Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain sitten koronatartunnan ruokakaupasta, maski ei pelastanut

Vierailija
12.03.2021 |

Vaikka kuinka ruokakaupassa yritti väistellä ja varoa maskittomia raksamiehiä, niin ei sitten onnistunut.

Sieltä se tartunta sitten tuli vaikka itsellä aina maski. Raivostuttaa.

Kommentit (443)

Vierailija
421/443 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen maski sinulla oli?

Kertakäyttöinen kirurginmaski. Ja olen ollut niiden kanssa tosi huolellinen, ei mitään uudelleenkäyttöä. Samoin desinfioin kädet aina kaupassa.

Hyi. En koskaan käytä niitä pumppupulloja. Desinfiointi ei suojaa virukselta, käsienpesu taas suojaa. Miettikää monenko kädet on räplänneet niitä desipulloja ja sitten te menette ja suoraan iskette kätenne missä ne miljoonat pöpöt on.

Siksi minulla on oma käsidesi, jota laitan ennen kauppaan menoa, kaupasta tullessani ja maskin poistettuani.

Saan pahoja mulkaisuja ohittaessani rähmäiset pumppupullot.

Miten saat sen käsidesipullon esiin koskematta siihen, tai miten pois käsiltä koskematta sitä puhdistetuilla käsillä? Itsellänikin on kyllä omat pikkupullot, mutta käytän niitä kauppojenkin pulloja, etenkin poistuessani. Jos pitää itse painaa, niin kämmenselällä, ja sitten levitän desiä tietenkin koko käteen, myös kämmenselkään.

Ennen desinfiointia on kädet määritelmänomaisesti likaiset. Kosket pulloon likaisella kädellä. Sitten hierot käsidesiä myös siihen kohtaan kädessäsi jolla pulloon kosketit jonka jälkeen käsissä on hetken ajan vähemmän pöpöjä.

Mitä halusit tällä sanoa? Kosken siis siihen kaupan likaiseen pulloon likaisella kädelläni saadakseni siitä desiä. Sitten hieron sitä käsiini riittävän pitkän ajan, jolloin virusten käsissäni pitäisi tulla tehottomiksi. Mutta jos pullo on omani, niin joudun käsittelemään sitä likaisilla käsillä käsillä koskettu pulloa vielä myöhemmin.

Mulla on tämä lähtökohta: Likaisia ovat avaimet, käsineiden sisäosat, taskut joissa käsineet tai känny tai lompakko ovat, kaikki taskuun laitettava tavara, käsilaukun sisältö, kädet heti kun menen ulos, auton ratti jne. Kaikki ulkona käsitellyt pullot ja purnukat ovat likaisia. Jos koskee nenäliinaan niin kosketusalue paperista on likainen. Sillä on merkitystä kun niistää nenänsä.

Lähtökohtaisesti siis ulkona kädet ovat likaiset ja kaupan käsidesin tarkoituksena on vähentää nenänkaivajien ja kämmeneen aibvastavien sormissaan kauppaan tuomien pöpöjen määrää. Jossakin on onnistuttu kun influenssavirus ei tänä keväänä ole lähtenyt leviämään ollenkaan ja rotavirustartunnat ja angiinat ovat huomattavasti harvinaisempia kuin tavallisesti. Se parannus on todennäköisesti tullut nimenomaan käsihygieniasta.

Aina tähänkin asti ennen koronaa olen pessyt kädet kun tulen kotiin. Viime keväänä heti epidemian alussa  pyyhin jääkaappiin meneviä tölkkejä desinfiointiaineella mutta nyt en ole enää viitsinyt kun tartunta on paljastunut tapahtuvan lähinnä ilmassa leijuvien pisaroiden ja aerosolin välityksellä. Yritän valita tuotteet siten etten ottaisi niitä etummaisia kaikkien hiplaamia paketteja.

Niin, siis kysymys oli tässä siitä, että onko kauppa-asioinnin päätteeksi hyötyä vai haittaa käyttää sitä kaupan tarjoamaa käsidesipulloa? Luin kyllä ennen epidemian tuloa Suomeen sars-selviytyjästä, joka koronaa välttääkseen jätti kalvotakkinsa ulos, vaatteet kotona suoraan pesukoneeseen, itse suihkuun ja esim. maksuvälineet karanteeniin reiluksi viikoksi.

Itse en ole näin äärimmäisyyksiin mennyt., mutta olen kokenut hyväksi käyttää kassan jälkeen tarjolla olevaa desiä ennen kuin kosken omaan käsidesipullooni. Mitään varmuutta ei tietenkään ole turvallisuudesta, jos menee ihmisten ilmoille.

Minusta käsien desifioinnissa kaupasta lähtiessä ei ole hyötyä. Jos sinulla on käsineet niin niiden sisäosat ovat likaiset joka tapauksessa ja kädet peset kotiin tullessasi. Eri asia sitten jos joudut auttamaan lasta reissussa esim niistämään tms jolloin kädet saisivat olla puhtaat. Mitä enemmän käsidesin kanssa joutuu lotraamaan sitä todennäköisemmin saa kuivumisesta aiheutuvia iho-ongelmia käsiinsä. Varsinkin jos sattuu olemaan taipumusta atooppiseen ihottumaan.

Käsineiden sisäosat ovat puhtaat, jos käsineitä käyttää oikein. Käsineillä juuri on tarkoitus suojata käsiä likaantumiselta; hanskat vain pitää osata pukea ja riisua oikein. Siis niin, että ulkopinnalla ei koske sisäpintaan tai paljaisiin käsiinsä.

Netistä löytyy opetusvideoita suojakäsineiden hygieeniseen pukemiseen ja riisumiseen. Samoja oppeja voi soveltaen käyttää myös tavallisten sormikkaisen kanssa toimimiseen.

Vierailija
422/443 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäken Saiturinpörssissä oli perjaintaina joku suomalaisen näköinen kangasmaskinainen yskimässä. Oli koronaa tai mitä vain, mutta miksi pitää tulla kauppaan yskimään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/443 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes käytä maskia ja tartuntaa en saa.

Vierailija
424/443 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes käytä maskia ja tartuntaa en saa.

Jos onnistutaan koko korona pandemia aika elämään normaalisti, nii meistä kirjoitetaan vielä historian kirjoissa!

Vierailija
425/443 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin kaupassa vaikka mulla korona (lievä) pitäähän sitä sentään syödä, silloin oli kyllä maski muuten en käyttäisi.

Vierailija
426/443 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kävin kaupassa vaikka mulla korona (lievä) pitäähän sitä sentään syödä, silloin oli kyllä maski muuten en käyttäisi.

Voin nähdä, kuinka käymisesi aiheuttaa räjähdyksen ihmisissä, myös maskillisissa.

Mutta hei, kaikki maskilliset, se on luotettava suoja oikein käytettynä, joka tulee olla kaikkien naamalla joka hetki, joten olkaa huoleti. Te ette ole vaarassa.

On tosi asia, että todetun koronan aikana tulee olla kotikaranteenissa, mutta jostain syystä näin ei ole tapahtunut, joten eiköhän se maski nyt suojaa, kun se kerta niin ihmeellinen on.

Vierailija
427/443 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka saa t an an vajaaälyistä ja typerää porukkaa täällä palstalla pyörii. Kukaan ei ole väittänyt, että maski pelastaa mitään, se on apuväline eikä mikään kaiken pelastaja.

Sen takia se varmaan herättääkin keskustelua.

Jotkut käyttävät sitä juuri siksi, että se ehkäisee jotain (mutta ei 100%).

Toiset puolestaan eivät käytä sitä juuri sen takia, ettei siitä ole 100% hyötyä.

Älä sinä jyrise siinä.

Toivoisin suomeen militarista hallintoa, jossa jokainen maskia käyttämätön rikkuri laitettaisiin työleirille nälkäpalkalla. Piiskaa ja keppiä tulisi pienimmästäkin virheestä.

Maskia käyttämätön ihminen on murhaaja ja tappaja.

Kova on usko maskeihin ja kaipuu totalitarismiin. Sääliksi käy.

Vierailija
428/443 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä raksamiehet saavat käydä meidänkin lähikaupassa ilman maskia, isolla porukalla, turvaväleistä piittaamatta. Ei kukaan heille siitä sano. Jos olisivat naisia, nousisi varmasti melu.

Vierailija
429/443 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokakaupastakin voi tilata kotiinkuljetuksen, pahvi.

Vierailija
430/443 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kaupassa vaikka mulla todettiin korona jokin aika sitten. Aika hikinen ja flunssainen olo. En käytä maskia todellakaan.

Vierailija
431/443 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavoitteeni on kyllä neppailla tämä korona- aika läpi ilman tartuntaa maskitta. Tähän asti en ole vielä käyttänyt missään. Antaa lampaiden pitää maskia, nehän sen tartunnan kuitenkin saa. Meikäläinen vaan porskuttaa ilman maskia 😂😂

Vierailija
432/443 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavoitteeni on kyllä neppailla tämä korona- aika läpi ilman tartuntaa maskitta. Tähän asti en ole vielä käyttänyt missään. Antaa lampaiden pitää maskia, nehän sen tartunnan kuitenkin saa. Meikäläinen vaan porskuttaa ilman maskia 😂😂

Mulla sama. Vaatii kanttia, mutta kantti on kestänyt tähän mennessä. Paine naamarättiin on kova, mutta ei mua saisi burkhaakaan kukaan pukemaan päälle niin ei myöskään maskia.

Vierailija
433/443 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö joku kuvittelee, että maski suojaa itse? Yli vuosi kerrottu, että se suojaa lähinnä roiskeilta. 

Kyllä se vähentää tartunnan todennäköisyyttä, mutta jos toisella ei ole sitä ja se toinen tulee liian lähelle, niin itseä ei voi suojata mitenkään.

No kyllä voi, FFP2 tai paremman tason hengityssuojain, ja välttää suoraa kontaktia.

Kirurginmaski, ei edes Tyyppi IIR, EI anna kovin hyvää suojaa hengitysilman mukana kulkeutuvaa virusta vastaan, onko joku niin luolassa vuoden elänyt että tämäkin vielä epäselvä?

Tämä https://maskiset.net/fi/tuote/hengityssuojain-ce-ffp2-50-kpl/

Vierailija
434/443 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maski vi..... sitä, maski vi.... tätä. Olette niin vi.... sekaisin koko porukka. Tekis mieli vetää turpaan kaikkia corona hysteerisiä.

Vierailija
435/443 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama. Vaatii kanttia, mutta kantti on kestänyt tähän mennessä. Paine naamarättiin on kova, mutta ei mua saisi burkhaakaan kukaan pukemaan päälle niin ei myöskään maskia.

Te olette ihmisiä, jotka luovat uskoa siitä, että koko kansa ei ole heittämässä järjen valoaan pois. Korona vouhka on tuonut ajatuksen, että onko paluuta entiseen enää koskaan. Ainakin minä ja te ollaan palaamassa entiseen!

Vierailija
436/443 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan varmasti olet olet vieraillut/liikkunut yms. myös jossain muualla. Valikoiva muisti.

Vierailija
437/443 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sitten kävi.

Vierailija
438/443 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ilmiselvä trolli, koska viime aikoina on niin paljon uutisoitu just raksamiesten maskittomuudesta. Sori, ei mene läpi. 

Tähän liittyen huvitti lukea joku aika sitten jostain lehdestä juttua, jossa joku nainen hämmästeli miten on voinut saada koronan kun on vaan kaupassa käynyt ja ollut tosi varovainen. Sitten jutussa kävikin ilmi että mies käy työpaikalla ja lapset oli koulussa ja päiväkodissa. Voi äly sentään. 

Vierailija
439/443 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaupassa tarttuisi, henkilökunta olis koko ajan sairaana ja aina eri ihmiset töissä.

Näyttävät vaan pysyvän vakiohenkilökunta lähikaupassa.

Ja uutisissa oli tietoa, että tarttuu kaupassa.

Mitäs olis seuraavat mahdollisuudet?

Roskis, ulko-ovi, rapun kaide, hissi, valokatkaisin ?

Vierailija
440/443 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaupassa tarttuisi, henkilökunta olis koko ajan sairaana ja aina eri ihmiset töissä.

Näyttävät vaan pysyvän vakiohenkilökunta lähikaupassa.

Ja uutisissa oli tietoa, että tarttuu kaupassa.

Mitäs olis seuraavat mahdollisuudet?

Roskis, ulko-ovi, rapun kaide, hissi, valokatkaisin ?

Ja tuossa vasta pisaratartunta. Lisäksi voinut tarttua ilmateitse, jos sattunut kulkemaan sairastunut samassa tilassa.