Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla on kotona aina siistiä, siivoatteko joka päivä?

Vierailija
11.03.2021 |

Minun kotonani on välillä siistiä ja välillä sotkuista, useimmiten suht siistiä eli tiskit tiskattu, roskikset viety ja pyykit pestyinä, mutta on pölyä sekä vaatteita ja tavaroita hujan hajan, saattaa olla murusia pöydällä.

Minulla on kokemus, että jotta kotonani olisi aina siistiä, joutuisin siivoamaan koko ajan. Kun siihen yhdistää faktan, että energiatasoni ovat alhaiset luonnostaan, en ehtisi tehdä mitään muuta kuin siivota.

Miten te joilla on aina hyvin siistiä, siivoatteko päivittäin? Montako tuntia yhteensä?

Kommentit (274)

Vierailija
181/274 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei himosiivoojat, vinkatkaa joku hyväntuoksuinen siivousaine! Tykkään pienestä siivousaineen tuoksusta, itse yhdistän vienon tuoksun puhtauteen ja siihen just siivottuun kotiin. Kukaan meistä tai lähipiiristä ei ole hajusteille herkkä, niin pieni tuoksu on ok. Tymäkkää hajua en halua. Laminaatille tarvitsisin pesuaineen ja jonkun yleispuhdistusaineen myös.

Ei niitä enää ole. Kaikki on pelkkää hajusteetonta tai sitruunaa. Itse vaihdoin kaikki hyvältä tuoksuvaan astianpesuaineeseen, sillä pesen sekä lattiat, ikkunat kuin pinnatkin. 

https://www.tokmanni.fi/kasitiskiaine-perfekt-500-ml-houkutteleva-rypal…

Vierailija
182/274 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaan myytäviä asuntoja niin kaikki ei siivoo koskaan ....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/274 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imuroin juuri eteisen ja keittiön lattiat. Nyt oon ihan poikki ja hiki valuu selkää pitkin. Ei tällaista jaksa kuin kerran pari kuussa. Ja niin sitä pölyä kertyy.

Hoikka olen ja elän terveellisesti. Ongelmani on mm. siinä, että olen perussairauteni vuoksi motorisesti heikompi kuin keskivertoihminen. Imuroiminen esimerkiksi on haastavaa, kun ei saa liikuteltua imuria helposti.

Suosittelen kevyttä varsi-imuria. Oma siivoukseni helpottui satakertaisesti kun ostin Dysonin. Se on aina käden ulottuvilla ja sillä on niin käsittämättömän helppo hurauttaa joku kohta vaikka päivittäin (esim. keittiö). Ei enää ikinä tavallista, painavaa, perässä vedettävää imuria :)!

Vierailija
184/274 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei himosiivoojat, vinkatkaa joku hyväntuoksuinen siivousaine! Tykkään pienestä siivousaineen tuoksusta, itse yhdistän vienon tuoksun puhtauteen ja siihen just siivottuun kotiin. Kukaan meistä tai lähipiiristä ei ole hajusteille herkkä, niin pieni tuoksu on ok. Tymäkkää hajua en halua. Laminaatille tarvitsisin pesuaineen ja jonkun yleispuhdistusaineen myös.

Kokeile ihan mäntysaippuaa. Ei parempaa tai puhtaampaa tuoksua. Heikosti emäksinen niin on hellävarainen. Jämäkäämpään likaan/wc:hen Tolu Mänty.

Vierailija
185/274 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Kerran viikossa imuroin ja vaihdan lakanat ja pyyhin pölyt ja pesen vessan. Muu pysyy siistinä siten, että laittaa tavarat käytön jälkeen paikoilleen. Olen sen verran laiska enkä jaksa tehdä turhia, niin en jaksa erikseen sotkea ja siivotakkaan.

Vierailija
186/274 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään 15min. päivässä. Usein toki enemmänkin.

Vierailija
187/274 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-30min päivässä. Joskus harvoin sellainen suursiivous, jos iskee innostus, mutta harvoin mistään silloinkaan löytyy isoja pölypalloja tai muuta.

Kun kodin saa ensin kuntoon niin sitten kaikille kodin jäsenille oma päivittäinen pikkuhomma, niin on aina siistiä. Jos asuu yksin, niin on helppo vaan kun katsoo mitä pitää tehdä, mutta jos on muita kotityötaulukko auttaa. Ja yhteinen sopimus siitä, että se joka on vastuussa vaikka olohuoneen järjestelystä saa viedä siellä olevat irtorojut vaikka roskiin. Meillä minä olen ja huudan aina kerran päivässä, että nyt juon kahvit ja sitten järjestän paikat. Silloin alkaa kuhina, kun mies ja lapset hakee omat tavaransa turvaan olkkarista, eteisestä ja keittiöstä. On siisti loppuilta ja aamu.

Vierailija
188/274 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin 40 min päivässä eli just sen ajan kun 40-asteinen pyykki pyörii. Siinä on sitten ihan kaikki siivous mukana ikkunoita myöden sillä kun ma-pe tämän tekee, ei kerkeä tulemaan kovin likaista. Inhoan pölyjä ja likaa mutta vielä enemmän niitä himosiivous-lauantaita, joita äitini harrasti.

Teen 7-tuntisia päiviä hyvin lähellä, mies tekee yrittäjänä 11 tuntia - matkoineen - joten minulle jää aikaa kauppaan, kokkaamiseen ja lasten kanssa oloon. Lauantaina leivon ja mies pitää huolta pienestä puutarhasta mutta näitä lukuun ottamatta ovat viikonloput vapaat olla lasten kanssa, ja kaksistaankin.

Vierailija
189/274 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun asun yksin niin on koko ajan siistiä. Kaikilla tavaroilla on paikka ja laitan ne paikoilleen käytön jälkeen. Jos tulee tahroja, muruja jne. niin siivoan ne samantien. Kerran viikossa varsinainen siivouspäivä, jolloin pyyhin pölyt, imuroin, pesen lattiat, vessan jne.

Astiat laitan suoraan koneeseen, jos kone on päällä niin tiskaan käsin saman tien.

Elin aiemmin miehen kanssa, joka ei juurikaan siivonnut. Hänen lapset ei myöskään siivonneet. Uuvuin ja erosin. No oli muitakin syitä, mutta tuo oli yksi.

Vierailija
190/274 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina siistiä. Koen että siivoan joka päivä hiukan juuri siinä mielessä kuin moni täällä kertoo eli korjaan jälkeni. Samoin tekee puolisoni. En koe että siihen kuluu paljon aikaa. Esim pyyhin keittiön tasot kun leivät ovat paahtimessa jne. Usein tulee myös pestyä vessaa hiukan samalla kun siellä käy ja suihkussa käydessäni samoin saatan jotain siivota, jos siivouksen tarvetta tulee vastaan.

Koen että kodin siivoukseen ei meillä kulu paljon aikaa ja siistin kumppanin ohella yhtenä suurimpana syynä koen olevan sen, että koti on järjestetty niin, että se on helppo sekä siivota että pitää siistinä. Kotimme ei ole steriili eikä koriste-esineetön, mutta voin myöntää että kyllä jokaista huonekalua miettiessäni olen miettinyt myös sitä miten se pidetään siistinä. En esimerkiksi koskaan ostaisi sellaista sohvaa jonka alta ei mahtuisi vaivattomasti imuroimaan ja joka pitäisi joko joka imurointikerralla siirtää tai sitten hyväksyä sinne alle pikkuhiljaa kerääntyvät, omalla tahdillaan ulos pölähtävät pölypallot. Lisäksi kaikilla tavaroilla on meillä paikka ja paikat on pyritty järjestämään niin, että tavarat tulee helposti oikealle paikalleen laitettua. Näin siivous ja siistinä pitäminen ei ole suuri vaiva. Ja kun se ei ole suuri vaiva, se ei myöskään ole vastenmielistä eikä kauhean aikaa vievää.

En katsele muiden kämppiä koskaan sillä silmällä että onpa täällä sotkuista. Mutta sitä olen joskus hiljaa mielessäni miettinyt jonkun kotona, että tavarat on järjestetty asunnossa niin tai huonekalut ovat senkaltaisia, että siisteyden ylläpito vaatii vaivaa. Silloin saatan miettiä, että onpa viitseliäitä ihmisiä tässä asunnossa. Vaikka olen siisti ihminen, en halua jatkuvasti olla siivoamassa tai siivota hankalasti, joten ratkaisut perustuvat meillä helppouteen.

En usko pesuaineella lotrailuun enkä hirveästi pesuaineita oikein käytäkään wc-kylpyhuonetta lukuunottamatta. Vedestä nihkeä mikrokuituliina on aseeni pölyä vastaan 1-2 kertaa viikossa. Nihkeällä, melkein kuivalla tasomopilla myös pyyhin parketin noin kerran viikossa. Keittiössäkin puhdas, kostutettu liina on päivittäinen ase. Pesuaineita en keittiön pinnoilla käytä ellei vastaan tule sellaista likaa joka ei muutoin irtoa.

Vierailija
191/274 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihan pysyy siistinä ihan sillä ei tieten tahtoen sotke. Juot maitoa, jätät lasin tiskipöydälle. Miksi et laita suoraan tiskikoneeseen tai huuhtaisi ja nosta astia kaappiin? Jätät paidan tuolin selälle, etkä vie pyykkikoriin. Näistähän se sotku syntyy. Mitään varsinaista likaa kotiin tulee aika vähän, jos nyt kengät viitsii riisua. Pölyä itsessään kertyy vähän. Helppo imuroida.

Vierailija
192/274 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lähes kokoajan ohimennen kun olen kotona. Astiat tiskikoneeseen, tasojen pyyhintää, jos Jossain laatikon seinässä tai ovessa on tahra niin pyyhin sen. 2-vee kersa sotkee about kokoajan niin hänen jälkiään siivota tai ohjata siivoamaan itse.

Imurointi, luutuaminen ja pölyt kerran viikossa.

Vierailija
193/274 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhat rojut pois näkyviltä ja kunnolla kaappitilaa. Tarpeettomat tavarat ovesta ulos.

Vierailija
194/274 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihan pysyy siistinä ihan sillä ei tieten tahtoen sotke. Juot maitoa, jätät lasin tiskipöydälle. Miksi et laita suoraan tiskikoneeseen tai huuhtaisi ja nosta astia kaappiin? Jätät paidan tuolin selälle, etkä vie pyykkikoriin. Näistähän se sotku syntyy. Mitään varsinaista likaa kotiin tulee aika vähän, jos nyt kengät viitsii riisua. Pölyä itsessään kertyy vähän. Helppo imuroida.

Huuhtaise lasia josta olet juonut ja laita kaappiin? YÖK.

Ja kyllä lapsiperheessä se siivoustarve syntyy ihan elämällä. Esimerkiksi eteiseen tulee hiekkaa väkisin, kun parikymmentä ihmistä lappaa päivän mittaan tai kun kokkaa. Pyykkiä on koko ajan jne.

Vierailija
195/274 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siivoaa koko  ajan tavarat paikoilleen, niin silloin käytännössä siivoaa koko ajan. Ja aikaa kuluu paljon enemmän yhteensä. 

Tätä en ymmärrä. Minusta tavaran paikalleen laittamiseen käytön jälkeen ei mene sen pidempää aikaa, kuin menee sen esiin ottamiseen ennen käyttöä. Eikä siihen ainakaan enemmän aikaa mene kuin menisi, jos antaisi sotkun kumuloitua ja raivaisi tavaroita paikoilleen enemmän kerrallaan.

Vierailija
196/274 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nykyään aina siistiä tai ainakin näyttää erittäin siistiltä. Vaikka on 4 lasta, iältään 9v -1 v.

Vietailtuani noin vuosi sitten työkaverini luona, että heillä on aina niin simppeliä ja siistiä siksi , kun heillä on ensinnäkin :

- vähän tavaraa ( yleensäkin vähän )

- kaikille tavaroille on omat paikkansa ja ne sopivat paikoilleen, koska KAIKKEA ON VÄHÄN

- pöydät, lipastojen tasot, keittiön työpöydät ym tasot ovat lähes tyhjät, vain joku tarpeellinen on esillä.

- kaikki muu on kaapeissa ja komerossa.

Tuollainen koti on huomattavasti helpompaa pitää siistinä.

Vierailija
197/274 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme vpajan talolla varmaan 10nesti kolasin lattiat,vaalea lattia näkyy joka pieni roskakin ja sitä kantautuu pihalta jne.Kotona sama siivoan joka päivä.En oo mikään himosiivooja mut en tykkää epäjärjestyksestäkään..Tavara paljous aiheuttaa sen et tiedä hallittu kaaoksesi toisinaan..

Vierailija
198/274 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siivotaan vähän joka päivä. Myös mies ja lapsi. Meillä ei koskaan loju tiskit eikä pyykkikori pursua. Puhtaat vaatteet menevät heti kaappiin. Keittiö ja wc ovat oikeastaan aina puhtaita. Ja tavaroita on hallitusti, eli mitään kasoja ei kerry kun tavarat saa helposti paikoilleen.

Nytkin olis kyllä vähän imuroitavaa ja iltavalossa näkyy pölyä tasoilla. Mutta laitan kaihtimet kiinni, avaan karkkipussin ja katson casa del papelin uutta kautta ja mietin siivoamista sitten huomenna.

Btw, mulla on kyllä siisteydestä huolimatta aikaa liikkua, tavata kavereita ja harrastaa. Tänään pyöräilin töihin ja takas, kävelin tunnin koiran kanssa ja kaveria piti treffata nyt illalla, mutta hänen lapselle nousi kuume. Meillä tällainen siivousrutiini tuntuu tuovan enemmän aikaa, kuin vievän.

Vierailija
199/274 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina siistiä ja iso talo 250 neliötä

En silti tunnista itseäni ” himosiivoojaksi”

Kissan jäliltä saa joka pvä varsi- imurilla vetästä hiekat pois.

Vierailija
200/274 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole mikään siisti ihminen ns. luonnostaan, joten mulla on käytössä pieniä jippoja, jotka helpottavat kodin siistinä pysymistä.

1) Ensinnäkin petaan sängyn joka ikinen aamu heti kun nousen ylös. No, okei, käyn pissillä ja ehkä pistän kahvin tippumaan ensin, mutta viimeistään kahvin tippuessa petaan sängyn. Asun yksiössä ja sänky on suurin huonekalu mitä mulla on. Se, että sänky on siisti, vaikuttaa todella paljon koko asunnon yleisilmeeseen. Tästä joustan ainoastaan jos olen kipeänä, tai jos nukun totaalisesti pommiin ja pitää aamulla vaan vetää vaatteet päälle, tukka ponnarille ja syöksyä bussipysäkille. Silloinkin petaan sängyn heti kun tulen töistä.

2) Tyhjennän tiskikoneen nopeasti sen jälkeen kun pesuohjelma on päättynyt. Tästä en jousta edes kipeänä. Ihan viimeistään ennen nukkumaan menoa se kone on tyhjättävä, vaikka kuinka väsyttäisi. Jos tiskari on täynnä puhtaita astioita, likaiset astiat kertyvät pikkuruisen keittiösyvennykseni ainokaiseen tiskialtaaseen ja vähäisille työtasopinnoille. Sitten ei voi edes aamiaista tehdä, ilman että pitää siivota likaisia astioita pois tieltä. Kun huolehdin siitä, että tiskikone tulee tyhjättyä nopeasti pesuohjelman jälkeen, voin laittaa likaiset astiat suoraan tiskariin ja se pikkuruinen keittiösyvennykseni näyttää sata kertaa siistimmältä, vaikken olisi edes pöytiä ehtinyt pyyhkiä.

Nämä ovat parin minuutin hommia molemmat, mutta vaikutus yleissiisteyteen on todella suuri, kun sen parin minuutin vaivan jaksaa nähdä.

Lisäksi mulla on tiettyjä organisointijippoja, jotka edesauttavat siisteyden ylläpitoa.

1) Säilytän siivousaineita siellä missä niitä käytän. Eli kylppärin siivoussuihke ja pytyn pesuaine ovat kylppärissä. Keittiössä käyttämäni tuotteet puolestaan keittiössä. Muut siivousaineet ja -tarvikkeet ovat siivouskomerossa.

2) Myös päivittäiset kosmetiikkatuotteet pyrin säilyttämään siellä missä niitä eniten käytän. Eli kylppärissä peseytymistuotteet, naamiot, hampaidenhoitotuotteet ja hiusjutut. Keittiön pöydän yläpuolella olevassa avohyllyssä arkimeikit ja kasvovoiteet säilytyslaatikossa. Yöpöydän laatikossa vartalovoide ja käsi- ja jalkavoide.

3) Keittiön pöydän nurkassa on nätti puinen "romukori". Keittiön pöytäni on ainoa kunnollinen pöytä koko yksiössäni, joten käytän sitä melkein kaikkeen. Siksi mulla on "romukori", johon voin vain tyrkätä pöydän ääressä käyttämäni tavarat jos en heti jaksa viedä niitä paikoilleen. Toisaalta tuo romulaatikko edesauttaa sitä, että laiskuuksissani laitan tavaraa vain siihen sen sijaan että veisin heti omille paikoilleen. Mutta jos mulla ei sitä olisi, koko keittiönpöytä todennäköisesti lainehtisi ties mitä papereita, laskuja, kosmetiikkatuotteita, kyniä, kerran käytettyjä rintsikoita ja villasukkia, kunnes kerran viikossa jaksaisin siivota kaikki paikalleen. Parempi sekin sotku yhdessä nätissä säilytyslaatikossa kuin levällään pitkin pöytää ja lattiaa.