Millaiset ovat narsistin maneerit?
Kommentit (174)
Empaattiset ja joustavat ihmiset ovat otollisia narsistin uhreja. Sellaiset itseään tutkiskelevst ja epäilevät. Ehkä on jo kotona sopivasti epäilty, että tuleekohan sinusta ikinä mitään, tai mahdatko sinä ikinä saada miestä/naista. Niinpä tuntuu vain ihan oikeutetulta, kun se mies/nainen/pomo sanoo mulle naureskellen, että onneksi minä olen tässä, eihän tuo muuten olisi... Jne.
Vaikka terveiden ihmisten mielestä tuo kuulostaa ihan törkeältä.
Minulla oli sekä tällainen pomo että tällainen mies, ja olihan se näin jälkeen päin ajatellen todella törkeää.
Heidän täytyy kokea olevansa parempia kuin muut, ja miten muutenkaan, kuin osoittamalla, miten "avuliaita" he ovat niille "raukoille" lähellään, puolisolle (lapsille) alaisille. Että eiväthän he pärjäisi lainkaan ilman häntä. Eikä heidän kannata vaihtaa työpaikkaa eikä erota, koska hukassa olisivat.
Tietysti he itse uskovat tämän ihan täysiä, heidän minäkuva rakentuu sen varaan. Eivät esim koskaan tee virheitä. Varmaan romahtaisivat, jos joutuisivat myöntämään virheen. Siksi ne ovat aina jonkun muun virheitä, syyllinen on löydettävä muualta.
Eli ei kannata ajatella "ei hän tee sitä tahallaan eikä ole noin laskelmoiva eikä paha, ei hän siksi ole narsisti", ei hänen tarvitsekaan tietää olevansa narsisti tai paha, hänhän aidosti on sitä mieltä että puoliso tai lapsi on ihan surkea eikä pärjäisi ilman häntä ja hänen kontrollia. Siksi hän niin uskottava onkin.
"Sinulla on ongelma, suosittelen hakemaan apua, ehkä sinun pitäisi puhua terapeutin kanssa" oli myös mieheni kommentti. Minun ongelmani johtuivat omasta huonoudestani ja päästäni, ei suinkaan hänen alkoholismistaan.
Olen myös teknisellä asiantuntija-alalla töissä. Meillä piti kotona tehdä yksi juttu, jota teen töissä kaiken aikaa. Mies oli vahvasti sitä mieltä, että hän osaa sen asian paremmin, ja minua ei pidä päästää sitä sotkemaan.
Tällaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se usein on salakavalaa ja siksi narsistia ei heti tunnista. Alkuun ovat miellyttäviä, avuliaita, ystävällisiä ja osaavat vaikuttaa jopa empaattisilta. Ainakin minun tuntemat korostavat olevansa lapsirakkaita ja haluavat sitoutua. Sitten kun on sitouduttu tämän ihanan ihmisen kanssa, alkaa sammakon keitto.
Yksi piirre on herkkä loukkaantuminen melkein mistä vaan ja pitkäaikainen kauna. Narsistin kaikki ihmissuhteet on dramaattisia tai pinnallisia.
Saman huomannut. He ovat tosiaan aivan ihania ja hurmaavia aluksi, kunnes piru pääsee irti.
Narsistin jälkikasvulla on joskus opittuja ikäviä käytösmalleja (puolison halveksunta, nolaaminen jne). Tämä sekoittaa vielä mukavasti pakkaa kun osittain toimivat samoin kuin oikeat narsistit. Yleensä onnistuvat ajan myötä kuitenkin korjaamaan käytöstään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei ole kaikki ihan kohdallaan. Suosittelen hakemaan apua.
Oletan, että tässä oli siteerattu narsistia? Koska kohtaamani narsisti-esimies käytti tätä minuun.
Lisäksi hän vähätteli sanomisiani, tekemisiäni, mielenkiinnon kohteitani ja harrastuksiani, ylikuormitti minut työtehtävillä (muuttaen deadlineja ja prioriteetteja mielensä mukaan ja olisi halunnut että olen 24/7 tavoitettavissa) ja mikromanageroi minkä kerkesi. Hän saapui palavereihin ja sovittuihin tapaamisiin aina vähintään 10 min myöhässä, mutta raivostui jos olikin itse ajoissa ja joku muu myöhästyi minuutinkin.
Uskomattominta oli se, miten hän oli muka asiantuntija ihan kaikessa. Esimerkiksi yksi teknologia, mistä minulla oli ajantasaista kokemusta useamman vuoden ajalta, ja narskun omat kokemukset olivat hänen graduajoiltaan 20 vuoden takaa. Häntä ei kiinnostanut minun mielipiteeni tai perusteluni, koska hänhän tietää olevansa oikeassa ja minun pitää tehdä niinkuin käsketään.
Huomasin hänessä myös sen, että hän suuttui siitä jos olin hyvällä tuulella. Välillä oikein esitin hyväntuulista ihan vain häntä ärsyttääkseni, kai sain siitä itsekin jotain mielihyvää kun näin hänen kiemurtelevan. (Olin siis jo tässä vaiheessa tajunnut että kyseessä on narsku, ja olin aloittanut uuden työpaikan etsinnän.) Pystyin myös kuuntelemaan hänen raivoamistaan naama peruslukemilla ja lähtemättä mukaan hänen teatteriinsa, kuittasin tilanteet yleensä odottamalla että hän rauhoittui, ja kysyin vain että "mihinkäs me jäätiinkään äsken?", vaikka todellisuudessa olin sisältä ihan pirstaleina. Näistä tilanteista sain myös vahvistusta itselleni, että kyseessä on narsisti, eikä kaikki vika ole minussa.
Tämä narsku oli myös todella kilpailunhaluinen, mutta erittäin huono häviäjä. Hän toi jatkuvasti esille omia erinomaisia harrastuksiaan (kalliit viinit, hyvä ruoka, design, museot, baletti jne). Kaikkea tätä hehkua himmensi vähän se, kuinka hänen nettiselaimensa mainokset olivat kaikki jotain vedonlyöntimainoksia. Veikkaan, että tyyppi on korviaan myöten veloissa...
Tyypillistä narsistin toimintaa. Voimia sinulle.
Omia kokemuksia narsistin uhrina ovat olleet narsistin sairaalloinen mustasukkaisuus, tarve kontrolloida kaikkea ja jatkuva epäily. Täysin sieluton ihminen joka touhuaa kaikenlaista, mutta ei varsinaisesti saa mitään aikaan ilman, että toinen tekee asiat hänen puolestaan. Mikään ei muuta hänen päätöstään ja asiat viime kädessä kieroillaan oman mielen mukaisiksi. Pelottelu, henkinen väkivalta ja toisen syyttäminen omista teoistaan.
Kauna, viha ja katkeruus ovat ikuisia asioita joiden voimin elämää eletään. Oikeutuksen tunne, uhriutuminen ja säännöt eivät koske häntä.
Vierailija kirjoitti:
Lakukissa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netissä asiantuntijana esiintyminen Google- ja Wikipedia tiedoin, vaikka ei todellisuudessa ymmärtäisi aiheista oikeasti yhtään mitään.
Mistäs sinä tiedät mitä toinen tietää?
Kyllähän sen jutuista huomaa onko jostain asiasta oikeasti tietoa vai onko kyseessä vaan erilaisia roolileikkejä netissä leikkivä narsistinen ja patologisesti valehteva pikkulapsi.
Kuvittelet itse tietäväsi kaiken?
En. En myöskään leiki lapsellisia roolileikkejä netissä kuten narsistit.
Kuulostat melkoiselta narsistilta.
Vierailija kirjoitti:
Netissä asiantuntijana esiintyminen Google- ja Wikipedia tiedoin, vaikka ei todellisuudessa ymmärtäisi aiheista oikeasti yhtään mitään.
Vetypelle on hyvä esimerkki tästä.
https://www.narsisminuhrientuki.fi/
Paljon tietoa persoonallisuushäiriöstä, joka on vaarallisempi kuin mielisairaudet.
Vierailija kirjoitti:
Mikä juttu tämä on? Miksi ei saisi googlettaa tai etsiä Wikipediasta tietoa?? Ei se tee ihmisestä narsistia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä juttu tämä on? Miksi ei saisi googlettaa tai etsiä Wikipediasta tietoa?? Ei se tee ihmisestä narsistia.
Ei kannata kauheasti esiintyä minkään alan asiantuntijana, jos ainoat tiedot aiheesta on jotain google- ja wikipedialinkkejä, ja niiden pohjalta sitten esiinnytään ammattilaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
google ei tee yhdestäkään ihmisestä minkään alan ammattilaista.
Vierailija kirjoitti:
Murhaava katse, kun toinen ihminen saa kehuja ja ihailua hänen kuullensa.
Murhaava katse=narsisti. XDD.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti etsii Googlesta ja Wikipedista tietoa eri aiheista, joista ei oikeasti mitään edes ymmärrä, ja sen jälkeen leikkii asiantuntijaa ja ammattilaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ei muutu soittotaitoiseksi ja soitonopettajaksi pelkkiä nettilinkkejä plaraamalla. Narsisti kuvittelee, että voi soittotaidottomana väitellä asiasta pelkkien nettilinkkien perusteella. Tai leikkiä muitakin roolileikkejä.
Antaa lahjoja ja ottaa pois — ne olivatkin vain lainassa. Asettaa kaikelle hinnan, ts. ehdot. Mikään ei ole pyyteetöntä vaan palvelee jotakin hänen omaa suunnitelmaansa, joka selviää myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata kauheasti esiintyä minkään alan asiantuntijana, jos ainoat tiedot aiheesta on jotain google- ja wikipedialinkkejä, ja niiden pohjalta sitten esiinnytään ammattilaisena.
Olen kerran huumori mielessä sanonut puhelimessa ystävälleni, että olen aika asiantuntija kun googletan ja wikipidoin niin paljon netissä. Olenko nyt narsisti, haha?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran huumori mielessä sanonut puhelimessa ystävälleni, että olen aika asiantuntija kun googletan ja wikipidoin niin paljon netissä. Olenko nyt narsisti, haha?
Voi olla. Varsinkin jos teet samaa netissä joka päivä aamusta iltaan kuten jotkut narsistit tekevät. Mitä mieltä olet ihmisestä, joka netissä leikkii olevansa ammattimuusikko ja soitonopettaja, vaikka ei osaa soittaa yhtään mitään? Minusta sellainen ihminen on sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä asioista tiedät jotain oikeasti, etkä vain nettilinkkien perusteella?
No tämä ja sata kertaa.