Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koeaika on työntekijän etu... samaa vai eri mieltä?

Vierailija
16.03.2021 |

Olen itse asiasta eri mieltä. Työntekijän on usein hankala löytää nopeasti uutta työpaikkaa, jos työt päättyvät kuin seinään omasta tai työnantajan tahdosta. Eli karenssia pukkaa. Lisäksi seuraajan on hankala aloittaa työt, jos kaikki on jäänyt puolitiehen.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkiin julkisen puolen virkoihin ja toimiin on nykyisin olemassa 6 kk:n koeaika.

Se on selkeästi sanottu jo rekryilmoituksissa.

Useat valitut pyytävät entisestä työpaikastaan virkavapaata tai työlomaa tuon 6 kk.

Ja irtisanoutuvat vasta entisestä työpaikasta koeajan jälkeen. Jos uudella typaikalla ei sujukaan tai työ ei ole aivan sitä mitä ajatteli, niin työntekijä lopettaa koeajan jälkeen.

Mutta hän ei jää tyhjän päälle, koska ei ole vielä irtisanoutunut vanhasta työstään.

Kuvitteletko ihan oikeasti, että kaikki saavat aina hakemaansa virkavapaata tai ettei kukaan ole ennen vakituiseen työhön päätymistä tehnyt pätkätöitä tai ollut työttömänä?

Varmankaan kommentoija ei tuota tarkoita.

Itse olen toimessa julkisella puolella ja täällä on nykyisin ollut jo pitkään koeaika kaikkiin töihin.

Yhtään työnhakumilmoitusta ei julkisella ole, jossa ei sanottaisi että valitulla henkilöllä on 6 kk koeaika.

Ja tämä koeaika on myös, jos siirtyy talon tai organisastion sisällä uusiin ja toisenlaisiin tehtäviin.

Vierailija
42/49 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaikaakaan ei teknisesti ottaen saa keskeyttää mistä syystä tahansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hankala jälkikäteen osoittaa työnantajan toiminnan olleen virheellistä. Oikeusjuttuihin menee aikaa ja rahaa. Lisäksi ne voivat jättää epämääräisen mielikuvan myös työntekijästä. Moni antaa siksi olla.

Vierailija
44/49 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hankala jälkikäteen osoittaa työnantajan toiminnan olleen virheellistä. Oikeusjuttuihin menee aikaa ja rahaa. Lisäksi ne voivat jättää epämääräisen mielikuvan myös työntekijästä. Moni antaa siksi olla.

Monesti laiha sopukin on näissä asioissa parempi kuin iso riita, koska yleensä alalla kuin alalla piirit ovat pienet.

Vierailija
45/49 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap on tainnut olla vain hyvissä paikossa.

Mistä tämä päätelmä? Olen irtisanoutunut työpaikoista. Kaikissa ei ole ollut mukava työskennellä. Muutama viikko kuitenkin menee hammasta purren. Ja jos ei menisi, niin voisihan lääkäriltä pyytää lausunnon työkyvyttömyydestä, jos ei ahdistuksen takia töihin kykenisi enää menemään eikä saisi sovittua loman käyttämisestä tai palkattomasta vapaasta.

Vierailija
46/49 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä päätelmä? Olen irtisanoutunut työpaikoista. Kaikissa ei ole ollut mukava työskennellä. Muutama viikko kuitenkin menee hammasta purren. Ja jos ei menisi, niin voisihan lääkäriltä pyytää lausunnon työkyvyttömyydestä, jos ei ahdistuksen takia töihin kykenisi enää menemään eikä saisi sovittua loman käyttämisestä tai palkattomasta vapaasta.

Millä alalla vasta aloittaneella työntekijällä on työsopimukseksessa niin pitkä irtisanomisaika, että se on kynnyskysymys sen suhteen kannattaako uuteen paikkaan mennä töihin vai ei, jos koeaikaa ei ole?

Vierailija
47/49 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etu ja haitta. Mielestäni maksimina sallittu 6kk koeaika on aivan liian pitkä, kyllä työntekijästä yleensä huomaa jo 4kk sisään onko hän sopiva rooliinsa ja yritykseen, tuo lisä 2kk toimii ikävä kyllä kierojen yritysten projektinhallintatyökaluna: otetaan sisään tekijä muka vakituiseksi, mutta oikeasti vain projektiin, johon ei ikinä suostuisi vaikka 5kk määräajaksi.

Itse olen lopettanut jopa neljä työsuhdettani koeaikana. Ensimmäinen oli opiskeluaikana, kun selkä ei vaan kestänyt paikallaan seisomista asiakaspalvelutehtävässä. Toinen oli valmistumisen jälkeinen duuni, jossa valehtelivat työtehtävistä törkeästi ja tämä tuli ilmi 2 viikon sisään. Kolmas oli start-up, johon minut haluttiin todella pahasti ja koko firman tilanteesta optioineen annettiin ihan liian valoisa kuva, firma meni sitten nurin alle puoli vuotta lähdöstäni. Neljäs oli omistajayrittäjän leikkikenttä, jossa kaikki kiristelivät vaan hampaitaan. Jokainen päätös oli vaikea, mutta pakko tehdä.

Vierailija
48/49 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä alalla vasta aloittaneella työntekijällä on työsopimukseksessa niin pitkä irtisanomisaika, että se on kynnyskysymys sen suhteen kannattaako uuteen paikkaan mennä töihin vai ei, jos koeaikaa ei ole?

Usein irtisanomisaika taitaa olla 14 päivää, jos työsuhde ei ole kestänyt kovin pitkään. Kaksi viikkoa ei ole ikuisuus.

Vierailija
49/49 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi