Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei maskittomuudesta saa huomauttaa?

Vierailija
13.03.2021 |

Mikä ihmeen ilmapiiri tässä on ollut koko pandemian ajan, että ilman maskia ihmisten keskellä kulkeville ihmisille ei huomauteta asiasta? Ei tietenkään mitään huutamista ja nälvimistä, huomauttaa voi ihan neutraalistikin. Mutta jos pankkiin tulee joku pistooli pystyssä, ei silloin ihmiset vaan katso että jaa, tuo toimii tuolla tavalla.

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin näytän ihan perusterveeltä jne. päällepäin, mutta sairastan lihassairautta, joka heikentänyt keuhkojen hengityskapasasiteetin. Maski aiheuttaa sen, että väsyn entistä nopeammin, kun joudun hengittämään maskia vasten, sairastan myös astmaa ja nämä yhdessä tekevät sen, että maskin käyttäminen mahdotonta. Joten sinä toimitsija, et voi mitenkään tietää, mikä kenenkin tilanne, joten pidä mölyt mahassasi.

Höpö höpö. Kyllä astmaatikkona tai sairauksiakin omaavana voi opetella hengittämään oikein, niin ettei maskista ole mitään haittaa. Ja jos sinulla sattuukin olemaan muka-oikeat sairaudet, sitten kannat mukanasi lääkärintodistusta asiasta, ja näytät sen kysyttäessä.

Itse olin saada turpaan eilen kauppareissulla, kun huomautin eräälle maskittomalle miehelle että maskia tulisi käyttää. Henkilökuntakaan ei suostunut poistamaan miestä kaupasta. Sitten mies lähti perääni ja uhkaili väkivallalla... Siis oikeasti mitä vÄttua? Tässä tilassa kaikkien pitäisi ajatella yhteistä terveyttä, eikä vain omaa napaansa, ja käyttää sitä maskia! Kun astma tai oikein mikään muukaan ei ole este maskinkäytölle.

Vierailija
42/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä maskia. Sairastin jo covidin, olen immuuni enkä lääkärin mukaan levitä sairautta, vaikka vainoharhaisimmat sitä pelkäävätkin. Suomessakin on jo aika monta covidin sairastanutta. En näe syytä pitää maskia tässä tilanteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät terveydellisistä syistä voi. 

Ihan turha aloittaa sitä, että minäkin voin, vaikka astma, ja ei ole syitä, ettei voi. Mistä sinä muiden terveydellisiä syitä tiedät. Kukaan ei ole velvollinen tilittään ventovieraille sairauskertomustaan ja kaikki sairaudet eivät näy päällepäin. Niille ,jotka ei voi, tämä on muutenkin raskasta aikaa, kun koko ajan syyllistetään. Mutta ei siitä huolimatta voi linnoittautua neljän seinän sisään vuodeksi, varsinkaan jos asuu yksin ja pitää töissäkin käydä.

Oikeasti näitä terveydellisiä syitä ei paljoa ole. Maski ei haittaa hengitystä.

Olen täällä lukenut maskittomuuden paheksumista ja miten mitäön keuhko-oireita eikä allergiakohtauksia voi tulla, koska suurin piirtein keuhkonsiirtopotilaatkin voivat maskia käyttää niin ajattelin sitten tänään ajatella erityisesti muita itseni sijaan ja laitoin maskin.

Jo autolta kaupan ovelle sain sellaisen järkyttävän kuivayskäisen allergiakohtauksen, että minua lähestymässä ollut ihminen kääntyi kannoillaan tulosuuntaansa. Menin sitten viideksi minuutiksi vessaan yskimään. Ja mitään yskää ei ole ennen tuota hetkeä ollut lainkaan.

Kävin kaupassa niin että pidin suun kiinni ja hengitin maskin avoimeksi jätetystä yläreunasta ulos ja sisään eli se siitä.

Vierailija
44/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin näytän ihan perusterveeltä jne. päällepäin, mutta sairastan lihassairautta, joka heikentänyt keuhkojen hengityskapasasiteetin. Maski aiheuttaa sen, että väsyn entistä nopeammin, kun joudun hengittämään maskia vasten, sairastan myös astmaa ja nämä yhdessä tekevät sen, että maskin käyttäminen mahdotonta. Joten sinä toimitsija, et voi mitenkään tietää, mikä kenenkin tilanne, joten pidä mölyt mahassasi.

Höpö höpö. Kyllä astmaatikkona tai sairauksiakin omaavana voi opetella hengittämään oikein, niin ettei maskista ole mitään haittaa. Ja jos sinulla sattuukin olemaan muka-oikeat sairaudet, sitten kannat mukanasi lääkärintodistusta asiasta, ja näytät sen kysyttäessä.

Itse olin saada turpaan eilen kauppareissulla, kun huomautin eräälle maskittomalle miehelle että maskia tulisi käyttää. Henkilökuntakaan ei suostunut poistamaan miestä kaupasta. Sitten mies lähti perääni ja uhkaili väkivallalla... Siis oikeasti mitä vÄttua? Tässä tilassa kaikkien pitäisi ajatella yhteistä terveyttä, eikä vain omaa napaansa, ja käyttää sitä maskia! Kun astma tai oikein mikään muukaan ei ole este maskinkäytölle.

Varaudu siihen, että sulla on joku päivä nenä kipeänä tuolla asenteella.

Vierailija
45/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauran. Ihan oikein sinulle!

Vierailija
46/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen terve, siinä on yksi syy. Koska noudatan tärkeimpiä ohjeita eli minimoin perheen ulkopuoliset kontaktit, niitä on nolla, niin sen vuoksi voin liikkua ilman maskia. Sen sijaan kaikki joiden elämäntapa on sairastuttava niin käyttäkää ihmeessä. Mutta älä puhu minulle, koska minä olen puhdas toisin kuin maskin käyttäjät jotka on likaisia.

Vierailija
47/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heti, kun lihavuudesta ja rumuudesta ja pahalle haisemisesta saa huomauttaa, niin ok.

Lihavuus ja rumuus ei tietääkseni tartu ihmisestä toiseen.

Vierailija
48/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heti, kun lihavuudesta ja rumuudesta ja pahalle haisemisesta saa huomauttaa, niin ok.

Lihavuudesta ja rumuudesta on haittaa lähinnä itselle. Haiseminen ja maskittomuus taas haittaa myös muita paikalla olijoita.

Rumuudesta joo, mutta lihavuudesta on kyllä haittaa jokaiselle veroja maksavalle. 

Vierailija
49/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun terveyttäsi ei katsos kukaan halua ajatella. Mieti hetki peilin ääressä miksi.

Vierailija
50/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pandemia viellä 2023, koska kaikki eivät noudata ohjeita.

Vierailija
51/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

THL suosittelee:

1) pidä sisätiloissa turvavälit, väh. 2 m

2) pese käsiä saippualla; jos et voi käyttää saippuaa, käytä käsidesiä

3) jos et voi pitää turvaväliä sisätiloissa vaan joudut olemaan alle 2 metrin päässä muista vähintään vartin, käytä silloin maskia; ulkona ei tarvitse pitää maskia

4) älä käytä maskia, jos se aiheuttaa hengitysongelmia

Jos joku tulee urputtamaan minulle maskittomuudesta, minä totean siihen, että ole hyvä ja mene turvavälin päähän puhumaan ja lähde läheltäni ennen kuin vartti tulee täyteen.

Vierailija
52/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuvaan heitä. Julkaisen tiktok.

Vierailija
53/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prisman parkkipaikalla joku tuli huomauttamaan kun mulla ei ollut maskia. Rupesin heti videokuvaamaan ko tyyppiä. Hermostui siitäkin johon totesin että tämä on julkinen paikka ja suun pieksentä levittää aerosoleja ja niitä sun kangasmaski ei kovin hyvin estä

Vierailija
54/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

THL suosittelee:

1) pidä sisätiloissa turvavälit, väh. 2 m

2) pese käsiä saippualla; jos et voi käyttää saippuaa, käytä käsidesiä

3) jos et voi pitää turvaväliä sisätiloissa vaan joudut olemaan alle 2 metrin päässä muista vähintään vartin, käytä silloin maskia; ulkona ei tarvitse pitää maskia

4) älä käytä maskia, jos se aiheuttaa hengitysongelmia

Jos joku tulee urputtamaan minulle maskittomuudesta, minä totean siihen, että ole hyvä ja mene turvavälin päähän puhumaan ja lähde läheltäni ennen kuin vartti tulee täyteen.

Ei vaan näin;

Jos saat oireita, mene koronatestiin ja pysy muuten kotona.

Pidä yli 2 metrin etäisyys muihin ihmisiin.

Huolehdi käsi- ja yskimishygieniasta.

KÄYTÄ kasvomaskia, kun liikut paikoissa, joissa on muita ihmisiä

Lataa Koronavilkku-sovellus.

Ota rokote, kun vuorosi tulee

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…

Vierailija
55/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska sä tai kukaan muukaan ei voi tietää, onko maskittomalla esim. astma tms. minkä takia ei voi maskia käyttää.

Ei astma estä millään lailla maskin käyttöä. Ei myöskään keuhkoahtaumatauti.

Vierailija
56/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukuusta alkaen olen huomannut että ihmiset luottaa heppoisin maskeihin ihan liikaa. Turvavälejä ei pidetä. Kauppakeskuksissa näkyi isoja pulina porukoita käytävillä. Jos maskia käyttää niin vähintään ffp2. Minulla on myös kaasunaamari jonka otan käyttöön jos tilanne tästä pahenee

Vierailija
57/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi monilla maskittomilla tuntuu olevan kova tarve selittää ja perustella sitä maskittomuuttaan? Ja tuntuu että haluaisivat kaikkien muittenkin lopettavan sen käytön.

Minä käytän, voin olla vaikka 24/7 sen kanssa. Ei ole henkisoä eikä terveydellisiä ongelmia.

Toisilla on ja he eivät käytä.

Vierailija
58/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua katsotaan maskittomana pahasti ja jotkut kassat menevät äkkiä laittamaan täysillä kuulutuksen maskipakosta. Ne ihmiset eivät kuitenkaan tiedä ja tunne minun keuhkovaivojani, ne eivät näy ulospäin. Tai näkyvät, jos laitan maskin kireälle ehkä alan haukkoa henkeä tai henki alkaa pihistä, voi olla, henki ei kulje kunnolla tunkkaisissa tiloissa ja pelkään maskin olevan sellainen tunkkainen myös.  Lopetan mielelläni kokonaan muissa kuin ruokakaupoissa käymisen siinä vaiheessa kun joku hyppää eteeni huutamaan maskipakosta tai heristää nyrkkiä. Tähän mennessä on ollut kuulutuksia ja vihaisia katseita. Yskijöille ei kuitenkaan kukaan mene sanomaan mitään, kaupoissa saa vapaasti yskiä ilman että kukaan puuttuu, senkin olen pistänyt merkille.

Vierailija
59/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sitte, kun sä huomautat, sä luot puhekontaktin. Miksi haluat luoda tartuntariskiä lisää? Sen lisäksi aika moni ei voi käyttää maskia terveyssyistä ja hänen ei täytyy perustella sitä sinulle. 

Vierailija
60/81 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sä tai kukaan muukaan ei voi tietää, onko maskittomalla esim. astma tms. minkä takia ei voi maskia käyttää.

Ei astma estä millään lailla maskin käyttöä. Ei myöskään keuhkoahtaumatauti.

Aivan kaikki – kuten astmaatikot – eivät voi käyttää hengityssuojainta perussairauden vuoksi, Allergia-, iho- ja astmaliitto kertoo tiedotteessaan. Hengityssuojainten tai maskien käyttö ei myöskään korvaa muita koronaviruksen ehkäisykeinoja. Käsienpesu, yskimishygienia, turvavälit ja väkijoukkojen välttely ovat edelleen ensiarvoisen tärkeitä. 

Astmaa sairastavat saattavat kokea suojaimen aiheuttaman hengitysvastuksen niin suureksi, että he eivät pysty käyttämään suojainta.

Astmaatikoille suojain voi olla terveysriski, Allergia-, iho- ja astmaliiton tiedotteessa kerrotaan perjantaina.

– Astman oireet saattavat pahentua maskia käyttäessä. Jos astma on huonossa hoitotasapainossa, ja on vaikea hengittää, maskin käyttöä ei kannata lähteä edes kokeilemaan. Osa perussairaista ihmisistä ei voi käyttää minkäänlaista maskia, esimerkiksi jos on todella vaikea astma, vaikea verenpainetauti tai läppävika. Silloin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin pitää etäisyyttä ja pysyä eristyksissä.

http://www.is.fi/terveys/art-2000006601694.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi