Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon äiti voi eron jälkeen vaatia isää hoitamaan lapsia?

Vierailija
13.03.2021 |

Tapailen miestä, joka on kaikinpuolin ihana ja täydellinen. Hyvä ja vastuuntuntoinen isä, ja pitää välit kunnossa hankalaan exään.

Miehellä on exänsä kanssa neljä lasta, joista kaksi isoja koululaisia ja kaksi pieniä (2kk vauva ja 2v isompi).
Mies erosi vaimostaan 1kk ennen nuorimman lapsen syntymää.

Miehellä on sovittu virallisesti tapaamisia joka toinen viikonloppu jolloin isot tulisivat hänen luokseen, pienet vielä liian pieniä yökyläilyyn.
Isä on ollut kyllä valmis tapaamaan lapsia useamminkin ja välillä käymään katsomassa pieniä sekä pitämään 2-veetä kylässä joitain tunteja viikolla.

Olen aika ihmeissäni, kun miehen exä tuntuu jatkuvasti vaativan mieheltä enemmän ja enemmän lastenhoito vastuuta.
Lasten äiti tuputtaa vauvaa ja taaperoa miehelle jatkuvasti, pyytää että veisi vaunulenkeille monta kertaa viikossa tai tulisi hänen luokseen hoitamaan, tulisi neuvolaan yms. On myös usein minun kuulleni kysynyt voiko mies ottaa 2 veetä yökylään ja koululaisia useammin, vaikka mies on sanonut ettei 2v osaa nukkua isänsä luona. Tottakai myöhemmin mies ottaa hänetkin, mutta ei vielä.

Ymmärrän että äidillä on varmasti paljon työtä kotona ja vauva valvottaa, mutta suoraan sanottuna ärsyttää miesystäväni puolesta jos sovitusta ei pidetä kiinni.
Mies on kuitenkin hyvä isä, maksaa elatusmaksuja ym tunnollisesti, mutta minun mielestäni hänellä pitäisi olla mahdollisuus myös omaan elämään välillä. Tuntuu että mies on koko ajan exänsä talutusnuorassa.

Kommentit (706)

Vierailija
21/706 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon ap miehesi vaatii ex-vaimoansa hoitamaan miehen lapsia? Oisko tällä hetkellä ainakin 90 % hoitovastuusta? Kuinka härski vastuusta luistelija siis tämä miehesi on, jos tämäkin 10 % on liikaa? Miksi katselet tuollaista miestä?

Vierailija
22/706 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

O ou miehen elarit tulee pian olemaan valtavat kun nuoremmat kasvaa niin ettei mene koskaan isälleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/706 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että lapsen äiti on väsynyt (ja kuka ei olisi tuossa tilanteessa?!). Kyllä se niin on, että lasten isän pitäisi auttaa.

Ei auttaa vaan hoitaa oma osuutensa lasten kasvattamisessa.

Joo, totta. Mulla on vähän vääristyneet näkemykset, kun olen tottunut siihen, että minä teen kaiken, vastaan kaikesta ja lapsen isän vastuulla on pitää kirjaa virheistäni ja kuormittaa mua. Olen miettinyt sitä, että hän ei ole näiden vuosien aikana auttanut minua missään, mutta tuo on ihan totta, että eihän kyse ole auttamisesta.

Vierailija
24/706 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lisään sen että lapset ovat kyllä miehelle tottakai tärkeimpiä koko maailmassa!! Mutta mielestäni jos on erottu niin äidinkin pitäisi hyväksyä että miehellä on oma elämä.

Kunhan hoitaa lapset 50% niin lopulla ajalla voi tehdä mitä lystää tietysti.

Onneksi en itse ollut tämmöisen "fifty-fifty robottitouhun" uhri lapsena.

Vierailija
25/706 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu että sinulla menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Mies ei ole exänsä talutusnuorassa vaan vastuussa myös omista lapsistaan.

"Hyvä mies ja hyvä isä" on paljon muutakin kuin elatusmaksut. Mies joka hoitaa "vain" pakolliset väkttämättömyydet, elarit+ joka toinen vkl, ei ole mielestäni ollenkaan hyvä isä. Hyvä isä mukautuu lasten tarpeisiin ja on kiinnostunut lapsistaan enemmänkin kuin pakolliset joka toinen vkl.

Ja se että puhut siitä että miehellä pitäisi olla mahdollisuus myös omaan elämään. Eikö miehen lapset siis ole miehen omaa elämää vai mitä tällä tarkoitat?

2.v voisi ihan hyvin olla yökylässä isällään ja minusta on todella omituista jos ei ole? Täytyy olla todella etäiset suhteet jos ei omansa kanssa pärjää tuota aikaa kun moni 2.v yöpyy vkl mummolassakin.

Vierailija
26/706 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaismies oli samassa tilanteessa kolmen lapsen kanssa. Hän tapasi lapsiaan säännöllisesti kolmena iltana viikossa sekä joka toinen viikonloppu isompia lapsia. Hänellä on todella läheiset välit lapsiinsa ja monesti vaikuttaa että isä on monessa asiassa lapsille jopa läheisempi kuin äiti.

Mitä enemmän isä on lasten kanssa, sen enemmän se tukee heidän hyvinvointia koska silloin se äitikin saa levätä siellä kotona. Ja lapset saavat olla levänneen aikuisen seurassa.

Lasten ollessa noin pieniä, on pakko varautua siihen että tapaamisia muutetaan tilanteiden mukaan. Tuossa tilanteessa ei todellakaan voi täysin härkäpäisesti pitää kiinni mistään sopimuksista ym.

Ja itse kyllä ajattelisin että neuvolakäynneille ym osallistuminen just olisi tärkeää koska vanhemmat eivät muutoin ole samassa huushollissa, jossa tietysti vaihdettaisiin neuvolakäynnin kuulumiset illalla toisen töistä tulessa. Vauva on kuitenkin miehen vauva ihan yhtä paljon kuin ex-vaimonkin.

Toki tuollainen tilanne vaatii teidän parisuhteelta sopeutumista koska niitä lapsia nyt vaan ei voi pyyhkiä pois miehen elämästä... ja valitettavasti tässä vaiheessa se olet sinä ap, joka sopeudut.

Vierailija
27/706 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lisään sen että lapset ovat kyllä miehelle tottakai tärkeimpiä koko maailmassa!! Mutta mielestäni jos on erottu niin äidinkin pitäisi hyväksyä että miehellä on oma elämä.

Ei se isyys minnekään häviä jos hankki neljä lasta. Todella vähänhän tuo on lastensa kanssa.

Vierailija
28/706 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti puolet vastuusta kuuluu miehelle! Myös vauvan hoidossa pitää olla läsnä alusta asti.

Olihan tämä provo?

Vierailija
29/706 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sääli sitä vanhempaasi joka kaiken yksin teki.

Vierailija
30/706 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis anteeksi, ymmärränkö nyt oikein että erosta on kolme kuukautta? Erosi lasten äidistä kuukausi ennen lapsen syntymää ja vauva on nyt 2 kk. Ja siinä ajassa ollaan nyt päädytty tähän tilanteeseen, jossa sinä teet aloituksen vauvapalstalle asioista, jotka ei sinulle kuulu millään tavalla?

Kaikenlaista taas. Kai tää on provo.

Vierailija
31/706 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pienin lapsi siis 2 kuukautta niin oletan että lähes päivittäin isän tulisi häntä hoitaa.

Vierailija
32/706 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas huono provo. Sano nyt vielä että mies erosi vaimostaan sinun takia. Oikea helmi koko ukko, taitaa olla niitä, jotka ei osaa hetkeäkään olla yksin. En itse koskisi pitkällä tikullakaan mieheen, jolla on vastasyntynyt vauva.

Vierailija
33/706 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin se isä ei hoida lapsiaan vaan on heille vanhempi. Omia lapsiaan ei oteta hoitoon. Ärsyttää aina tuo ihmisten tapa sanoa, että isä hoitaa lapsiaan. Ei. Se isä ei hoida heitä vaan on lastensa kanssa ja huolehtii velvollisuudestaan kasvattaa heitä ja olla heille vanhempi. Ja miehen kuuluisi tehdä sitä 50% ajasta isommille ja mahdollisimman lähelle 50% pienemmille kunnes hekin pystyvät olemaan erossa ensisijaisesta hoitajasta 50% ajasta.

Vierailija
34/706 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään.

Isä ei "hoida" lapsiaan ylipäätään. Hän ei ole beibisitteri.

Totta kai noin iso lapsimäärä ja noin pienet lapset sitoo sataprosenttisesti.

Vierailija
35/706 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi joku nainen lähtee edes tapailemaan miestä, jolla on tuollanen lapsilauma. Äiti on varmasti väsynyt tuossa tilanteessa. Mä en jäisi tuohon tilanteeseen päiväksikään.

Vierailija
36/706 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on 2 lasta, toinen jo teini iässä. Olen hoitanut lapset suurimmaksi osaksi yksin sekä kotityöt.

Olen päättänyt, että voisin kyllä seurustella miehen kanssa, jolla on lapsia, mutta en muuttaisi saman katon alle asumaan. Omien lasten hoito kyllä riittää ja nyt haluan omaakin aikaa.

Vierailija
37/706 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sääli sitä vanhempaasi joka kaiken yksin teki.

Fifty-fiftyn vastakohta = kaiken yksin? Okkei. Tälle sinun touhulle taitaa olla ihan oma nimikin, väärä dilemma.

Vierailija
38/706 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi 2v ei voi olla isän luona yökylässä kun 1v voi olla mummolassa?

Vierailija
39/706 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaksivuotias voi ihan hyvin olla isän luona öitä.

Vierailija
40/706 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä kanssasi. Emme koskaan tapelleet exäni kanssa, että lapset on hoidettava 50/50. Niitä lapsia ei pidä tehdä, jos niitä ei jaksa/ halua hoitaa enemmän, kun 50% tilanteen mukaan.