Somevaikuttajat ja heidän lastensa oikeus yksityisyyteen
Etenkin Instagramissa näitä somevaikuttajia ilmenee koko ajan lisää, jotka valjastavat myös vauvansa/lapsensa osaksi työtään kuvien ja mainosyhteistöiden kautta. Hämmentävän moni somevaikuttaja on viimeisen vuoden aikana tuonut äitiyden osaksi somekonseptiaan.
Olenko ainoa, kenestä tämä on puistattavaa?
Onko vanhemmalla ottaa lapsen oikeus yksityisyyteen tällä tavalla?
Itse ainakin kokisin ihan hirveänä, jos oma äitini olisi aikanaan dokumentoinut lapsuuttani julkisesti niin, että kellä tahansa olisi ollut pääsy katsomaan kuvia/videoita minusta.
Kommentit (213)
Vaikka en muuten Roope Salmista fanitakaan, niin Salminen on tuossa asiassa yksi kaikkein järkevimmistä julkkiksista, kun ilmoitti jo heti alkuun, ettei tuo lastaan julkisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka en muuten Roope Salmista fanitakaan, niin Salminen on tuossa asiassa yksi kaikkein järkevimmistä julkkiksista, kun ilmoitti jo heti alkuun, ettei tuo lastaan julkisuuteen.
Mä en usko, et tää päätös pitää. Eiköhän lapsi tuu joskus alakoululaisena/varhaisteininä viimeistään esille, kun on mukana jossain näyttelijähommissa. Todella monen näyttelijän ja "näyttelijän" lapsi päätyy samalla alalle.
Tää aihe on tabu ja lähtee herkästi poistoon, koska omasta mielestään nää somevanhemmat ei tee mitään väärää. Vähän sama kuin nää korona-ajan "suositus on vain suositus, ei kielto" -perustelua käyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en usko, et tää päätös pitää. Eiköhän lapsi tuu joskus alakoululaisena/varhaisteininä viimeistään esille, kun on mukana jossain näyttelijähommissa. Todella monen näyttelijän ja "näyttelijän" lapsi päätyy samalla alalle.
Mutta sitten se onkin vähän eri asia. Lapsi itse tekee jotain, josta joku saattaa sitten johonkin lehteen kirjoittaa.
Esko Eerikäinen näyttää tytärtään paljon instagramissaan. Myös kaupallisissa yhteistöissä on usein tytär mukana. On näitä someisiäkin.
Niin kauan kun lapsi viihtyy kameran edessä, kuvataan hänen ehdoillaan, kuvat on hyvänmaunmukaisia niin en näe isoa ongelmaa. Enemmän häiritsee jos lapsesta kerrotaan liikaa asioita.
Pitäisin sitä myös tosi surullisena jos kauniit kuvat lapsista katoaisivat tyystin, joskus se että kuvaan tavoittaa tietyn fiiliksen, vaatii että myös kasvot näkyvät.
Sitä jäin miettimään kuinka paljon on niitä vanhempia jotka tuomitsevat kuvat yhteistöissä ja ig:ssä mutta jakavat itse omista mussukoistaan esim Facebookissa.
Vierailija kirjoitti:
Jopa enemmän kuin tuo rahantekoaspekti mua hiertää tuo yksityisyyden menetys. Jokaisella ihmisellä on OIKEUS yksityisyyteen. Pieni lapsi ei siitä itse pysty päättämään tai siihen vaikuttamaan, eli vanhemman tehtävä on taata lapselle YKSITYINEN JA TURVALLINEN LAPSUUS.
Saako mielestäsi jakaa kuvia suvun whatsapp ryhmään?
Toivottavasti tähän tulisi oikeasti joku laki. Mutta vaikea siihen olisi vetää rajaa. Selkeät mainokset toki, mutta entä muuten julkaistut kuvat? Esimerkiksi Rita Niemen tiliä moni varmasti seuraa lapsen kuvien takia.
Ei lasten kuvia kokonaan pois tarvi jättää, mutta toivoisi että näitä miettittäisiin vähän enemmän mitä lapsesta kerrotaan. Monista "somelapsista" tietää koko nimen, lempinimet ja syntymäajan, ainakin suunnilleen asuinpaikan jos ei jopa tarkkaa osoitetta, lempiherkut, minkälainen huone lapsella on, mitä lapsi usein puuhailee päivisin..
Näitä tietoja voidaan helposti käyttää väärin😔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sen ikäisenä lapsi varmaan ymmärtää mitä se julkisuus tarkoittaa, ja voi itse tehdä sen valinnan.
Lapsen sairaudesta kertominen voi estää esim. vakuutusten saamisen tai korvauksen ja työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Nämä äidit, jotka perustelevat julkaisuja sillä, että lapsi saa rahat itselleen myöhemmin:
Siltä lapselta ei kysytä, onko tämä säästetty summa mielestäsi sen arvoinen, että yksityisyytesi on mennyt. Tai että sinua kiusataan koulussa. Aikuisen mielestä voi olla, lapsi saattaakin olla eri mieltä.
Omalla kohdalla tuntuisi kamalalta jos miettii että tuntemattomat tietäisi kaiken omasta lapsuudesta. Että kymmenet tuhannet tuntemattomat olisi seuranneet omaa elämää vauvasta asti niinkuin Trumania Truman showssa. Sitä ei korvaisi mikään rahasumma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa enemmän kuin tuo rahantekoaspekti mua hiertää tuo yksityisyyden menetys. Jokaisella ihmisellä on OIKEUS yksityisyyteen. Pieni lapsi ei siitä itse pysty päättämään tai siihen vaikuttamaan, eli vanhemman tehtävä on taata lapselle YKSITYINEN JA TURVALLINEN LAPSUUS.
Saako mielestäsi jakaa kuvia suvun whatsapp ryhmään?
Mä en ainakaan näe siinä mitään ongelmaa.
Siinä kohtaa kun löysin exäni tumputtamasta uudessa hirsikodissa asuvan puolipukeisen pikkupojan kuvaa katsellen, kirosin sekä itseni (että olin näyttänyt blogia exälleni), blogistin että kaikki pedofiilit alimpaan kattilaan. Joskus rauhoituttuani luin sitten jonkun poliisin myös paheksuvan näiden kuvien julkaisua - mikä loputon materiaali, ja ihan maksutta tarjolla.
Tuohan on pohjimmiltaan rajattomuutta. Lapsi kasvaa siihen, että hänen rajojaan ei kunnioiteta. Tämä on oikeasti vakava kasvuun ja kehitykseen tuleva haitta. Jos aihe tuntuu vieraalta tai nämä kommentit hölmöiltä lukisin itse lasten kehityksestä ja psykologiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä äidit, jotka perustelevat julkaisuja sillä, että lapsi saa rahat itselleen myöhemmin:
Siltä lapselta ei kysytä, onko tämä säästetty summa mielestäsi sen arvoinen, että yksityisyytesi on mennyt. Tai että sinua kiusataan koulussa. Aikuisen mielestä voi olla, lapsi saattaakin olla eri mieltä.
Omalla kohdalla tuntuisi kamalalta jos miettii että tuntemattomat tietäisi kaiken omasta lapsuudesta. Että kymmenet tuhannet tuntemattomat olisi seuranneet omaa elämää vauvasta asti niinkuin Trumania Truman showssa. Sitä ei korvaisi mikään rahasumma.
Ja tuota se on monille lapsille 😳 Truman show on hyvä vertaus, onhan se järkyttävä ajatus että jonkun lapsen elämää seurataan tuolla tavalla viihteenä.
Siitä voi oikeasti jäädä kasvavalle nuorelle trauma kun hän alkaa ymmärtää, että iso joukko ihmisiä ovat katselleet kuvia ja videoita hänestä lapsena, jopa puolipukeisena.
Jos tuota ei ymmärrä tai kykene sisäistämään täytyy empatiakyvyssä olla puutetta.
Somemammat tekevät sumeilematta neljää asiaa:
1. Lapsityövoiman käyttö. Lapset tekevät mainoksia tai vähintään lisäävät mamman someprofiilin näkyvyyttä ja tuovat siten välillisesti rahaa perheeseen. Useimmiten kuitenkin lapset tekevät ihan suoraan mainoksia. Esim. Voileivän lapset, joista ainakin isoin on tehnyt kirjamainoksia ja kertonut kameralle ulkoa opeteltuja vuorosanoja.
2. Lapsityövoiman käyttö palkatta. Ei, lapsen tilille säästäminen tai muu nimellinen korvaus ei ole sama asia kuin palkanmaksu.
3. Yksityisyyden riisto, yleensä kotirauhan suojaamalla alueella. Nettiin kerrotaan henkilötiedot (nimi, syntymäpäivä, usein osoitekin selviää suht pienellä vaivalla ainakin paikkakuntalaisille), terveysasiat, sukulaissuhteet, harrastukset jne. Lapselta viedään mahdollisuus olla anonyymi.
4. Salakuvaus. Tallentaminen teknisellä laitteella kotirauhan puitteissa olevalla alueella ilman suostumusta on salakuvaamista. Tarkan sanamuodon voi tarkistaa laista mutta pääpiirteissään näin.
Mää tiiän ton Tähtisen Johannan, mutta en seuraa Instassa. Sitä olen miettinyt, että mihin se koira on hävinnyt? Antoiko sen pois? Joskus siinä Wellnessmalliaikoina meinaan koira vaan hävisi, eikä vastannut kysymykseen, että onko se heillä enää? Osaako joku vastata? Mun mielestä tosi noloa, jos perheenjäsenestä luovutaan, jotta elämä olisi helpompaa.
Up