Sain sitten koronatartunnan ruokakaupasta, maski ei pelastanut
Vaikka kuinka ruokakaupassa yritti väistellä ja varoa maskittomia raksamiehiä, niin ei sitten onnistunut.
Sieltä se tartunta sitten tuli vaikka itsellä aina maski. Raivostuttaa.
Kommentit (443)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin S-marketissa ja hieman ihmettelin minäkin erästä naista, joka kulki yskien ja aivastellen. Hänellä oli kyllä maski, mutta en olisi noin kipeänä lähtenyt liikenteeseen, vaan tilannut ruuat kotiin tai pyytänyt kaverin asialle.
Saatoin olla minä. En ole lainkaan kipeä. Olen vain allerginen vahvoille hajusteille.
Siitepölykausi on alkanut jo ajat sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen maski sinulla oli?
Kertakäyttöinen kirurginmaski. Ja olen ollut niiden kanssa tosi huolellinen, ei mitään uudelleenkäyttöä. Samoin desinfioin kädet aina kaupassa.
Hyi. En koskaan käytä niitä pumppupulloja. Desinfiointi ei suojaa virukselta, käsienpesu taas suojaa. Miettikää monenko kädet on räplänneet niitä desipulloja ja sitten te menette ja suoraan iskette kätenne missä ne miljoonat pöpöt on.
Siksi minulla on oma käsidesi, jota laitan ennen kauppaan menoa, kaupasta tullessani ja maskin poistettuani.
Saan pahoja mulkaisuja ohittaessani rähmäiset pumppupullot.
Miten saat sen käsidesipullon esiin koskematta siihen, tai miten pois käsiltä koskematta sitä puhdistetuilla käsillä? Itsellänikin on kyllä omat pikkupullot, mutta käytän niitä kauppojenkin pulloja, etenkin poistuessani. Jos pitää itse painaa, niin kämmenselällä, ja sitten levitän desiä tietenkin koko käteen, myös kämmenselkään.
Ennen desinfiointia on kädet määritelmänomaisesti likaiset. Kosket pulloon likaisella kädellä. Sitten hierot käsidesiä myös siihen kohtaan kädessäsi jolla pulloon kosketit jonka jälkeen käsissä on hetken ajan vähemmän pöpöjä.
Mitä halusit tällä sanoa? Kosken siis siihen kaupan likaiseen pulloon likaisella kädelläni saadakseni siitä desiä. Sitten hieron sitä käsiini riittävän pitkän ajan, jolloin virusten käsissäni pitäisi tulla tehottomiksi. Mutta jos pullo on omani, niin joudun käsittelemään sitä likaisilla käsillä käsillä koskettu pulloa vielä myöhemmin.
Mulla on tämä lähtökohta: Likaisia ovat avaimet, käsineiden sisäosat, taskut joissa käsineet tai känny tai lompakko ovat, kaikki taskuun laitettava tavara, käsilaukun sisältö, kädet heti kun menen ulos, auton ratti jne. Kaikki ulkona käsitellyt pullot ja purnukat ovat likaisia. Jos koskee nenäliinaan niin kosketusalue paperista on likainen. Sillä on merkitystä kun niistää nenänsä.
Lähtökohtaisesti siis ulkona kädet ovat likaiset ja kaupan käsidesin tarkoituksena on vähentää nenänkaivajien ja kämmeneen aibvastavien sormissaan kauppaan tuomien pöpöjen määrää. Jossakin on onnistuttu kun influenssavirus ei tänä keväänä ole lähtenyt leviämään ollenkaan ja rotavirustartunnat ja angiinat ovat huomattavasti harvinaisempia kuin tavallisesti. Se parannus on todennäköisesti tullut nimenomaan käsihygieniasta.
Aina tähänkin asti ennen koronaa olen pessyt kädet kun tulen kotiin. Viime keväänä heti epidemian alussa pyyhin jääkaappiin meneviä tölkkejä desinfiointiaineella mutta nyt en ole enää viitsinyt kun tartunta on paljastunut tapahtuvan lähinnä ilmassa leijuvien pisaroiden ja aerosolin välityksellä. Yritän valita tuotteet siten etten ottaisi niitä etummaisia kaikkien hiplaamia paketteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne tartunnat tuntuu tulevan aina niille jotka ovat erityisen varovaisia?
Niinpä. Ite oon elänyt huoletta koko ajan ja toivonu, että korona tarttuisi. Tulispahan sairastettus se pois. Mut eipä oo tarttunut 🤷
Oon just sivusta seurannut vastaavia joista yksi osoittautui tässä viikon sisällä koronalingoksi ja nyt on koko kööri koronassa. Tartuttajaa ei tunnu vaivaavan, mutta kyllä on vähän toisenlaistakin kommenttia kuulunut sairastuneilta. Ei oo kiva tauti tuo.
Vinkkinä myös, että aika moni perusterve, nuori ihminen Suomessakin on jo tuohon kuollut, tai "vain" joutunut tehohoitoon, mikä sekään ei ole ihan pikkujuttu. Tästä paskataudista tuppaa myös jäämään keuhkojen vajaatoimintaa sun muuta. Kyseessä ei ole mikään flunssa.
Kerropa tarkalleen, kuinka moni perusterve nuori on Suomessa koronaan kuollut. Itse nimittäin luin, että 99.999% perusterveistä alle 70-vuotiaista paranee koronasta. Yli 80-vuotiaistakin liki 98%
Suomessa on kuollut kaiken ikäisiä koronaan. Lapsiakin.
Höpsis. "Koronavirusepidemia ei ole lisännyt kokonaiskuolleisuutta Suomessa. Työikäisten kuolemantapaukset ovat hyvin harvinaisia. Lasten ja nuorten koronavirustautiin liittyviä kuolemia ei ole Suomessa todettu lainkaan."
Ei tietenkään ole lisännyt kokonaiskuolleisuutta Suomessa, kun rajoitustoimien vuoksi tauti ei ole päässyt leviämään kuin marginaalisen pieneen osuuteen väestöstä. Tilanne olisi tyystin toinen, mikäli tauti olisi saanut vapaasti levitä. Kokonaiskuolleisuus on noussut merkittävästi niissä maissa, joissa rajoituatoimet ovat olleet riittämättömiä ja tauti päästetty leviämään.
Kokonaiskuolleisuus on muutenkin aivan eri asia kuin sairastuvan yksilön riski kuolla. Yksilön riski kuolla voi olla korkea, vaikka kokonaiskuolleisuus olisi matala - juuri edellämainitusta syystä, että kokonaiskuolleisuus heijastaa sitä miten laajalti taudin on annettu väestössä levitä - ei sitä, mikä on sairastuvan yksilön riski kuolla.
Juuri näin. Ruotsissa missä koronaa ei edes yritetty torjua on taudin vuoksi elinajanodote pudonnut historiallisen paljon.
https://www.verkkouutiset.fi/koronan-synkka-vaikutus-elinajanodote-lask…
Vierailija kirjoitti:
Sää oot saanu sen ostoskärrystä/korista. Kaupassa koskenut puhelimeen/rahapussiin ja kaupan jälkeen ei oo käsidesi auttanut koska oot ottanut kotona taas sen rahapussin/puhelimen käteen ja vaikka kaivanut nenää tai mennyt syömään...
On sitä muitakin tartuntareittejä kuin maskit. Eihän ne varmasti täysin suojaa mutta sairaalahenkilöstö ainakin niiden varassa onnistuneesti työskentelee.
Kauppareissun jälkeen puhelin desinfioidaan ja rahapussi joko desinfioidaan tai jätetään 7-10 päivän karanteeniin. Muuten voi koronavirus levitä näiden kaupassa käpälöityjen esineiden pinnoilta omistajan limakalvoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertakäyttöinen kirurginmaski. Ja olen ollut niiden kanssa tosi huolellinen, ei mitään uudelleenkäyttöä. Samoin desinfioin kädet aina kaupassa.
Hyi. En koskaan käytä niitä pumppupulloja. Desinfiointi ei suojaa virukselta, käsienpesu taas suojaa. Miettikää monenko kädet on räplänneet niitä desipulloja ja sitten te menette ja suoraan iskette kätenne missä ne miljoonat pöpöt on.
Siksi minulla on oma käsidesi, jota laitan ennen kauppaan menoa, kaupasta tullessani ja maskin poistettuani.
Miten saat sen käsidesipullon esiin koskematta siihen, tai miten pois käsiltä koskematta sitä puhdistetuilla käsillä? Itsellänikin on kyllä omat pikkupullot, mutta käytän niitä kauppojenkin pulloja, etenkin poistuessani. Jos pitää itse painaa, niin kämmenselällä, ja sitten levitän desiä tietenkin koko käteen, myös kämmenselkään.
Ennen desinfiointia on kädet määritelmänomaisesti likaiset. Kosket pulloon likaisella kädellä. Sitten hierot käsidesiä myös siihen kohtaan kädessäsi jolla pulloon kosketit jonka jälkeen käsissä on hetken ajan vähemmän pöpöjä.
Mitä halusit tällä sanoa? Kosken siis siihen kaupan likaiseen pulloon likaisella kädelläni saadakseni siitä desiä. Sitten hieron sitä käsiini riittävän pitkän ajan, jolloin virusten käsissäni pitäisi tulla tehottomiksi. Mutta jos pullo on omani, niin joudun käsittelemään sitä likaisilla käsillä käsillä koskettu pulloa vielä myöhemmin.
Mulla on tämä lähtökohta: Likaisia ovat avaimet, käsineiden sisäosat, taskut joissa käsineet tai känny tai lompakko ovat, kaikki taskuun laitettava tavara, käsilaukun sisältö, kädet heti kun menen ulos, auton ratti jne. Kaikki ulkona käsitellyt pullot ja purnukat ovat likaisia. Jos koskee nenäliinaan niin kosketusalue paperista on likainen. Sillä on merkitystä kun niistää nenänsä.
Lähtökohtaisesti siis ulkona kädet ovat likaiset ja kaupan käsidesin tarkoituksena on vähentää nenänkaivajien ja kämmeneen aibvastavien sormissaan kauppaan tuomien pöpöjen määrää. Jossakin on onnistuttu kun influenssavirus ei tänä keväänä ole lähtenyt leviämään ollenkaan ja rotavirustartunnat ja angiinat ovat huomattavasti harvinaisempia kuin tavallisesti. Se parannus on todennäköisesti tullut nimenomaan käsihygieniasta.
Aina tähänkin asti ennen koronaa olen pessyt kädet kun tulen kotiin. Viime keväänä heti epidemian alussa pyyhin jääkaappiin meneviä tölkkejä desinfiointiaineella mutta nyt en ole enää viitsinyt kun tartunta on paljastunut tapahtuvan lähinnä ilmassa leijuvien pisaroiden ja aerosolin välityksellä. Yritän valita tuotteet siten etten ottaisi niitä etummaisia kaikkien hiplaamia paketteja.
https://www.verkkouutiset.fi/tutkija-oikoo-virhekasityksia-koronasta/
Tuossa(kin) kerrotaan siitä, että käsien desinfiointiin keskittyminen ei ole kovin mielekäs tapa torjua koronaa. Kun siis tauti leviää hengitysilman välityksellä.
Oliko tämä tarina edes tosi? Jutun kertojahan sai ilmaisen ja takuulla turvallisemman rokotteen koronaa vastaan, jos tarina olisi totta. Kun eipä tuo vaikuta kovin sairaalta edes.
Tämmöisinä aikoina on riski, että Marinin viestintäjoukot keksivät näitä sairaustapauksia, ja pyritään saamaan kansalaiset vakuuttumaan, että ainoastaan ulkonaliikkumiskielto auttaa.
Näitä on alkanut olla nyt joka mediassa, älkää menkö halpaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis kysymys oli tässä siitä, että onko kauppa-asioinnin päätteeksi hyötyä vai haittaa käyttää sitä kaupan tarjoamaa käsidesipulloa? Luin kyllä ennen epidemian tuloa Suomeen sars-selviytyjästä, joka koronaa välttääkseen jätti kalvotakkinsa ulos, vaatteet kotona suoraan pesukoneeseen, itse suihkuun ja esim. maksuvälineet karanteeniin reiluksi viikoksi.
Itse en ole näin äärimmäisyyksiin mennyt., mutta olen kokenut hyväksi käyttää kassan jälkeen tarjolla olevaa desiä ennen kuin kosken omaan käsidesipullooni. Mitään varmuutta ei tietenkään ole turvallisuudesta, jos menee ihmisten ilmoille.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Jos ne Saat*nan raksamiehet ja ulkomaalaiset tajuais suojata myös muita käyttämällä maskia, olisit todennäköisesti säästynyt. Vihaan noita välinpitämättömiä, itsekkäitä ja ennenkaikkea saapastakin tyhmempiä urpoja jotka ei käytä maskia koska ”ei voi pakottaa”. Pakko tai ei, vois sitä ihan itsekin omilla aivoillaan ajatella, ja huomioida muutkin (jos siis olis aivot millä ajatella).
Ajatella , Suomalaisin verorahoin , noitten lapsukaisille , maksetaan lapsilisätkin. Hyvä palkinto !
Vierailija kirjoitti:
Saat ainakin luontaisen immuniteetin joka on tehokkaampi kuin rokotuksella saatu.
Rokotetuilla on kyllä mitattu korkeampia vasta-ainetasoja kuin taudinsairastaneilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö joku kuvittelee, että maski suojaa itse? Yli vuosi kerrottu, että se suojaa lähinnä roiskeilta.
Siksi onkin tärkeää, että KAIKKI käyttävät maskia, jottei oireeton tai oireellinen välinpitämätön tartuta.
Shhh, ei tarvitse huutaa, kuulemme kyllä. Mikään laki ei velvoita käyttämään maskia. Suomi on vapaa demokratia. Tuntuuko sinusta siltä, että totalitaarinen maa olisi mukavampi paikka asua? Kuten vaikkapa Pohjois-Korea tai Kiina? Mutta me olemme nyt Suomessa. Täällä Suomessa meillä on demokratia. Ja vapaus. Sinäkin voit valita jäädäkö kotiin vai lähteäkö kauppaan. Pelätkö vai olla pelkäämättä. Peace.
Suomessa ihmisen perusoikeuksiin ei kuulu kanssaihmisten hengen ja terveyden vaarantaminen yleisvaarallisella tartuntataudilla. Maskiton rikkoo kanssaihmisten ihmisoikeutta elämään ja terveyteen. Yleisvaarllisen tartuntataudin levittäminen on rikos, josta rangaistus on vankeutta. Joten lopetapa nyt se lätinä vapauksista.
Olen varovainen postinkin kanssa. Pesen kädet ja desifion ennnekuin kosken. Laitan vikkelään roskiin ja suljen tiiviisti. Ikävä pöpö, mikä voi pinnoilta tarttua siinä missä ilmastakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis kysymys oli tässä siitä, että onko kauppa-asioinnin päätteeksi hyötyä vai haittaa käyttää sitä kaupan tarjoamaa käsidesipulloa? Luin kyllä ennen epidemian tuloa Suomeen sars-selviytyjästä, joka koronaa välttääkseen jätti kalvotakkinsa ulos, vaatteet kotona suoraan pesukoneeseen, itse suihkuun ja esim. maksuvälineet karanteeniin reiluksi viikoksi.
Itse en ole näin äärimmäisyyksiin mennyt., mutta olen kokenut hyväksi käyttää kassan jälkeen tarjolla olevaa desiä ennen kuin kosken omaan käsidesipullooni. Mitään varmuutta ei tietenkään ole turvallisuudesta, jos menee ihmisten ilmoille.
Minusta käsien desifioinnissa kaupasta lähtiessä ei ole hyötyä. Jos sinulla on käsineet niin niiden sisäosat ovat likaiset joka tapauksessa ja kädet peset kotiin tullessasi. Eri asia sitten jos joudut auttamaan lasta reissussa esim niistämään tms jolloin kädet saisivat olla puhtaat. Mitä enemmän käsidesin kanssa joutuu lotraamaan sitä todennäköisemmin saa kuivumisesta aiheutuvia iho-ongelmia käsiinsä. Varsinkin jos sattuu olemaan taipumusta atooppiseen ihottumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen maski ei suojaa käyttäjäänsä. Ihan hiljattain oli tapaus, jossa yksi maskiton matkustaja bussissa tartutti monia muita, vaikka kaikki muut matkustajat käyttivät maskia. Tapahtui siis Suomessa. Kannattaa lukea se uutinen, jos ei ole vielä lukenut.
Ärsyttää lukea näitä kommentteja. Jos ihminen on sairas, hänellä on yskä ja hän aivastelee, ei siinä auta mikään maski vaan se että pysyttelee kotona eikä mene muiden joukkoon. Ihan sama oliko sillä bussitartuttajalla maski vai ei, pointti oli että hänen ei olisi pitänyt olla lainkaan bussissa.
Mutta kun oireettomatkin tartuttaa. Itse asiassa koronan tartuttavuus on suurimmillaan ennen oireiden ilmaantumista.
Vaikka joka ikinen oireellinen jäisi kotiin, niin silti tauti leviää, jos oireeton jengi ei noudata suosituksia.
Vierailija kirjoitti:
Kävin S-marketissa ja hieman ihmettelin minäkin erästä naista, joka kulki yskien ja aivastellen. Hänellä oli kyllä maski, mutta en olisi noin kipeänä lähtenyt liikenteeseen, vaan tilannut ruuat kotiin tai pyytänyt kaverin asialle.
Olen astmaatikko ja yskin usein, vaikka astmani on hyvässä hoitotasapainossa.
Olen myös allerginen, eli aivastelen, en pelkästään siitepölyaikana (mikä on jo), mutta kaupassa ja joukkoliikenteessä esim. jonkun toisen käyttämä tuoksu saa minut aivastamaan. Ei vain kerran, vaan sarjassa. Ja niistän ja niistän...
Enkä ole ainoa.
Käytän maskia ja oletan, että minullakin on oikeus käydä kaupassa saamatta paheksuvia katseita osakseni.
Olisko mahdollista muistaa, että meitä astmaatikkoja ja allergikkoja on Suomessa useita ja jättää kylvämättä vihaa meitä kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö joku kuvittelee, että maski suojaa itse? Yli vuosi kerrottu, että se suojaa lähinnä roiskeilta.
Siksi onkin tärkeää, että KAIKKI käyttävät maskia, jottei oireeton tai oireellinen välinpitämätön tartuta.
Shhh, ei tarvitse huutaa, kuulemme kyllä. Mikään laki ei velvoita käyttämään maskia. Suomi on vapaa demokratia. Tuntuuko sinusta siltä, että totalitaarinen maa olisi mukavampi paikka asua? Kuten vaikkapa Pohjois-Korea tai Kiina? Mutta me olemme nyt Suomessa. Täällä Suomessa meillä on demokratia. Ja vapaus. Sinäkin voit valita jäädäkö kotiin vai lähteäkö kauppaan. Pelätkö vai olla pelkäämättä. Peace.
Suomessa ihmisen perusoikeuksiin ei kuulu kanssaihmisten hengen ja terveyden vaarantaminen yleisvaarallisella tartuntataudilla. Maskiton rikkoo kanssaihmisten ihmisoikeutta elämään ja terveyteen. Yleisvaarllisen tartuntataudin levittäminen on rikos, josta rangaistus on vankeutta. Joten lopetapa nyt se lätinä vapauksista.
"Maskiton rikkoo kanssaihmisten ihmisoikeutta elämään ja terveyteen."
Mites ihmisen itsemääräämisoikeus omasta itsestään? Tuolla samalla perusteella voidaan sanoa, että maskipakko rikkoo kanssaihmisten oikeutta päättää itseensä liittyvistä asioista.
Suomessa ihmisen perusoikeuksiin ei kuulu myöskään kajota kanssaihmisten oikeuksiin päättää omalla kohdalla paras tapa toimia.
Kun ei se maski ole mikään keino saada tätä tautia pois. Jos olisi, niin kaikilla se olisi jo ajat sitten ollut, mutta kun se ei ehkäise juur mitään. Suorilta roiskeilta suojaa, mutta jos et pärski niin roiskeet on muutenkin minimissä.
Hengitysilma sen sijaan tulee maskin läpi/sivuilta, eli hengitysilmasta leviäviä tartuntoja maskikaan ei estä.
Harmillista! Itse siirryin vastikään käyttämään fffp2- maskeja, niitä saa jo nykyään hyvin.
Hyvä hygienia ja mahdollisimman minimaaliset ajan vietot pakollisissa paikoissa. Ne lienee tehokkaimmat tavat ehkäistä tartunnan saaminen. Siis täydellisen eristäytymisen jälkeen tottakai.
Ei tietenkään ole lisännyt kokonaiskuolleisuutta Suomessa, kun rajoitustoimien vuoksi tauti ei ole päässyt leviämään kuin marginaalisen pieneen osuuteen väestöstä. Tilanne olisi tyystin toinen, mikäli tauti olisi saanut vapaasti levitä. Kokonaiskuolleisuus on noussut merkittävästi niissä maissa, joissa rajoituatoimet ovat olleet riittämättömiä ja tauti päästetty leviämään.
Kokonaiskuolleisuus on muutenkin aivan eri asia kuin sairastuvan yksilön riski kuolla. Yksilön riski kuolla voi olla korkea, vaikka kokonaiskuolleisuus olisi matala - juuri edellämainitusta syystä, että kokonaiskuolleisuus heijastaa sitä miten laajalti taudin on annettu väestössä levitä - ei sitä, mikä on sairastuvan yksilön riski kuolla.