Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Somevaikuttajat ja heidän lastensa oikeus yksityisyyteen

Puistatus
16.03.2021 |

Etenkin Instagramissa näitä somevaikuttajia ilmenee koko ajan lisää, jotka valjastavat myös vauvansa/lapsensa osaksi työtään kuvien ja mainosyhteistöiden kautta. Hämmentävän moni somevaikuttaja on viimeisen vuoden aikana tuonut äitiyden osaksi somekonseptiaan.

Olenko ainoa, kenestä tämä on puistattavaa?
Onko vanhemmalla ottaa lapsen oikeus yksityisyyteen tällä tavalla?

Itse ainakin kokisin ihan hirveänä, jos oma äitini olisi aikanaan dokumentoinut lapsuuttani julkisesti niin, että kellä tahansa olisi ollut pääsy katsomaan kuvia/videoita minusta.

Kommentit (213)

Vierailija
21/213 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten käyttö taloudellisen hyödyn tavoitteluun on kyllä törkeää ja saisi olla laitonta. Sekin jo auttaisi monen lapsen asemaa, että kaupallisten yhteistöiden hoidattaminen esim. alle 15-vuotiaalla olisi kiellettyä. Ei missään muuallakaan ole ok hoidattaa töitä ilmaiseksi lapsilla, miksi tämä "ala" olisi poikkeus. Etenkin kun kyseessä vielä julkinen työ, jonka mittasuhteita, haittoja ja vaikutuksia lapset eivät mitenkään pysty vielä itse ymmärtämään.

Vierailija
22/213 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa juttuvinkki jollekin toimittajalle? Ihmeellistä ettei tästä ilmiöstä kirjoiteta missään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/213 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenna kirjoitti:

Nykyajan äidit ovat kuin Paris hilttoneita jotka hommaavat chihuahoita ja esineellisistävät ne. Lapsen tunteista viis.

Tuntuu, kuin nämä vanhemmat luulisivat omistavansa lapset kuten kotieläin omistetaan.

Vierailija
25/213 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenna kirjoitti:

Nykyajan äidit ovat kuin Paris hilttoneita jotka hommaavat chihuahoita ja esineellisistävät ne. Lapsen tunteista viis.

Tuntuu, kuin nämä vanhemmat luulisivat omistavansa lapset kuten kotieläin omistetaan.

Juuri tämä! Lapset eivät ole äidin jatke. He ovat omia persooniaan, joilla on oma tulevaisuus. On väärin, että someen luodaan jo valmiiksi kuva heidän luonteestaan, taidoistaan, kiinnostuksenkohteistaan, koko nimet, loputonta videomateriaalia, allergiat, sairaudet, tavat, harrastukset jne. Rooli ja ensivaikutelma on luotu jo kun ovat ihan raakileita, ennen kuin lapsilla on ollut mitään mahdollisuutta vaikuttaa asiaan itse tai ymmärrystä mihin kaikki voi aikanaan vaikuttaa. Ei itselläni ole kaikkien vaikuttajien lapsista välttämättä parasta mahdollista vaikutelmaa, osa vaikuttaa pikkuvanhoilta, osa rasittavilta käytökseltään, osa tottakai söpöiltä, osa herttaisilta. Ihan hirveä edes sanoa näin, mutta siis tämä vaikutelma on JO välittynyt äitiensä julkaiseman videomateriaalin kautta. Ei kenelläkään kuuluisi olla mitään käsitystä tämmöisistä asioista, luonteista ja käyttäytymisestä, yhdenkään vieraan lapsen kohdalla. Korkeintaan ajatus, että kiva lomakuva, söpöt lapset hiihtämässä, iloinen perhe toivottaa hyvää joulua tms.

Vierailija
26/213 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuvat lapsista ja heidän hankinnoistaan ovat ihan ok, sieltä moni saa vertaistukea ja vinkkejä omiin hankintoihin. En usko, että näitä lapsia tästä isompana sen enempää kiusataan, varmaan lähes jokaisesta lapsesta löytyy kuvia vähintään Facebookista. Mutta siitä en pidä, että esim lapsen koulutodistus esitellään julkisesti. Kuvat ok, mutta henkilökohtaiset tiedot ei.

Vierailija
27/213 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä nämä nepsymutsit ja muut, jotka kertovat pienten lastensa sairauksista täysin avoimesti. Tämä pitäisi olla laissa kiellettyä!

Vierailija
28/213 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kuvat lapsista ja heidän hankinnoistaan ovat ihan ok, sieltä moni saa vertaistukea ja vinkkejä omiin hankintoihin. En usko, että näitä lapsia tästä isompana sen enempää kiusataan, varmaan lähes jokaisesta lapsesta löytyy kuvia vähintään Facebookista. Mutta siitä en pidä, että esim lapsen koulutodistus esitellään julkisesti. Kuvat ok, mutta henkilökohtaiset tiedot ei.

Tilanne meneekin usein niin, että vaikuttaja puolustelee ettei laita mitään harmitonta nettiin. Eivätkä yleensä laitakaan. Mutta sitä niin sanotusti harmitonta materiaalia on niin tolkuton määrä vuosien saatossa, että väistämättä kokonaiskuva alkaa syntyä. Kyseessä ei ole yksi kuva silloin tällöin ja välissä viikko tai viikkoja. Vaan instastoryt, Insta, blogit puskee uutta ja uutta infoa päivittäin. On kuin seuraisi tosi-tv:tä näissä muutamissa perheissä. Erityisesti tuo videomateriaali on minusta kyseenalaista. Se on jollain tavalla henkilökohtaisempaa, tunnistettavampaa ja paljastavaanpa kuin pelkkä valokuva.

Vierailija
29/213 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä nämä nepsymutsit ja muut, jotka kertovat pienten lastensa sairauksista täysin avoimesti. Tämä pitäisi olla laissa kiellettyä!

Onpa kiva jos lapsi haluisi isompana pitää sairaudet omana tietonaan. Joku adhdkin mukava leima, vaikka olisikin hyvässä hoidossa ja huomaamaton nuorena. Voi silti tulla yllättävissä tilanteissa eteen.

Vierailija
30/213 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leijonamamma kirjoitti:

Tämä! Ja kun näitä naisia on nykyään niin paljon ja heillä on ihan tolkuton määrä seuraajia...

Mä nostan hattua jokaiselle somejulkkisäidille, joka ei tuo lastensa kasvoja esiin postauksissaan. Itse en laita kasvokuvia lapsestani yksityiselle tilillenikään.

mutta lapsilla tehdään kuitenkin rahaa ilman kasvoja, mainostetaan lasten vaatteita, leluja, lastenruokia....

Vierailija
31/213 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joltain oli joku anonyymisti kysynyt, että miksi laittaa lapsestaan kuvia julkiselle ig-tilille, kun eihän hän voi olla varma haluaako lapsi kuviaan kaikkien nähtäville. Vastaus oli "se on meidän asia, mutta en usko, että häntä haittaa". Öö siis häh, mistä olet päätellyt, että henkilöä, joka on nyt 2-vuotias ei haittaisi asia myöhemmin. Siitäkö, että luulet lapsesi ajattelevan samanlailla kuin sinä?

Vierailija
32/213 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama vaikkei lasta nyt tai koskaan haittaisi. Osaa ei ehkä haittaakaan. He ovat kasvaneet luullen tuota normaaliksi. Vinoutunut käsitys kyllä tulee siitä mikä on yksityistä ja mikä ei.

Mutta joku periaate tulisi viranomaistaholta olla tuosta lasten hyväksikäytöstä ilmaisina työntekijöinä. Ei voi olla hyväksyttävää, että aikuiset saavat mainostamisesta ja työstä palkan, mutta alaikäisiä saa hyödyntää kaupallisiin tarkoituksiin aivan vapaasti ilman korvausta vain siksi, että on vanhempi. Lapsi on sellaisessa välikädessä ettei joko voi tai halua kieltäytyä, koska on lojaali vanhemmilleen. Selitys ei voi olla se, että palkka tulee perheen yhteiseksi hyväksi, koska vanhemmilla on joka tapauksessa elatusvelvollisuus. Kukkaron paksuus ja perheen toimeentulo ei voi olla lasten työpanoksen varassa.

Vierailija
33/213 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua että tämä puoli lapsiasioissa on kuin villi länsi kun tässä maassa tuntuu nykyään kaikki muu olevan niin kontrolloitua ja suosituksia tuntee ovista ikkunoista.

Joka mahdollista asiaa neuvolankin toimesta kyllä syynätään. Onko vanhemmilla varmasti margariinia leivän päällä että ei kai vaan voita, miten vanhemmat itse noudattavat lautasmallia ja herra ties mitä. Samaan aikaan kun ollaan huolesta soikeana ettei lapsi piirtänyt ikätasoista rastia, ketään ei kiinnosta tai huoleta että joka päivä vuodesta toiseen äiti varjostaa kameran kanssa ja jakaa materiaalin kenen tahansa kytättäväksi, arvosteltavaksi tai vielä ikävämpää, käytettäväksi.

Vierailija
34/213 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä näiden instablogisome-mammojen koulutus on? Vai ovatko kaikki elämänkoululaisia?

Vierailija
35/213 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvathan ei edes haittaa, jos kivoja ja hyvällä maulla otettuja. Sillä kukapa oikeasti muistaa jonkun toisen lapsen naamaa nyt tai myöhemmi. ja kaikki vauvat nyt näyttää ihan samoilta kuitenkin. Kuvat voi myös säännöllisesti poistaa, ettei kerry mitään historiaa.

Enemmän mua arveluttaa, jos kerrotaan lapsen muista asioista paljon. Siis sairauksista, ruokavaliosta, kiusaamisesta, koulunenestyksestä tms. Siinä mennään jo yksityisyyden rajan yli.

Kaikki mitä laittaa pysyy siellä ikuisesti.

Vierailija
36/213 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äiti on toimittaja ja joskus esiteini-ikäisenä alkoi haitata, että minusta kerrottiin esim kolumneissa. Valitin tästä mutta kyllä hän silti välillä meistä kirjoitti. Työpaikka ei ollut alueella, jolla oma koulu, joten ei niitä juttuja kukaan kaveri lukenut. Tämä oli siis aika pientä kokonaiseen blogiin/uraan verrattuna, mutta että kyllä niitä lapsia voi tosiaan haitata.

Vierailija
37/213 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa enemmän kuin tuo rahantekoaspekti mua hiertää tuo yksityisyyden menetys. Jokaisella ihmisellä on OIKEUS yksityisyyteen. Pieni lapsi ei siitä itse pysty päättämään tai siihen vaikuttamaan, eli vanhemman tehtävä on taata lapselle YKSITYINEN JA TURVALLINEN LAPSUUS.

Vierailija
38/213 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä itsekeskeisiä äitihirviöitä on liikaa... ihan vaan muutama mainitakseni:

MIKSI?

Ja päätitpä linkata heidän rahanteko resurssin tähän, aivan kuin olisit itse yksi näistä linkkaamistasi?

Outoa.

Jos niin kritisoit tuota, niin et anna heille lisää klikkejä.

Vierailija
39/213 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä itsekeskeisiä äitihirviöitä on liikaa... ihan vaan muutama mainitakseni:

MIKSI?

Ja päätitpä linkata heidän rahanteko resurssin tähän, aivan kuin olisit itse yksi näistä linkkaamistasi?

Outoa.

Jos niin kritisoit tuota, niin et anna heille lisää klikkejä.

En tiedä millä motiivilla nuo tilit joku tähän ketjuun lisäsi, mutta niihin tutustumalla ainakin mä sain entistä selkeämmän käsityksen tästä oksettavasta ilmiöstä (joku Rita Niemi nyt oli entuudestaan jo tuttu).

Vierailija
40/213 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nykyään mun melkein kaikki kaverit joilla on lapsia on ruvennu joksii somevaikuttajax! Lapsi sitä ja lapsi tätä, mistään muusta ei puhutakaan kun siitä lapsesta. Ja kuvat on tietenkin vaan lapsesta. Oksettavaa levittää muista ku itestää mitää. VOIS VÄHÄ MIETTII KAIKKI KETKÄ LAITTAA LAPSESA KUVAN NETTII, NII! Mun mielestä seuraajien määrällä ei oo tässä asiassa väliä vaan tilin yksityisyydellä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä