Kannattaako suurperheen äidin työllistyä?
Olen miettinyt omaa tilannetta, kun kaupunki karsii vuoropäiväkoteja.
Lapsia 4. Kolme päiväkoti- ikäistä. Mies on yrittäjä, ja työajat epäsäännölliset, myös yö-ilta työtä. Oma työ 3-vuoroa. Lähin vuorohoitoa tarjoava päikky on jatkossa 40km päässä. Oma työpaikka taas olisi siitä 15km kotiinpäin tultaessa. Eli päivän ajelut olisi päiväkotiin 40km + töihin 15km. Töiden jälkeen 15km päikkyyn ja 40km kotiin = 110km/päivä.
Laskin laskurilla että vanhalla autolla tuollainen suhaaminen tekisi 17,60e päivässä(keskikulutus kympin luokkaa), talvella enempi. Siihen päälle kolmen päivähoitomaksut.
Laskin, että jo bensakulut haukkaa niin ison osan, että ei tule pienituloisena kannattamaan. Miehen työ taas on ihan toisessa suunnassa, ja pääasiassa hoitoon kuljetus jäisi minulle.
Miltä tämä teistä kuulostaa? Lähtisittekö itse tähän? Onkohan alan vaihto päivähommiin ainoa vaihtoehto?
Kommentit (26)
Haluatko oikeasti näyttää lapsillesi esimerkkiä, jossa äiti makaa kotona. Ei näin.
Missään tapauksessa ei kannata mennä töihin. Kannattaa ottaa mallia opettajista, jotka elää muiden rahoilla.
Varmaan kannattaa alkaa etsiä päivätyötä. Jos miehen työajat epäsäännölliset ja on myös iltaa ja yötä, niin eihän paletti helpotu edes siinä vaiheessa, kun lapset menevät kouluun. Kukaan ei jätä jotain 7-vuotiasta yksin yöksi kotiin. Sinänsä sillä töiden hakemisella ei varmaan ole kiire. Monella muulla alalla useamman vuoden kotiäitiys tarkoittaa hyvästejä uralle, mutta ei onneksi kai lähihoitajilla. Eli olisin kotona ja alkaisin etsiä päivätyötä pikku hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Haluatko oikeasti näyttää lapsillesi esimerkkiä, jossa äiti makaa kotona. Ei näin.
Jos on neljä lasta, joista kolme tarhaikäistä, ei todennäköisesti voi maata kotona. Ja jonkun ne lapset on hoidettava. Oma äiti tekee tämän todennäköisesti paremmin kuin tarhan täti.
Ei kannata! Ei rahallisesti, mutta ennenkaikkea ei kannata lasten takia. Pienet lapset tarvitsevat äitiään paljon enemmän kun joku työpaikka. Suomi on täynnä työttömiä lapsettoiakin, ja sellaisia joilla lapset on jo isoja! Annettakoon heille ensisijaisesti työpaikat.
Suurperheen äidin ei kannata enää pyllistää.