Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koeajan tarkoituksena on testata työntekijän sopivuutta työyhteisöön. Vai onko?

Vierailija
16.03.2021 |

Epäilen kovasti, että monessa paikassa vain halutaan ottaa uudesta ihmisestä kaikki mahdollinen kerralla irti koeajan nimissä, kun se kerran on mahdollista. Työtehtävien määrä on älyttömällä tasolla. Johdossa ei uskota, jos sanot ettei onnistu. Tehtäviä annetaan liikaa, koska alaisten työnkuvasta ei ole mitään käsitystä. Ilmeisesti ajatellaan, että hyvinkin aikaa vievät tehtävät valmistuvat hetkessä, jos vain tarpeeksi hoputetaan. En näe itselläni kyseisessä paikassa ammatillista tulevaisuutta.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikassa on ollut vaihtuvuutta. Lähtijöitä moititaan huonosta asenteesta, mutta ehkä ovat vain osanneet arvostaa mielenterveyttään.

Harmi että työpaikan sisäiset kuviot selviävät yleensä vasta niin myöhään. Etukäteen ei voi tietää millainen työpaikka oikeasti on.

Vierailija
22/26 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas päinvastainen kokemus. Koeajat olleet ihme himmailua ihan kuin jossain tet-harjoittelussa. Usein ehdin jo tylsistyä kun mitään kunnollista tekemistä ei pyynnöistä huolimattakaan oikein saanut. Sitten kun 6kk kulunut niin yhtäkkiä oletetaan osaavan kaiken ja sitten saanut niitä "oikeita" töitä joihin olin palkattukin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas päinvastainen kokemus. Koeajat olleet ihme himmailua ihan kuin jossain tet-harjoittelussa. Usein ehdin jo tylsistyä kun mitään kunnollista tekemistä ei pyynnöistä huolimattakaan oikein saanut. Sitten kun 6kk kulunut niin yhtäkkiä oletetaan osaavan kaiken ja sitten saanut niitä "oikeita" töitä joihin olin palkattukin. 

Ehkä alan työkulttuuri vaikuttaa tähän. Jo harjoittelijana odotettiin todella itsenäistä työskentelyä. Vakituiset olivat ärtyneen oloisia, kun opiskelijoita oli työn ohessa opastettava. Hirveä mutina ja huokailu, että miksi tätäkin on tehtävä. Myöhemmissä työpaikoissa sama meno on jatkunut. Paljon kyllä vaaditaan, mutta opastusta käytäntöihin joutuu yleensä kiskomaan hohtimien kanssa paikassa pidempään työskennelleiltä.

Vierailija
24/26 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä alan työkulttuuri vaikuttaa tähän. Jo harjoittelijana odotettiin todella itsenäistä työskentelyä. Vakituiset olivat ärtyneen oloisia, kun opiskelijoita oli työn ohessa opastettava. Hirveä mutina ja huokailu, että miksi tätäkin on tehtävä. Myöhemmissä työpaikoissa sama meno on jatkunut. Paljon kyllä vaaditaan, mutta opastusta käytäntöihin joutuu yleensä kiskomaan hohtimien kanssa paikassa pidempään työskennelleiltä.

Huonossa tapauksessa paikat ovat sellaisia, joissa perehdytystä ei saa lainkaan, mutta missä ihmetellään ääneen miksi sinne on palkattu töihin osaamattomia.

Vierailija
25/26 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonossa tapauksessa paikat ovat sellaisia, joissa perehdytystä ei saa lainkaan, mutta missä ihmetellään ääneen miksi sinne on palkattu töihin osaamattomia.

En tiedä mitä tuollaisissa työpaikoissa sitten koeajalla yritetään selvittää. Ehkä sitten sitä, kärsiikö siinä määrin pahoista tunnelukoista, että on valmis hintaan mihin hyvänsä miellyttämään toisia ihmisiä, käyttäytyivät he miten tahansa. Eli jos psyyke horjuu tarpeeksi, niin tervetuloa vain hommiin!

Vierailija
26/26 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvän työpaikan löytäminen taitaa vaatia melkein yhtä paljon hyvää tuuria kuin lottopotin saaminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän