Sain sitten koronatartunnan ruokakaupasta, maski ei pelastanut
Vaikka kuinka ruokakaupassa yritti väistellä ja varoa maskittomia raksamiehiä, niin ei sitten onnistunut.
Sieltä se tartunta sitten tuli vaikka itsellä aina maski. Raivostuttaa.
Kommentit (443)
Olen töissä kaupassa, jpssa käy paljon maskittomia raksamiehiä. Viime viikolla yksi heistä oli tosi flunssainen ja kävi ostamassa vaan röökiä. Tunti tuosta mun nenä alko vuotamaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma? Etkö käynyt missään muualla?
Täysin varma. Olen etätöissä, kuntolaitteet kotona, ei ole ollut muita kontakteja.
Asutko omakotitalossa, rivarissa vai kerrostalossa? Olin hetken vuokralla asunnossa, josta paljastu aika massiiviset ilmavuodot alakerran asunnosta. Kaikki ruuankäryt ym. tuli suoraan omaan asuntoon ihan kuin olisi itse ruokaa tehnyt. Tuli vaan nyt korona-aikana mieleen, että jos tossa asunnossa olisi sairastut koronaan ja olisin itse ollut kokoajan kotona heidän köhiessä päiväkausia koronaa pihalle, olisiko voinut teoriassa sairastua?
Tää brittiversio tarttuu herkästi. Kannattaa olla varovainen. FFP2 -maski käyttöön. Ruokatavarat kannattaa tilata jos mahdollista kotiin. Sen verta herkästi tuntuu leviävän, että enpä ihmettelisi, jos vaikka rappukäytävästä nappaisi tai huonosti eristetyissä asunnoissa leviäisi tosiaan huoneistosta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kun te elätte pelossa, pidätte maskia, joka sairastuttaa teitä, ette tapaa ihmisiä, desinfioitte käsiä, pesette ruokatarvikkeet ym, teidän vastustukyky hiipuu. Lopulta kun tulee se pienikin pöpö, tulette sairastumaan. Itse en käytä maskia, en katso koskaan onko kaupoissa ruuhka-aika vai ei. Meidän lähikaupoissa on paljon raksamiehiä, sillä heillä on täälläpäin paljon kimppakämppiä missä asuvat. Näen heitä päivittäin kaupassa. En desinfioi käsiä kaupoissa. Pesen kädet kun lähden kotoa, ja pesen kädet kun tulen kotiin. En ainakaan tiedä että olisin sairastanut koronaa. Jos olen, niin oireettomasti. Eräällä perheenjäsenelläni oli korona. Hän sai sen parhaalta ystävältään, jonka kanssa samassa huoneessa useita tunteja. Se ei tarttunut meihin muihin perheessä. Kävimme testissä ja olimme karanteenissa.
Tää homma ei vaan toimi noin, jos kaikki käyttäytyy samalla tavalla. Muutaman sooloolijan systeemi kestää, mutta ei montaa. Viro tästä hyvänä esimerkkinä ja Brasilia, jossa ei ole edes yritetty ohjata kansaa. Ongelma on se, että mitä enemmän tämä tauti saa pyöriä, sitä enemmän se kehittää mutaatioita. Tiedän, että on vaikea uskoa, että nyt pääsi oikeasti livahtamaan paha vastus tänne ihmisten keskusteen, kun ei ole suoraan omalle kohdalle osunut sinä pahimpana muotona. Mutta kannattaa ihan seurata ja katsoa ja kuunnella ympäristöä; Viro ja Brasilia tällä hetkellä ja vastakohtana taas Uusi-Seelanti tällä hetkellä. Ollaan viisaita ja otetaan opiksi. Ei suljeta silmiä ja juututa omiin ajatuksiin. Sillä tavalla tästä oikeasti päästään vielä eteenpäin ja pienimmillä haitoilla.
Taitaa olla provo.
Jos maski olisi 100% varma suoja, korona olisi jo voitettu määräämällä kaikille maskit.
Olet varmaan laahannut käsiäsi jossain ja työntänyt sen jälkeen sormet nenää, suuhun tai silmään.
Paranemisia provokoronaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma? Etkö käynyt missään muualla?
Täysin varma. Olen etätöissä, kuntolaitteet kotona, ei ole ollut muita kontakteja.
Asutko omakotitalossa, rivarissa vai kerrostalossa? Olin hetken vuokralla asunnossa, josta paljastu aika massiiviset ilmavuodot alakerran asunnosta. Kaikki ruuankäryt ym. tuli suoraan omaan asuntoon ihan kuin olisi itse ruokaa tehnyt. Tuli vaan nyt korona-aikana mieleen, että jos tossa asunnossa olisi sairastut koronaan ja olisin itse ollut kokoajan kotona heidän köhiessä päiväkausia koronaa pihalle, olisiko voinut teoriassa sairastua?
1960-luvun kerrostaloissa ruoan ym. käryt, hajusteet, jopa pyykinpesuaineiden haju tulee muihin asuntoihin. Kannattaa välttää erityisesti taloja, joissa on ravintola.
Vierailija kirjoitti:
Koronan laannuttua kiertäväksi flunssaksi alkaa kauhistuttava tauti kierre. Osa ihmisistä on desinfioinut kaiken ja menettänyt koko vastustuskykynsä.
Höpö höpö. Enemmän huolissaan niistä, jotka koronan ehtineet sairastaa... eipä tunnu heillä vastustuskyky olevan ihan kohdillaan sen rumban jälkeen. Virusinfektiot romahduttaa aina hetkellisesti vastustuskyvyn ja saat helposti kylkiäiseksi kaikkea muutakin kivaa, piilevänä olleet hammastulehdukset voi levähtää käsiin, suolistosta ym. bakteeripesäkkeistä voi lähteä liikkeelle kaikkea kivaa, mikä normaalisti pysyy kurissa. Vaikka me kuinka välteltäisiin flunssa ym. viruksia niin kyllä me silti elämme todella bakteerien ja virusten ympäröimässä ympäristössä. Hyvin ne ihmiset on ennenkin maalla pärjännyt vähillä ihmiskontakteilla...
Et voi kyllä olla varma, että sait juuri ruokakaupasta. Maski suojaa muita jos pärskit. Siksi maski olisi oltava kaikilla, edyllytys, että se oikein laitettu ja puhdas. Hoitoalalla käytetty maskeja iät ajat juuri pöpöjen leviämisen ehkäisyyn eli kyllä niistä joku hyöty on.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä kaupassa, jpssa käy paljon maskittomia raksamiehiä. Viime viikolla yksi heistä oli tosi flunssainen ja kävi ostamassa vaan röökiä. Tunti tuosta mun nenä alko vuotamaan...
Voit olla varma, että nenäsi vuotaminen ei johtunut tuosta kohtaamisestanne eikä tarttunut tältä "raksamieheltä".
Valoja nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronan laannuttua kiertäväksi flunssaksi alkaa kauhistuttava tauti kierre. Osa ihmisistä on desinfioinut kaiken ja menettänyt koko vastustuskykynsä.
Höpö höpö. Enemmän huolissaan niistä, jotka koronan ehtineet sairastaa... eipä tunnu heillä vastustuskyky olevan ihan kohdillaan sen rumban jälkeen. Virusinfektiot romahduttaa aina hetkellisesti vastustuskyvyn ja saat helposti kylkiäiseksi kaikkea muutakin kivaa, piilevänä olleet hammastulehdukset voi levähtää käsiin, suolistosta ym. bakteeripesäkkeistä voi lähteä liikkeelle kaikkea kivaa, mikä normaalisti pysyy kurissa. Vaikka me kuinka välteltäisiin flunssa ym. viruksia niin kyllä me silti elämme todella bakteerien ja virusten ympäröimässä ympäristössä. Hyvin ne ihmiset on ennenkin maalla pärjännyt vähillä ihmiskontakteilla...
_Tämä_ Ei hyvän vastustuskyvyn kehittäminen/ylläpito vaadi toisten ihmisten sylkisumussa kylpemistä tai pyllyjen kaivelua tiheästi asutussa kaupunkiympäristössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen maski sinulla oli?
Kertakäyttöinen kirurginmaski. Ja olen ollut niiden kanssa tosi huolellinen, ei mitään uudelleenkäyttöä. Samoin desinfioin kädet aina kaupassa.
Hyi. En koskaan käytä niitä pumppupulloja. Desinfiointi ei suojaa virukselta, käsienpesu taas suojaa. Miettikää monenko kädet on räplänneet niitä desipulloja ja sitten te menette ja suoraan iskette kätenne missä ne miljoonat pöpöt on.
Siksi minulla on oma käsidesi, jota laitan ennen kauppaan menoa, kaupasta tullessani ja maskin poistettuani.
Saan pahoja mulkaisuja ohittaessani rähmäiset pumppupullot.
älä kuvittele liikoja. Kukaan ei sua mulkaise.
Maskin käyttö VÄHENTÄÄ riskiä saada korona lyhyen altistuksen aikana.
Huomaa tämä sana: VÄHENTÄÄ. Ei siis poista riskiä, joten noita lyhyitäkin altistuksia pitäisi välttää mahdollisuuksien mukaan. Ja tämä nyt koskee FFP2 maskeja eli niitä jotka suojaavat myös käyttäjäänsä. Kirurginmaskit suojaavat lähinnä muita ihmisiä tartunnan saaneen maskin käyttäjän pärskeiltä.
Kun altistus on tarpeeksi pitkä niin maskista ei enää ole hyötyä. Jos matkustat bussissa taudinkantajan vieressä 5 tunnin ajan niin kyllä se tauti aika todennäköisesti tarttuu vaikka olisikin maskit käytössä. Ilman maskia tarttuminen on tietenkin vieläkin todennäköisempää.
Vähän niinkuin heittelisi tikkaa tauluun. Tarpeeksi monta kertaa kun heittää niin jossakin vaiheessa tikka osuu keskelle taulua ja tulee tartunta. Siksi maskista on apua lähinnä silloin, kun altistumista on vähän eikä se ole jatkuvaa ja pitkäkestoista eli tikkaa heitetään vain muutaman kerran. Osuma voi toki tulla jo ekasta heitostakin kun sattuma on pelissä mukana. Eli osa maskin käyttäjistä ja rokotetuistakin tulee taudin saamaan hyvin lyhyen altistuksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Maskin käyttö VÄHENTÄÄ riskiä saada korona lyhyen altistuksen aikana.
Huomaa tämä sana: VÄHENTÄÄ. Ei siis poista riskiä, joten noita lyhyitäkin altistuksia pitäisi välttää mahdollisuuksien mukaan. Ja tämä nyt koskee FFP2 maskeja eli niitä jotka suojaavat myös käyttäjäänsä. Kirurginmaskit suojaavat lähinnä muita ihmisiä tartunnan saaneen maskin käyttäjän pärskeiltä.
Kun altistus on tarpeeksi pitkä niin maskista ei enää ole hyötyä. Jos matkustat bussissa taudinkantajan vieressä 5 tunnin ajan niin kyllä se tauti aika todennäköisesti tarttuu vaikka olisikin maskit käytössä. Ilman maskia tarttuminen on tietenkin vieläkin todennäköisempää.
Vähän niinkuin heittelisi tikkaa tauluun. Tarpeeksi monta kertaa kun heittää niin jossakin vaiheessa tikka osuu keskelle taulua ja tulee tartunta. Siksi maskista on apua lähinnä silloin, kun altistumista on vähän eikä se ole jatkuvaa ja pitkäkestoista eli tikkaa heitetään vain muutaman kerran. Osuma voi toki tulla jo ekasta heitostakin kun sattuma on pelissä mukana. Eli osa maskin käyttäjistä ja rokotetuistakin tulee taudin saamaan hyvin lyhyen altistuksen jälkeen.
Juuri näin.
Tämä teksti tiivistää sen, ettei kukaan - ei maskiton, eikä maskillinen ole syyllinen siihen, että tartunnat kasvaa.
Kaikkea kun ei voi välttää.
Korona on ärhäkkä tauti ja se iskee, jos on iskeäkseen, vaikka kuinka huolehtisi mistä. Onhan se jo huomattu.
Jos kaikista suosituksista olisi ollut hyötyä, olisi se näissä määrin käytettynä jo vähentänyt tartuntoja tai jopa poistanut taudin leviämisen. Näin ei ole kuitenkaan käynyt..
Ehkä kotona sijaitsevaan kaappiin sulloutuminen ehkäisisi tartunnan saamisen.
Se ei ole kuitenkaan suositeltavaa.
Mutta se puhelin!
Siihen on pakko vastailla ja muutenkin räpeltää sitä kaiken aikaa. Samoilla käsillä sitten kiinni kaiteesta rullaportaissa, avataan ovia jne. Kuka muka puhdistaa puhelimensa aina käytön jälkeen? Siinä sitten kuljettelee viruksen mukanaan joka paikkaan. Eipä auta silloin muu suojaus ja hygienia.
Muut kädelliset on fiksumpia,älä niitä morkkaa!
Vierailija kirjoitti:
Miten ne tartunnat tuntuu tulevan aina niille jotka ovat erityisen varovaisia?
No kun ne desinfioi ympäristönsä jo ennen koronaakin eikä immuunipuolustus enää hallitse hommiaan kun ei ole saanut harjoitella.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kauheaa! Eniten säälittävät tosiaan kauppojen työntekijät. Asiakkaat voivat välttää näitä pahimpia kauppoja, mutta on varmaan kauheaa joutua olemaan siellä tuntikausia päivittäin töissä ja joutua joka päivä altistetuksi tartunnoille noiden toimesta. Luulisi sen olevan työsuojelulain vastaistakin.
Ja ihan varmasti nuo raksamiehet levittävät myös käsissään virusta, työmaillahan ei pestä käsiä ollenkaan tai noudateta mitään hygieniaa. Ja sitten koskevat ovenkahvoihin, koreihin, maksupäätteeseen ...
Vierailija kirjoitti:
Tää brittiversio tarttuu herkästi. Kannattaa olla varovainen. FFP2 -maski käyttöön. Ruokatavarat kannattaa tilata jos mahdollista kotiin. Sen verta herkästi tuntuu leviävän, että enpä ihmettelisi, jos vaikka rappukäytävästä nappaisi tai huonosti eristetyissä asunnoissa leviäisi tosiaan huoneistosta toiseen.
Lisäksi itse olen viettänyt mahdollisimman paljon aikaa teltassa lähimetsässä niin saan olla turvallisesti raittiissa ilmassa ja etäämmällä muista. Ilmojen lämmetessä pystyn onneksi viettämään vieläkin enemmän aikaa teltassa ja ulkona :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Jos ne Saat*nan raksamiehet ja ulkomaalaiset tajuais suojata myös muita käyttämällä maskia, olisit todennäköisesti säästynyt. Vihaan noita välinpitämättömiä, itsekkäitä ja ennenkaikkea saapastakin tyhmempiä urpoja jotka ei käytä maskia koska ”ei voi pakottaa”. Pakko tai ei, vois sitä ihan itsekin omilla aivoillaan ajatella, ja huomioida muutkin (jos siis olis aivot millä ajatella).
Kannattaisi nyt oikeasti yrittää sinne pieneen päähän saada mahdutettua se ajatus, että kaikki ihmiset eivät vain pysty käyttämään maskia terveydellisistä syistä. Kaikki maskittomat eivät ole "välinpitämättömiä urpoja".
Tuohan on ihan täyttä skeidaa ettei pystyisi käyttämään maskia terveydellisistä syistä. Esimerkiksi astma ei mitenkään estä maskin käyttöä ja astmaatikon on erityisen tärkeää suojata itseään koronalta.
Joten kyllä, kaikki maskittomat nimenomaan ovat välinpitämättömiä urpoja. Ja pahempaa. Täysiä kusipäitä.
Huonosti pestyt kädet, huonosti pestyt viherosaston tuotteet, virukset pakkausten pinnoilla, postin käsittely, käsin syöminen mahdollisesti samasta astiasta tai pakkauksesta jne.