Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla on kotona aina siistiä, siivoatteko joka päivä?

Vierailija
11.03.2021 |

Minun kotonani on välillä siistiä ja välillä sotkuista, useimmiten suht siistiä eli tiskit tiskattu, roskikset viety ja pyykit pestyinä, mutta on pölyä sekä vaatteita ja tavaroita hujan hajan, saattaa olla murusia pöydällä.

Minulla on kokemus, että jotta kotonani olisi aina siistiä, joutuisin siivoamaan koko ajan. Kun siihen yhdistää faktan, että energiatasoni ovat alhaiset luonnostaan, en ehtisi tehdä mitään muuta kuin siivota.

Miten te joilla on aina hyvin siistiä, siivoatteko päivittäin? Montako tuntia yhteensä?

Kommentit (274)

Vierailija
201/274 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noiden edellä mainittujen lisäksi siivoan keittiötä aina ruokaa laittaessani siinä samalla. Pari kertaa arkisin pidän illalla 10-15 minuutin pikasiivoussession. Eli pistän puhelimen ajastimella aikaa sen 10-15 minuuttia, jonka aikana esim. raivaan nopeasti, imuroin ainakin eteisen (jossa on kissanvessa) ja keittiösyvennyksen, putsaan kylppäriä tms. Sitten kun puhelin hälyttää, lopetan. Viikonloppuisin imuroin paremmin ja siivoan kylppärin yms.

Tietenkin putsaan kissan vessan päivittäin ja pyrin viemään roskia myös päivittäin, ettei ala haisemaan.

Vierailija
202/274 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siisteyden salaisuus on se, että järjestelen aina "joutohetkinä". Esimerkiksi aamulla kun kahvi ja puuro valmistuu, ehtii hyvin tyhjentää ja täyttää astianpesukoneen, jos se on tekemättä, ja pyyhkimään keittiön tasot. Kun makaronit kiehuu, voi vaikka vetäistä rikkaimurilla likaisimmat paikat. Hyvän podcastin uuden jakson voi kuunnella samalla, kun siivoaa vessan - tykkään muutenkin puuhailla jotain kuunnellessani. Siivoaminen on niin ikävää, että en tee sitä juurikaan asioikseni, vaan järjestelen muiden hommien ohessa, ja aina on perussiistiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/274 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylisiisti koti on jotenkin epäviihtyisä.. kai on jotain traumoja äitini nalkuttavasta tyylistä ku yritti saada minua pienenä siivoamaan kämppääni.. siitä nalkutuksesta tuli inho siivoushommia kohtaan.

Viihtyisämpää on ku pöydät ja hyllyt täynnä kirjoja ja sängyt petaamatta, hehheh

Vierailija
204/274 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun nyt yksin ja normaali viikkosiivous ja elän tavallani. Korona aikaan ei muita kun oma poikani käy ja silloin on huusholli kunnossa. Kannattaa olla tarpeeksi kaappitilaa. Turhat antaa pois.

Vierailija
205/274 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän tavaraa, lattiapinnat tyhjät ja sitten robotti-imuri hoitaa loput.

Vierailija
206/274 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä niinkuin monella muullakin, että siistin tavarat paikoilleen heti käytön jälkeen, tiskit koneeseen, likapyykit pyykkikaappiin ja/tai pesukoneeseen, jne. Sängyn pettaan aamuisin. Harrastusvälineet laitan kaappiin käytön jälkeen. Ruokailun jälkeen pyyhin ruokapöydän.

Kun tavaroilla on selkeät omat paikat, niitä ei tarvi jättää ympäriinsä vaan laittaa heti sinne, mihin ne kuuluu. Aikaa siihen ei paljoa kulu.

Wc:n puhdistan heti käytön jälkeen, jos likaa on vielä huuhtelun jälkeen. Suihkutan ensin kylmää vettä pyttyyn käsisuihkulla, ja jos ei sillä lähde, niin sitten tolua ja harjaa. Huuhtelen harjan lopuksi. Hyvä lian ennaltaehkäisy on laittaa pyttyyn wc-paperinpala ennen istumista.

Pesen wc:n lavuaarin ja hanan 2 - 3 kertaa viikossa.

Tiskialtaan pesen harjalla kerran päivässä ja pyyhin ruoanlaiton jälkeen myös hellan ja alakaappien ovet.

Siivoan kerran viikossa normaalin viikkosiivuoksen ja vaihdan puhtaat lakanat. Muulloin saatan lakaista välillä harjalla, jos pieniä muruja on.

Ei todellakaan mene paljoa aikaa, ja noista tulee niin vakiotapa, että ei edes ajattele tekevänsä.

En kestä katsella sotkua, vaan mielenrauha tulee siitä, että ei näy ympärillään tekemättömiä töitä.

Vierailija
207/274 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina siistiä. Tärkein syy on lähes minimalismi. Omistan alle 1000 tavaraa.

Joka päivä, ennen nukkumaan menoa, on koti siisti.

Kerran kk siivoan yhden alueen paremmin.

Irtaimiston määrä on pieni, tässä kk siihen meni aikaa 2 h.

Varastossa on eniten tavaraa, nekin omilla paikoillaan.

Vierailija
208/274 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että ihmisillä on eri siisteysstandardit, mikä on toisen mielestä siisti ei riitä vielä toiselle. Omassa kodissani on varmaan vieraiden mielestä suhteellisen siistiä (ainakin monilla kenen luona itse käyn kylässä on sotkuisempaa) mutta silti tuntuu että paremminkin voisi olla. Siivoan vähän joka päivä koska inhoan uuvuttavia siivouspäiviä. Usein teen jonkun pikkuhomman vaikka odotellessa että kahvi valmistuu tai etätöissä saatan käyttää kahvitauon siihen. Mies lösähtää sohvalle tuoksi odotteluajaksi ja kahvitauolla ottaa vaan puhelimen käteen ja se ärsyttää suunnattomasti kun itse yritän käyttää ajan tehokkaasti.

Vierailija
209/274 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa teen isomman viikkosiivon (pölyt, wc, lattioiden moppaus), muuten perus arki siivousta kuten pöydän pyyhintää, rikkalapiolla keittiöstä ruuanmurut, lasten lelujen keräämistä, eteisen joudun välillä imuroida viikkosiivojen välissä. Olemme teiniä lukuunottamatta melko siistejä ihmisiä että siivoamme automaattisesti aina jälkemme niin suurta sotkua ei pääse syntymään.

Vierailija
210/274 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme alle kouluikäistä lasta, koira ja mies. Ei ole aina siistiä. Astiat laitetaan koneeseen aina ja iltaisin laitetaan lelut pois. Viikonloppuna siivotaan ja viikolla saatan ottaa vessan uudelleen. Mutta välillä on aikamoinen kaaos..

Vierailija
211/274 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jokainen laittaa vaateensa naulakkoon/ kaappiin ja pestävät pesukaappiin. Samoin , likaiset astiat

huuhtasee ja suoraan koneeseen. Keittiön kaikki pöytätasot on puhtaat rukailun jälkeen. Kun syöpään eri aikoina ,kukin siivoaa jälkensä.

Tietysti ei olla sisällä kengät jalassa.siistiä on.

Vierailija
212/274 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syntymäsotkuinen. Sekä äitini, että isäni ovat luonnostaan siistejä ihmisiä, kun taas minä sotken mennessäni kaiken. Mutta kotoa opin rakastaamaan siistiä kotia, vaikka sotken ja inhoan siivoamista.

Nykyään minullakin on aina siistiä, mutta en koe juurikaan siivoavani. Tärkeimmät opit:

1. Karsi kaikki tavarat, joita et tarvitse. Jos luopuminen tuntuu vaikealta, tunge ne vaikka kellariin.

2. Huonekaluja myös mahdollisimman vähän, ne jotka tarvitset valitse sen perusteella, että helppo siivota. Robotti-imuri mahtuu alle, helposti hoidettava.

3. Siivoa väleissä, siivoa keittiötä, kun kahvi tippuu tai odotat perunoiden kiehumista. Siivoa olkkaria mainoskatkolla, älytelkkarin päivittyessä, puolison valitessa ohjelmaa. Vie aina mennessä ja tullessa tavaroita paikoilleen, vessaan mennessä poimi sukat lattialta, kahvia hakiessa roska roskiin tai Astia koneeseen. Suihki pesuaine suihkuun ennen sinne menoa.

4. Tämän lisäksi pidä päivittäin vartin oikea siivoushetki. Siivoa se joka on likaisin juuri nyt. Pese vessa, imuroi keittiö, imuroi eteinen, pyyhi pölyt, vaihda lakanat, mikä vaan tuntuu tänään akuuteimmalta.

Itse saan pari kertaa vuodessa siivousinnostuksen ja vaikka vain silloin siirrän huonekaluja kunnon imurointiin ja lattian pesuun, pölyä ja roskaa on hyvin vähän. Aiemmin oli enemmän sen kerran kuukaudessa kun pakotin itseni siivoamaan, kun muuten en tehnyt mitään. Se kerran kuukaudessa parin päivän siivous oli paljon rasittavampaa kuin vartti päivässä. Nykyään on aina siistiä, paitsi juuri ne tämän hetken tavarat, nyt sukat lattialla ja kahvikuppi ja lautanen pöydässä. Siivoan ne kun tästä lähden liikkeelle.

Vierailija
213/274 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut sanovat että älä sotke niin ei tule sotkua. Tai että siivoa  heti. 

Mutta kun minä vaihdan vaatteita niin mulla jää edelliset vaatteet lattialle. Kun murustelen pöydälle niin ne murut jää siihen. Kun mulla on kädessä joku tavara ja sitten pitää rynnätä jonnekin muualle niin lasken tavaran kädestäni johonkin sattumanvaraiseen paikkaan. Kun tulen aamupalalle niin siirtelen iltapalalta jääneitä astioita syrjään että saan paikan pöytään. Kun seinään tulee tahra niin siivouan sen joskus kuukauden päästä. Älkää kysykö kuinka usein pesen vessan. Jos tekisin eri tavalla niin minulla olisi siistimpi koti. Mutta kun mulla se vain menee näin. :DDDDDDD

Hyvä loppusiivous ja vuokranantaja sanoo että kiitos siistit vuokralaiset :DDDDD Me kun ei rikota paikkoja. En minä tästä sotkusta nauti. Mutta joillekin tällainen epämääräisyys vain on niin luonteenomaista ja toisilla siisteys tulee luonnostaan.

Vierailija
214/274 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elama nakyy kotona kaikilla.sitten on neuroottisia joilla liimautunut ratti kateen.

Eli kun nousevat sohvalta oikaisevat tyynyt samantien, juotuaan teen vievat teekipon suoraan koneeseen ja rinkulan pyyhkivat silla ratilla joka on kadessa aina.

Kun heraavat, petaavat sangyn heti. Kun harjaavat hampaat laittavt harjaan piiloon heti. Kun kayvat kakalla kayttavat harjaa heti. Kun murunen tipahtaa lattialle nostavat heti.

Nyt voi miettia. Haluatko etta sankysi tuulettuu, harjasi kuivuu ja elaa rennosti. Vai siivota aina nauroottisesti kaiken? Toki koti on silloin tip top. Ja jos on lapsia, elaimia tai vaan mies. Kuljet kaikki paivat muiden perassa rattisi kanssa. Koska ollaan realistisia, muita ei voi opettaa.

Itse jopa nautin siita, etta keittio on vahan sotkuinen illalla. Siivoan sen ja mieli on hyva kun naen suuren eron.

Vierailija
215/274 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo imuroi ja siivoaa joka päivä koska meillä on iso susikoira mistä lähtee karvoja. Minä siivoan kaikki perheen autot ja kesämökin.

Vierailija
216/274 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella tavaralla on oma paikkansa. Kun käytän tavaroitani palautan ne aina omalle paikalleen.

Vaatteet kaapeissa ja pyykit siellä minne ne kuuluu.

Sisustus on selkeälinjainen ja väljä, ei liikaa tavaraa.

Robotti imuri hurisee kierroksensa jokaisena päivänä kun olen pois kotoa, vie pölyt ja mahdolliset kissan hiekkamurut. Ruuan muruset siivoan kun nousen pöydästä, kerran parissa viikossa pyyhin pölyt ja moppaan lattiat. Pari kertaa viikossa siivoan kylpyhuoneessa lavuaarin ja pytyn.  Suihkussa käydessä, kerran parissa viikossa pesen kylppärin lattian, seinät pari kertaa vuodessa kunnolla. Saippuoiden jäämät huuhtelen seiniltä aina suihkun päätteeksi. Ei vaikeata, aina siistiä vähin vaivoin.

Vierailija
217/274 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, siivoan 6 päivänä viikossa ns jälkien korjaamis hommia. Joka perjantai matot pihalle, moppaus ja pesu lattioihin, pölyt huiskitaan mäelle ja taas kiiltää. Jääkaappi, liesituuletin ja hella kerran kuussa, mikro tarpeen mukaan, vessa joka päivä, sauna kolme krt vuodessa. Kaapit tyhjennän jouluksi ja juhannukseksi ja pesen ne kunnolla. Koti on aina siisti, mutta päivittäiseen siivoukseen saan ehkä vartin kulumaan, viikkosiivous alle tunti. Iso siivous, no siihen menee ehkä pari tuntia. Ihan sama kuka tulee käymään, aina kehtaa päästää sisään. Olen minimalisti, enkä kerää tavaraa, siksi helppo koti pitää puhtaana ilman hikeä, verta ja kyyneleitä.

Vierailija
218/274 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ne vaatteet ja tavarat sinne ilmestyy ja kuka ne murut jättää? Kun riisut vaatteen päältä, etkö voi saman tien panna sitä paikalleen tai syötyäsi pyyhkäistä murut pois? Silloin aikaa menisi vain joku sekunti.

Lapset ja mies... Ja kyllä, kovasti on ainakin lapsia neuvottu ja opastettu. Mutta jos toinen esimerkki on mitä on, niin näinhän siinä käy.

Vierailija
219/274 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikilla tavaroilla on oma paikkansa ja kaikki perheessä noudattavat yhtä sääntöä: tavarat paikoilleen käytön jälkeen. Siis astiat koneeseen,vaatteet pyykkikoriin tai kaappiin,(jonne niitä ei heitetä sikinsokin,vaan viikataan tai laitetaan ripustimeen). Varsinaista siivousta ei tehdä kuin kerran viikossa,silti meillä on aina siistiä. Lattioilla ja pöydillä ei ole mitään ylimääräisiä kasoja. Tähän tottuu nopeasti ja sesäästää älyttömösti voimia ja hermoja. Helppoa kuin hengitys.

Vierailija
220/274 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syntymäsotkuinen. Sekä äitini, että isäni ovat luonnostaan siistejä ihmisiä, kun taas minä sotken mennessäni kaiken. Mutta kotoa opin rakastaamaan siistiä kotia, vaikka sotken ja inhoan siivoamista.

Nykyään minullakin on aina siistiä, mutta en koe juurikaan siivoavani. Tärkeimmät opit:

1. Karsi kaikki tavarat, joita et tarvitse. Jos luopuminen tuntuu vaikealta, tunge ne vaikka kellariin.

2. Huonekaluja myös mahdollisimman vähän, ne jotka tarvitset valitse sen perusteella, että helppo siivota. Robotti-imuri mahtuu alle, helposti hoidettava.

3. Siivoa väleissä, siivoa keittiötä, kun kahvi tippuu tai odotat perunoiden kiehumista. Siivoa olkkaria mainoskatkolla, älytelkkarin päivittyessä, puolison valitessa ohjelmaa. Vie aina mennessä ja tullessa tavaroita paikoilleen, vessaan mennessä poimi sukat lattialta, kahvia hakiessa roska roskiin tai Astia koneeseen. Suihki pesuaine suihkuun ennen sinne menoa.

4. Tämän lisäksi pidä päivittäin vartin oikea siivoushetki. Siivoa se joka on likaisin juuri nyt. Pese vessa, imuroi keittiö, imuroi eteinen, pyyhi pölyt, vaihda lakanat, mikä vaan tuntuu tänään akuuteimmalta.

Itse saan pari kertaa vuodessa siivousinnostuksen ja vaikka vain silloin siirrän huonekaluja kunnon imurointiin ja lattian pesuun, pölyä ja roskaa on hyvin vähän. Aiemmin oli enemmän sen kerran kuukaudessa kun pakotin itseni siivoamaan, kun muuten en tehnyt mitään. Se kerran kuukaudessa parin päivän siivous oli paljon rasittavampaa kuin vartti päivässä. Nykyään on aina siistiä, paitsi juuri ne tämän hetken tavarat, nyt sukat lattialla ja kahvikuppi ja lautanen pöydässä. Siivoan ne kun tästä lähden liikkeelle.