Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri manipuloi ja uhkailee itsemurhalla

Kooikos
12.03.2021 |

Olen suhteessa ja minulla on miespuolinen kaveri, joka on minuun ihastunut. Itse en tunne häntä kohtaan samoin, vaan minulle hän on pelkkä ystävä.

Olen aika neuvoton ollut jo pitkän aikaa, kun olen miettinyt, mitä hänen kanssaan tekisin. Minulla ja tällä kaverilla on sama työpaikka, joten ollaan paljon tekemisissä arkena pakostakin. Hän lähes päivittäin laittaa minulle viestejä, miten kaunis olen, miten onnellinen hän olisi jos hänellä olisi kaltaiseni puoliso jne. En itse ole sanonut noihin juttuihin mitään, vaan olen jättänyt vastaamatta viesteihin, jotta en anna hänelle väärää kuvaa. En ole myöskään suoraan sanonut hänelle, etten tunne samoin häntä kohtaan, koska hän on usein sanonut/uhannut tehdä itsemurhan.

Tämä on ollut toistuvaa käytöstä ja varmasti nuo puheet on muutakin kuin pelkkää uhkailua, mutta väkisinkin tuntuu, että yrittää jotenkin manipuloida/syyllistää minua siitä, etten ole hänen kanssaan. Hän on myös monesti sanonut, että häipyy ja muuttaa muualle eikä ole enää keneenkään yhteydessä ja sitten seuraavana päivänä laittelee ihan tavallisia viestejä, niin kuin noita uhkauksia ei olisi ikinä sanonut.

En yhtään tiedä, mitä tekisin hänen kanssaan. Hän on kasvotusten ja noin muuten hyvä ystävä, mutta sitten viestitse laittaa todella kryptisiä ja mielestäni inhottavia viestejä, kuten juuri nuo itsemurhalla uhkailut, katoamiset ym. Hän on viesteissään osoittanut myös katkeruutta omaa kumppaniani, elämääni, lemmikkejäni ja rahatilannettani kohtaan ja itselleni niistä tulee todella kurja olo. Tuntuu kuin hänellä ei olisi muuta elämää kuin haaveet siitä, että pääsisi olemaan kanssani. En ole uskaltanut hänelle suoraan sanoa, etten ole hänestä kiinnostunut kuin ystävänä noiden itsemurhapuheiden vuoksi. Äitini on kuulemma myös häneltä saanut viestejä, joissa puhuu äidistäni anoppina, mikä on mielestäni oikeasti karmivaa ja äidilleni ne viestit ovat vaivaannuttavia, koska hän pitää puolisostani. Minullekin asia on vaikea, koska en ikinä voisi kuvitellakaan olevani tuon kaverin kanssa muuta kuin ystäviä.

Onko kukaan muu ollut samanlaisessa tilanteessa ja onko kenelläkään neuvoja, mitä tekisin kaverini kanssa. Tilannetta hankaloittaa se, että hän on samassa työpaikassa kanssani, joten en ihan täysin voi välejä häneen katkaista. Minua väsyttää tämä tilanne ja vanhempani olivat sitä mieltä, että minun on sanottava tämä kaikki kaverilleni ja olla välittämättä niistä itsemurha-uhkauksista. Minä taas pelkään, että jos sanon hänelle suoraan, hän toteuttaa uhkauksensa ja sitten minä olisin tavallaan vastuussa, jos hän tekee itselleen jotain.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hämmästyttää ihmisten vastaukset täällä. Kuvitteletteko te oikeasti, että teihin ei mitenkään vaikuttaisi, jos joku ihminen tekee itsemurhan teidän takianne. Ap:n työkaveri ei vaikuta narsistilta eikä ilkeältä. Hän vaikuttaa epätoivoiselta surkimukselta. Elämässä lyhyen tikun pitkään vetänyt häviäjä, jolle päivästä toiseen selviäminen on kärsimystä. Se on tietenkin totta, että työkaverin kärsimys ei ole ap:n vika, mutta silmänsä sulkeminen toisen ihmisen kohtalolta ei poista vastuuta kyseisen ihmisen kohtalosta. Sama asia, kuin näkisi kadulla raiskauksen, ja vain kävelisi pois soittamatta poliisia. Ap:n tilanne on tietenkin vaikea, ja vaikka työkaveri todennäköisesti ei ole tarpeeksi rohkea henkeään riistämään, hänen kärsimyksensä tulee vain lisääntymään.

Tällaisessa vaikeassa tilanteessa on tärkeä olla toiselle osapuolelle aito, rehellinen ja suora, ennen kaikkea rehellinen. Kaikenlainen kiertely ja vihjailu lisää tuskaa ja pitkittää prosessia, niinkuin on tähänkin asti tehnyt. Kerrot hänelle kasvotusten esim näin: "Olet rohkea kertoessasi kiinnostuksestasi minulle. Olen kumminkin pitkässä parisuhteessa, eikä työsuhdetta syvällisempi kanssakäyminen kanssasi ole täten mahdollista. Jatkuva viestien lähettely on myöskin huono strategia, mikä ei lisää vastakkaisen sukupuolen mielenkiintoa. Toivon että voimme pysyä hyvissä väleissä työpaikalla, ja toivon että löydät sopivamman kumppanin toisaalta.". On hyvin tärkeää, että aidosti tarkoitat, mitä sanot, ja sanot asiasi rehellisesti, jämäkästi, ja kaartelematta asian vierestä. Tämä normaalisti ratkaisee tilanteen. Jos tämä ei auta, joudut sanomaan asiat tiukemmin, ehkä jopa vaihtamaan työpaikkaa. 

Vierailija
22/53 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, itsemurhalla uhkailijat eivät koskaan tee itsemurhaa.

Toisekseen, sano miehelle suoraan, että hänen on lopetettava viestittely, koska et ole kiinnostunut ja viestit ovat ahdistelevia. 

Jos suoraan sanomine ei auta, tee seuraavat asiat:

- laita miehelle viesti, että lopettaa viestittelyn, sen jälkeen estät hänet

- kerro työnantajalle miehestä, ja pyydä heitä tekemään asialle jotain

- joka kerta, kun mies laittaa sinulle viestiä, jossa uhkaa itsemurhalla (löytää kyllä keinon laittaa viestiä, kun blokkaat hänet), soita hätäkeskukseen, ja kerro miehen uhkaavan itsemurhalla

Sinun ei tule tuntea sääliä tai ymmärrystä häntä kohtaan. Hän ei tee itsemurhaa, ja aikuinen ihminen kokee elämässään pettymyksiä, se on osa normaalia elämää, ja sen kanssa on opittava elämään. Sinä et ole velvollinen olemaan kaveri hänelle, et missään muodossa. Hän on vastuussa omasta elämästään, sinä omastasi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hämmästyttää ihmisten vastaukset täällä. Kuvitteletteko te oikeasti, että teihin ei mitenkään vaikuttaisi, jos joku ihminen tekee itsemurhan teidän takianne. Ap:n työkaveri ei vaikuta narsistilta eikä ilkeältä. Hän vaikuttaa epätoivoiselta surkimukselta. Elämässä lyhyen tikun pitkään vetänyt häviäjä, jolle päivästä toiseen selviäminen on kärsimystä. Se on tietenkin totta, että työkaverin kärsimys ei ole ap:n vika, mutta silmänsä sulkeminen toisen ihmisen kohtalolta ei poista vastuuta kyseisen ihmisen kohtalosta. Sama asia, kuin näkisi kadulla raiskauksen, ja vain kävelisi pois soittamatta poliisia. Ap:n tilanne on tietenkin vaikea, ja vaikka työkaveri todennäköisesti ei ole tarpeeksi rohkea henkeään riistämään, hänen kärsimyksensä tulee vain lisääntymään.

Tällaisessa vaikeassa tilanteessa on tärkeä olla toiselle osapuolelle aito, rehellinen ja suora, ennen kaikkea rehellinen. Kaikenlainen kiertely ja vihjailu lisää tuskaa ja pitkittää prosessia, niinkuin on tähänkin asti tehnyt. Kerrot hänelle kasvotusten esim näin: "Olet rohkea kertoessasi kiinnostuksestasi minulle. Olen kumminkin pitkässä parisuhteessa, eikä työsuhdetta syvällisempi kanssakäyminen kanssasi ole täten mahdollista. Jatkuva viestien lähettely on myöskin huono strategia, mikä ei lisää vastakkaisen sukupuolen mielenkiintoa. Toivon että voimme pysyä hyvissä väleissä työpaikalla, ja toivon että löydät sopivamman kumppanin toisaalta.". On hyvin tärkeää, että aidosti tarkoitat, mitä sanot, ja sanot asiasi rehellisesti, jämäkästi, ja kaartelematta asian vierestä. Tämä normaalisti ratkaisee tilanteen. Jos tämä ei auta, joudut sanomaan asiat tiukemmin, ehkä jopa vaihtamaan työpaikkaa. 

Totta kai se vaikuttaa! Siksihän se uhkailleekin itsemurhalla. Se yrittää saada Ap:n valtaansa, koska ei osaa normaalilla tavalla lähestyä kiinnostavia naisia.

Sä et taida tietää mistä puhut, tai sitten olet itse tuollainen manipuloija. Ei noihin auta se, että sanoo suoraan, mutta ystävällisesti. Ystävällisyys vaan saa ne ajattelemaan, että toivoa kuitenkin on.

Että kehtaatkin väittää, että Ap:lla olisi vastuu ahdistelijansa kohtalosta. Raiskausvertaus ei myöskään käy järkeen, koska Ap on se raiskattava. Et kai sanoisi siinäkään tilanteessa uhrille, että hän on vastuussa raiskaajaansa ongelmista?

Ymmärrän, että ilman kokemusta tällaisista miehistä ehdottaa lääkkeeksi empatiaa. Ongelma on, että liika ymmärrys vaan ruokkii paskaa käytöstä. Tämä oli aikoinaan itselle vaikea sisäistää, empaattinen kun olen.

Jos olet nainen ja et ole kohdannut tällaisia miehiä ja koet ymmärtäväsi heitä, on korkea riski, että joudut itse manipuloiduksi. Ehkäpä olet sitä tälläkin hetkellä?

Vierailija
24/53 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot suoraan, että nyt loppuu tuollainen, et ole kiinnostunut etkä halua enää ahdistavia viestejä.

Jos tuo tyyppi nyt päättäisikin tehdä itsemurhan (ei tee, koska uhkailee vaan), niin se ei siltikään ole missään nimessä ap:n vika vaan tyypin mielenterveysongelmien. Ap ei ole vastuussa kaverinsa mielenterveydestä.

Tuollaiselle ihmiselle ei auta mikään lässyttely tai ignooraminen, vaan hänelle on tehtävä säännöt selväksi. Jos toisten ihmisten kunnioittaminen on hänelle ylitsepääsemätöntä, se on hänen ongelmansa. Ei ap:n edelleenkään.

Vierailija
25/53 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsemurhasta uhkailevista kannattaa soittaa häkeen. Joutaa hoitoon.

Vierailija
26/53 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En ole uskaltanut hänelle suoraan sanoa, etten ole hänestä kiinnostunut kuin ystävänä noiden itsemurhapuheiden vuoksi."

Ahaa, eli jos olisi tervepäinen niin välittömästi hylkäisit nykyisen suhteesi kun se ei ole minkäänlainen este.

Vierailija
27/53 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin törmäsin tuollaiseen itsareineen syyllistävällä tavalla koukuttavaan tyyppiin. Oli ulkomaille lähdössä hakemaan eutanasiaa ja sitten kun pyrin eroon, niin ei kuulemma hänen elämällään ollut mitään merkitystä ilman minua. Sitten kilttinä vaikea hylätäkään kun kuitenkin haluaisi auttaa ja pelkää että mitä jos oikeasti tekeekin jotain. Eihän tuollainen nyt tervettä taida olla.

Vierailija
28/53 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni viestit voi näyttää esimiehellekin. Ja pyydä äitiäsi estämään hänet viestikanavissa myös.

Tämä. Minusta tuollaiset viestit ovat häirintää ja työpaikkakiusaamista, johon fiksu esimies puuttuisi. Tälle miehelle voisi vaikka järjestää jonkun intervention työterveyshuollossa.

Vierailija
29/53 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivukommenttina yhteen ylempään viestiin: On kyllä vaarallista heitellä tuollaisia muka-faktoja, että itsemurhalla uhkaileva ei koskaan tekisi itsemurhaa. Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa.

Vierailija
30/53 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin kommunikoimalla ylläpidät miehen ihastusta ja se on pitkällä tähtäimellä julmaa.

Sano miehelle seuraavat asiat:

1) En halua enää sinulta mitään viestejä kaverina tms. Työasiat voimme hoitaa töissä asiallisesti.

2) Jos uhkaat itsemurhalla, soitan asiasta hätäkeskukseen jotta pääset hoitoon.

3) Jos viestittelet minulle vielä työasioiden ulkopuolella, kerron tilanteesta esimiehelle häirintänä.

Vierailija
31/53 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa tilanteissa yhteys viranomaisiin jos itsemurhalla uhkaillaan. Lisäksi joudut selvästi sanomaan että en ole kiinnostunut sinusta, eikä meistä tule koskaan paria. Olisin myös hieman huolissani turvallisuudestasi tämän jälkeen. Joudut silti sanomaan suoraan, koska muuten hän elättelee toiveita.

Vierailija
32/53 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En ole uskaltanut hänelle suoraan sanoa, etten ole hänestä kiinnostunut kuin ystävänä noiden itsemurhapuheiden vuoksi."

Ahaa, eli jos olisi tervepäinen niin välittömästi hylkäisit nykyisen suhteesi kun se ei ole minkäänlainen este.

Meinasikohan ap ettei ole uskaltanut sanoa itsemurhapuheiden takia,  ettei ole kiinnostunut?

Vai ymmärrätkö tahallaan väärin?

Vierailija
33/53 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vain kylmästi katkaissut välit tuollaisiin manipuloijiin. Arvaa mitä, yleensä he eivät ole tehneet sen jälkeen itsemurhaa. Koska he vain manipuloivat. Ja vaikka tekisivät, vika ei ole millään lailla sinun. Kunpa ymmärtäisit sen.

Jos tämä ei ole provo, olen todella huolissani kuitenkin sinun ja perheesi turvallisuudesta. Voitko ilmaista huolen hr:lle töissä, tai työterveyteen ilmoittaa? Soita ainakin hätänumeroon jos tulee suora uhkaus. Kommunikoi lyhyesti ja selkeästi: en ole sinusta kiinnostunut. Soitan sinulle apua koska uhkasit riistää henkesi. Älä viestittele minulle enää vapaa-ajalla. 

Vierailija
34/53 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset voi vaikka tappaa mustasukkaisuuksissaan puolisosi. Varo nyt hemmetti soikoon tuota tyyppiä ja kerro jollekin esimiehelle.

Vierailija
35/53 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot miehelle suoraan, että tuon on loputtava, se on ahdistavaa ja et ala tuollaisen kanssa suhteeseen. Jos ahdistelu ei lopu, otat yhteyttä poliisiin.

Mikäli hän tekee itsemurhan, se on hänen oma asiansa. Jokainen meistä tekee omat valintansa etkä sinä ole mitenkään velvollinen alistumaan hänen valtaansa. Sinulla on oma elämä elettävänä.

Suoraan sanottuna, tuo ihminen ei ole edes kaveri. Tuollainen käytös on todella törkeetä ja hyvin itsekeskeistä.

Vierailija
36/53 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille että tappaa itsensä kotonaan eikä sotke paikkoja. Ne rekkojen eteen ja junien alle menijät on itsekeskeisiä mulkkuja.

Vierailija
37/53 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit muistuttaa häntä siitä että tosimies olisi jo tarttunut tuumasta toimeen ja kuinka vastenmielisiä vässyköitä tyhjänpuhujat mielestäsi ovat.

Vierailija
38/53 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samankalaisesta tilanteesta kokemuksia molemmilta puolilta. Jouduin itse vastikään katkomaan välit vanhaan kaveriin manipuloinnin ja itsemurhauhkailun vuoksi ja hävettää TODELLA PALJON myöntää, mutta käyttäydyin itse vähän vastaavanlaisella tavalla ekan poikaystäväni kanssa joskus vuosia sitten itsetuhoisena ja epäkypsänä teininä.

Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin siis sanoa, että ainoa ratkaisu tohon tilanteeseen on katkoa välit. Toi ei muuten lopu koskaan, kaverisi käytös on sairasta eikä se siitä tule mihinkään muuttumaan, ellei hän ihan tosissaan tee töitä hoitaakseen päätään kuntoon ja halua parantua. Hän hakee viesteillään sulta reaktiota, ja kuvittelee manipuloimalla saavansa mahdollisuuden kanssasi.

Itse omassa tilanteessani sanoin suoraan tälle mun ystävälle, että välitän hänestä ystävänä, mutta koen hänen käytöksensä ahdistavana ja kiusallisena, enkä pysty enää jatkamaan ystävyyttä hänen kanssaan. Sanoin toivovani hänelle kaikkea hyvää ja kehotin hakeutumaan noiden itsemurha-ajatusten kanssa ammattilaisen puheille, sillä oman henkisen hyvinvoinnin kaataminen jonkun läheisen niskaan on täysin kohtuutonta ja äärimmäisen itsekästä käytöstä. Kukaan ystävä ei ole terapeutti, eikä ystävyyssuhteen pitäisi olla mikään hoitosuhteen kaltainenkaan. Läheinen ei ikinä ole vastuussa toisen mielenterveydestä, ja on törkeää kuormittaa muita ja aiheuttaa stressiä, ahdistusta ja huolta tuollaisella uhkailulla.

Anyway, kerro asiallisesti suoraan hänelle, miten koet nuo viestit, estä ja katko välit. Jos hän lähestyy sua tästä huolimatta töissä, ilmoita asiasta esimiehellesi tms, voit näyttää vanhoja viestejä. Toi on nimittäin ihan älyttömän asiatonta käytöstä.

Vierailija
39/53 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen uhkailu on henkistä pahoinpitelyä

Vierailija
40/53 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna hänelle veitsi ja sano että anna palaa, ranteet auki. Hiljenee varmasti, teki sen tai ei. Pelkkä turha draamakuningatar jolla ei ole edes kanttia siihen vaan haluaa vain väkisin huomiota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi