Onko ihmisillä useimmiten hyvät ja lämpimät välit vanhempiinsa?
Mietin vaan, että onko se ns. normi, että rakastetaan omia vanhempia ja välit ovat lämpimät ja läheiset. Soitellaan ja pidetään yhteyttä. Tuntuu, että lähes kaikilla tuttavillani on näin.
No joo, muutaman vanhemmat ovat jo kuolleet, mutta olivat ennen kuolemaa tosi läheisiä ja heitä kaivataan kipeästi.
Olen miettinyt, että me, joilla vanhempiin on etäiset ja jopa kylmät välit, taidamme olla vähemmistössä.. taustalla ei ole alkoholismia, mutta vanhempani ovat eronneet, kun olin lapsi ja tästä asti olemme etääntyneet vuosi vuodelta. Yritän soitella ja pitää yhteyttä vielä joskus, mutta joskus on mennyt kuukausia ilman yhteydenpitoa ja olen huomannut, että vanhemmistani ei kuulu, ellen itse aktivoidu. Lapsistani eivät ole senkään vertaa kiinnostuneita. Tuntuu oudolta katsoa, miten vanhemmat ja lapsuudenperhe ovat monella voimavara ja tärkeä osa elämää.
Kommentit (117)
Minulla ei ole hyvät vanhempiini. Tunnen siitä johtuen jäätävää vaillejäämisen tunnetta, kun joku esimerkiksi kertoo miten säännöllisesti avustaa opiskelevaa lastaan. Olen ollut ihan omillani nuoresta asti. On noloa keski-ikäisenä huomata miten paljon voikaan kadehtia ihan ventovierasta nuorta sen takia, että hänellä on välittävät vanhemmat. Tunnetta ei voi edes oikein mitenkään tuoda esiin, jottei vaikuttaisi olevan vahvasti epätasapainossa. Sitten on tyydyttävä kehumaan miten hienosti joku vanhemmuuttaan hoitaa, vaikka tekisi oikeasti mieli huutaa, että adoptoi myös minut, minäkin haluan tuollaisen isän tai äidin elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Siltä se tuntuu ihmisestä joka ei ole missään tekemisissä toisen vanhempansa kanssa.
Kun tapasin mieheni ja tuli esiin että vanhempani on elossa mutta en ole hänen kanssaan missään tekemisissä, mieheni oli hyvin vaikea käsittää asiaa. Kerroin kaiken ja sen jälkeen mieheni totesi että tuollainen ihminen ei ole minkäänlainen vanhempi eikä asiaan ole tarvinnut sen jälkeen palata koskaan.
Samaa ei voi sanoa monista muista ihmisistä. Käsketään antaa anteeksi ja sopia asiat. Pitäisi kestää vaikka mitä koska oma vanhempi jne.
Olen antanut vanhemmalleni anteeksi ja minun ja monen muunkin ajatus on että hän on sairas. Anteeksiannosta ja hänen vaikuttimiinsa kohdistuvasta ymmärryksestä huolimatta en voi pitää hänen tekojaan hyväksyttävinä saati omaksua sellaista käsitystä että mitään ei ole koskaan tapahtunut. Ihan sama kenestä on kyse en voi olla tekemisissä ihmisen kanssa jonka mielestä toisten ihmisten hakkaaminen on ok.
Tämä!! Saakelinmoinen painostus ja syyllistäminen ja käskytys että pitää antaa anteeksi, pitää mennä vanhempien luo (saamaan musta silmä), pitää olla yhtyksissä jne. Samaa painostusta olen saanut osakseni kun en ole vanhempiini juuri väleissä.
Kukaan ei tajua että en voi olla vaikka haluaisinkin. Siellä käyminen on niin suuri uhka, siis todellinen sellainen. Väkivaltaa jossain muodossa joka kerta ja sydän kurkussa saa pelätä. Ei tässä voi välejä olla. Ei ole siitä kyse ettenkö antaisi anteeksi, annoinkin, mutta kun se väkivalta ja kaltoinkohtelu vaan jatkuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi voi voi
Hyvin elämässä menestynyt Stina-Susanna on TAAS aloittanut päivän trollaamalla Putlerina palstalla.
Raivopäissään lyttää kaikki positiiviset kertomukset, kuten aiemminkin.
Sivistystasonsa ilmenee panetteluna ja kiukutteluna.
Hakee vain julkisuutta viikosta toiseen samalla stoorilla.
Katkeruus ja kateus vaikuttimina.
Stina-Susanna -hullun aamulääkkeet jäi tänään väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi voi voi
Hyvin elämässä menestynyt Stina-Susanna on TAAS aloittanut päivän trollaamalla Putlerina palstalla.
Eikö sinulla ole keskusteluun muuta annettavaa? Hankkisit jonkun kivan harrastuksen.
Vierailija kirjoitti:
Siltä se tuntuu ihmisestä joka ei ole missään tekemisissä toisen vanhempansa kanssa.
Kun tapasin mieheni ja tuli esiin että vanhempani on elossa mutta en ole hänen kanssaan missään tekemisissä, mieheni oli hyvin vaikea käsittää asiaa. Kerroin kaiken ja sen jälkeen mieheni totesi että tuollainen ihminen ei ole minkäänlainen vanhempi eikä asiaan ole tarvinnut sen jälkeen palata koskaan.
Samaa ei voi sanoa monista muista ihmisistä. Käsketään antaa anteeksi ja sopia asiat. Pitäisi kestää vaikka mitä koska oma vanhempi jne.
Olen antanut vanhemmalleni anteeksi ja minun ja monen muunkin ajatus on että hän on sairas. Anteeksiannosta ja hänen vaikuttimiinsa kohdistuvasta ymmärryksestä huolimatta en voi pitää hänen tekojaan hyväksyttävinä saati omaksua sellaista käsitystä että mitään ei ole koskaan tapahtunut. Ihan sama kenestä on kyse en voi olla tekemisissä ihmisen kanssa jonka mielestä toisten ihmisten hakkaaminen on ok.
Tämä on niin tuttua, harvoin kerron kenellekään etten ole isäni kanssa missään tekemisissä. Väkivaltainen ja arvaamaton on ollut aina, ja aikuisena saan valita millaisia ihmisiä elämässäni on. Väkivaltainen, arvaamattomasti käyttäytyvä ja erittäin heikon impulssikontrollin omaava ihminen, jota olen pelännyt koko ikäni ei enää eläämäni kuulu.
Ja jos koskaan tästä edes mainitsee missään kehotetaan korjaamaan välit, antamaan anteeksi, muistutetaan, että kyseessä on kuitenkin oma vanhempi jne.
Mitä jos korjaisin välit? Miten ne edes korjataan sellaisen ihmisen kanssa, joka uskoo oikeudekseen pahoinpidellä toisia ihmisiä, samalla panisin itseni ja mikä pahempaa, omat lapseni vaaraan.
Ja anteeksi antaminen sitten. En tiedä pystynkö siihen koskaan.
Ehkä nämä neuvojat tarkoittavat hyvää, mutta eivät vain pysty ymmärtämään kuinka kauheaa on joutua oman vanhemman pahoinpitelemäksi uudelleen ja uudelleen, ennen kuin aikuistuessa pääsee lapsuuden kodistaan pois.
Mun mies ei vieläkään ymmärrä että isäni ei koskaan tule olemaan enää mun elämässä.
Hyvän kodin kasvatille ajatus väkivallasta ja kaltoinkohtelusta on vain niin vieras.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole hyvät vanhempiini. Tunnen siitä johtuen jäätävää vaillejäämisen tunnetta, kun joku esimerkiksi kertoo miten säännöllisesti avustaa opiskelevaa lastaan. Olen ollut ihan omillani nuoresta asti. On noloa keski-ikäisenä huomata miten paljon voikaan kadehtia ihan ventovierasta nuorta sen takia, että hänellä on välittävät vanhemmat. Tunnetta ei voi edes oikein mitenkään tuoda esiin, jottei vaikuttaisi olevan vahvasti epätasapainossa. Sitten on tyydyttävä kehumaan miten hienosti joku vanhemmuuttaan hoitaa, vaikka tekisi oikeasti mieli huutaa, että adoptoi myös minut, minäkin haluan tuollaisen isän tai äidin elämääni.
No onhan se vaillejääminen ihan todellistakin, ei vain tunne. Normaalit lämpimät vanhemmat auttaa ja tukee lastaan, on mukana iloissa ja suruissa, välittävät lapsenlapsista, ehkä hoitavatkin niitä, auttavat lastensa perheitä, elävät mukana ja ovat tärkeissä tilanteissa mukana (häät, ristiäiset, valmistujaiset tms) .
Kaikkea tuota vaille olen jäänyt. Olen jäänyt vaille myös lapsuuden hoivaa ja rakkautta, välittämistä ja arvostusta.
Ei ole kyse vain ”väärästä tunteesta” vaan tosiasiasta. Maailma ei ole ollenkaan reilu, toiset saa tän kaiken ja toiset jää kokonaan ilman. Ja vaikka miten olisi hyvä/kiltti/ahkera/tunnollinen niin silti voi jäädä ilman tätä kaikkea jos saa huonot vanhemmat. (Tässä ketjussa oudosti jotkut luulee että on omaa ansiota kun on saanut hyvät vanhemmat).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi voi voi
Eikö sinulla ole keskusteluun muuta annettavaa? Hankkisit jonkun kivan harrastuksen.
Etkö tunnista tuota Stina-Susanna haukkujaa? Päivystää 24h palstalla ja joka ketjuun jossa puhutaan vanhemmista, tulee haukkumaan aloittajaa Stina-Susannaksi. Tuo voisi hankkia kivan harrastuksen ja pysyä poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi voi voi
Stina-Susanna ei edes halua päästä eroon katkeruudestaan. Hänelle se on ainoa polttoaine elämässä.
Jäänyt ns. tuleen makaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi voi voi
Etkö tunnista tuota Stina-Susanna haukkujaa? Päivystän 24h palstalla ja joka ketjuun jossa puhutaan vanhemmista, tulee haukkumaan aloittajaa Stina-Susannaksi. Tuo voisi hankkia kivan harrastuksen ja pysyä poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi voi voi
Etkö tunnista tuota Stina-Susanna haukkujaa? Päivystää 24h palstalla ja joka ketjuun jossa puhutaan vanhemmista, tulee haukkumaan aloittajaa Stina-Susannaksi. Tuo voisi hankkia kivan harrastuksen ja pysyä poissa.
Tämä. Tuo ilkiö pilaa jokaisen hyvän ketjun kiusaamalla kovia kokeneita joilla olisi edes pieni mahdollisuus vertaistukeen. Menisi jonnekin muualle trollamaan. Nyt tuli pilaamaan tätä ketjua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se vaillejääminen ihan todellistakin, ei vain tunne. Normaalit lämpimät vanhemmat auttaa ja tukee lastaan, on mukana iloissa ja suruissa, välittävät lapsenlapsista, ehkä hoitavatkin niitä, auttavat lastensa perheitä, elävät mukana ja ovat tärkeissä tilanteissa mukana (häät, ristiäiset, valmistujaiset tms) .
Kaikkea tuota vaille olen jäänyt. Olen jäänyt vaille myös lapsuuden hoivaa ja rakkautta, välittämistä ja arvostusta.
Ei ole kyse vain ”väärästä tunteesta” vaan tosiasiasta. Maailma ei ole ollenkaan reilu, toiset saa tän kaiken ja toiset jää kokonaan ilman. Ja vaikka miten olisi hyvä/kiltti/ahkera/tunnollinen niin silti voi jäädä ilman tätä kaikkea jos saa huonot vanhemmat. (Tässä ketjussa oudosti jotkut luulee että on omaa ansiota kun on saanut hyvät vanhemmat).
Niin, huonot vanhemmat harvoin muuttuvat ajan myötä paremmiksi. Et heidän lapsenaan jää jotain vaille ainoastaan lapsuudessa, vaan myös monessa muussakin elämänvaiheessa. Siinä missä jotkut saavat vaikka tukea vanhemmuuteen omilta vanhemmiltaan, on huonojen vanhempien lapsi joko tilanteessa ihan yksinään tai sitten joutuu kärsimään myös tuolloin vanhempiensa toiminnasta eri tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi voi voi
Stina-Susanna ei edes halua päästä eroon katkeruudestaan. Hänelle se on ainoa polttoaine elämässä.
Ketjussa on varmaan 20-30 kirjoittajaa ja jokainen on Stina-Susanna. Ok boomer.
Typo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi voi voi
Etkö tunnista tuota Stina-Susanna haukkujaa? Päivystän 24h palstalla ja joka ketjuun jossa puhutaan vanhemmista, tulee haukkumaan aloittajaa Stina-Susannaksi. Tuo voisi hankkia kivan harrastuksen ja pysyä poissa.
tämä putlerointi on siis MINUN harrastukseni, vain myötäilijät saavat vastailla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi voi voi
Tämä. Tuo ilkiö pilaa jokaisen hyvän ketjun kiusaamalla kovia kokeneita joilla olisi edes pieni mahdollisuus vertaistukeen. Menisi jonnekin muualle trollamaan. Nyt tuli pilaamaan tätä ketjua
pilattu oli jo alkaessaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, huonot vanhemmat harvoin muuttuvat ajan myötä paremmiksi. Et heidän lapsenaan jää jotain vaille ainoastaan lapsuudessa, vaan myös monessa muussakin elämänvaiheessa. Siinä missä jotkut saavat vaikka tukea vanhemmuuteen omilta vanhemmiltaan, on huonojen vanhempien lapsi joko tilanteessa ihan yksinään tai sitten joutuu kärsimään myös tuolloin vanhempiensa toiminnasta eri tavoin.
Kyllä. Mä en oikein ole voinut pitää mitään juhliakaan koska tämä asia on tabu. Sukulaisia ei voi kutsua kun omia vanhempia ei olisikaan sitten vieraina. Niinpä on ollut pakko jättää häät ja ristiäiset sun muut juhlimatta.
Kaikesta pitänyt selvitä itse aina, ja lapseni ei kiinnosta vanhempiani tipan vertaa. Tämä voi olla ehkä hyväkin asia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi voi voi
Ketjussa on varmaan 20-30 kirjoittajaa ja jokainen on Stina-Susanna. Ok boomer.
Heh, tiesinhän minä kuka se siellä.
Multipersoona SS
;DDDDDDDDDDDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi voi voi
Julkisuuden hankkiminen Vauva-palstalla? Miten se nimettömänä onnistuu? Onko äänessä kokemusasiantuntija, kenties joku palstahulluksi kutsuttu?
Mulla on läheiset välit vanhempiini - on aina ollut. Tai siis isääni - äiti menehtyi Alzheimeriin pari v sitten. Soitellaan isän kanssa pari kertaa viikossa ja käyn kyläilemässä muutaman kuukauden välein. Asuu 500 km:n päässä.
Oon tosi kiitollinen heille kaikesta rakkaudesta ja sekä hyvien eväiden antamisesta elämään.
Älkää vastatko tuon Stina-Susannaksi haukkujan viesteihin, se tahallaan kiusaa aina näissä ketjuissa. Ignoroikaa, sit poistuu. Jos vastailette, kiusaa vaan lisää.