Etäkoululaisten ruokakassi
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne meidän maksamat verorahat hasataan, kun koululaiset syö 3 viikkoa kaurapuuroa? Koronatuet?
Missä kassissa oli pelkkää kaurapuuroa? Puuro on ihan aina kuulunut kouluruokiin, on yksi suosituimmista ruoista. Puuropäivinä ruokalassa on ruuhkaa, tulkaa vaan katsomaan.
Osasta ruokakasseista huomaa, että säästetään siitäkin, mitä ruokailu maksaisi lähiopetuksessa! Minä maksan veroja, jotta Suomessa saisi ilmaisen kunnollisen kouluruoan lapset! Eli mihin rahat menevät, jos näkkileipä, nuudeli lounaana kasvavalle lapselle?
Eiköhän se ole ennen kaikkea vanhempien homma huolehtia, että lapsella on kunnollista ruokaa.
Kukaan ei kuole siihen jos valmisruokia nyt kotona koulussa ollessaan syö. Tuo on lapselle helpoin ja nopein vaihtoehto. Eipä siellä koulussakaan se lihapulla mistään kobehärästä tule. Älkää nyt hyvät ihmiset aina valittako. Toki tämä korona alkaa kaikkien hermoja kiristää ja kaikki ovat turhautuneita, jolloin helposti kiukku kohdistuu asioihin joihin sen ei tarvitsisi kohdistua. Viimeisestä kuvasta siinä iltapäivälehden sivulla olen samaa mieltä, arvon täysin ala-arvoinen. Kuivunut peruna ja kuivahtaneita kalapuikkoja. Joten veikkaan kyllä, että tässäkin tapauksessa se einesannos varmasti maistuisi lapselle paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikään kuin lapset koulun ruokailussa söisivät runsaasti ja monipuolisesti muutenkaan. Nopeasti muutama lusikallinen sitä mille ei lähtökohtaisesti nyrpistellä. Vähän mielikuvitusta tuohon ruokakassiin, energiaa koulupäivään siitä saa. Ja kiitollisutta tai suu kiinni.
Tässä on ongelmana se, että ns. kunnon lapset syövät, mutta ne, joilla oikeasti tarvetta olisi sen koululounaan nauttimiselle, eivät syö. Opettajana olen nähnyt tämän. Pääsykokeella valitun erikoispainotusluokan kaikki oppilaat syövät ruuan joka päivä. Siitäkin huolimatta, että kotona tai rahapussin puolesta olisi mahdollisuus syödä ihan mitä vaan. Sen sijaan nämä, jotka tosiasiassa olisivat sen tarpeessa jo senkin takia, ettei kotona ole oikeasti rahaa laittaa ruokaa lapsille, jättävät sen ilmaisen lounaan väliin. Tämä on karu fakta.
He häpeävät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne meidän maksamat verorahat hasataan, kun koululaiset syö 3 viikkoa kaurapuuroa? Koronatuet?
Missä kassissa oli pelkkää kaurapuuroa? Puuro on ihan aina kuulunut kouluruokiin, on yksi suosituimmista ruoista. Puuropäivinä ruokalassa on ruuhkaa, tulkaa vaan katsomaan.
Osasta ruokakasseista huomaa, että säästetään siitäkin, mitä ruokailu maksaisi lähiopetuksessa! Minä maksan veroja, jotta Suomessa saisi ilmaisen kunnollisen kouluruoan lapset! Eli mihin rahat menevät, jos näkkileipä, nuudeli lounaana kasvavalle lapselle?
No osta per kele sitä pitsaa lisäksi, kun muu ei kelpaa kuitenkaan. Ja kokista ja energiajuomaa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Monet noista on surkeita.
Mikä vaikeus on kunnille hommata per pv:
Lämminruoka (eines), leipä, juoma ja salaatti
Mikäs vaikeus sulla on ne lapselle hommata? Ajattelun vaikeus?
Keskimääräinen kouluruoka-annos maksaa 2,76 euroa
https://yle.fi/uutiset/3-9560449
Koululle isoissa erissä hankittuna ruoka tulee varmaan edullisempana.
Elikä 13.80 viikossa niin ei sillä paljoa saa kotikokkailuun aineksia.
Kouluruoka kattaa 1/4 osan päivän tarpeesta.
Ei kouluruualla koko päivää ole tarkoitus pärjätä.
Koulussa lapset ottaa usein mielellään just puuroa. Muita ruokia sitten teelusikallisen.
Keväällä järkevin tapa järjestää etäkouluruokailu oli Leppävirran kunnalla ja ehkä joillain muillakin - ostokortti johonkin paikkakunnan ruokakauppaan.
Mutta sittemminhän se - tietenkin - kiellettiin.
Joillain oppilailla on kouluun kymmenien kilometrien matka, joten ruuan haku on usein mahdoton tehtävä. Saman perheen lapsia on myös eri kouluissa.
Siksi ostokortti kauppaan olisi järkevin ja tasapuolisin tapa järjestää asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jossain koulussa oikeasti puuropäivänä ruokana veteen tehtyä kaurapuuroa? Koska sellaisen noista aineista saa... Itsekin tykkäsin puuropäivistä, koska silloin oli ihanaa ohrapuuroa, joka piti hyvin nälkää. Ei mitään vetistä kaurapuuroa.
Vierailija kirjoitti:
Ruokatunnilla siis pitää alkaa tekemään se ruoka?
Tsi puputtaa kaurahiutaleita
Edellisiltanako ei onnistu? Tai aamulla tehdä puuroa josta voi lämmittää? Kyllä teillä hyväosaisilla on hankalaa kaikki! Mikko Alatalokin inisee muusikon talousahdinkoa iltalehdessä, kuinka "ei enää ole varaa ostella omakotitaloja". Ja keskiluokkaiset vanhemmat irvistelee kouluruokaa. Miten oikeesti jengi kehtaa? Häpeäisitte.
Vähän suunnitelmallisuutta.
Mulla on lapset 4kpl etäkoulussa, itse teen työtä jota ei etänä voi tehdä.
Illalla teen nopean lounaan lapsille seuraavaksi päiväksi, tyyliin makaronilaatikkoa tai jauhelihakeittoa/linssikeittoa yms. nopeasti tehtävää. Ottavat sitten itse jääkaapista ja lämmittävät mikrossa.
Lapset 9v, 9v, 11v ja 14v.
Meille en ottanut koko ruokakassia, tosin täällä ei vielä ole etäkoulua kauan, mutta olisi pitänyt jo ilmoittautua mikäli kassin haluaa. Keväällä sama. Ihan vain siitä syystä, että kassin noutoaika oli meidän perheelle hankala. Helpommalla päästään kun tehdään kotiruokaa hiukan isompi satsi ja koululainen syö sitä samas seuraavan päivän lounaallakin. Ei jäänyt keväällä kertaakaan syömättä.
Meidän on joka tapauksessa huolehdittava omasta lapsesta, niin en minä jaksa tästä vinkua että meidän pitää päästä juuri minun haluamallani hetkellä hakemaan kassi jne. Aina valittajia riittää. Varsinkin kun jotain ilmaiseksi saat, niin tottakai sen pitää olla just sinun maun mukaista, oli se sitten ruokaa, tavaraa, vaatetta mitä tahansa.
Niin nähty, että sontaa sataa esim. vaikka kyse olis yhtiön henkilöstölahjasta, juhlasta yms. niin valitusta tulee. Minä laitan lahjan kiertoon jos en tykkää ja olen kiitollinen kun edes muistetaan tai jotain järjestetään. Ison määrän ollessa kyseessä on vain mahdotonta laittaa just pirkkopetterin herkkuruokia, kun sitten veetivanessa kuitenkin haluais jotain muuta.
Näin on helpompi, tekee itse ratkaisun jos annettu vaihtoehto ei miellytä, ei tarvi turhaan vannetta pään ympärillä kiristää.
Vierailija kirjoitti:
Ruokatunnilla siis pitää alkaa tekemään se ruoka?
Tsi puputtaa kaurahiutaleita
Jos perheessä ei kukaan osaa ennakoida, niin kyllä, ruokatunnilla ehtii tehdä vaikka mikropuuron ja sen osaa esikoululainenkin, kun opetetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikään kuin lapset koulun ruokailussa söisivät runsaasti ja monipuolisesti muutenkaan. Nopeasti muutama lusikallinen sitä mille ei lähtökohtaisesti nyrpistellä. Vähän mielikuvitusta tuohon ruokakassiin, energiaa koulupäivään siitä saa. Ja kiitollisutta tai suu kiinni.
Tässä on ongelmana se, että ns. kunnon lapset syövät, mutta ne, joilla oikeasti tarvetta olisi sen koululounaan nauttimiselle, eivät syö. Opettajana olen nähnyt tämän. Pääsykokeella valitun erikoispainotusluokan kaikki oppilaat syövät ruuan joka päivä. Siitäkin huolimatta, että kotona tai rahapussin puolesta olisi mahdollisuus syödä ihan mitä vaan. Sen sijaan nämä, jotka tosiasiassa olisivat sen tarpeessa jo senkin takia, ettei kotona ole oikeasti rahaa laittaa ruokaa lapsille, jättävät sen ilmaisen lounaan väliin. Tämä on karu fakta.
Tässä nähdään, millä luokilla opiskelevat tulevat kokoomuslaiset ja millä taas demarit ym.
Hassuinta on, että sitä kelvottomaksi haukuttua kouluruokaa vaaditaan nyt kotiinkin.
AMK-opiskelijana olisin erittäin kiitollinen puurosta ja nuudeleista. Parhaimmillaan olen ollut kolme päivää syömättä ja kerännyt pulloja, jotta saisin edes jotain syötävää. Mikä ihme siinä on ettei mikään kelpaa ja kaikesta täytyy valittaa?
Vain kommunistit valittavat siitä, mitä ilmaiseksi saavat. Tai ei siis edes ilmaiseksi, vaan muiden kustannuksella. Jostain nuokin ruokakassit ovat pois. Menkää kauppaan ja hakekaa itse parempaa, ellei kunnan tarjonta kelpaa.
Vinkki: teineille kauha käteen. Puuroa osaa kymmenvuotiaskin keittää.