Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihdutus ja kalorimäärä?

Vierailija
16.03.2021 |

Olen ihan sekaisin, auttakaa! D:

Netissä niin ristiriitaista tietoa. Olen itse 30v nainen, 165cm/74kg. Mietin vähäkalorista dieettiä. Söisin noin 1200kcal päivässä, mutta monessa paikassa sanotaan, että se on liian vähän, keho menee säästöliekille(?). Pitäisi syödä noin 1500kcal/pvä.

Tavoite olisi päästä 60 kiloon. Osaako joku auttaa?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/41 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mene säästöliekille. Koko juttu on lähinnä myytti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei mene säästöliekille. Koko juttu on lähinnä myytti.

Oikeasti?! Tuntuu, että kaikkialla puhutaan vain siitä ja kuinka liian alhaisilla kaloreilla et vain laihdu. Mistä sellainen ajatus, että on vain myytti?

Vierailija
4/41 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on monenlaisesta laihduttamisesta. Noin 500 kilokalorin vaje, eli itselläni 1400-1500 kcal on ollut sellainen, minkä tulokset ovat olleet kestäviä.

Vierailija
5/41 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta miksi pitää ylipäätään pelleillä syömisten ja laihdutusten kanssa? 

Miksi ei voi vaan alkaa syödä normaalisti, terveellisesti ja sopivia määriä, ilman kitudieettejä, ja antaa painon pudota pikku hiljaa sopivalle tasolle? 

Kai kuitenkin aika moni laihduttaja ymmärtää, että mikään laihdutusdieetti ei ole pitkän tähtäimen ratkaisu, vaan joka tapauksessa elämäntapamuutos on tehtävä, jos aikoo pysytellä normaalipainossa? Miksi siis ei vaan tekisi sitä muutosta laihdutuspelleilyn sijaan?

Vierailija
6/41 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä ENSIN peruskulutuksesi ja aktiivisuuten perustuva kulutus, vähennä siitä n. 500 kcal ja saat tarvittavan kalorimäärän.

Vierailija
7/41 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvitä ENSIN peruskulutuksesi ja aktiivisuuten perustuva kulutus, vähennä siitä n. 500 kcal ja saat tarvittavan kalorimäärän.

Testasin netin laskurilla tuon peruskulutuksen ja sain siihen n. 1450kcal. Opiskelen päivät kotona ja en oikeastaan liiku muuta kuin kaupassakäynnit ja kun vien/haen lapset tarhasta. Noilla tiedoilla olen tarkastanut päivittäisen tarpeeni johonkin 1700kcal ja siitä se -500 olisi juuri tuo 1200kcal/päivässä, mutta kun sanotaan, että liian vähän, niin olen ihan hukassa :( ap

Vierailija
8/41 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Testasin netin laskurilla tuon peruskulutuksen ja sain siihen n. 1450kcal. Opiskelen päivät kotona ja en oikeastaan liiku muuta kuin kaupassakäynnit ja kun vien/haen lapset tarhasta. Noilla tiedoilla olen tarkastanut päivittäisen tarpeeni johonkin 1700kcal ja siitä se -500 olisi juuri tuo 1200kcal/päivässä, mutta kun sanotaan, että liian vähän, niin olen ihan hukassa :( ap

Ei 1200 siinä tapauksessa ole liian vähän.

Vierailija
9/41 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet valovuoden päässä onnistumisesta. Veikkaan temputtelua hautaan asti. ;-(

Vierailija
10/41 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi vaan alkaa syödä normaalisti, terveellisesti ja sopivia määriä, ilman kitudieettejä, ja antaa painon pudota pikku hiljaa sopivalle tasolle? 

Kai kuitenkin aika moni laihduttaja ymmärtää, että mikään laihdutusdieetti ei ole pitkän tähtäimen ratkaisu, vaan joka tapauksessa elämäntapamuutos on tehtävä, jos aikoo pysytellä normaalipainossa? Miksi siis ei vaan tekisi sitä muutosta laihdutuspelleilyn sijaan?

Pyrin nytkin syömään terveellisesti ja monipuolisesti, mutta paljon täyttäviä ja vähäkalorisia kasviksia ja vihanneksia.

Tämän annosten punnitsemisen ja kaloreiden laskemisen otan lähinnä mukaan oppiakseni kunnolla miten paljon saan syödä mitäkin. Minulle varmasti hyvin vääristynyt annoskoko ja olenkin jo nyt kalorilaskureiden kanssa todennut, että mm. Perunamuusia (jota meillä syödään harvoin herkkuna) menee aivan hirveä määrä, vaikka siltä ei tunnu ja tajunnut kuinka vähän sitä oikeastaan saa ottaa tai päivän kalorit paukkuu.

Ymmärrän siis kyllä mitä tarkoitat ja ehdottomasti haluan muuttaa elintapojani. Minusta se vaan käy itselleni helpommin, jos konkreettisesti opettelen annos annokselta kuinka paljon mitäkin saa syödä. Ap

Vierailija
11/41 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sinun ei kannata pyrkiä 500 kcal vajeeseen pelkästään kalorinsaannin rajoittamisella. Kannattaa myös lisätä kulutusta. Ja ehkä silloinkin tyytyä 300 kcal vajeeseen. 

Elämäntilanteesi kuulostaa sellaiselta, että tiukan dieetin noudattaminen on todella vaikeaa. Ja mitä hitaammin laihdutat, sitä todennäköisemmin pidät kilot poissa. 

Toisaalta, jos hidas laihduttaminen ei motivoi yhtään, kannattaa pitää välillä tiukempia jaksoja ja sitten tasapainotella. 

Vierailija
12/41 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne siinä hengenvaarallisesti lihava ohjelmassa aina ole 1200 kalorin dieetillä. Eli tuskin on vielä liian vähän.

Minulla päivittäinen kalorimäärä jää varmaan tuohon, jos en syö ylimääräistä. Olen 163cm ja 51kg ja tuolla määrällä hitaasti on pudonnut, koska tosiaan välillä tulee herkuteltuakin. Liikun kuitenkin ja älykellon mukaan kulutus siinä 1600-2000 kaloria. Pitäisi vastaavasti nostaa varmaan annoskokoja, kun en enää painon halua putoavan. Se alkoi tippua kun vähensin reilusti herkkuja.

Vierailija
13/41 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne siinä hengenvaarallisesti lihava ohjelmassa aina ole 1200 kalorin dieetillä. Eli tuskin on vielä liian vähän.

Minulla päivittäinen kalorimäärä jää varmaan tuohon, jos en syö ylimääräistä. Olen 163cm ja 51kg ja tuolla määrällä hitaasti on pudonnut, koska tosiaan välillä tulee herkuteltuakin. Liikun kuitenkin ja älykellon mukaan kulutus siinä 1600-2000 kaloria. Pitäisi vastaavasti nostaa varmaan annoskokoja, kun en enää painon halua putoavan. Se alkoi tippua kun vähensin reilusti herkkuja.

Sitä minäkin olen katsonut ja kuitenkin lääkäri määrää sen 1200kcal ruokavalion. Eikö silloin näillekin ihmisille pitäisi olla liian vähän, kun tuon kokoisella peruskulutuskin suurempi.

Itsekin olen herkkuja yrittänyt alkaa karsimaan. Sallin itselleni yhden herkuttupäivän yhdessä lasten kanssa. Ennen meni joka ilta jotain herkkuja palkintona, kun totaaliyh:na sai lapset nukkumaan ja päivän kunnialla läpi.

Vähän vielä ns. Vieroitusoireita kaikin puutteesta, mutta toivottavasti pian helpottaa (nyt kaksi viikkoa ollut syömättä karkkipäivää lukuunottamatta).

Tuntuiko tuo 1200kcal hyvältä määrältä? Ei tullut nälkä? Kauan meni laihduttaa ja minkä painoinen olit alussa, jos saa udella :) ap

Vierailija
14/41 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta sinun ei kannata pyrkiä 500 kcal vajeeseen pelkästään kalorinsaannin rajoittamisella. Kannattaa myös lisätä kulutusta. Ja ehkä silloinkin tyytyä 300 kcal vajeeseen. 

Elämäntilanteesi kuulostaa sellaiselta, että tiukan dieetin noudattaminen on todella vaikeaa. Ja mitä hitaammin laihdutat, sitä todennäköisemmin pidät kilot poissa. 

Toisaalta, jos hidas laihduttaminen ei motivoi yhtään, kannattaa pitää välillä tiukempia jaksoja ja sitten tasapainotella. 

Vihaan talvea ja olenkin nyt sen aikana lihonnut paljon:(

Toivonkin, että saisin taas kävelyintoni takaisin, kun kadut alkavat kuivumaan ja lämpötila pysyy plussan puolella. Pelkästään lasten vieminen tarhaan kävellen vie 15min suunta eli se olisi jo melkeinpä tunti kävelyä päivässä :) ap

Vierailija
15/41 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen yrittänyt sanoa sata kertaa. Loka vaan lentää silmille. Jostain syystä enemmistö haluaa temppuilla loppuikänsä, pahalla mielellä, terveyttään menettäen.

On itsestään selvää että jos terveen elämän aloittaminen NYT on vaikeaa, temputtelukuurin jälkeen se on mahdotonta.  

Vierailija
16/41 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä minäkin olen katsonut ja kuitenkin lääkäri määrää sen 1200kcal ruokavalion. Eikö silloin näillekin ihmisille pitäisi olla liian vähän, kun tuon kokoisella peruskulutuskin suurempi.

Itsekin olen herkkuja yrittänyt alkaa karsimaan. Sallin itselleni yhden herkuttupäivän yhdessä lasten kanssa. Ennen meni joka ilta jotain herkkuja palkintona, kun totaaliyh:na sai lapset nukkumaan ja päivän kunnialla läpi.

Vähän vielä ns. Vieroitusoireita kaikin puutteesta, mutta toivottavasti pian helpottaa (nyt kaksi viikkoa ollut syömättä karkkipäivää lukuunottamatta).

Tuntuiko tuo 1200kcal hyvältä määrältä? Ei tullut nälkä? Kauan meni laihduttaa ja minkä painoinen olit alussa, jos saa udella :) ap

Tässä noin vuoden aikana on lähtenyt n. 8kg, eli olin 59kg. Ei ollut tarkoitus varsinaisesti tiputtaa painoa, vähän ehkä kiinteytyä. Jäin työttömäksi ja päätin aloittaa terveellisemmän elämän. Olen myös eronnut ja iltaisin tuli sitten helposti herkuteltua, kun lapset kävi nukkumaan. Annoskokoja en muuttanut, perunan ja makaronin määrää vähensin ja kasviksia lisäsin. Aloitin liikkumaan lähes joka päivä, kävelen, pyöräilen tai salilla käyn. Karkkia tai sipsiä menee kyllä edelleen parina iltana viikossa, mutta määrät sentään kohtuulliset. Eli sinänsä vähän eri tilanne, kun tavoite oli terveellisempi elämä. Ja ylipainoa ei ollut, mutta olin ns laihaläski.

Vierailija
17/41 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se riipu sun urheilumäärästä myös? Sun mitoilla energiantarve on vuodepotilaana 1500kcal, eli jos vaan nukut ja makaat, sit jos teet kevyttä työtä vaikka pöydän ääressä niin 1800kcal, jos vähän liikut vapaa-ajalla niin se on 2100kcal jne. 1200 vie kyllä sairaalaan ja syömishäiriöklinikalle. Tuskin saat myöskään tarpeeks makroja noin pienillä kaloreilla tai jaksat tehä yhtään mitään ku aivot ei saa tarpeeks glukoosia. Älä tee sitä itelles.

Ite oon laihduttanu nyt 7kk aikana 11kg ja kalorit noin 2000kcal eli -500kcal energiantarpeesta. Liikuntaa 3-6x vko 5km lenkki ja kehopainojumppaa. Syön myös takasin puolet kulutetuista kaloreista, eli jos lenkillä kuluu vaikka 300kcal niin +150. Välillä pudotin kalorit 1800kcal niin paino jumitti pari kuukautta ja tuli jopa lisää. Eli en todellakaan suosittele liian vähäistä syömistä. Vielä itellä 9kg normaalipainoon.

Kohtuus kaikessa. Laihduttaminen on kärsivällisyyslaji. Tsemppiä elämänmuutokseen!

Vierailija
18/41 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja oon tällä hetkellä 84kg ja 178cm.

N28

Vierailija
19/41 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pudotin 1200 kcal:n dieetillä 30kg.

Vierailija
20/41 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika varovainen kannattaa olla. Mieluummin niin että syöt hyvin ja normaalisti. Jätät herkut vähiin ja mahdollisimman paljon liikuntaa viikolle. Lapsilla suositus on 4h liikuntaa päivässä. Niin nuorella aikuisella se 2h päivässä maksimissaan. Treenaat varovasti että kykenisit liikkumaan tuon verran. Voi viedä 5v. Syömisillä laihduttamista pidän vaarallisena ja aika moni on dieettien takia ikuisesti lihava ja pilanut kroppansa hermoston.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän