Olen mahdollisesti eroamassa mieheni kanssa, miten jaetaan rahat ja omaisuus?
Mietin kun itse olen säästänyt aika ison summan rahaa samalla kun olemme puoliksi maksaneet kaikki menot, tai oikeastaan itse olen maksanut kyllä enemmän. Mieheni on käyttänyt enemmän rahaa itseensä. Miten nyt käy omien säästöjeni jos erotaan? Pitääkö minun antaa puolet miehelleni? Meillä useampi lapsi yhdessä ja ilmeisesti lapset jäävät minulle, koska mies ei niitä halua 😔
Kommentit (176)
Mieheltä rahat pois ja mummotunneliin! Nyt me voimaannutaan!
Vuokraa asunto ja maksa säästöillä vuokraa pitkälle eteenpäin. Mutta tee vuokranantajan kanssa hyvä sopimus siitä, miten rahat palautetaan jos vuokrasopimus katkaistaan jo maksetulla ajalla.
Hyvä että täällä löytyy kannatusta varojen piilottamiselle avioeron alla. Itsekin samassa tilanteessa ja miettinyt onko se oikein vaimoani kohtaan. Mutta näiden viestien perusteella se on viisasta. Kiitos viesteistä ja kannustuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että täällä löytyy kannatusta varojen piilottamiselle avioeron alla. Itsekin samassa tilanteessa ja miettinyt onko se oikein vaimoani kohtaan. Mutta näiden viestien perusteella se on viisasta. Kiitos viesteistä ja kannustuksesta.
Jos vaimosi on tuhlannut palkkansa ties mihin turhuuteen ja ottanut siihen lisäksi velkaa, niin ihan samat neuvot saisit kuin aloittaja. Ei ole reilua, kun toinen maksaa suurimman osan menoista ja saa pienemmästä palkastaan säästettyä ja säästöt pitäisi vielä puolittaa isotuloisemman tuhlarin kanssa. Teillähän on siis sama tilanne, eikö vain?
Vierailija kirjoitti:
Laita rahoista lasten tileille niin paljon kun voit ilman veroja. Sitten niillä voi maksaa lasten kuluja. Ei mee miehelle.
Paitsi että niillä rahoilla nimenomaan EI voi maksaa lasten kuluja! Ne on lahjoituksen jälkeen lapsen rahoja, joita ei saa lapsen elatusmenoihin käyttää. Lapsi saa varat hallintaansa, kun täyttää 18.
Saatko tehtyä testamenttia sillai et se antais kaikki rahansa sulle sit salamurhaaja voisi nirhata sen niin tienaat hyvin?
Taas tuo sama ap palstalla provoamassa.
Kuule ap, miten mies on voinut käyttää kaikki rahat itseensä, kun teillä on:
1. Velkaa talosta
2. Velkaa autosta
3. Monta lasta
Eikö mies muka ole osallistunut velkojen maksuun ja perheen elatukseen?
Miten sinä muutoin olisit pystynyt säästämään rahaa, jopa säästämään niin paljon, että ole noista rahoista huolissasi.
Pelkkää keksittyä paskaa koko aloitus, ei totuuden häivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei avioehtoa, menee omaisuuden jako puoliksi. Mutta myös omaisuus lasketaan, jos hänellä nimissään autoa tai muuta tavaraa. Eli, jos omaisuutesi ylittää miehesi omaisuuden, maksat ylijäänästä miehelle osuuden. Ei siis tatkoita, että säästösi välttämättä puolitetaan teidän kesken.
Meillä ei ole muuta omaisuutta kuin talo ja auto joista yhteistä velkaa. Itse olen säästänyt tuloistani, kun mies käyttänyt ne itseensä. Nyt jos lapset jäisivät minulle, mies itse sanoi ettei halua yhteishuoltajuutta, niin meneekö omaisuus silti tasan puoliksi?
T. Ap
Valitettavasti menee. Mutta muistathan hakea oikeudesta maksimi-elarit. Ja jos lapset ovat vielä pieniä, niin älä ota mitään pysyvää sopimusta, vaan toistaiseksi voimassa olevan, johon voi hakea muutosta kun lapset ovat isompia ja kuluttavat enemmän. Älä suostu mihinkään kompromisseihin hyvää hyvyyttäsi, vaan aja joka asiassa lastesi etua.
Mä en lukenut kuin muutaman kommentin alussa, ja siellä taisi jo joku sanoakin että tehän päätätte miehen kanssa keskenänne miten omaisuus jaetaan. Sitten jos ei sopua tule niin oikea vastauskin tuli kommenteissa esiin.
Itse aikoinaan kun erosin niin onneksi välit oli asialliset, sovussa jaettiin tavarat ja kumpikin piti omat säästönsä, niihin ei puututtu. Entinen mieheni tosin vapaaehtoisesti siirsi mulle jonkinverran rahaa koska hänelle jäi enemmän huonekaluja. En olisi ottanut rahoja vastaan mutta kun en voinut estääkään. Toivottavasti te pystytte sovussa sopimaan asiat ja jos miehesi on fiksu niin ei halua sun säästöjäsi.
Vierailija kirjoitti:
Jos näyttää pahasti siltä, että säästöistäsi puolet on menossa miehelle, voisitko harkita siirtäväsi joka lapselle sen max. 4 999€, tai minkä summan nyt saatkaan kun säästöt jaat lasten lukumäärällä. Sitten pitäisi aloittaa säästäminen uudestaan, mutta ainakaan ne rahat eivät menisi miehen omiin hurvituksiin.
Olikos se sillä tavalla, että tämä pitää tehdä ennen hakemuksen jättämistä? Eikö tuo muuten olisi yhteisen omaisuuden hukkaamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaimosi on tuhlannut palkkansa ties mihin turhuuteen ja ottanut siihen lisäksi velkaa, niin ihan samat neuvot saisit kuin aloittaja. Ei ole reilua, kun toinen maksaa suurimman osan menoista ja saa pienemmästä palkastaan säästettyä ja säästöt pitäisi vielä puolittaa isotuloisemman tuhlarin kanssa. Teillähän on siis sama tilanne, eikö vain?
Minulla on omat hyvät syyni olla jakamatta rahojani (kohta ex-)vaimon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Saatko tehtyä testamenttia sillai et se antais kaikki rahansa sulle sit salamurhaaja voisi nirhata sen niin tienaat hyvin?
Eihän siinä mitään testamenttia tarvi kun ovat naimisissa. Vaimo saa pitää puolet ja lapset perii isänsä, mutta jos sillä ei ole kuin auto ja talo, niin mitä väliä? Leskellä on kuitenkin elinikäinen hallintaoikeus yhteiseen kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..."mies ei kerta lapsia halua"..
Oletko vaikea luonteeltasi, että mies luopuu vapaaehtoisesti...ettei tarvitse kinata.
Mies luopuu lapsista, ettei tarvitse kinata? Onko mies nyhverö luovuttaja luonteeltaan?
Onko elatustukiasia jo käsitelty? Ap saa ne mieheltä täysimääräisenä tässä tapauksessa. Vaikuttaako määrään tulojen lisäksi omaisuus? Jos vaikuttaa niin vaikka ap joutuisi miehelle maksamaankin niin sehän nostaa samalla tulevia elareita?
Rehellisesti sanottuna en tiedä mikä miehen motiivi on. Sanoi että suostuu kaikkeen, mutta ei halua yhteishuoltajuutta. Ei halua käsitellä
asiaa enempää. T. APTajuaakohan edes, että tuo huoltajuusasia on hänen kannaltaan se pienin, tapaamiset ja elatukset eivät ole riippuvaisia huoltomuodosta.
Jos säästetyt rahat olisivat toisella tilillä, josta mies ei tietäisi, voisit vain jättää sen ilmoittamatta. Mutta mies tietää, ja olisihan se toki epärehellistä. Tällaista kuitenkin tapahtuu.
Nuo lahjoittamiset (edes omille lapsille), ovat kinkkisiä. Avio-oikeuden alaiseen omaisuuteen on huolenpitovelvollisuus jo avioliiton aikana, ja juuri ennen erohakemuksen jättämistä tehdyt lahjoitukset ikävä kyllä yleensä tulkitaan tahalliseksi toisen oikeuksia loukkaavaksi hukkaamiseksi.
Itse sinuna luultavasti lykkäisin eroa vielä vähän. Nostelisin tililtä eri suuruisia summia jemmaan, ja loput jakaisin suosiolla. Saisin niistäkin kuitenkin puolet itselleni, sen sijaan, että rahat olisi tuhlattu kaikenlaiseen. Toisaalta voit yrittää tehdä miehen kanssa diilin.
Jos haluat epärehelliselle tielle lähteä, on ehkä se mahdollisuus, että voit avata uuden tilin, johon siirrät vain osan säästöistä. Ilmoitat osituksessa tuon tilin, ja jätät yhden tilin ilmoittamatta. Jos mies ei kerran tiedä säästöjen summaa, hän ei osaa edes epäillä, että vielä on olemassa yksi tili.
Jos ei tehdä virallista ositusta, jolloin varat ym. tiedossa, voi toinen sitä vaatia tehtäväksi myöhemminkin. Etenkin jos tuollaista epäselvyyttä. Tämä "sovitaan asioista" ja tietojen pimittäminen ei kauas kanna ellei toinen ole tosiaan ihan uuno. Jos asiat sovitaan ilman papereita, voi toisen mieli muuttua ja niitä omaisuuksia selvitellään pahimmillaan, kun ollaan jo uusissa suhteissa tai perunkirjoituksissa.
Kun nyt menet ENNEN EROHAKEMUSTA sinne juristille , sinun on tärkeä tietää kaikki omasta ja miehesi omaisuudesta. Siis paljonko kummallakin on tileillä, rahaa kiinni autoissa , asunnossa ja kummankin velat. Kaikki paperilla printattuna. Näinollen lakimies saa kertakäynnilla oikean kuvan tilanteestanne ja osaa neuvoa oikeaan. Miehelle et tietysti puhu tästä mitään, etkä myöhemminkään, että olet hakenut neuvoja.
Hän voi olla nyt ” liirumlaarum ok” , mutta tosipaikan tullen erossa , voi olla toinen ääni kellossa. Voi olla tietoinen monista asioista jo nyt, miten toimii omaksi edukseen.
Ole sinä ap viisaampi. Nosta niitä säästöjäsi pois, mutta älä tuhlaa. Ethän voi tietää ,missä miehesikin rahat kaikki on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tässä keskustelussa pohditaan tapoja vähentää jaettavaa omaisuutta omaksi hyödyksi ja tilanteen epäreiluutta. Miettikääpä, onko näitä kautta aikain miettineet jo monet varakkaat miehet, jotka ovat menettäneet puolet suuresta omaisuudestaan eroissa. Ovat miettineet. Ja silti tulos on aina sama, ei auta kuin pulittaa.
En ole varakas, keskituloinen jos sitäkään. Ja jos jään kolmen lapsen yksinhuoltajaksi, niin tulee olemaan taloudellisesti tiukkaa. Useimmiten noissa eroissa on niin, että nainen on hoitanut perheen ja kodin ja täten mahdollistanut miehen tienaamisen. Kaiken lisäksi lapset usein jäävät vielä äidille. Silloin on perusteltua että äiti saa puolet omaisuudesta/saa jäädä lasten kanssa asumaan yhteiseen kotiin tms. Meillä ei siis tällaista tilannetta kuitenkaan ole. T.Ap
Mahdollistanut miehen tienaamisen. Eiköhän se mies olisi tienannut yhtä hyvin hyvin ilman lapsia ja vaimoakin. Toisaalta nainen on saanut elatuksen avioliiton ajan. Kun perustellaan, että oikeus lapsilla saada puolet. Hehän tulevat saamaan. Perivät vanhempansa aikanaan. Ja elatuksen saavat nuorempanakin.
Avioliitto alkaa olla niin vanhentunut taloudellisena sopimuksena, että on ihme, jos ei avioehto ole ensisijainen järjestely.
Mies on saanut sekä lapset että uran. Varmasti näin on ihan itse halunnutkin. Samoin nainen olisi tietenkin saanut uran ilman perhettä, jota ilman hän nyt jäi jäädessään päävastuuseen kodista ja perheestä.
Se onkin nyt näin päin. Ei olekaan niitä vaativaa asiantuntijatyötä tekeviä. Mun vaimolla on lapset ja ura ja hoidetaan yhdessä lapset. Eikä olla eroamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei avioehtoa, menee omaisuuden jako puoliksi. Mutta myös omaisuus lasketaan, jos hänellä nimissään autoa tai muuta tavaraa. Eli, jos omaisuutesi ylittää miehesi omaisuuden, maksat ylijäänästä miehelle osuuden. Ei siis tatkoita, että säästösi välttämättä puolitetaan teidän kesken.
Meillä ei ole muuta omaisuutta kuin talo ja auto joista yhteistä velkaa. Itse olen säästänyt tuloistani, kun mies käyttänyt ne itseensä. Nyt jos lapset jäisivät minulle, mies itse sanoi ettei halua yhteishuoltajuutta, niin meneekö omaisuus silti tasan puoliksi?
T. Ap
Valitettavasti menee. Mutta muistathan hakea oikeudesta maksimi-elarit. Ja jos lapset ovat vielä pieniä, niin älä ota mitään pysyvää sopimusta, vaan toistaiseksi voimassa olevan, johon voi hakea muutosta kun lapset ovat isompia ja kuluttavat enemmän. Älä suostu mihinkään kompromisseihin hyvää hyvyyttäsi, vaan aja joka asiassa lastesi etua.
Tarkoitat siis omaa etua
Onko sillä mitään väliä jos menetät muutaman tonnin. Säästät ne takaisin
Tiedän, että tämä on aivan asiaton kommentti. Kirjoitan sen silti.
Suurimmat häviäjäthän tässä ovat lapset, joita kumpikaan vanhemmista ei haluaisi pitää.
Vierailija kirjoitti:
Ilman avioehtoa kaikki varat jaetaan puoliksi. End of story.
Ei niitä ole mikään pakko jakaa. Jos mies suostuu antamaan kaiken omaisuuden ja rahat ap:lle niin laki ei siihen tule väliin.
Eihän tässä käsittääkseni mies ollut vähemmän tienaava, vaan tuhlailee ja vaimo omalla elämän tyylillään saanut säästettyä itselleen rahaa.