat liittymätyyppiä, jolloin siihen tulikin kuukausimaksuja -> yhtäkkiä ladattu saldo näytti nollaa ja liittymä meni kiinni, mistä ei tietenkään edes varoitettu etukäteen. Eli enpä koske ko. putiikin tuotteisiin enää. Kiitti.
Yritän nyt löytää tähän puhelimeen jonkin perusliittymän, voi olla kohtuullinen kk-maksukin, mutta kunhan ei ole kuin ne puhelut ja viestit, ei nettiä, eikä veloiteta muuta kuin oikean käytön mukaan. Saa nähdä miten käy.
Saunalahti prepaid mulla, löytyy googlella.
Keskimäärin kuukaudessa maksanut n 50-70cent.
Itse voi pistää netit pois yms ,jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dna:lta vissiin saa. Mun 78-vuotiaalla äidillä tietääkseni on. Ite on sen hommannut, niin en tarkemmin tiedä, mutta dna se on.
Mulla on dna, pakottivat ottamaan nettiliittymällisen kun kuulemma kaikissa puhelinliittymissä oli, ja mulla oli vanha poistuva liittymä.
Ei kukaan pakota yhtään ketään,ihmisellä on vapaa tahto.
On olemassa semmonen kuin prepaid!
Jos hänellä on älyluuri, ei netistä haittaa ole. Puhelin pitää kuitenkin joskus päivittää ja ehkä iltasanomia kiva selailla, kun se ei maksakaan mitään. Tein omalle vanhemmalleni sähköpostiosoitteen, jolla hän ei itse tee mitään. Se avaa kuitenkin mahdollisuuksia "hoitaa" hänen puhelintaan ja käyttämään jotain palveluita rajoitetusti.
Vierailija kirjoitti:
DNA prepaid.Ei ole nettiyhteys kokoajan päällä.Nettiä kun tarvitsee voi kytkeä päälle.
Veloitus menee käytön mukaan.
Telia repaid,peruskännyyn tai sauna lahti.Saunalahti prepaid ennen perus känyyn jos latasi 20 e .lähetti operatorille viesti puhe. Sai mummo puhua koko kuukauden 20e. ei ollut tekstiviestejä,kun ei osanut käytää.. Ei Äly puhelinta,ei puhelinta jossa kamera.Ei tullut postilaatikolle puhelin laskua. Jos unohti lataa 1kk.päästä .Puhelimella sai häneen yhteys vaikka saldo oli nolla! Aina viimeisestä latauksesta kaikien liitymien repaid puhelu yhteys voimassa 1vuosi. Voi soitta henkilölle ,vaikka henkilön saldo nolla. Saunalahden en tämä päivä tiedä?Kun mummo kuoleena jo 5 vuotta. Kysyvä ei koskaan eksy!Kun kysyy suroaan operatoreilta,saa oikeat vastaukset paikan päällä!
Meillä ns varapuhelin DNA liittymä 8 e/kk ja mahd puhelut ja viestit päälle.
Ei juuri ollu niitäkään.
Kaikissa taitaa olla jonkinmoinen netti. Mutta eihän sitä nettiä ole pakko käyttää. Halvimpien liittymien netti on tosi hidas, mutta rajaton. Jos on jonkinlainen älypuhelin, niin sitä nettiä kuitenkin tarvitsee, jos ei ole esim. wifiä puhelimen päivityksiin. Monella prepaid tulee varmaan halvimmaksi. Itselläni on "koti/varapuhelimessa" telian vanha prepaid, maksan kerran vuodessa 10 euroa, minimilataus, mikä pitää liittymän auki. Tuosta kympistä jää vuoden aikana vähän käyttämättä.
Kannattaa katsella paljonko oikein puhuu, sen jälkeen voi vertailla mikä tulee halvimmaksi. Monissa käytön mukaan maksettavissa on kuitenkin joku rajoitus, mitä ne normaalit puhelut tulevat päivässä maksamaan, kuten enintään euron päivässä.
Äidilläni on Globetelin liittymä, josta datasiirto on pois päältä. Olikohan kuukausimaksu 4,95 tai jotain sinne päin.