Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset ovat narsistin maneerit?

Vierailija
13.03.2021 |

Että voisi huomata ja varoa sellaisia.

Kommentit (174)

Vierailija
61/174 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhetapa on tarkasti artikuloitua ja arvokkaan oloista. Kuin kuuntelisi radio-ohjelmaa. Näin ainakin olen huomannut miehillä. Hakevat arvokkuutta.

Vierailija
62/174 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustuessa imartelee jatkuvasti, suoraan tai epäsuorasti. Yrittää näin saada sinut puolelleen, päästä ihon alle, että paljastaisit itsestäsi jotain, mitä hän voi myöhemmin käyttää hyväkseen. Usein myös kertoo itsestään liian nopeasti hyvinkin arkaluonteisia asioita, vain saadakseen toisen myös kertomaan itsestään. Hän ei ole sinusta oikeasti kiinnostunut, sinä olet hänelle vain hyötymisen väline.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/174 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat pohjimmiltaan melko laiskoja. Siitä yli, mistä aita on matalin. Teettävät työt muilla. Heillähän on käsitys, että ovat erityisasemassa, eivät taviksia. Jos ovat pomoja, antavat epämääräisiä ohjeita, jotta voi syyttää alaista.

Vierailija
64/174 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua! Onko narsistille maton alta vetäminen tuttu toimintatapa? Eli antaa uhrinsa "vakautua" kun narsisti itse rauhoittuu ja sitten taas riitatilanteessa vetää maton alta? Syyllistää, vähättelee, uhriutuu, ei näe omaa osuuttaan asioihin, valehtelee/"valikoiva" muisti jne.

Tietysti on. Kidutuksessakin pidetään taukoja jotta uhrin tila vakautuu. Katsos kun aivot menee lukkoon eikä ime enempää informaatiota jos kidutus jatkuu pitkään. Silloin pidetään tauko, että uhri on taas siinä kunnossa että pystyy sisäistämään lisää psyyken tuhoavaa väkivaltaa. Näin tehdään ihminen hulluksi.

Vierailija
65/174 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäkö on tärkeä. Ja kulissia kuorrutetaan velkarahalla tappiin asti.

Vierailija
66/174 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tapaamasi ihminen tuntuu olevan liian hyvää ollakseen totta, ole varovainen. Ei ole totta. Narsisti.

Jos parisuhteessa on kova kiire, ota rauhallisesti ja katso tilanne rauhassa. Ei vielä yhteenmuuttoa tai vauvan tekoa. Narsistilla on kiire saada sinut nalkkiin.

Vierailija
67/174 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tapaamani uusi ihminen on imelän ystävällinen, olen varuillani. Esitys menee narsistilla yleensä yli.

Vierailija
68/174 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänelle eivät muut ihmiset merkitse mitää muuta kuin, että heidät on nitistettävä.

"Ota ihmiseltä kaikki pois, katso miten hullusti hän käyttäytyy", vapaa lainaus C.Anderssonilta

Vierailija
69/174 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat pohjimmiltaan melko laiskoja. Siitä yli, mistä aita on matalin. Teettävät työt muilla. Heillähän on käsitys, että ovat erityisasemassa, eivät taviksia. Jos ovat pomoja, antavat epämääräisiä ohjeita, jotta voi syyttää alaista.

Itse töissä muutama vuosi sitten pienemässä siivousalan yrityksessä. 

Yrityksen perustajaj / Operatiivinen johtaja narsisti-pomo valehteli ja suurenteli jatkuvasti työnteollaan. Teki kuulemma 12 tuntista työpäivää 7 päivänä viikossa. Oli "töissä" vähän joka puolella. Ei ollut pitänyt lomaa moneen vuoteen. Aina kun soitti oli kellonaika mikä tahansa, niin aina oli jotain työtehtävää hoitamassa ja on kauhea kiire. Ei ehdi puhumaan. :D

Uskoin tietenkin kaiken mitä sanoi. Oli hyvin vakuuttava. Sitten rupesi kuulemaan vähän juttuja sieltä täältä ja itsekin rupesin laskemaan paljon on yksi plus yksi. Pikkuhiljaa rupesi kyllä selviämään, että ei tehnyt oikeasti juuri mitään. Hoiti työnsä nuoleskelemalla ja mielistelemällä ihmisiä sieltä täältä. Karkasi lomamatkoille aina kun siihen tuli mahdollisuus.  Laiskempaa ihmistä nähnyt ikinä. :D

Vierailija
70/174 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä heti ulkoa näkyviä pitäis herätyskellot alkaa soimaan.

Kaikki omien ongelmakohtien vähättely, halu olla erikoinen, tulla nähdyksi on niin suuri että näkyy jo outoutena ulospäin. Mutta tämä koskee vain n 40 v eteenpäin.

Miehiä. Naisilla voi olla eri. Narkissos rakasti omaa peilikuvaansa.

He yleensä eivät rakasta itseään ole kontaktissa syvimpään. Vaan sitä ulkoista itseään ihannoivat ja itsekritiikki puuttu.

Hamstraaaminen, ryysyissä kulkenminen vaikka on varoissaan, name droppaus ja omien projektien ylivoimaisuus (kun kyseessä kaikkea muuta), todella sotkuinen kämppä, alkoholinkäytön kuviteltu hallinta, 20 vuotta tekeillä ollut gradu tai väikkäri, ja muitten ihmisten konkreettisten saavutusten vähättely siinä sivussa.

Ongelmia työn saannissa ja pysyvyydessä! Tämä viimeinen koskee sekä naisia että miehiä. Hyvin usein oinaita, varoituksen merkki molemmilla sukupuolilla 😉

Vierailija
71/174 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tapaamani uusi ihminen on imelän ystävällinen, olen varuillani. Esitys menee narsistilla yleensä yli.

Mulla yksi esimies oli selllainen oikein yli-ihana. Halasi (!) työkavereita ja myös asiakkaita. Huomasin itse, että nyt taitaa mennä näyttelemisen puolelle. 

Vierailija
72/174 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöiset ihmiset oppii kyllä tunnistamaan. Ainakin vanhemmalla iällä. Silloin 20-vuotiaana, ei ollut edes mitään ymmärrystä, että mikä edes on narsisti. Jokainen on elämässään kohdannut vähintään yhden sellaisen (kyllä!)

Ja miten tälläisen ihmisen kanssa pitää käyttäytyä. Jos osuus kohdalle.  

Vierailija
73/174 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellä mainittu laiskuus ja hommien teettäminen kavereilla on todella osuva! Voivat olla ihan parasiittejä jotka omivat toisten lapset autot asunnot.

Se meikkaaminen koskee vain naisia ja sanoisin että nykypäivänä kun ehostaminen ja selfie ovat niin yleisiä, ei välttämättä narsistin maneeri. N voi olla myös boheemi. Mutta kyllä 50 v naisten ylenpalttinen selffailu on epäilyttävä

Vierailija
74/174 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli narsisti pomo.

Ensin hän on tosi ystävällinen ja kertoo henkilökohtaisia asioita. Sinä kerrot vähän jotain itsestäsi, kun tuntuu että pitää olla vastavuoroinen. Seuraavaksi hän käyttääkin sitä jollain lailla hyväkseen saadakseen sinut tuntemaan olosi huonoksi.

Toinen on se, että hän puhuu sinulle pahaa muista, ja antaa ymmärtää, että olet jotenkin erityinen ja hänen uskottu. Hän vetoaa, että jotenkin autat häntä kuuntelemalla ja pitämällä luottamuksen

Paitsi että hän tekee näin usealle, pitääkseen huolen, että olette kaikki toisianne vastaan, ja olette lisäksi luvanneet ettette kerro kenellekään.

Sitten kun kerrotte, käy ilmi että hän on valehdellut ihan kaiken.

Jos joku yrittää kouluttautua tai lähteä, hän puhuu miten se ei kannata, tai on suorastaan huono idea.

Hänen pitää aina olla paras, kontrolloida kaikkea, saada kaikki kunnia, olla ainoa tärkeä.

Sisältä hän on kade, huonoitsetuntoinen, pelokas ja kostonhimoinen.

Hyvin kuvasit narsistia. Tämä pelaaminen ja manipulointi ihmisten selkien takana on niin tyypillistä. Käytöksellään saa koko työyhteisön sekaisin ja voimaan pahoin, mutta kun hän on niin hurmaava ylemmilleen ja hänen hovinsa ylistää häntä niin hän saa jatkaa toimintaansa.

Vierailija
75/174 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon kohdanneeni aidon narsistin, en vain narsistisesti itseään esim. somessa kehuvaa ihmistä. Nämä olisi mielestäni hyvä erottaa toisistaan. Epävarma ihminen, esim. entinen koulukiusattu, voi hehkuttaa kuinka upeasti hänellä menee näyttääkseen kiusaajilleen. Hän ei kuitenkaan todennäkäisesti ole narsisti, vaikka ärsyttää käytöksellään muita. Vahingollisesti käyttäytyvän todennäköisen narsistin toimintamalleja olivat puolestaan:

- sairaalloinen mustasukkaisuus

- kohteen eristäminen sukulaisista / muista ystävistä

- pettäminen ja valehtelu

- kohteen itsetunnon latistaminen (olet tyhmä, ruma, et saisi ketään toista)

- kohteen suunnitelmallinen nolaaminen muiden edessä (ei tarkoita vahinkosammakoita, joita kaikki joskus lipsauttelee)

- kohteen arkaluontoisten, luottamuksella kerrottujen asioiden käyttäminen säälimättömästi aseena riitatilanteessa

- ei pyydä anteeksi

- ei anna kokemaansa loukkausta anteeksi

- jos toisella on päinvastainen mielipide jostakin asiasta, ei pysty ottamaan sitä huomioon vaan jyrää täysin (esim. jos toisen lasta koulukiusattaisiin, narsisti väittää että koko kiusaaminen on vain kuviteltu ilmiö, vaikka narsisti ei itse liittyisi asiaan tai tietäisi asiasta mitään)

Vierailija
76/174 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi huomata mistään. Koska narsisti antaa juuri sinulle räätälöityä huomiota. Se rakkauspommitus alussa juuri sellaista, mikä on sinulle parasta. Jollekin naiselle se voi olla ruusuja, korulauseita ja kynttiläillallisia. Jos olet äijämäinen eräjorma, se on jotain muuta.

Narsisti antaa sinulle paljon. Enemmän kuin muut. Narsisti ottaa sinulta paljon, ilman että edes käsität sitä.

Vierailija
77/174 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä muuten tavannu niin paljon narsistisia ihmisiä, tässä tapauksessa miehiä, kun nettideittaillessa +45 vuotiaana :D Yhteistä oli just takuulla esimiesasema tai muuten erityinen asema, seksin kanssa problemaattisuutta, hyvin risainen ja epäselvä parisuhdemenneisyys ja lapsien tapaamiset niin ja näin, "nirsous" naisten suhteen ja verkkoja kaikilla mahdollisilla vesillä, vuosikausia jatkunut alkoholiongelma (joka toki ei ongelma vaan tilanne hallussa, vaikka olisikin ollut päivittäistä!), kaverit ylitärkeitä ja se oma asema kaveripiirissä. Jotenkin tuli tunne, että ei ole edes aikuisen kanssa tekemisissä vaan kehitys jäänyt jonnekin todella kauas taaperotasolle, parhaimmillaan teinitasolle.

Vierailija
78/174 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei ole kaikki ihan kohdallaan. Suosittelen hakemaan apua.

Oletan, että tässä oli siteerattu narsistia? Koska kohtaamani narsisti-esimies käytti tätä minuun.

Lisäksi hän vähätteli sanomisiani, tekemisiäni, mielenkiinnon kohteitani ja harrastuksiani, ylikuormitti minut työtehtävillä (muuttaen deadlineja ja prioriteetteja mielensä mukaan ja olisi halunnut että olen 24/7 tavoitettavissa) ja mikromanageroi minkä kerkesi. Hän saapui palavereihin ja sovittuihin tapaamisiin aina vähintään 10 min myöhässä, mutta raivostui jos olikin itse ajoissa ja joku muu myöhästyi minuutinkin.

Uskomattominta oli se, miten hän oli muka asiantuntija ihan kaikessa. Esimerkiksi yksi teknologia, mistä minulla oli ajantasaista kokemusta useamman vuoden ajalta, ja narskun omat kokemukset olivat hänen graduajoiltaan 20 vuoden takaa. Häntä ei kiinnostanut minun mielipiteeni tai perusteluni, koska hänhän tietää olevansa oikeassa ja minun pitää tehdä niinkuin käsketään.

Huomasin hänessä myös sen, että hän suuttui siitä jos olin hyvällä tuulella. Välillä oikein esitin hyväntuulista ihan vain häntä ärsyttääkseni, kai sain siitä itsekin jotain mielihyvää kun näin hänen kiemurtelevan. (Olin siis jo tässä vaiheessa tajunnut että kyseessä on narsku, ja olin aloittanut uuden työpaikan etsinnän.) Pystyin myös kuuntelemaan hänen raivoamistaan naama peruslukemilla ja lähtemättä mukaan hänen teatteriinsa, kuittasin tilanteet yleensä odottamalla että hän rauhoittui, ja kysyin vain että "mihinkäs me jäätiinkään äsken?", vaikka todellisuudessa olin sisältä ihan pirstaleina. Näistä tilanteista sain myös vahvistusta itselleni, että kyseessä on narsisti, eikä kaikki vika ole minussa.

Tämä narsku oli myös todella kilpailunhaluinen, mutta erittäin huono häviäjä. Hän toi jatkuvasti esille omia erinomaisia harrastuksiaan (kalliit viinit, hyvä ruoka, design, museot, baletti jne). Kaikkea tätä hehkua himmensi vähän se, kuinka hänen nettiselaimensa mainokset olivat kaikki jotain vedonlyöntimainoksia. Veikkaan, että tyyppi on korviaan myöten veloissa...

Vierailija
79/174 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet kerran ollut tekemisissä ihan todellisen narsistin kanssa, jää nenääsi sellainen haju, että et kertakaikkiaan voi erehtyä toistamiseen.

Vierailija
80/174 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulissit hyvin pystyssä. Elämä teatteria. Totuus on toinen. Ei käy kateeksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän