Kuinka paljon äiti voi eron jälkeen vaatia isää hoitamaan lapsia?
Tapailen miestä, joka on kaikinpuolin ihana ja täydellinen. Hyvä ja vastuuntuntoinen isä, ja pitää välit kunnossa hankalaan exään.
Miehellä on exänsä kanssa neljä lasta, joista kaksi isoja koululaisia ja kaksi pieniä (2kk vauva ja 2v isompi).
Mies erosi vaimostaan 1kk ennen nuorimman lapsen syntymää.
Miehellä on sovittu virallisesti tapaamisia joka toinen viikonloppu jolloin isot tulisivat hänen luokseen, pienet vielä liian pieniä yökyläilyyn.
Isä on ollut kyllä valmis tapaamaan lapsia useamminkin ja välillä käymään katsomassa pieniä sekä pitämään 2-veetä kylässä joitain tunteja viikolla.
Olen aika ihmeissäni, kun miehen exä tuntuu jatkuvasti vaativan mieheltä enemmän ja enemmän lastenhoito vastuuta.
Lasten äiti tuputtaa vauvaa ja taaperoa miehelle jatkuvasti, pyytää että veisi vaunulenkeille monta kertaa viikossa tai tulisi hänen luokseen hoitamaan, tulisi neuvolaan yms. On myös usein minun kuulleni kysynyt voiko mies ottaa 2 veetä yökylään ja koululaisia useammin, vaikka mies on sanonut ettei 2v osaa nukkua isänsä luona. Tottakai myöhemmin mies ottaa hänetkin, mutta ei vielä.
Ymmärrän että äidillä on varmasti paljon työtä kotona ja vauva valvottaa, mutta suoraan sanottuna ärsyttää miesystäväni puolesta jos sovitusta ei pidetä kiinni.
Mies on kuitenkin hyvä isä, maksaa elatusmaksuja ym tunnollisesti, mutta minun mielestäni hänellä pitäisi olla mahdollisuus myös omaan elämään välillä. Tuntuu että mies on koko ajan exänsä talutusnuorassa.
Kommentit (706)
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina sanotaan, että jos isä maksaa elarit niin ei tarvitse lasta enempää hoitaa kun on "pakko". Maksaahan äitikin lapsen menoja ja kodin pään päälle. Samalla tavalla voisi sanoa, että ei äidinkään tarvitse lasta enää hoitaa. Kuka siis hoitaa lapsen?
Kyllähän jokainen sen tietää. Huostaan ja sijaiskotiin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on provo!!!
Saahan siitä silti puhua. Vähän mua kieltämättä häiritsee nämä, joissa aloittaja tulee ketjuun väittämään itselleen vastaan. Olis mukavampaa, jos ap pitäisi roolinsa, tuntuu niin typerältä, kun hän välillä juttelee itsekseen. Ja vähän enemmän uskottavuutta olis plussaa. Onhan näitä tapauksia oikeastikin ihan riittämiin, että hiukan eläytymiskykyä ja vähän luontevampaa tekstiä, kiitos, niin jaksetaan osallistua.
Apua! En ikinä alkaisi seurustella noin pienten lasten isän kanssa. Se isähän on aivan kiinni siinä vauvassa ja taaperossa. Parempi olisi, jos mies ihan vaan keskittyisi lapsiinsa pari seuraavaa vuotta ja vasta sen jälkeen alkaisi deittailla naisia.
Minäkin olen joskus Tinderissä matchannyt miehen kanssa, joka on sitten paljastunut vauvan isäksi. Olen sanonut heille nuo samat sanat, että keskity vaan vauvasi hoitoon seuraavat pari vuotta.
Mun mielestä olisi järkevää, jos on tuollainen tilanne, että jos mies on vaikka päivätyössä ma-pe, niin tulisi ex-vaimon luokse hoitamaan vauvaa/taaperoa vaikka ti ja to töiden jälkeen koko illaksi ja sitten kun äiti lopettaa imetyksen, niin isä ottaisi vauvan ja taaperon luokseen esim pe-illasta la-iltaan ja sitten toisi takaisin äidille.
No mun serkku erosi avomiehestään kun heidän lapsensa olivat 3kk ja 2v, koska mies alkoi hakata häntä. Ekan vuoden aikana se mies ei juuri koskaan nähnyt vauvaa ja sitä isompaakin lasta vain muutaman kerran muutaman tunnin kerrallaan, kun kuulemma hänellä oli muita kiireitä.
Nyt onkin kyse siitä, että lain avulla helpotettiin sitä, että isät saavat hoitaa lasta enemmän kuin ennen on saanut, jos haluavat. Ja myös muut lapselle läheiset henkilöt voivat saada tapaamisoikeuden.