Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei maskittomuudesta saa huomauttaa?

Vierailija
13.03.2021 |

Mikä ihmeen ilmapiiri tässä on ollut koko pandemian ajan, että ilman maskia ihmisten keskellä kulkeville ihmisille ei huomauteta asiasta? Ei tietenkään mitään huutamista ja nälvimistä, huomauttaa voi ihan neutraalistikin. Mutta jos pankkiin tulee joku pistooli pystyssä, ei silloin ihmiset vaan katso että jaa, tuo toimii tuolla tavalla.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7010e3.htm

Tuon tutkimuksen mukaan maski suojaa vain 1-2 %. Miksi sellaista kannattaisi käyttää?

Vierailija
62/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on enemmän kuin 0%

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on enemmän kuin 0%

Ei oo, kun miettii kuinka todennäköistä on muutenkaan saada kyseistä infektiota tai kuolla siihen (0.26%).

Vierailija
64/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta oli hellyyttävää kun näin yhden vanhan papan kaupassa ja hänellä oli visiiri. Ei varmaan pysty maskia käyttämään niin visiiri sitten.

Osaltaan se Maski on myös ulkopuolelle merkki siitä, että välität ja haluat osaltasi olla torjumassa leviämistä.

Itseäni ärsyttää maskittomat, jotka pölisevät keskenään, mutta myös maskilliset, jotka jättävät huomioimatta turvavälit yms.

Ruokakauppa ei ole paikka seurusteluun.

Mutta huomiovaatteet ja maskittomuus ehkä se kaikkein kamalin yhdistelmä, jota en ymmärrä. (toki myös nuoriso.. Yksi ostaa karkkipussin ja kaverit seuraa mukana).

Ihan mutua.. Mutta mielestäni esim. Kaupoissa ei enää anneta tilaa niinkuin ennen.

Vierailija
65/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sitte, kun sä huomautat, sä luot puhekontaktin. Miksi haluat luoda tartuntariskiä lisää? Sen lisäksi aika moni ei voi käyttää maskia terveyssyistä ja hänen ei täytyy perustella sitä sinulle. 

Mitään muuta terveydellistä estettä maskin käytölle ei ole kuin mielenterveysongelmat.

No eikös se silloin ole este.

Vierailija
66/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät terveydellisistä syistä voi. 

Ihan turha aloittaa sitä, että minäkin voin, vaikka astma, ja ei ole syitä, ettei voi. Mistä sinä muiden terveydellisiä syitä tiedät. Kukaan ei ole velvollinen tilittään ventovieraille sairauskertomustaan ja kaikki sairaudet eivät näy päällepäin. Niille ,jotka ei voi, tämä on muutenkin raskasta aikaa, kun koko ajan syyllistetään. Mutta ei siitä huolimatta voi linnoittautua neljän seinän sisään vuodeksi, varsinkaan jos asuu yksin ja pitää töissäkin käydä.

Älä nyt syyllisty siinä kun ei sinusta puhuttu.

On ihan silminnähtävää, että useimmilla ei ole fyysistä estettä vaan psyykkinen. Asennevamma ja perkeleellinen tyhmyys ja uho.

Oletko katsonut peiliin? 

Vierailija
67/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
68/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sitte, kun sä huomautat, sä luot puhekontaktin. Miksi haluat luoda tartuntariskiä lisää? Sen lisäksi aika moni ei voi käyttää maskia terveyssyistä ja hänen ei täytyy perustella sitä sinulle. 

Mitään muuta terveydellistä estettä maskin käytölle ei ole kuin mielenterveysongelmat.

Maskin käytön syyt:

- on sairastunut koronaan

- mielenterveysongelmat, joiden takia tuntee olonsa turvatuksi vain, kun on ylimääräinen nahka naamalla

Vierailija
69/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaltaan se Maski on myös ulkopuolelle merkki siitä, että välität ja haluat osaltasi olla torjumassa leviämistä.

Ihan puhdasta spedeilyä. Jos muut iskee päänsä seinään, teetkö samoin?

Vierailija
70/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minua katsotaan maskittomana pahasti ja jotkut kassat menevät äkkiä laittamaan täysillä kuulutuksen maskipakosta. Ne ihmiset eivät kuitenkaan tiedä ja tunne minun keuhkovaivojani, ne eivät näy ulospäin. Tai näkyvät, jos laitan maskin kireälle ehkä alan haukkoa henkeä tai henki alkaa pihistä, voi olla, henki ei kulje kunnolla tunkkaisissa tiloissa ja pelkään maskin olevan sellainen tunkkainen myös.  Lopetan mielelläni kokonaan muissa kuin ruokakaupoissa käymisen siinä vaiheessa kun joku hyppää eteeni huutamaan maskipakosta tai heristää nyrkkiä. Tähän mennessä on ollut kuulutuksia ja vihaisia katseita. Yskijöille ei kuitenkaan kukaan mene sanomaan mitään, kaupoissa saa vapaasti yskiä ilman että kukaan puuttuu, senkin olen pistänyt merkille.

Suomessa ei ole maskipakkoa. Mikäli kaupassa kuulutetaan noin, kannattaa asiasta ilmoittaa viranomaiselle.

Vierailija
71/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maskin käytön syyt:

- mielenterveysongelmat, joiden takia tuntee olonsa turvatuksi vain, kun on ylimääräinen nahka naamalla

Itse pidän mustaa pestävää maskia koska se on cool. Sopii mulle todella hyvin.

Vierailija
72/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maskin käytön syyt:

Itse pidän mustaa pestävää maskia koska se on cool. Sopii mulle todella hyvin.

Kaikki pukee mikä peittää.

Vierailija
73/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siitä pitäisi huomauttaa?

Maski ei ole hengityssuojain. Esimerkiksi jos kirurgi yskäisee, silloin hän siirtyy pois potilaan luota turva-alueelle ja häneltä vaihdetaan maski ja mahdollisesti esim. käsineet.

Uskokaa nyt, että maski ei ole hengityssuojain. Se estää vain rään lentämisen, mutta ei mitään muuta.

Vierailija
74/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

THL suosittelee:

1) pidä sisätiloissa turvavälit, väh. 2 m

2) pese käsiä saippualla; jos et voi käyttää saippuaa, käytä käsidesiä

3) jos et voi pitää turvaväliä sisätiloissa vaan joudut olemaan alle 2 metrin päässä muista vähintään vartin, käytä silloin maskia; ulkona ei tarvitse pitää maskia

4) älä käytä maskia, jos se aiheuttaa hengitysongelmia

Jos joku tulee urputtamaan minulle maskittomuudesta, minä totean siihen, että ole hyvä ja mene turvavälin päähän puhumaan ja lähde läheltäni ennen kuin vartti tulee täyteen.

Ei vaan näin;

Jos saat oireita, mene koronatestiin ja pysy muuten kotona.

Pidä yli 2 metrin etäisyys muihin ihmisiin.

Huolehdi käsi- ja yskimishygieniasta.

KÄYTÄ kasvomaskia, kun liikut paikoissa, joissa on muita ihmisiä

Lataa Koronavilkku-sovellus.

Ota rokote, kun vuorosi tulee

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…

Koronavilkku-sovellus on jo yleisesti todettu täysin sudeksi. 

Rokotteen tehosta ei kukaan tiedä, ei myöskään sivuvaikutuksista. Nythän on jo osa rokotteista jäissä. Siitäkin ollaan epävarmoja, suojaako se näitä uusia variantteja vastaan lainkaan.

THL itse sanoo sivuillaan suoraan, että kansalaismaskit (eli kankaiset maskit ja juuri nämä kiinalaiset paperimaskit, joita ihmiset käyttävät) eivät suojaa käyttäjäänsä.

Ensisijainen ohje on yhä edelleen pitää turvavälit. Jos turvaväliä ei voi pitää (esim. ruuhkabussissa, ämpärijonossa), silloin on suositus käyttää maskia, jos se ei aiheuta hengitysvaikeuksia.

Sairaana ei kai kukaan kulje kotinsa ulkopuolella vaan on kotona sairastamassa.

Vierailija
75/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskittomuudesta ei tarvitse ulista koska se ei ole pakko. Siksi.

Vierailija
76/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät terveydellisistä syistä voi. 

Ihan turha aloittaa sitä, että minäkin voin, vaikka astma, ja ei ole syitä, ettei voi. Mistä sinä muiden terveydellisiä syitä tiedät. Kukaan ei ole velvollinen tilittään ventovieraille sairauskertomustaan ja kaikki sairaudet eivät näy päällepäin. Niille ,jotka ei voi, tämä on muutenkin raskasta aikaa, kun koko ajan syyllistetään. Mutta ei siitä huolimatta voi linnoittautua neljän seinän sisään vuodeksi, varsinkaan jos asuu yksin ja pitää töissäkin käydä.

Oikeasti näitä terveydellisiä syitä ei paljoa ole. Maski ei haittaa hengitystä.

Mua etoo kertakäyttöisten maskien haju. Useampaa olen testannut, kaikissa joku outo kemikaalin haju, joka ei kauppareissun aikaan hälvene.

Siksi en käytä. Huolehdin turvaväleistä, enkä puhu kaupassa käydessä mitään, joten näillä mennään.

Vierailija
77/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskeista on annettu suositus. Jokainen yksilö päättää itse noudattaako suositusta. Yksilön valinta ei kuulu muille. Eri asia on sitten paikat missä on maskipakko, silloinkin käyttöä valvovat siihen valtuutetut henkilöt tai viranomaiset, ei kanssaihmiset. Joten jätä se huomauttelu niille, joille se tehtävään kuuluu.

Vierailija
78/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä maskia. Sairastin jo covidin, olen immuuni enkä lääkärin mukaan levitä sairautta, vaikka vainoharhaisimmat sitä pelkäävätkin. Suomessakin on jo aika monta covidin sairastanutta. En näe syytä pitää maskia tässä tilanteessa.

Et ollenkaan ole immuuni, sehän on jo todettu että koronaviruksen voi saada uudestaan ja uudestaan

Vierailija
79/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7010e3.htm

Tuon tutkimuksen mukaan maski suojaa vain 1-2 %. Miksi sellaista kannattaisi käyttää?

Koska se yksikin prosentti on jo paljon parempi kuin nolla prosenttia.

Vierailija
80/81 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seudun joukkoliikenteessä on maskipakko. Ei siis pelkkä suositus. Viranomaiset eivät tietenkään pysty valvomaan, joten todellakin on ok että muut matkustajat puuttuvat maskittomuuteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä