Miksi sairaseläkkeelle pääsee ku nupista viiraa, mutta ei fyysisten syiden takia?
Olen seuraillut yhtä ystävääni, jolla on vaivoja vaikka muille jakaa: pahat kulumat lonkka- ja polvinivelissä nivelrikko takia, astma, migreeni ja mitähän vielä...
Tehnyt 30 vuotta töitä lastenhoitajana päiväkodissa.
Tunnollisena työntekijänä ei liiemmin saikuta, vaan tekee työnsä vaikka Buranan voimin.
Työterveyslääkäri kuulemma tyrmännyt kun tuttavani on ottenut sairaseläkkeen puheeksi. Minusta hänen pitäisi jsille päästä, ikää on 55vuotta ja työtä tehnyt ikänsä.
Sitten tunnen pari tapausta, joissa ollaan iloisena eläkeläisenä jo kolmekymppisinä.
Yksi esimerkiksi ahdistui hirvittävästi työelämän asettamien ajankäytön vaatimusten suhteen, hänelle ei kuulemma sovi, että joku määrää hänen ajankäytöstään.
Pääsi eläkkeelle, nyt on aikaa tehdä taidetta, uuden aviottoman lapsenkin pyöräytti.
Ja lapset tottakai päiväkodissa, että äippä voi toteuttaa itseään.
Jotain vialla tässä on. Pitäisikö kovista kivuista kärsivän tuttavani alkaa valittaa masennusta, jos sitten pääsisi eläkkeelle?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläkettä haetaan vasta kun sairausloma on kestänyt yhtäjaksoisesti noin vuoden. Eläke eroaa sairauspäivärahasta siinä, että arvioidaan olisiko mahdollisesti kykeneväinen mihin tahansa työhön. TULE-sairauksista kärsivät voivat esimerkiksi ammatillisen kuntoutuksen avulla kouluttautua johonkin fyysisesti kevyeen työhön.
Joo ja kun 56-vuotias nivelrikkoinen työtön valmistuu uuteen ammattiin, on kaikki työnantajat ihan innolla palkkaamassa...
Näin se kyllä on. Mullekin on melkein puoliväkisin laitettu masennus. Mieliala on kyllä usein huono vaikean elämän, kipujen ja kelan kyykytyksenkin takia, mutta en nyt sinänsä ole menettänyt mielenkiintoani kaikkeen, intoa kyllä olisi monenlaiseen tekemiseen jos jaksaminen ja pystyminen vaan onnistuisi. Että siinä mielessä en kyllä ole mikään masennuksen perikuva.
Päänuppi kun sekoaa niin sitä on vaarallinen itselle ja muille. Ei sitä turhaan oteta hulluja pois työelämästä. Olisiko kivaa viedä lastasi tarhaan jossa olisi hullu töissä?
Vierailija kirjoitti:
Joskus kuulin että Kela myöntää noita sairauspäivärahoja ja sairaseläkkeitä täysin diagnoosien pohjalta. Onhan se sitten selvää ettei millään tavanomaisilla astma- yms. diagnooseilla mitään eläkettä irtoa, kun heillä on todistaa miten tuhannet muut saman diagnoosin omaavat käy töissä ja astmaan toimii lääkitys. Harvinaisemmilla sairauksilla irtoaa sitten helpommin. Niihinhän ei ole välttämättä edes lääkkeitä olemassa. Mt-ongelmat on sitten sellaisia että niitä sairastava voi oikeasti olla siinä kunnossa että on täysin kykenemätön edes nousemaan sängystä tai itsetuhoinen. Siksi varmaan niillä irtoaa helpommin.
Työssäkäyville työkyvyttömyyseläkkeen käsittelee joku eläkevakuutusyhtiö, ei Kela. Astmadiagnoosillakin pääsee eläkkeelle, jos sairaus on hankala ja lääkitys massiivinen. Kaikilla astma ei pysy tasapainossa vaikka lääkitys olisi millainen tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläkettä haetaan vasta kun sairausloma on kestänyt yhtäjaksoisesti noin vuoden. Eläke eroaa sairauspäivärahasta siinä, että arvioidaan olisiko mahdollisesti kykeneväinen mihin tahansa työhön. TULE-sairauksista kärsivät voivat esimerkiksi ammatillisen kuntoutuksen avulla kouluttautua johonkin fyysisesti kevyeen työhön.
Ensin voi hakeutua osatyökyvyttömyyseläkkeelle, siinä ei tarvita vuoden sairauslomaa. Osaeläkkeeltä täydelle hakiessakaan ei sairauslomaa tarvita.
Työkyvyttömyyseläkettä ei myönnetä diagnoosin perusteella, vaan sillä, miten sairaus vaikeuttaa työskentelyä ammatissa. Hakemuksessa täytyykin kuvailla niitä vaikeuksia, mitä kokee esimerkiksi nivelrikon aiheuttavan omassa ammatissaan. Lasten nostaminen, pukeminen, kyykistely, kyykystä ylösnousu yms..
En tajua, miksei somaattisesti monisairaat sitten sano lääkärissä että j*malauta minulla on masennus, siis vaikkei olisikaan.
Koska se on se millä sinne eläkkeelle sitten pääsee. Ei masennus ole enää mikään leima nykypäivänä, se on niin yleistä. Itse tekisin kyllä noin. Sanoisin kaavake tänne, ja täyttäisin ne silleen, että tulee vakava masennusdiagnoosi.
Ja toinen millä pääsee eläkkeelle on, että sanoo selkä on paskana. Lähes kaikilla näkyy kuvissa jotain kulumaa, sitä on hankala todistaa.
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys ja mielenterveys
Mikähän tolla on ongelmana? Itse ollut 5 v psyk polin asiakkaana ja senttiäkään ei ole nuo käynnit mulle maksaneet.
Vierailija kirjoitti:
En tajua, miksei somaattisesti monisairaat sitten sano lääkärissä että j*malauta minulla on masennus, siis vaikkei olisikaan.
Koska se on se millä sinne eläkkeelle sitten pääsee. Ei masennus ole enää mikään leima nykypäivänä, se on niin yleistä. Itse tekisin kyllä noin. Sanoisin kaavake tänne, ja täyttäisin ne silleen, että tulee vakava masennusdiagnoosi.
Miksi näin paljon alapeukkuja? Oikeesti, jos on terveys paskana ja ei kroppa kestä töissä käymistä, miksei näin voisi tehdä? Vaikka vannon, että moni näistä töissä sinnittelijöistä on ainakin lievästi masentunut.
Vierailija kirjoitti:
Päänuppi kun sekoaa niin sitä on vaarallinen itselle ja muille. Ei sitä turhaan oteta hulluja pois työelämästä. Olisiko kivaa viedä lastasi tarhaan jossa olisi hullu töissä?
Masentunut ei ole mikään psykopaatti eikä siis muille vaarallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on se millä sinne eläkkeelle sitten pääsee. Ei masennus ole enää mikään leima nykypäivänä, se on niin yleistä. Itse tekisin kyllä noin. Sanoisin kaavake tänne, ja täyttäisin ne silleen, että tulee vakava masennusdiagnoosi.Miksi näin paljon alapeukkuja? Oikeesti, jos on terveys paskana ja ei kroppa kestä töissä käymistä, miksei näin voisi tehdä? Vaikka vannon, että moni näistä töissä sinnittelijöistä on ainakin lievästi masentunut.
Sen jälkeen kaikki fyysisetkin sairaudet pistetään masennuksen piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Ja toinen millä pääsee eläkkeelle on, että sanoo selkä on paskana. Lähes kaikilla näkyy kuvissa jotain kulumaa, sitä on hankala todistaa.
Pelkillä selän kulumilla ei pääse eläkkeelle, niitä kun on lähes jokaisella vanhemmiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus kuulin että Kela myöntää noita sairauspäivärahoja ja sairaseläkkeitä täysin diagnoosien pohjalta. Onhan se sitten selvää ettei millään tavanomaisilla astma- yms. diagnooseilla mitään eläkettä irtoa, kun heillä on todistaa miten tuhannet muut saman diagnoosin omaavat käy töissä ja astmaan toimii lääkitys. Harvinaisemmilla sairauksilla irtoaa sitten helpommin. Niihinhän ei ole välttämättä edes lääkkeitä olemassa. Mt-ongelmat on sitten sellaisia että niitä sairastava voi oikeasti olla siinä kunnossa että on täysin kykenemätön edes nousemaan sängystä tai itsetuhoinen. Siksi varmaan niillä irtoaa helpommin.
Työssäkäyville työkyvyttömyyseläkkeen käsittelee joku eläkevakuutusyhtiö, ei Kela. Astmadiagnoosillakin pääsee eläkkeelle, jos sairaus on hankala ja lääkitys massiivinen. Kaikilla astma ei pysy tasapainossa vaikka lääkitys olisi millainen tahansa.
Kyllä mun työkyvyttömyyseläkkeen hakemuksen käsitteli ensin oma työeläkevakuutusyhtiö, ja hylkäys tuli kuin myös kelastakin, koska olen työtön ja sairastunut fyysisesti, en psyykkisesti, en vielä ainakaan. Kohta voin ollakin, kunhan tämä p...ka tässä ruletissa jatkuu....Eiköhän se tkeläke sitten irtoa.
Eläkettä myönnettäessä katsotaan aina elämänhistoriaa. Yksi syy, miksi nuoria masennuksen vuoksi eläköityneitä on, on se että monet ovat sairastuneet jo lapsena ennen varsinaista työikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys ja mielenterveys
Mikähän tolla on ongelmana? Itse ollut 5 v psyk polin asiakkaana ja senttiäkään ei ole nuo käynnit mulle maksaneet.
Mietin samaa. Psykoterapian omavastuuosuudetkin otetaan huomioon toimeentulotukilaskurissa ihan niinkuin muutkin välttämättömät terveydenhuoltokulut, julkisen sektorin lääkärin määräämät reseptilääkkeet myös.
Ahaa, siellä osui ja pahasti. Kyllä, ilmeisesti siellä tuli avioton lapsi maailmaan. Kuten kommentoija sanoi.