Mielipiteitä: Naapuri haluaa kieltää toisia kulkemasta rappukäytävässä nastakengillä
Meillä oli ala-aulaan ilmestynyt jonkun asukkaan laittama lappu, että hän haluaa, että jos joku käyttää nastakenkiä niin kulkee vain hissillä, ei saisi käyttää rappusia. Kun se lapun mukaan häiritsee häntä.
Mitä mieltä, onko tuo nyt vähän kohtuutonta? Joo, ymmärrän jos rapina häiritsee, mutta eihän nyt kukaan voi kieltää kaikkia muita käyttämästä rappukäytävää vain siksi että häntä häiritsee pieninkin ääni.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä silläkin on vastaajille merkitystä millaisessa rapussa asuu. Ja onko vuokralla vai omistaja.
Itse asun tosi siistissä talossa, jossa on aika aktiivista talkootoimintaa, yhteisiä pihajuhlia, talon tapaamisia yms. Lähes kaikki on omistajia, oisko nyt vain 2 vuokralla. Tuntuu että kaikilla on sellainen yhteinen halu pitää omaisuudesta hyvää huolta sekä talossa, että pihalla. Eli tässä talossa en näkisi että ihmiset kulkee nastakengissä ylös-alas portaikossa. Mutta olen asunut sellaisissakin taloissa, joissa ihan rehellisesti edes minua ei kiinnostaisi tuo asia. Esimerkiksi asuin vuokralla vanhemmassa talossa Itäkeskuksessa... niin ihan yks hailee kun rapussa oli karkkipapereita ja kuraisia tassunjälkiä, en olisi edes huomannut jotain nastojen naarmuja.Siinä on aika iso ero, kulkeeko edestakaisin, tai käykö juoksulenkillä kerran viikossa. Ja edelleen, asiat voi - ja pitää - hoitaa asiallisesti, eli isännöitsijän ja taloyhtiön kautta. Tuollaiset epämääräiset aggressiiviset heippa-laput, että se kerran viikossa tapahtuva ääni häiritsee, ovat huonoa käytöstä naapureita kohtaan.
Minulla ei ole mitään ongelmaa olla yrittämättä keksiä keinoja siihen, miten sillä yhdellä juoksulenkillä voin käydä kulkematta rapun kautta, mutta ärsyttää tuollainen asiaton naapurin viestintä. Jos jokin asia on ongelma, se asiallinen tapa on hoitaa se isännöitsijän ja taloyhtiön kautta, joka voi tehdä ilmoituksen. Näin olen ainakin itse toiminut silloin jos ongelmia on ollut, esimerkiksi roskien suhteen.
- ap
Samaa mieltä. Naapuri on kohtuuton ja naurettava, kun sanoo että häntä häiritsee jonkun rapussa liikkuminen. Ei ehkä ihan tasapainoinen tyyppi, kyllähän jokaisista kengistä ääntä lähtee, saati sitten puheesta tai housun kahinasta.
Suurin osa kommenteista kuitenkin puhuu nyt ylipäänsä siitä voiko rapussa kävellä nastakengillä. Minusta sitä pitää välttää, jos mitenkään voi. Se on lattioille tosi huonoksi, siitä koituu kustannuksia ja se myös näyttää surkeelta kun on sellainen nuhjuinen naarmuinen lattia. Tai muovimattolattia, siitä vasta ruma tuleekin. Eli jos vain jotenkin on kykenevä asiaan vaikuttamaan niin toivoisin ettei asukkaat kulje nastoilla yhteisissä tiloissa.
Muttei tää siihen naapuriin liity, sen lapun voi ohittaa, eikä se oo se syy miksen minä ainakaan nastoilla kulje rapussa ellei ole pakko.
Itse ärsyyntyisin tuollaiseen naapuriin niin paljon että kulkisin ihan kiusanteoksi edestakaisin rapussa niillä nastakengillä. Siinähän hajoaisi raivoonsa.
” Ja lähetetään terveydenhuollon kuluista lasku teille neurootikoille kun joku liukastuu ja kaatuu kadulla ilman nastakenkiä. Ole hyvä, siinä riittää sinulle maksettavaa.”
Kunhan valrio ensin vaatii niiden käytön talvisin, silloin voisi löhettää laskun (ei autollakaan sakkorenkailla ajeta).
Ja mitä tulee ulkona jäällä kövelyyn on eri asia kuin kövellä sisällä nastaoilla.
Alapa kävelemään omassa asunnossasi rinkiä nastoillasija pyydä, että muut osakkaat maksaa lattiasi.
Vierailija kirjoitti:
huh. Onneksi en asu kerrostalossa. En ikinä halua muuttaa sinne, naapureiden takia.
Kyllä omakotialossa on ihanaa, saan kulkea millaisilla kengillä haluan!!!
Joo, omakotitalossa saa ihan vapaasti olla just sellainen i di oot ti kuin haluaa, ja tikata ne lattiansa vaihtokuntoon vaikka kerta vuoteen, itsehän sen vaihdon maksaa sitten.
Kerrostalossa sitten pitäisi vähän ajatella muitakin... Mutta ei, valtaosa saapastelee niillä nastoillaan "koska mulla on oikeus tehdä mitä mä haluan, ei voi kieltää kulkemasta", eli ihan tahallaan. Ihan hyvin voisi ottaa vaikka jotkut tossut tai crocsit ja mennä varaston kautta ulos ja jättää ne tossut tai crocsit sinne jemmaan, laittaa rappusten alle tai roskakatokseen piiloon tms. Mutta ei.
Typerää on toki naapurin valittaa jostain nastojen tuottamasta metelistä, mutta typerää on myös se, että tuollaisesta pääsee edes valittamaan. Kyllä sen pitäisi olla itsestään selvyys ettei niillä nastakengillä mennä tuhoamaan sitä lattiaa. Ei sinne oman kerrostalon rappuun eikä muuallekaan, kauppoihin tai muihin julkisiin tiloihin.
Nastakengillä liikkujat pilaavat todella paljon lattioita ja muita materiaaleja.
Esim. puusta tehdyt kuntoportaat ovat reijitetty pilalle. Portaiden etureunasta on alkanut lohkeamaan isoja tikkuja. Meillä taloyhtiössä harkitaan lattian korjausta koska nastakengillä kävellyt on pilannut lattiapinnoitteen. Syyllinen on helppo löytää kun lattiassa olevat reiät menevät kotiovelle asti.
Älkää kävelkö rapussa niillä nastakengillä. Jossain pakkotilanteessa jonkun mummelin on varmaan niillä köpöteltävä rapussakin, mutta toivois että kaikki edes yrittäis miettiä omalle kohdalle vaihtoehtoja.
Meilläkin on ala-aulassa penkki, jossa voi vaikka ne kengät vaihtaa. Ja rappu on lukollinen, ei kukaan ulkopuolinen varasta mun puutarhakenkiä, jotka joskus sinne alas jätän lapun kanssa (lappu kengän sisällä, jos joku niitä sattuis ihmettelemään ja tutkimaan. Tuskin on tutkinut).
Ja on olemassa suojia kenkiin nastoille.
Ratkaisuja on, niiden kohdalle voisi edes hetkeksi pysähtyä miettimään miten saisi jonkun niistä toimimaan, miten voisi välttää rapussa nastoilla kävelyä, jotta ei tulisi täysin ylimääräistä ja vältettävissä olevaa vauriota lattiaan.
Kiiltävään kivipintaan jää kyllä varsin ikävän näköiset naarmut, jotka sitten myös kerää likaa ja näyttää vielä pahemmalta..
Jos ei muuta keksi, niin aina löytyy kotoa joku vanha teepaita tai rätti, josta voi leikata suikaleen ja kietaista sen kengänumpäri hetkeksi... ja nythän on maskeja kaikilla, maski kengän kärkeen ja pari askelta joka käytävässä ottaa voi kävellä varpaillaan... Jos tuntuu hölmöltä niin sitten ostaa ihan kaupasta nastakengille suojat sisäkäyttöön.
on vaan täyttä toimettomuutta ratkaista ongelma itse ja itkeä vauvapalstalla, jos joku huomauttaa nastoista sisällä.
meillä on talossa muovilattiat tasanteilla ja oven edessä, samoin hissin lattia, että kyllä ne nastat vaan jättää jäljet.. alakerta on taas kiveä ja samoin portaat ja kerran meinasin tehdä spagaatin, kun lähti jalat alta. nätit skriidut tuli lattiaan... mut niin niitä tulee myös kenkänpohjissa olevista kivistäkin.. että kyllä ne nastat vaan saa jäljet aikaiseksi myös kivilattiaankin.
