Koeajan tarkoituksena on testata työntekijän sopivuutta työyhteisöön. Vai onko?
Epäilen kovasti, että monessa paikassa vain halutaan ottaa uudesta ihmisestä kaikki mahdollinen kerralla irti koeajan nimissä, kun se kerran on mahdollista. Työtehtävien määrä on älyttömällä tasolla. Johdossa ei uskota, jos sanot ettei onnistu. Tehtäviä annetaan liikaa, koska alaisten työnkuvasta ei ole mitään käsitystä. Ilmeisesti ajatellaan, että hyvinkin aikaa vievät tehtävät valmistuvat hetkessä, jos vain tarpeeksi hoputetaan. En näe itselläni kyseisessä paikassa ammatillista tulevaisuutta.
Kommentit (26)
Olen yrittänyt sopeutua uuden työpaikan tyyliin, mutta jatkuva päämäärätön säntäily johdon määräyksestä työtehtävästä toiseen aiheuttaa ahdistusta. En koe työn olevan sitä, mitä luulin tulevani tekemään.
Vierailija kirjoitti:
On se koeaika työntekijänkin etu.
Olen lähtenyt eräästä paikasta, ei ollut mun mieleen.
Saitko karenssin? En jaksaisi uudelleen aloittaa työnhakua, mutta karenssiinkaan ei ole varaa. Lisäksi koeajalla lähtemistä voi joutua vielä selittelemään myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lähtenyt eräästä paikasta, ei ollut mun mieleen.Saitko karenssin? En jaksaisi uudelleen aloittaa työnhakua, mutta karenssiinkaan ei ole varaa. Lisäksi koeajalla lähtemistä voi joutua vielä selittelemään myöhemmin.
"Työtehtävä ei vastannut kuvausta" on hyvä vastaus jos asiasta kysytään. Ei kuitenkaan kannata haukkua, vaan kehua esim. että sai hyvän kokemuksen ja osaa nyt "varmistaa asioita jo haastattelussa"..
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu siltä, että työnantaja suhtautuu työntekijöihin koeaikana kuin orjatyövoimaan. Ilmeisesti ajatuksena on se, ettei uusi ihminen koeaikana kehtaisi kieltäytyä yhtään mistään, joten hänet voi silloin polttaa loppuun. Muussa tapauksessa tulkitaan asenteen olevan työyhteisöön väärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lähtenyt eräästä paikasta, ei ollut mun mieleen.Saitko karenssin? En jaksaisi uudelleen aloittaa työnhakua, mutta karenssiinkaan ei ole varaa. Lisäksi koeajalla lähtemistä voi joutua vielä selittelemään myöhemmin.
Oli se karenssi tulossa, mutta löysin kolmessa viikossa jo uuden paikan, jossa olen nyt ollut 11 vuotta, tykkään olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lähtenyt eräästä paikasta, ei ollut mun mieleen.Minusta tuntuu siltä, että työnantaja suhtautuu työntekijöihin koeaikana kuin orjatyövoimaan. Ilmeisesti ajatuksena on se, ettei uusi ihminen koeaikana kehtaisi kieltäytyä yhtään mistään, joten hänet voi silloin polttaa loppuun. Muussa tapauksessa tulkitaan asenteen olevan työyhteisöön väärä.
Onko muilla kokemuksia tällaisista työpaikoista? Sinnittelitkö koeajan loppuun vai häivyitkö sen aikana? Vai sopeuduitko jotenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli se karenssi tulossa, mutta löysin kolmessa viikossa jo uuden paikan, jossa olen nyt ollut 11 vuotta, tykkään olla.
Omalla alalla paikkoja on harvassa, joten noin nopea työllistyminen ei onnistu mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin. Olin vajaan viikon töissä ja sitten riitti.
En ole havainnut moista ja viimeisen 10 vuoden aikana olen ollut 3 kertaa koeajalla. Ehkä tuo kokemuksesi johtuu kokonaan sinusta, et yksinkertaisesti halua tehdä töitä?
Vierailija kirjoitti:
En ole havainnut moista ja viimeisen 10 vuoden aikana olen ollut 3 kertaa koeajalla. Ehkä tuo kokemuksesi johtuu kokonaan sinusta, et yksinkertaisesti halua tehdä töitä?
Et usko mihinkään mitä et ole itse kokenut? Koronapandemia on pelkkä salaliitto jne.?
siinä on tarkoitus ottaa selville tunteeko tämä kellon, onko luotettava, tekeekö sen, minkä lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Että oikein 3 kertaa! Kyllä nyt on kattava läpileikkaus Suomen työelämästä.
Huoh mitä vatipäitä täällä taas....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et usko mihinkään mitä et ole itse kokenut? Koronapandemia on pelkkä salaliitto jne.?
En usko mihinkään, mistä vasta-argumenttien väittäjällä ei ole olemassa sen enempää tutkimustietoa kuin minullakaan. Ap esitti omia epäilyjään, joten ne ovat jotenkin enemmän totta kuin minun kokemukseni?
Lisäksi olen 10 vuoden aikana ehtinyt näkemään muutaman ap:n kaltaisen lusmun, jotka koko koeajan tuntuvat olettavan, että työnteko alkaa vasta sen jälkeen.
Yleensä koeajalla ihmisellä on aika kova motiivi tehdä parhaansa, jotta työt jatkuisivat. Ei ole tarkoituksenmukaista polttaa koeajalla ihmisiä töissään loppuun. Jos ihminen hammasta purren selviää koeajan läpi, mutta on sen jälkeen kypsää kauraa, käy se työnantajalle kalliiksi. Koeajalla pitää olla käytössä riittävästi aikaa uusiin työtehtäviin perehtymiseen.
Onhan se työntekijänkin etu ja nimenomaan vielä enemmän työntekijän etu, koska työntekijä saa lähteä lätkimään saman tien jos siltä tuntuu ilman kummempia syitä, kun taas työnantajalla kyllä käsittääkseni täytyy olla syy koeajallakin.
Itse haluan aina, että on koeaika. Olen myös lähtenyt menemään koeajalla eräästä huonosta työpaikasta, eli olen hyödyntänyt sitä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se työntekijänkin etu ja nimenomaan vielä enemmän työntekijän etu, koska työntekijä saa lähteä lätkimään saman tien jos siltä tuntuu ilman kummempia syitä, kun taas työnantajalla kyllä käsittääkseni täytyy olla syy koeajallakin.
Itse haluan aina, että on koeaika. Olen myös lähtenyt menemään koeajalla eräästä huonosta työpaikasta, eli olen hyödyntänyt sitä.
Itse en ole koskaan ollut niin kamalassa työpaikassa, ettenkö olisi ajatellut kestäväni siellä jotenkin irtisanomisajan loppuun.
Ihan taloudellisessakin mielessä, ei ole mikään mukava ajatus pitkä ajanjakso, jolloin työnantaja voi melkein mistä tahansa syystä ilmoittaa ettei huomenna tarvitse tulla. Vieraalta paikkakunnalta vuokratun asunnon vuokrasopimusta ei hetkessä pureta. Työntekijä voi koeajalla joutua ottamaan isosti takkiinsa siitä, jos työnantaja käyttää koeaikaa väärin ja päättää työsuhteen vain sen takia, ettei jonkun naama miellytä.
Omalla alalla on 6kk koeaika. Sen idea on katsoa suoriutuuko työntekijä töistään ja haluaako sitoutua töihinsä siten, että virkaan voisi valita. Työ itsessään on ihan samaa koeajalla ja sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Omalla alalla on 6kk koeaika. Sen idea on katsoa suoriutuuko työntekijä töistään ja haluaako sitoutua töihinsä siten, että virkaan voisi valita. Työ itsessään on ihan samaa koeajalla ja sen jälkeen.
Haluaako sitoutua töihinsä siten, että virkaan voisi valita... Tuleeko siis valintapäätös vasta koeajan jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Työtä johdetaan todella huonosti, mikä on käynyt jo koeajalla ilmi. Kieltämättä pelottaa se ajatus, ettei mikään välttämättä ole paremmin koeajan jälkeen. En halua työskennellä tällaisessa työympäristössä useita vuosia. Kai on alettava sitten etsiä jotain toista työtä.
Paikassa on ollut vaihtuvuutta. Lähtijöitä moititaan huonosta asenteesta, mutta ehkä ovat vain osanneet arvostaa mielenterveyttään.