Ihanko tosissasi kysynyt mielipiteitä?
Kukaan täysjärkinen ei edes kävele nastakengillä rappuäytävillä tai portaissa, sillä lattia, portaat ja hissin matto vauriovat ja puhutaan kymmenientuhansien vahingoista, joka maksetaan hoitovastikkeissa ja vuokrissa.
Esim. hissin lattian vaihto on erittäin kallis, puhumattakaan ja porrasaskelmasta.
https://yle.fi/uutiset/3-7892135
Vanha uutinen, mutta Rovaniemellä kielletty nastat kaupungin omistamissa julkisissa tiloissa, koska ne tuhoaa lattiat.
Ja nastoja on muuten erilaisia. On sellasia jotka tikkaa lattiat hetkessä aiiiiivan reikäsiksi ja pilalle, sit on sellasia joista jää vain vähän painaumaa.
Juma...a, kuka naarmuttaa pinnat nastoilla SISÄTILOISSA! Joku järki pitää olla tyhmilläkin!
Nastakenkien käytön sijaan, sinuna olisin enemmän huolissani korvausvastuusta, jos muut asukkaat tietävät, kuka käyttää nastakenkiä. Tuollaisen kiviaskelman korjaus ja hionta maksaa sievoisia summia, eikä vakuutukset vastaa. Sama hississä.
Asun 4 kerroksessa ja meillä ei ole hissiä. Kuljen sukkasillani alimpaan kerrokseen ja laitan kengät nastakengät vasta siellä jalkaan. En halua tuhota lattioita ja lisäksi ne ovat todella liukkaat ja vaaralliset tulla rappusia alas, kun alaspäin mentäessä paino on hetken toisen jalan päkiällä. Ylös menen kengät jalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porraskäytävässä lattiat useimmiten lienevät kiveä. Kiveen nastat eivät tee vaurioita.
Linoleumia ehkä käytetään aulassa ja tasanteilla, niihin toki nastoista voi jälkiä jäädä.
Okei, tätä itsekin mietin, että miten se kivilattia siitä vaurioituu. Puulattia olisi sitten asia erikseen. Mutta täällä tosiaan pelkkä kivilattia, ei linoleumia, ei käytävämattoa tms.
- ap
Kyllä kivilattia naarmuuntuu ja pinta vaurioituu nastoilla ja muilla terävillä esineellä ja sen korjaaminen on tosi kallis ja työläs toimenpide. Ja vaurion jälkeen kerää kaikki lian. Ja kyllähän luonnonkivetkin ovat naarmuuntuneet.
Nimenomaan se kallis ja hieno kivilattia pilataan nastoilla. Ja sitä ei sitten vaihdeta noin vain, toisin kuin pilalle reikäiseksi kävelty linoleum, jonka sentään saa jollain tonneilla vaihtoon vaikka 2 vuoden välein (jos joku urpo kävelee sen pilalle nastoillaan).
Ap, älä kävele nastoilla siellä rapussa. Laita nastat/nastakengät jalkaan vasta alhaalla, tai käytä suojuksia.
Kusipelti postiluukkuun näin aluksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan aiheellinen kielto. Itse laitan irtoliukuesteet vasta alaovella. Meillä on siinä myös penkki jossa voi vaihtaa monot yms. Moni tulee crockseilla siihen ja jättää ne odottamaan lenkin ajaksi.
Pitäisikin olla penkki, jos kenkien vaihtoa edellytetään. Olen jäykkä ja vaatii uskomatonta akrobatiaa, kun kantamusten kanssa yrittää pienessä tilassa seisoen vaihtaa kenkiä ilman, että on laskutilaa.
Kohtuutonta vaatia melun takia kulkemaan hissillä. Mutta eikös jokainen nastakenkien omistaja tajua ettei millään lattioilla kuljeta nastoilla?